De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:43

Afbeelding
Kwart hoekjes moeten nog ingezaaid worden (2x bieten, 1x uien en 1x lente ui). Bloemen combineren met moestuin. Zal even kijken om nog foto te maken van moestuin bak voor in de tuin.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:54

Bedankt voor het recept, justkid! Vandaag maar eens beginnen met plukken :)
Goed idee om de planten vantevoren even erin te dippen.

En dat ziet er leuk uit marcella! Gaaf! In de buitenste bakken zit ook groente?
Ik hoop dat je nog niet te laat bent met je uitjes en bieten. Die hebben vrij lang nodig. Maar als we net zo'n lang najaar hebben als vorig jaar dan komt dat wel goed :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:48

Vorig jaar was ik met alles veel later en toch nog lekker van kunnen eten (begin juni).

Buitenste bakken heb ik van alles in van bloemetjes tot radijsjes om voor te kweken. Heb al bieten plantjes staan.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:08

Zo, hier weer terug van vakantie en weer flink gewerkt in de moestuin. En even een keer foto's gemaakt.
Moet nog poeder halen voor knolvoet van ons opa? iemand bekend mee. Dit moet ik bij de kolen gooien.

Tevens is met 2 man in een moestuin werken zonder overleggen niet practisch. Opa heeft (door slecht zicht) mijn siermaïs omgeschoefeld en ik had al wat prei uitgezet in zijn bonen veldje :')
Opa vond het zo erg dat ie de mais kapot gemaakt had. Ach dat is voor alle jaren dat wij vroeger jouw bloemenhof met voetbal vernielden :') En het zijn maar plantjes.

Pompoenen veldje. 6 uchi kuri, 1 grote oranje eetbare pompoen (naam kwijt) en kalebassen. deze ga ik rond leiden kijken of dat lukt.
Afbeelding

20 stuks prei
Afbeelding

vooraan opa's bonen en mijn bloemkool
Afbeelding

Bij het rek peultjes en ervoor ook opa's bonen
Afbeelding

Bol, gele en groene courgette
Afbeelding

Koolrabi, rode kool en spitskool
Afbeelding

Opa's sjalotjes en wat ie ervoor gezaaid heeft weet ik niet. ik vermoed sla
Afbeelding

Wortels voorraan als ze het gaan doen en achteraan erwten die ik nog over had.
Afbeelding

Uien (in september gezet) dan rode uien en achteraan een stukje met diverse sla plantjes en suikermais (nog niet geschoefelt)
Afbeelding

En overzicht van alles met voorraan nog opa's aardappelen
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:08

Zo dat is een lap grond die je samen met je opa moestuint!

Marcella, gezellig zo bloemetjes en eten door elkaar.

HIer wel wat geregend, te weinig voor de tuin, te veel voor het gif in de buxus tegen de beestjes.

Thanx voor het brandnetelgierrecept.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:31

Afbeelding
Deel 2 moestuintje met al 1 broccoli plantje. Vanmiddag alles gezaaid in de cirkel (8 bieten plantjes en 3 lente-uitjes).

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 23:49

Die afrikaantjes zijn ook slim. Jagen de luizen weg :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 00:01

Komen als het goed is nog meer afrikaantjes erbij heel zakjes zaadjes namelijk. _O-

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:26

ik heb vandaag mijn 2 grootste pak soi maar geoogst, geblancheerd, en ingevroren haha.. ben als de dood dat het door schiet, dat zou ik zonde vinden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:30

jilleroo schreef:
ik heb vandaag mijn 2 grootste pak soi maar geoogst, geblancheerd, en ingevroren haha.. ben als de dood dat het door schiet, dat zou ik zonde vinden.

Paksoi, maar ook venkel, kun je beter zaaien na 15 juni. Dit idd om doorschieten te voorkomen.

Ik heb ook paksoitjes in de tuin, die zijn spontaan uitgezaaid, omdat ik meestal alles laat staan voor vogels, vlinders, bijen en slakken. Beetje jammer dat ze in mijn sla veldje stonden :D Per keer haal ik de jonge paksoitjes eruit. Maar je ziet ze idd per dag doorschieten.

Na 15 juni ga ik ze voor het echie zaaien. Die mogen groot worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 18:37

wow Jolandaa, dat is echt veel!

Ik heb altijd wat moeite met weghalen, en heb dan ook chronisch tekort in de tuin. Nu bloeit de boerenkool. Dan wil ik het zaad gaan winnen straks. Maar eigenlijk heb ik dat veldje nodig voor andere groente.

Doordat ik veel niet weghaal, heb ik altijd verrassingen. Zo heb ik al veel radijsjes, maar ook raapsteeltjes gegeten. Allemaal door spontane uitzaai. En raapsteeltjes zijn echt leuk, want die kun je ook als meiraapjes eten. Dan ontstaat er een wit knolletje. In plakjes gesneden kun je die bijv stoven met mosterd en honing. Hartstikke lekker! En spontaan opgekomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 18:46

Wat leuk antheman :D En ik maar mijn best doen om alles netjes te houden! Dan moet ik ook maar eens wat meer laten staan.
Inderdaad wel al hier en daar een verdwaald radijsje tegengekomen.
Maar de radijsjes worden hier stuk voor stuk aangevreten door de wortelvlieg.. allemaal gangetjes erin.. Dus ik ga zo snel mogelijk eens behandelen met brandnetelgier.

Ik kan niet wachten om morgen weer lekker in de tuin verder te kunnen! In het weekend staat er altijd vanalles op de planning, en deze week extra lang weekend gehad, dus veel te weinig in de tuin kunnen doen..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 19:01

Oh, trouwens wel mijn koude bak leeggemaakt vandaag. Ik had sla en sla en sla erin staan. 1 krop eikenblad, en de little gem mocht blijven. Verder alles eruit, en opnieuw ingezaaid met koolrabi, basilicum, rozemarijn, en peterselie. Ook meloen, en patisson. We gaan t allemaal meemaken. Vele slakken moesten ook t veld ruimen. Ik heb de doorgeschoten sla ( veldsla, bindsla, mosterdsla en eikenbladsla) allemaal eruit gewipt. Ik composteer dit samen met de paardenpoep, maar momenteel heb ik zoooooveel spul uit de groentetuin dat zowel kip als paard als compost er niet tegenop kan. Ach, zolang ik niet door de weckpotjes heen kom met groenten van vorig jaar, klaag ik niet. Dan maar rommelig. Naast de moestuin heb ik ook 3 ponies, een baan en ik heb mijn moeder in huis gehad. Aandacht moet dus een tikkeltje verdeeld worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:22

Wanneer zet ik nou mn babyplantjes naar buiten en hoe verzorg ik ze daar het beste?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:35

Nou overal zitten zaadjes in moet alleen nog wat bloemen zaadjes, maar die kunnen nog van de week doen. Kwam er ook nog achter dat ik al plantjes snijselderij (4x) had staan. Dus die maar in de moestuin bak gedaan dus de eenzame broccoli is niet meer eenzaam.

En mijn baby afrikaantjes worden opgevreten door de slakken, maar de slakken korrels waren ook ineens allemaal weg. Gelijk maar weer nieuwe korrels gestrooid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:50

Pimaude, ik zou met je jonge plantjes nog even wachten totdat er wat rustiger weer wordt voorspeld.. Deze wind kan nog wel eens wat schade veroorzaken bij jonge plantjes.. Maar qua temperatuur is het nu prima.

Afrikaantjes moet ik ook maar eens zaaien, al lijkt het dus niet overal even goed te helpen :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:02

Iets heeft mijn maggiplant ontdekt en vind hem heerlijk, en ik ben het niet -O-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:11

Zonde CS! Ik kan daar echt verdrietig om worden :=

Heb gisteren weer heel veel tomatenplantjes uitgeplant. Oh wat ben ik bang dat ze dit weer niet overleven!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:42

Ik heb tomaten nooit los buiten staan maar in een soort huisje waardoor ze iig niet nat regenen.

Maggieplant wordt hier door de slakken opgegeten. Als ze eenmaal groot en goed aangeslagen zijn redden ze het wel

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:50

Hhhmm hier blijven de slakken dus wel van de maggiplant af.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:33

Dan gaan mijn tomatenplantjes zeker niet overleven ... staan nu in de volle grond zonder bescherming. Is het aan te raden ze een plastic hoes om te doen?

Morgen ga ik hier radijsjes oogsten, wat een heerlijk makkelijke groente om te kweken! :D

Verder nog een vraag voor de ervaren moestuinders; zijn twee pompoen plantjes en twee courgette plantjes voldoende voor plusminus 3m2 aan grond?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:27

Ben bang dat een plastic hoes weg gaat waaien met deze wind..

Courgette wordt behoorlijk groot volgens mij, maar ook daar heb je verschillende soorten dus ik volg zelf gewoon altijd de verpakking. Pompoen wordt ook groot, maar die kun je mooi langs andere planten door leiden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:58

Hebben jullie ook zo'n last van de slakken?
Hier heb ik het maar eens groots aangepakt; 9 bakjes met bier, koffiedik en slakkenkorrels. Gisteravond 120 slakken in het bier en 43 uit de tuin geraapt (ja, ben maar begonnen met tellen). Na de bierbakjes leek er niets meer beschadigd te zijn (ze hebben echt veel stuk gemaakt, buurvrouw zei nog: 'geen tomaten voor jou dit jaar!'). Niet alleen geen tomaten :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:11

Hier staan inmiddels 40 tomatenplanten in de grond, zal vast wel iets van overleven :)

Verder hebben we last van aardbei etende beestjes, maar wat het zijn?

Ook nog een mol die zich uit leeft onder en tussen de sjalotjes dus hoop dat die het nog gaan doen. Volgende week maar een mollenval neerzetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:00

Heel snel afkloppen, maar ik heb tot nu toen bijna geen last van slakken gehad. Alleen een aantal aubergines zijn opgegeten, maar dat waren gelukkig wat restzaadjes van mijn zusje, Ik lust geen aubergine..
Vandaag heb ik alle paprika en peper in de kas uitgeplant, dus ik hoop dat ze nu lekker kunnen groeien. De bekers waren te klein en de plantjes groeiden totaal niet meer, maar ik had nog geen plek om ze uit te planten..

Maar jee wat een vreselijk weer he.. Al die storm.. Ik moet een hoop zaaien deze week, maar met zo'n wind is dat echt onmogelijk..