De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:29

Ik heb ook zoveel last van slakken -O- ik vrees voor mijn aardbeienoogst.
Pissebedden lusten ook aardbeien maar de planten zelf eten ze niet. Ze maken net als slakken gaatjes in de aardbeien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:08

-O- Ben nu hard aan het duimen dat de tomaten plantjes het overleven is hier nu dus aan het hagelen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:14

Bij mij staat alles nog binnen gelukkig, ik duim met je mee!

Even een vraagje voor jullie, ik zou het heel leuk vinden om ook boontjes te gaan kweken, echter heb ik niet zoals veel van jullie een stuk grond in de tuin waarin ik deze kan planten. Ik heb alles in potten staan. Kun je boontjes in een pot kweken? Of is dat heel erg onhandig?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:25

Ik duim mee, Marcella!

Hier ook niet zo'n grote aardbeienoogst ben ik bang.. Ik had veel last van die emelten die alle wortels aanvreten, en het ene na het andere aardbeienplantje gaat hier dood.. Er zijn niet veel plantjes met bloemen meer over, en ze zijn allemaal enorm klein.

Boontjes kunnen prima in een pot. Als je een grote kuip neemt kan kun je daar bijvoorbeeld drie lange stokken in steken, die bind je bovenaan tegen elkaar en aan elke stok zet je dan drie tot vijf stokbonen. Dan heb je in totaal negen tot vijftien planten die elk anderhalve meter hoog worden, dus een mooie oogst :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:26

@Remark: Ik moestuinier zo ongeveer alleen maar in potten, ik heb niet zo'n grote tuin helaas en hou ook van bloemen dus daar staat de voortuin al vol mee :p

Boontjes heb ik dus ook in potten, stamslabonen worden niet zo hoog en kunnen prima in pot gekweekt worden. Ik heb paarse en gele :) Ze groeien ook lekker snel! Ik maak van die wigwammen van bamboe en dat werkt prima!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:28

En wat 8nnemiek zegt kan ook nog... Maar ik hou het bij niet al te grote sierpotten met bonen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:29

Yehhh dat worden dus verse boontjes voor mij over een tijdje :D Toevallig heb ik nog bamboe over van het maken van een klimrek voor mijn komkommer dus dat moet wel lukken! Thanks!

Dagmar, hoe groot zijn die potten ongv?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:34

Remark ik doe het zo:

Afbeelding

Inmiddels is de rand wel mooi afgewerkt :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:40

Dat hout is ook mooi zeg!
En een gave bank hebben jullie!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:47

Dankje! Bloed, zweet en heeeel veel splinters heeft die bank gekost :') We zijn er ook wel een beetje trots op. Zit heerlijk!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:05

@Remark: Ze hebben een diameter van rond de 30 cm. Dat zijn mijn wat lagere potten, maar daar kan al aardig wat potgrond in, droogt de boel niet zo snel uit. Verder heb ik vorig jaar ook bonen in een wat smallere maar wat hogere pot gedaan, ging ook prima!

@Kaygee: Mooi geworden die bank!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:21

Ziet er mooi uit zeg!!

Dagmar, oke bedankt! Zo'n pot heb ik nog wel liggen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:29

millennium schreef:
Dan gaan mijn tomatenplantjes zeker niet overleven ... staan nu in de volle grond zonder bescherming. Is het aan te raden ze een plastic hoes om te doen

Hier staan ze gewoon open en bloot ... de heleblate soorten redden het niet altijd maar de meeste soorten doen het prima buiten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:19

Je kan ook stambonen nemen blijven kleiner.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:11

Tot nu toe alleen wat blad schade en hopelijk blijf het zo.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:24

Wow dat ziet er mooi uit Kaygee!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:13

Mooi gedaan Kaygee!

Pfieuw, ik was met die hagel echt 'n beetje bang voor m'n tomaten, maar alles is nog heel :D Heel erg blij mee :) Van de week als het wat beter weer is maar eens flink aan de slag, m'n bak is nog langgg niet vol :D

Ik ben trouwens al een tijdje aan het googlen maar kan het niet echt duidelijk vinden. Ik heb aan beide zijden van m'n moestuinbak een paal staan, wil daar een touw? tussen spannen en daaraan de tomaten omhoog leiden. Maar wat voor touw/draad/... gebruik ik daarvoor en hoe maak ik dat precies vast?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:46

Je wilt de touwen dus horizontaal van paal tot paal als ik het goed begrijp? Zie hiervoor dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=AquX5bSaIh8

Mensen gebruiken heel veel verschillende touwen! Als het maar niet heel dun of snijdend is.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:00

Ik bedoelde eigenlijk zoiets: http://thumbs.dreamstime.com/x/greenhou ... 188482.jpg

Maar dat filmpje ziet er ook heel interessant uit, enig idee wat de betere methode zou zijn en waarom? Ik vind het wel een fijn idee om niks aan de plant vast te hoeven maken, maar misschien dat ze met de methode van het filmpje opzij gaan vallen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:03

Dan begrijp ik je verkeerd! Hoe wil je dat doen dan als je het alleen aan de zijkanten kan vastmaken? Je moet het namelijk boven de tomaat vastmaken.

Denk dat het persoonlijk is welke de betere is. Ik ga het alle twee doen dit jaar :P De jongen van het filmpje vind dit de fijnste methode, is al een wat ouder filmpje van hem en hij linkte er laatst naar.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:06

Nou, ik wil dan een touw van paal tot paal spannen, en daaraan lijntjes naar beneden. Dus de touwen komen dan wel van boven.. Jij gaat ook de methode van die foto toepassen, en die van het filmpje dus? Hoe ga jij de methode-van-boven doen dan? Bij gebrek aan betere benaming :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:12

imd schreef:
Nou, ik wil dan een touw van paal tot paal spannen, en daaraan lijntjes naar beneden. Dus de touwen komen dan wel van boven.. Jij gaat ook de methode van die foto toepassen, en die van het filmpje dus? Hoe ga jij de methode-van-boven doen dan? Bij gebrek aan betere benaming :P

Ah daar had ik niet aan gedacht :D Denk alleen niet dat dat bovenste touw het goed gaat houden! Komt veel gewicht aan te hangen van de planten + alle tomaten. Dan zou het eerder een stok moeten zijn als het stuk kort genoeg is.

Een klein deel van de tomaten staat in een foliekas dus kan ze aan het frame vast maken. Dan heb ik er nog een paar waar ik stokken bij heb gezet. Maar denk niet dat dat echt goed zal gaan. Open stuk dus veel wind!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:18

Oh da's lastig ja, die foliekas blijft wel goed staan dan? Heb d'r nogal wat voorbij zien komen die 't niet gered hadden..

En daar heb je ook een punt ja. Wellicht dan toch de methode van het filmpje, of een steviger iets dan touw gebruiken.. Nog maar eens goed naar kijken :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:23

Ja nee die van mij heeft het ook niet gered. :+ Door die ene storm van een tijd terug. Hij hield het echt hartstikke goed voor die storm, ook met vet harde wind. Dat had ik echt niet verwacht, maar hij stond dan ook langs een hek aan de lange en achterzijde. Frame is met tape weer voor drie kwart gemaakt. De folie moet er nog overheen. Dan gaan we hem goed vastmaken. En dan red ie het vast wel voor dit seizoen!

Misschien een lange bamboestok? Die dingen zijn best sterk!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:05

slakken.. praat me er niet van.

Mooie steigerhouten bank!