Stravero schreef:@jezzi ik bedoel meer t kacheltje van je verbranding, als je meerdere keren per dag heeft blijft die actiever aan dan dat je dat 'hongergevoel' steeds hebt (wat overigens ook niet prettig is whaha)
Je bedoelt dat je meer verbrandt als je meerdere porties op een dag eet?
Dat slaat terug op TEF (thermic effect of food) en RMR (resting metabolic rate) en is een vrij hardnekkige fabel
3 grote porties of 6 kleine is meer persoonlijke voorkeur dan dat het significant verschil maakt voor je RMR.
Bhriseis schreef:Jezzi, misschien offtopic, maar hoezo is suikerverslaving een fabel? Toen ik twee zomers geleden kunstmatige suikers schrapte, kreeg ik mijn honger niet stil gedurende een kleine week, ook al at ik meer kcal dan ik verbrandde (+ ellendig rothumeur en migraine). Ik had echt het gevoel dat mijn lichaam er om schreeuwde.
Omdat als je suikerverslaafd zou zijn je wel pakken tafelsuiker leeg ging eten
Dat je graag snoept komt door een combinatie van factoren (bij het product oa smaak, kleur, vorm, textuur), we eten bijvoorbeeld graag producten die hoog in suiker, vet én zout zijn. We genieten van chocolade omdat het smelt bij lichaamstemperatuur (dat vinden we een fijne textuur), in combinatie met hoog suiker en vet. Qua enkele voedingsstoffen is alleen van cafeïne bewezen dat het verslavend is. Bij alle andere vormen praat je over (verslavingsachtig) eetgedrag, bepaalt door genetische aanleg, emoties, sociale omgeving, etc.
De precieze uitleg kun je vinden in het onderzoek van Hedebrand et al. 2014