Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:49

Sunrise
Wat Zijn je “go to” recepten?

Een pasta Bolognese is vrij simpel , vlees vervangen door vega kruimgehakt , linzen of seitan of notengehakt

AGV
“Kipschnitzel” van de jumbo of vivera
Bratwurst van de Vega Slager
Als je vegetarisch wil; google even vegatopia kaas gehakt ballen (heel erg lekker)
Lasagna , same as pasta bolognese
Chili , Zoe de Bolognese ;)

Maar even handig begin punt is echt he standaard recepten googlen met de toevoeging “vegan”
Zodra je daar fijne recepten voor hebt gevonden is Verder experimenteren steeds makkelijker

(Excuus voor de autocorrect missers, staat op Engels , Eerst even uit zetten dalijk )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:00

8nnemiek schreef:
Chili concarne, ik maak altijd chili con sojabrokken :))
Maar in zo'n gerechten kun je gehakt ook altijd heel goed vervangen door linzen :9

Malenka, op de BBQ maak ik meestal gevulde champignons (gevuld met ui en een feta-vervanger), maïs spiesjes, gemarineerde portobello's, gevulde paprika/tomaat, courgette plakjes, gepofte aardappel, bladerdeeg pakketjes en zelfgemaakte bonenburgers.

Wij maken het hier met veel groenten, mais en bruine bonen (zonder vlees dus) , champignons en boekweit wraps. Echt heel erg lekker. Beetje citroen over de wraps en smullen maar.

Sunrise19

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:02

Ik eet zelf koolhydraat arm. Dus dan is het wel een ding haha. Vooral om aan de vetten te komen.

Dus ben nog zoekende dat op te lossen. Verder zijn we vrij makkelijk. Maar nasi eten we al nooit bijvoorbeeld. Sowieso geen pakjes en zakjes. Wil het wel vegetarisch houden omdat ik kaas wel graag wil eten.

Het is vooral dat stukje dat je denkt iets te missen omdat het altijd zo gewoon is iets te eten. Mijn dochter eet sowieso al vlees vervangers. Dus ben wel bekend met de smaken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:15

Sunrise19 schreef:
Het is vooral dat stukje dat je denkt iets te missen omdat het altijd zo gewoon is iets te eten

Dat weet ik niet of je denkt iets te missen.
Vorige maand gingen we barbecueën. Ik mijn vega barbecue man zijn vlees. Een half uur van te voren werd ik echt niet goed in mijn hoofd. Ik voelde me zo raar. Nog nooit eerder gehad in mijn leven en tijdens het eten werd dat erger en ik kreeg een enorme lust in vlees willen eten. Mijn man heeft gelijk de helft van zijn eigen vlees aan mij gegeven en na een half uur voelde ik het rare langzaam wegtrekken en ik voelde me weer als vanouds na 1,5 uur.
Ik weet nog steeds niet wat het was, of ik een tekort had opgelopen dat zo opgelost werd, ik weet alleen dat ik echt vlees moest (bizar toch) eten (en dus ook deed) en er enorm van opknapte. En nog raarder, het niet vlees eten mis ik dus totaal niet, dat maakt het echt vreemd. Het kost me geen enkele moeite.
Wel afgesproken met mezelf, dat als ik echt zin in vlees krijg ik kleine beetjes neem.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:40

Wauw bizar! Ik moet het allemaal nog maar even zien. Ik moet sowieso voorzichtig zijn door mijn pmdd. Zodra ik teveel rommel met eten krijg ik er meteen last van. Ook met gekruid eten, teveel koolhydraten etc. Ook mag ik geen chocolade meer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:48

Sunrise19 schreef:
Ik eet zelf koolhydraat arm. Dus dan is het wel een ding haha. Vooral om aan de vetten te komen.

Dus ben nog zoekende dat op te lossen. Verder zijn we vrij makkelijk. Maar nasi eten we al nooit bijvoorbeeld. Sowieso geen pakjes en zakjes. Wil het wel vegetarisch houden omdat ik kaas wel graag wil eten.

Het is vooral dat stukje dat je denkt iets te missen omdat het altijd zo gewoon is iets te eten. Mijn dochter eet sowieso al vlees vervangers. Dus ben wel bekend met de smaken.

Je gebruikt vegetarisch en vegan door elkaar heen, maar begrijp nu dat het om vegetarisch gaat? En dan koolhydraat arm.

Toen ik nog vegetariër was at ik eigenlijk gewoon normaal alleen dan geen vlees. 20 jaar geleden waren er 2 vleesvervangers waar je echt niet vrolijk van werd, dus dat at ik bijna nooit. Wat eet je nu dan? En dan bedoel ik dus als het niet vegetarisch zou zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:28

Sunrise19 schreef:

Heb je Facebook?
Ik weet dat er een vegan kha groep is
Misschien handig

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:41

Het gaat om vegetarisch, Sonja_vR. Er wordt wel kaas gegeten. :)

Ik vind zelfgemaakte pizza's heel erg lekker. Veel verse groente erop. Iedereen kan hem beleggen zoals hij/zij zelf wil. Voor mij dus Vegan. Als je dan koolhydraat arm wil kun je kiezen voor een bloemkool bodem. Dit soort producten kun je ook gebruiken als pasta vervanger en dan ook met een lekker saus met veel verse groenten. Vleesvervanger is optioneel, voor mij dus niet noodzakelijk.

Verder houd ik erg van salades. Avocado erbij voor de goede vetten. Quinoa of couscous erbij en smullen maar! :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 20:17

Ik ben nu een poke bowl aan het maken. Laatst op een feest gekregen, en dat is echt heerlijk, en zo makkelijk zelf samen te stellen met groentes die je lekker vindt :9

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:49

Dat ziet er lekker uit.Heerlijk.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:05

Ziet er heerlijk uit! Ik bedoel inderdaad vegetarisch. Morgen naar de kringloop. Eens even daar gluren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:13

Hallo allemaal!

Mag ik me hier ook wel melden? Ik ben nu bijna 16 jaar vegetariër. Voornamelijk omdat ik vlees gewoon echt niet lekker vind :+ maar de laatste jaren ook meer en meer omdat alle misstanden me steeds meer tegen gaan staan. In geval van ‘nood’ (ergens diep in het westen van Amerika ;) ) eet ik wel eens vis, dan met name zalm.

Ik ben nu in Schotland, en ze hebben echt overal wel een vegetarisch gerecht op de kaart staan. En we komen in de kleinste kneuterdorpjes :)) Wat dat betreft wordt het steeds makkelijker om zonder vlees/vis echt wel heel lekker te eten buiten de deur.

Zag hier ook op het nieuws dat de vegan ‘markt’ echt explodeert. Steeds meer producten, zelfs KFC test hier nu een vegan burger!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:26

Yep ik vind het ook best makkelijk overal.

België en Frankrijk zijn nog lastigst van al soms!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:51

Ik vond het in Amerika soms wat meh, dan was de enige optie pasta met pestosaus, zonder groente of wat. Beetje fantasieloos :)) Marokko was af en toe ook wel wat meer een uitdaging, elke dag tajine gaat ook snel vervelen als je dat 2x per dag eet (lunch en diner). Daar vooral veel verschillende soorten omelet gegeten.

Canada was heel fijn qua eten, en Engeland/Ierland/Schotland zijn ook dikke prima :j Als vegetariër dan, vegan is denk ik wat lastiger als je zoals wij van B&B naar B&B hopt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:19

Welkom Berdien in dit leerzame en leuke topic.

UK heeft een ware transitie ondergaan. Mijn broer woont daar met zijn gezin, dus om de paar jaar gaan we naar hem toe voor een week en dan altijd paar overnachtingen naar London. Ongelooflijk hoeveel bio winkeltjes, restaurantjes, barretjes (ook allemaal pietepeuterig klein), smoothies barretjes , vega en vegetarische winkeltjes etc etc. erbij zijn gekomen vergeleken met de vorige keer het viel me gewoon op. In UK/ London (ook namelijk in andere dorpen stadjes waar we doorheen reden) is vegetarisch en veganistisch eten en/ of biologisch e.a. gezondheidszaken helemaal hot.

Wij eten hier ook van de biologische eieren van Celine, veel omeletten met allerlei groentes in allerlei variatie. Dat is de reden dat ik wel veel respect heb voor de echte veganisten onder ons! Ik vind het zonder kaas en eieren toch lastiger om volwaardiger variërende gezonde pot op tafel te zetten. Ik weet dat dit voor jullie niet zo geldt, maar ik heb er respect voor.

Eerder (ik weet niet meer wie) maakte iemand een opmerking over dat ze kaas niet meer kon verdragen. Dat is iets wat ik ook merk. Alles waar verzadigde vetten in zitten heb ik meer en meer moeite mee, (en ik had dat al van te voren) daar ik dit nog zo weinig eet. Dus blijkbaar gaat je lichaam ook wennen aan een ander dieet.

tamara1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:38

*Kruipt onder een steen vandaan*

Zag dat er nieuwe vega en vegan producten bij Lidl volgende week zijn *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:14

Dat was ik die dat zei van de kaas :j vroeger kon ik letterlijk alles eten zonder last te hebben maar merk dat ik nu op reis van kaas echt last had. Het laatste half jaar ben ik consequenter vegan strooikaas/smeerkaas/plakjes gaan eten en dat lijkt nu wel echt effect te hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:37

In augustus zijn wij in Nederland en dan hoop ik eerst vega kaas te kunnen proeven en kijken wat het met mijn ijf doet en ik hoop dat het echt lekker is, zodat ik flink kan inslaan om mee terug te nemen. Maar tegen die tijd kom ik zeker bij jullie terug want in NL wil ik eens goed gaan shoppen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:59

pien_2010 schreef:
In augustus zijn wij in Nederland en dan hoop ik eerst vega kaas te kunnen proeven en kijken wat het met mijn ijf doet en ik hoop dat het echt lekker is, zodat ik flink kan inslaan om mee terug te nemen. Maar tegen die tijd kom ik zeker bij jullie terug want in NL wil ik eens goed gaan shoppen.

Hahaha nou succes met de kaas :P. Ik vind geen een soort echt lekker, oeps. Maar veel mensen vinden het wel lekker! Er zijn echt heel veel verschillende soorten dus vast ook wel een die jij lekker vindt! :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:01

Ik ben er ook nog niet achter helaas, maar elke keer als ik vegan kaas tegenkom die ik nog niet heb geproefd probeer ik het gewoon. Sommige soorten die hier zijn genoemd heb ik ook nog niet gevonden. Wie weet.. :p

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:50

Ik vind de violife op een boterham prima. Het smaalt niet zoals echte kaas maar ik krijg het goed weg.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:12

pien_2010 schreef:

Vega kaas of vegan kaas? Eerste is zonder dierlijk stremsel andere is helemaal geen dier aan te pas gekomen. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:13

poes schreef:
Ik vind de violife op een boterham prima. Het smaalt niet zoals echte kaas maar ik krijg het goed weg.

Violife op mijn zelfgemaakte pizza is best lekker. Ik heb dan de mozzarella strooikaas.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:25

Jessix schreef:
pien_2010 schreef:

Vega kaas of vegan kaas? Eerste is zonder dierlijk stremsel andere is helemaal geen dier aan te pas gekomen. :)

Dat verschil moet ik gaan googelen. Bij mij gaat het om de verzadigde vetten waar ik voorzichtig mee moet zijn. An sich heb ik geen probleem principieel met eten van dierlijk vetten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:28

Die strooikaas is ook best lekker ja! Beetje nodig op de pasta :)

Ik denk trouwens dat bij mij niet de vetten maar wel de lactose de boosdoener is.