De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:40

Hoi hoi! :)

2 maandjes geleden heb ik mijn allereerste zaadje in de grond gestopt en begonnen bij mij de moestuin-kriebels! ik heb bij de welkoop (veel te dure) nieuwe zaadjes gekocht om nog meer te planten en beging mijn eerste fout: alle zaadjes op een hoop in het potje stoppen. :+ Het meeste daarvan is opgelost zonder al teveel beschadigingen aan de wortels, haha!

Afgelopen week heb ik het 20-zaadjes-pakketje van de Makkelijke Moestuin besteld en daarvan heb ik de eerste in de grond gestopt! Ik heb nu in potjes: aardbei, peterselie, courgette, komkommer, wortel, stokbonen en nog een soort, lenteui, tomaat, radijs, zonnebloemen, meloen en nog een aantal. De rest van de zaadjes laat ik nog even zitten, mijn vensterbank staat vol! :p

Ik ben nu bezig om het stukje tuin onkruid-vrij te maken en heb nog 2 bakken die ik wil gaan gebruiken, en volgens mij moet ik nog gaas spannen of stokken neerzetten voor de bonen?

zo begon het:
Afbeelding

En nu: deze staan nu naast de deur om te wennen aan de 'kou'
Afbeelding

Deze staan op de vensterbank onder de verwarming:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo'n zakje van de MM:
Afbeelding

Afbeelding

Buiten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

heleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:26

Hoi,
Ik ben ook net begonnen met mijn eigen moestuintje!
Ik vroeg mij af of iemand een goed adresje (Groningen) weet voor pineberry of framboos-aardbei plantjes? Deze staan nog op mijn verlanglijstje!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:43

Je 2e start met MM ziet er goed uit hoor!

Pruimpjes!
Afbeelding

Kersen.
Afbeelding

En volgens mij geen appels :o

De paprika plantjes.
Afbeelding

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:53

Ziet er goed uit hoor pimaude! Gaas bij de bonen is alleen nodig als je stokbonen hebt gekocht. Als je stambonen hebt dan hebben ze geen ondersteuning nodig.

Heleen, je zou eens op marktplaats kunnen zoeken, vooral aardbeien vind je daar vrij veel.

En leuk he, om die pruimen en kersen langzaam steeds groter te zien worden! Ik kan er uren naar kijken. Ik heb hier drie kersenbomen, twee pruimen, een appel, een peer en een perzik, en er hangt overal een hoop aan, maar het is altijd afwachten wat er uiteindelijk blijft hangen. Vorig jaar een slechte appeloogst gehad, en dit jaar heeft de perzik veel last van krulziekte, maar verder doen ze het prima!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:42

Moet peren boompje nog in andere pot zetten, maar hij hangt tot nu toe nog helemaal vol met vruchten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:46

8nnemiek, hi hi en er hangt bij mij al niet veel aan zijn hele kleine patio boompjes.

Marcella ik duim dat ze blijven hangen!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:26

Heeft iemand ervaring met nectarine boompjes? Mijne lijkt ziek, blaadjes zijn gekruld en hij lijkt te sterven. :(

Dat met die flessEn is een goed idee, doe ik morgen direct. Heb net mijn chillies buiten geplant en lig nu op de bank hihi, geen zin meer om de flessen erover te zetten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:19

Gekrulde blaadjes met hier en daar wat verdikkingen/gezwellen? Dat is nl wat mijn perzik heeft, die heeft krulziekte. Maar ik weet niet of nectarine daar ook gevoelig voor is..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:13

Afbeelding
Mijn aardbeien. :9

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:20

Ja annemiek, idd dat is het. Is daar iets aan te doen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:47

HHier ook veel krulziekte in de perziken, maar vorig jaar toch nog we best veel vruchten gehad.
Hebben er nu 1 die lijkt erg dood (die is vorig jaar bijna verbrand toen ik de brandstapel aan stak en de wind verkeerd stond) maar daar komt hier en daar weer wat groen blad aan dus die mag het nog even proberen.

Verder gaan ook hier al het fruit hard. Vorig jaar was de oogst van de appelbomen precies 1 appel :D nu hebben we ook nog wat bomen uit nl meegenomen die zijn al een paar jaar ouder. Maar overal begint het nu te komen.
Ook de perenboom die uit nl mee is gekomen (en voor de verhuizing voor de helft ingekort is) doet het erg goed.

De eerste aardbeien beginnen rood te kleuren, de knoflook komt op, sjalotjes staan in de grond, wat sla, wat aardappelen, morgen gaan de tomatenplanten de grond in.

Maar ook het onkruid schiet helaas de grond uit.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 07:47

Haha Annemiek, ik heb dan geen bomen maar kan ook uren kijken naar mn kweeksels in de vensterbank.. Vooral als ik eigenlijk moet studeren O:)
Haha palousa, wie de kleine beetjes niet eert hè :D

Leuk om alle foto's te zien zo! Ziet er goed uit :) Mijn bolcourgettes komen ook hard op nu, en ook spinazie en rucola *\o/* Tomaten staan inmiddels full-time buiten, gelukkig. Die werden wat groot voor in huis :P

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 11:30

Wat gaat het snel zeg hier!

Even over glazen potjes enzo over plantjes zetten tegen vraat. Ik heb op die manier ook mijn tomaatjes nu buiten. Paar buiten gezaaid en dan een plastic doorzichtig (festival)glas eroverheen als mini-kasje. Werkt prima en die zuurstof is blijkbaar geen must? Zo ook nu een courgette buiten opgekweekt, die ziet er ook prima uit.

Vorig jaar op die manier ook de dagwindes tegen slakken beschermt tot ze (hopelijk) groot genoeg waren om zonder bescherming de slakken te trotseren. Dat is ook gelukt, een aantal zijn mooi groot geworden en ik had allemaal mooie bloemen in de pergola.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:02

Ahhhhh en nu heb ik ook al iets van roest in mijn knofloken :( :(

Hebben net de tomaten in de grond gezet, zometeen de courgette, hopen dat ie het blijft doen want ze hebben al een bloem. ;)

Ik heb gewone tuinpotjes over de kleine plantjes staan, werkt ook goed, ben erachter gekomen dat de mussen mijn nieuwe jonge plantjes heel leuk vinden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:12

Hebben jullie enig idee wanneer ik mijn wortels uit de grond kan halen?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:20

Gewone oranje wortels? Meestal richting einde zomer.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:10

Ja, Amsterdamse bak schijnen ze te heten.

Ze zijn al oranje, behalve de bovenste 0.5 a 1 cm, deze is nog bruingroenig.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:53

Wat komen er weer mooie foto's voorbij!

Ik ben dus ook beginnend moestuinder en vroeg me af welke groenten op dit moment in volle grond gezaaid kunnen worden. Heb het idee dat ik als ik nu nog wat wil zaaien al wel wat aan de late kant ben ..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:59

Hmm, meer problemen lees ik.
Hier worden ondertussen de buxussen met de grond gelijk gegeten door rupsen.
Er zitten krulbladen in mijn appelboompje.
En iets vreet aan mijn doperwten.
De sla verdwijnt momenteel voor een groot deel slakken in.

De rest gaat wel goed!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:17

Sja, die krulziekte.. Het is een schimmel, dus ik heb vorig jaar met een middel gespoten tegen schimmel en roest, ook al stond krulziekte er niet bij op de verpakking, en dat heeft wel iets geholpen, maar dit jaar heb ik er ook nog een middel bij wat de weerstand van de boom verhoogd en wat ook zou moeten helpen, dus ik ben benieuwd.

We hebben vandaag weer lekker wraps gegeten met krulsla, rucola, spinazie en radijs uit eigen tuin :9
En stiekem ben ik wel blij met die regen die vannacht gaat vallen, dat werd wel eens tijd! Al dat gesleep met water, pff..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:51

Neee!! Moet even paar dagen droog blijven, heb net alle buxus gespoten tegen die rot rupsen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:59

Wij hebben ook broodnodig water nodig, alles is gortdroog maar tot nu toe nog geen regen.

Wat voor middel gebruik jij tegen roest annemiek?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:15

Wat een prachtige foto's hierboven! Mooi om te zien hoe alles tot leven komt en groeit!

Hier de afgelopen week alleen 2x op de tuin geweest om te wateren, beetje gebrek aan tijd (druk bezig met het bouwen van een konijnenren), maar hopelijk kan ik me er zondag de hele dag vermaken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:43

Hier is helaas niet al te veel regen gevallen, dus vandaag nog maar eens goed sproeien..

Nenac, ik heb gelukkig geen roest, maar gebruik wel een middel tegen roest om de krulziekte te behandelen. Iets van bayer garden en een spul om de weerstand te verhogen van ecostyle.

Ik hoorde gisteren van de buurman dat brandnetelgier helpt tegen emelt. Iemand daar ervaring mee, of uberhaupt met brandnetelgier? Ik heb er genoeg staan, dus wil het wel eens proberen.. Ook tegen luis en wortelvlieg/koolvlieg, die aan mijn radijsjes zitten..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:37

Ik ben brandnetelgier aan het maken. Ik vind het net een heksensoepje, het borrelt en schuimt en stinkt :Y)
Mijn vader gebruikt het om kleine plantjes in te dopen voor hij ze uitplant inderdaad om vreterij aan de wortels te voorkomen, ikzelf heb er nog geen ervaring mee. Volgens mij moet je het wel verdunnen.

De verhouding is 1 kilo brandnetel op 10 liter water met een schepje suiker. Het gaat dus gisten (de suiker helpt daarbij maar het kan ook zonder) ieder dag even roeren of een paar keer en als het niet meer schuimt is het klaar, afhankelijk van het weer. In de zon gaat het sneller.
Het gaat stinken maar bij mij valt het nog wel mee.

Je kunt het als meststof gebruiken er zit heel veel stikstof in, als luizenspray maar dan moet je het wel goed zeven.
Altijd verdunnen 1 op 10 maar ik moet zeggen het grootste gedeelte is internetkennis, ik moet even aan mijn vader vragen hoe hij het precies doet, hij gebruikt het al jaren.