de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:04

Hadden ze nog veel plantjes bij de molen? Als het goed is werd gisteren de nieuwe lading aangeboden.
Ik vind ze daar wel fijne groenteplantjes hebben.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 20:33

Vond er nog genoeg staan. Al hoorde ik de medewerker wel zeggen dat sommige dingen bijna op waren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:25

Toen ik vorige week ging bij de eerste aanwas waren met name de snack groentes op, en de paprika's. Was dus op de 3de verkoop dag.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 21:46

Hier geen watermolen, maar wel mijn plantentafel weer neergezet :D Geen prijzen erbij, vrije gift.

Dit is dus alleen overschot van zaaisels voor mezelf, en er komt nog meer aan :')

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 22:03

Leuk, kun je mensen blij mee maken.
Jouw tomaten zien er een stuk beter uit dan de mijne, tenminste, mijn zaailingen, de aangekochte zijn wel van dat formaat. _O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 13:55

Ik merk dat ik vooral een zeikerd ben met bijvoorbeeld kruiden. Als er aan een blaadje gehapt is of er zitten gaatjes in dan hoef ik het eigenlijk al niet meer. Dussss ben zeer benieuwd hoeveel eigen oogst ik nu echt ga eten :+

M'n komkommers (die volgens de MM app afgeschreven waren, zijn mooi door gegroeid! Zullen wel zien wat het wordt. 2e ronde is ook al slow but steady bezig. De paprika schiet echt niet op, wat groeit dat traag :+

Vraagje: is zo'n klimrek geschikt voor komkommers? Of willen ze graag aan beide kanten de ruimte hebben om te groeien?
https://www.petsplace.nl/nature-houten- ... aYEALw_wcB

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:33

Ja hoor, zo'n rek wil prima voor komkommer :j Ze grijpen zich vast met lange sliertjes, maakt niet zoveel uit waar aan. Je kunt 'm in het begin een beetje helpen door hem met een stukje draad of een klemmetje te geleiden.

Bij voorbaat sorry aan mijn buurtjes O:) De brandnetel-smeerwortel gier is in de maak.

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:18

Ja komkommers pakken zich net als bonen en erwten zelf vast met die sliertjes inderdaad :j

Ik vind op zich een touwtje om ze in te laten klimmen (net als paprika enzo) wel het fijnste werken.
Dan kan je ze gewoon in dat touwtje draaien en kan je overal goed bij.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:17

Hebben hier nou bijna alles in de grond staan.
Alleen thuis nog paar paprika planten en grote komkommers. Mijn pup heeft sowieso 1 komkommer plantje onthoofd en een andere is ook iets mee gebeurd dus heb er nog 2 over :=

Leuk dat tafeltje met plantjes! Heb zelf wat ik over had aan familie en buren gegeven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:22

Mijn tuin is nog kaal. :')

Maar ga het een en ander aanpassen dat het makkelijker wordt voor mij.

Paden breder maken bijvoorbeeld. Stuk achter de bijen kasten tegelen.

Najaar braam en fruit struiken verhuizen naar ander stuk. Kom dat stuk bij de kippen.

Hoekje moestuin ga ik vol zetten met aardbeien plantjes. Heb genoeg wildgroei staan.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 14:34

Zamora schreef:
Hebben hier nou bijna alles in de grond staan.
Alleen thuis nog paar paprika planten en grote komkommers. Mijn pup heeft sowieso 1 komkommer plantje onthoofd en een andere is ook iets mee gebeurd dus heb er nog 2 over :=

Leuk dat tafeltje met plantjes! Heb zelf wat ik over had aan familie en buren gegeven.

Directe buren, vrienden en familie heb ik ook al voorzien, dit is daarna nog over :')

Hier staat ook zo goed als alles in de grond, nog een paar dingen. De meloenen staan er sinds vandaag in, hopelijk worden ze deze keer niet opgevreten.

De shiitake stammetjes zijn gedompeld dus hopelijk snel weer paddo's oogsten :9

Ik hoor dit jaar weinig over slakken, hoe zit dat bij jullie?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 16:17

Hier ook weinig tot geen slakken! Vorig jaar was heel erg :=

Meloen zaadjes heb ik nog liggen maar had geen ruimte meer dus dat wordt een project voor volgend jaar. Hopelijk gaan ze het goed doen bij jou!

Mijn ene buurvrouw heeft zelf ook een moestuin en dit jaar nog niet veel tijd gehad om voor te zaaien dus heb alles wat over was aan haar gegeven haha

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:06

Meloenen zijn hier 2 weken geleden al naar buiten verbannen.

Slakken, waar ik er vorig jaar 100 per avond ving heb ik er nu pas eentje gespot. Is te droog voor de slakken, hopelijk blijft dat zo. *\o/*

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:30

Ik heb nog geen slak gezien. Wel in het bos in de buurt maar geen een in de tuin.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:55

Weinig slakken, heb wel een schuilplek gevonden (plastic bakje op zijn kop) tientallen slakken in 1x kunnen verwijderen. Alles wat ik zie geef ik vliegles het dakterras af.

Hier staat alles behalve een meloen, klimbonen, vliesloze pompoenen en luffa in de tuin en die puilt nu al als een idioot uit, heb ik nog nooit meegemaakt. Ben blij dat alles wat nog geplant moet worden klimmers/rankende planten zijn, dit wordt nog een uitdaging.

Heb binnenkort bergen met aarbeien, ik oogst al sinds februari groene knoflook (die nu langzaamaan bollen beginnen te krijgen, was niet de bedoeling, maar ze doen het te goed).
Mijn reguliere knoflook begint ook al aardig de bollen in te schieten. Bieslook en peterselie is niet aan te slepen, zo ook de sugar snaps, pepermunt, thijm en rozemarijn. Dit gaat een recordjaar worden, lol!

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:31

Ik heb vrijwel alles wat ik gepland heb buiten staan. Moet nu nog wel een paar plantjes kopen want 5 van de 6 courgettes zijn niet gelukt - oude zaadjes, deel per ongeluk weggegooid en de anderen te nat dus die zijn gaan schimmelen.

Hoe staan de tuinen er bij jullie bij?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:53

Kaal ongefreesd en nu te droog en hard om te frezen. :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:58

Daar zit ik ook mee. De laatste aardappelen moeten de grond in maar veel te hard om er iets mee te doen. De laatste kool en selderij in bak gaat wel lukken. De tomaten met moeite misschien nog in de grond met geweld of zo

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:59

Tomaten diep planten schijnt ze meer wortel en stevigeheid te geven, grondboor optie?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:00

Ik denk ik straks stuk nat gooien en plastic over doen. En hopen dat dit werkt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:23

Dit was zo pijnlijk om te doen. Maar de boom is gewoon nog te jong voor een volle vruchtdracht. Voor het mooie zou er nog meer af moeten. Maar dit deed al zeer. Abrikozen.

Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 07:34

Voor wie meloenen kweekt, welk soort heb je en doe je deze in een kas of volle grond?

Moet zeggen dat onze grond onder de toplaag best lang vochtiger blijft. We zitten aan een bos misschien dat dat uitmaakt. We hoeven eigenlijk niet veel water te geven aan grotere planten dan.

Kan me voorstellen dat dat zeer doet de vruchten eraf te halen!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:41

Zamora schreef:
Voor wie meloenen kweekt, welk soort heb je en doe je deze in een kas of volle grond?

Charentais, geen kas, in verhoogde bedden. Ik heb nog zaden liggen van de Zatta, maar die ben ik helaas vergeten te zaaien. Charentais groeit tot nu toe super :j

De tuin gaat hier goed, ik moet wel goed water geven maar bijna alles zit in verhoogde bedden/kuipen/growbags met erg goede grond dus er is geen sprake van keiharde verdroogde toestanden.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:42

Overzichtje
Afbeelding

Nog een bak met aardbeien, knoflook en meloen tegen de schutting
Afbeelding

De shiitake wordt weer wakker :9
Afbeelding

En de brandnetel-smeerwortelgier is inmiddels behoorlijk aan het gieren :r :Y)
Afbeelding

Verder staat er nog van alles op het terras en een paar dingen moeten nog uitgeplant worden.

Ook nog een raar plantje gevonden in één van de growbags, ik denk dat ik die ook maar hou :j
Afbeelding

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:12

Bij mij staat alles nog in potten, maar ik moet echt gaan uitplanten.
Alleen is dat hier nog gewone gezon: karton op gooien met aarde erop? En wat voor aarde dan? En daarrond bakranden maken? Ga morgen een gratis moestoenbuik halen (met worteldoek in, maar die ga ik slopen schat ik, vind worteldoek echt zo vervelend vervuilend).