De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:15

Dat was volgens mij ook de bedoeling, dat de gaten dicht zouden spoelen.
Ik heb deze prei niet zelf gezaaid, mijn zelf gezaaide staan nog gezellig met z'n allen in een kweekbak (nog kleiner dan wat in de grond zit). De preitjes op de foto heb ik gekocht op het complex, volgens hun konden ze de volle grond in. We zullen wel zien wat ervan komt...

Vorig jaar heb ik in de volle grond gezaaid, rond deze tijd, aan het einde van het seizoen had ik potlooddikte.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:45

Ze schijnen wel echt enorm veel mest nodig te hebben. Ik denk dat ik de prei echt gewoon verse of half gecomposteerde paardenmest ga geven, elke maand ofzo. Schijnt dat je prei haast niet kan overbemesten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:12

Het is net of jullie gras staan te poten met die dunne prutprei :P

Hoor je wel vaker dat het eeuwen duurt voordat het wat wordt... zelf nog geen prei geprobeerd, krijg er ook weinig zin in als ik verhalen hoor van steeds verpoten, en heul lang moeten wachten... en dan ook nog moeten aanaarden ook...al schijnt dat lang niet altijd / bij elke soort te hoeven? :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:35

Oh, wat een giga moestuin op de vorige pagina.

En wat lees ik hier over prei, veel mest? oke..
En verpoten?
Heb het vanuit mijn kweekbakje in de grond gestopt en daar ga ik het ook echt laten en wat is aanaarden? Zand ertegenaan zodat ze wit blijven? Dan ben ik er ook klaar mee dat is te veel werk en staan ze op de verkeerde plaats voor.

Wat is dit!? had ik gezaaid, maar weet niet wat het is. :')
Afbeelding

De broccoli links, daarnaast de prei, dan de erwten en lenteuitjes... het meest rechts.
Afbeelding

sla in de tuin gezet, nu duimen dat hij het blijft doen en dus de onbekende plantjes.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:57

Heb sinds vandaag een peren boompje is alleen niet zelf bestuivend, maar is in een woon wijk en in de buurt diverse tuinders in de omgeving. En anders heb ik voor in de toekomst een goed excuus.

Voor nu aan het hopen dat de vruchten die eraan hangen blijven hangen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:03

Courgette? Pompoen? Meloen?

Wat leuk! Hier voor het 2e jaar geen vruchten aan de peer. Maar hij heeft ook nog niet gebloeid. Beetje moeite met aarden denk ik

Leuk en lekker als de prei lukt! Hier begin ik er ook niet meer aan.
Laatst bijgewerkt door Kaygee op 11-05-15 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:09

Wat zouden jullie doen de peer gaat in een grote pot, maar met of zonder binnen pot. Mijn voorkeur zou zonder binnen pot zijn. Ten eerste omdat ik niet weet of we zo'n grote binnen pot hebben en vermoed het dus niet.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:11

De spinazie was heerlijk :D gelukkig heb ik nog veel meer. De buren krijgen vrijdag nog wat, en wat ik nu teveel heb vries ik in (ik ben in mijn eentje en ik heb een maagverkleining dus meeste verdwijnt hier in de vriezer en naar vrienden haha)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:32

Het onbekende plantje.. Kan inderdaad courgette of pompoen of meloen zijn, of komkommer/augurk, of squash..

Lekker veel spinazie al hierboven! En een mooie tuin heb je :)

Mijn peer staat in de volle grond, en heeft enorm goed gebloeid. Hangen heel veel peertjes aan, conference. En volgens mij zelfbestuivend gelukkig. Vorig jaar alle vruchten laten vallen dus heeft hij goed kunnen aansterken, en nu staat hij op een plek waar de oude mesthoop heeft gelegen, dus veel voeding en genoeg water, dus ik heb hoop!
Alleen mijn perzik blijft last houden van de krulziekte.. Ik hoop dat die wat vruchten groot krijgt..

En de prei, sja, ik vind het juist wel een leuke uitdaging om er iets eetbaars uit te krijgen :D
Aanaarden is inderdaad grond er tegen aan harken. Maar het is makkelijker om gleuven te graven en ze daar in de zetten. Zo kun je beter water geven en door de regen lopen de gleuven vanzelf langzaam vol met zand en de rest doe je later met een schepje erin gooien.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:35

Ik denk niet dat het onbekede plantje komkommer is, mijne zag er toch anders uit dan die.

Wat een mooie moestuin hier boven!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:42

het ziet er uit als mijn courgette...

En bedankt, ik ben hier in augustus komen wonen en heb heel erg veel hulp van mijn vader gehad om de moestuin te maken (altijd al willen hebben) Helpt ook dat paps vroeger loonwerker was en dat hij zelf jarenlang een volkstuin had. Hij is niet heel groot maar ik eet niet veel dus heb ook niet veel nodig (meeste beland in de vriezer gok ik haha)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:48

Helaas geen plek in de volle grond en dan gaan ouders flippen, maar anders was gewoon de hulst boom achter eruit gegaan. :P

Voordeel als hij in pot zit als ik ga verhuizen dan gaat boompje mee. Heb wel zo'n ding op wieltjes erbij gekocht. Aangezien de pot al loodzwaar is leeg.

Volkstuinen zat hier in de omgeving, maar dit valt in de randstad als boeren dorp.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:36

Mijn bonenstaken hadden de wind overleeft *\o/*
Ik heb ook deze week gelijk in de volle grond gezaaid, 3 boontjes bij elke stok. Vandaag wat eetbare bloemen gezaaid, ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:35

dat plantje ziet er inderdaad uit als een courgette. Njah op een gegeven moment zie je vanzelf wat het is ;)

Mijn paprika´s hebben de eerste nacht buiten overleefd en staan er heel fier bij. Met hemelvaart hebben we een lang weekend en dan gaat de rest de grond in. De tomaten, courgette, komkommers, watermeloen, chilies en de rest van de paprika´s.

Heb ook bleekselderij staan, maar daarvan worden de bladeren steeds geel, enig idee wat het is? Zonnebrand?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:37

De tomaatjes die ik gisteren buiten gezet had hebben het super naar hun zin. Wel extra stokje bij gezet vanwege de wind.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:10

Courgette! Dat klinkt aannemelijk, die heb ik en het zakje is open! Dat moet het zijn.

Wauw mooie moestuin en lekker beschut met die schutting.

Mijn paprika's staan nog binnen, moet nog bedenken waar ik ze neer ga zetten, beste plekje staan aardbeien in de weg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:06

Vandaag maar eens wat oude frisdrankflessen verzamelen.. Die zet ik over de pompoenen en andere jonge plantjes tegen vogelvraat :) maar dat is misschien ook een idee om over peperplantjes te zetten die buiten staan. Krijg je een mini-broeikas :)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:42

8nnemiek schreef:
Vandaag maar eens wat oude frisdrankflessen verzamelen.. Die zet ik over de pompoenen en andere jonge plantjes tegen vogelvraat :) maar dat is misschien ook een idee om over peperplantjes te zetten die buiten staan. Krijg je een mini-broeikas :)

_/-\o_

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:25

Wat een goed idee 8nnemiek! Ga ik ook maar doen als ik het buiten zet. genoeg kleine flesjes over (A)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 15:13

Zouden glazen potjes ook kunnen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:06

Glazen potjes of vazen lijkt me ook prima inderdaad, en die waaien ook nog minder snel weg :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:21

Maar als je er glazen potjes overheen zet krijgen ze dan wel voldoende zuurstof?

Ik hou de peper en paprika nog binnen en later als de nachten ook warmer zijn zet ik ze in de folie"kas/tomatenhuisje.
Vorig jaar had ik zo een enorme peperoogst (ik eet er nog van) echt, wat een leuke makkelijke planten zijn dat.

Gaaf hoor om al die foto's te zien. De mijne staan op instagram (met nog wat andere random dingen :D )
corrieekkelenkamp voor als je ze wilt zien. :o

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 06:52

Oja.... Nee dat werkt dan niet, er moet wel zuurstof bij kunnen komen.

Hier komen in mijn meterbakken de radijsjes al goed op, evenals de krop en bergsla. Al heb ik die niet zo goed uit gezaaid en zitten er een paar behoorlijk dicht op elkaar. Zit te twijfelen, wel of niet uitdunnen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:22

*kuch, komt uit de stille meelezershoek* Ik heb geen moestuin, maar plantjes hebben CO2 nodig, geen zuurstof. Maar inderdaad, het is dus niet handig om het hermetisch af te sluiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:15

Klopt idd, planten maken juist zuurstof :) maar een paar takjes onder een potje zou al meer dat genoeg moeten zijn. Ik heb ze zelf gewoon losjes op de oneffen grond staan, dan komt er ook genoeg verse lucht bij.