de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:52

Bij mij willen de paprika's ook nog niet. Worden eerder pieteriger dan beter. Eigenlijk moet je die in januari/februari al binnen voorzaaien, maar ik was ook "te laat". Bij mij blijven het ook pieterige plantjes. Ik heb ze buiten in een foliekasje. Afgelopen periode met dat mooie weer had ik het deurtje open. Woensdagavond dicht geritst vanwege de weersverwachtig. Gisteravond was het aangenaam warm in het kasje.

Mijn bolcourgettes daar doen het goed. Van de 3 komkommers waren er 2 dood gegaan na het verpoten. Opnieuw gezaaid en die komen nu goed op. De derde komkommer doet het ook goed. De aubergine lijkt ook eindelijk te gaan groeien. De watermeloen heb ik nog binnen. Die heb ik in een groter potje gezet, want die leek ook weinig te doen. De struiktomaten hebben inmiddels harige steeltjes en lijken de weg naar boven ook te gaan vinden.

Ik ben tot dusver nog niet heel enthousiast over de watermeloen zaden van de Lidl. Van de, ik denk inmiddels 15, is er maar ontkiemd. Of ik doe iets fout natuurlijk, dat kan ook.

pmarena

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:14

Ik heb er nog een paar binnen staan ook. Die staan ook stil. We hebben geen kas dus dat is sowieso een optie.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:32

Roodvos schreef:
Bij mij willen de paprika's ook nog niet. Worden eerder pieteriger dan beter. Eigenlijk moet je die in januari/februari al binnen voorzaaien, maar ik was ook "te laat". Bij mij blijven het ook pieterige plantjes. Ik heb ze buiten in een foliekasje. Afgelopen periode met dat mooie weer had ik het deurtje open. Woensdagavond dicht geritst vanwege de weersverwachtig. Gisteravond was het aangenaam warm in het kasje.

Mijn bolcourgettes daar doen het goed. Van de 3 komkommers waren er 2 dood gegaan na het verpoten. Opnieuw gezaaid en die komen nu goed op. De derde komkommer doet het ook goed. De aubergine lijkt ook eindelijk te gaan groeien. De watermeloen heb ik nog binnen. Die heb ik in een groter potje gezet, want die leek ook weinig te doen. De struiktomaten hebben inmiddels harige steeltjes en lijken de weg naar boven ook te gaan vinden.

Ik ben tot dusver nog niet heel enthousiast over de watermeloen zaden van de Lidl. Van de, ik denk inmiddels 15, is er maar ontkiemd. Of ik doe iets fout natuurlijk, dat kan ook.

Ik heb ook watermeloen gezaaid van de Lidl, van de 4 alle 4 gekiemd.
2 planten ondertussen al opgegeten door slakken dus nog 2 over.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:12

Roodvos schreef:
Komkommers zijn 2-slachtig.
Dus de bloemen zijn M en V.

Oh dan zijn de courgette enkel. Dacht komkommer ook. Van courgette heb ik maar 2/3 planten als ze het ook echt gaan doen

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 20:55

Paprika’s groeien hier ook nog niet hard.
Een gedeelte tomaten gaat goed. Maar ander gedeelte wilt ook niet.
Heb al wel paar keer sla en radijzen kunnen oogsten en binnenkort ook spinazie.
Dus mijn moestuin jaar is al beter gelukt, dan vorig jaar.
Voor de rest loop ik beetje achter in de moestuin.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 00:52

Te koud voor paprika.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 00:41

Neonlight schreef:
Mooie opbrengst al! Wanneer had je de radijsjes gezaaid?

Da's een goede vraag, eerlijk gezegd geen idee meer :')

karuna schreef:
Oh kun je me daar de gebruiksaanwijzing, bouwplan van geven? Ik ben gek op paddestoelen en shi take het meeste.

Ik heb deze stammetjes vorig jaar cadeau gekregen, ze komen van Groenetakken.nl. Op de site staat heel veel info, ook over hoe je ze zelf kunt maken :j

Mjetterd schreef:
Heerlijk die asperges! Hoelang staan ze er nu in? Ik heb ze nu voor het tweede jaar maar het zijn vooral dunne asperges die boven komen en elke keer 1 of 2 die klaar zijn om te oogsten. Dus ik denk dat ik dit jaar niets ga oogsten.

Ik heb de bedden in het voorjaar van 2023 aangelegd en 2-jarige aspergeklauwen gebruikt van een ras dat dikke asperges geeft, daar zit ook nog verschil in!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 13:38

Hoe is het met de slakken bij jullie? Ik merk wel toename aan slakken en aangevreten plantjes helaas.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 13:53

Mjetterd schreef:
Hoe is het met de slakken bij jullie? Ik merk wel toename aan slakken en aangevreten plantjes helaas.

Hier ook.
Heb nog alles in potten en zo veel mogelijk omhoog, maar mijn man had gras afgereden en die wist te vertellen dat ze massaal aanwezig zijn. En wat op de grond staat wordt nu stilaan gevonden, dus ik ga weer verhuizen :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 13:57

Hier tot nu toe nauwelijks slakken, wel even afkloppen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:09

Ondanks dat ik weinig heb staan merk ik ook meer slakken, maar nu makkelijker te verwijderen. O:)

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:50

Ja hier ook steeds meer slakken. 2 planten volledig opgevreten :(
Net ook weer 5 slakken in de waterplas achter mn huis gepleurt

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:32

Slakken hier niet, wel een stel roofzuchtige vogels :Y) Mijn kiwibes houdt geen blad over, blijkbaar is dat erg lekker!

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:34

Heel veel slakken. Maar gelukkig wel minder als vorig jaar. En de schade valt nog mee.
Net voor de eerste keer spinazie geoogst.
En zag dat de radijzen ook alweer klaar zijn om geoogst te worden.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:22

Afbeelding

Afbeelding

Wat een leuk topic

Ik ben vorig jaar begonnen met kleine moestuin in bakken en dit jaar aan het uitbreiden , ook met een “ bijen tuin “ erbij

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 20:24

Hier idd zachtjes aan meer slakken, maar m'n sla lijken ze nog vanaf te blijven. Wel netten over m'n bakken gedaan, hopelijk scheelt dat. :j

Hoe doen jullie dat met de aardbeien waar mogelijk slakken bij hebben gezeten en slijm op zit?
Zou goed wassen genoeg zijn om ze gewoon rauw te kunnen eten? Of beter in de jam?
Maar ja, zou ook zo zonde zijn. :+

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 20:30

Hier ook ineens allemaal kleine slakken. Heb er een hele hoop uit het aardbeien vak gehaald. Heb heel veel aardbeien weg kunnen "gooien" zo zonde.
De rest gaat gelukkig goed.
Van de week even wat weinig tijd helaas vanwege werk maar van weekend weer lekker bezig gaan.

Afbeelding
Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 20:59

MarrieLeen schreef:
Hier idd zachtjes aan meer slakken, maar m'n sla lijken ze nog vanaf te blijven. Wel netten over m'n bakken gedaan, hopelijk scheelt dat. :j

Hoe doen jullie dat met de aardbeien waar mogelijk slakken bij hebben gezeten en slijm op zit?
Zou goed wassen genoeg zijn om ze gewoon rauw te kunnen eten? Of beter in de jam?

Ik heb tot nu toe nog nooit slakken op de aardbeien gehad, maar ik zou ze gewoon goed schoonmaken en opeten :D

Helaas heeft de action dit jaar geen slakkenkorrels, bij tuincentra is dat spul allemaal zo duur -O-

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:58

Mjetterd schreef:
MarrieLeen schreef:

Ik heb tot nu toe nog nooit slakken op de aardbeien gehad, maar ik zou ze gewoon goed schoonmaken en opeten :D

Helaas heeft de action dit jaar geen slakkenkorrels, bij tuincentra is dat spul allemaal zo duur -O-

Ik heb vorige maand slakken korrels gekocht bij Action

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:04

Ik heb last van vogels ondanks te netten. Nog maar 1 kers. Vijg is ook verdwenen en bij de appel hangt ook niks meer.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:10

Heb 6 kolen naast elkaar staan.
En nu gaan er 2 opeens achteruit.
En één ervan verpietert helemaal. Geen idee wat het is. Me vriend denkt dat een beestje de wortels aantast.

Afbeelding

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:11

Sassy4barrel schreef:
Mjetterd schreef:

Ik heb vorige maand slakken korrels gekocht bij Action

Van die groene? Ze hebben wel slakken barrière hier bij de Action namelijk, van die witte steentjes, maar die bedoel ik niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:45

Afbeelding
Afbeelding
Blij met het resultaat en ik kan makkelijker strompelen. :')

Hekje is nog niet af.

Ben er even mee bezig geweest.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 30-05-25 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:46

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 01:02

Ik heb slakkengaas gekocht en geplaatst lijkt tot nu toe echt zijn vruchten af te werpen!