de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:36

Pepers kweek ik wel elk jaar, dus komt vast goed :j

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:30

Vandaag is deze kiwibes me naar huis gevolgd :Y)

Afbeelding

Malenka

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:49

Wat naar... Heb je wel een bestuiver voor deze?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 18:54

Dit is de Actinidia arguta ‘Issai’ en moet een zelfbestuiver zijn :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 22:10

Ik heb paprika juist opgegeven :') begon al met zaaien in februari maar nooit meer dan 1 paprika gehad, dat is het niet waard

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 06:51

moonsparkle schreef:
Ik heb paprika juist opgegeven :') begon al met zaaien in februari maar nooit meer dan 1 paprika gehad, dat is het niet waard

Ah wat jammer. Waar had je 'm staan? Zodra mijn chillis (ik heb een soort uit de hand gelopen hobby en had op den duur 13 soorten) 15 cm waren gingen ze in een grote pot, in zoveel mogelijk beschutte zon (balkon) en gewoon wateren maar, met iedere 2 weken voeding.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 07:04

Tuin op Zuid/West dus ik zou daarmee denken genoeg zon :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:01

Ik hoop vanmiddag het een en ander te scoren, plantjesmarkt is dinsdag begonnen bij de Dommelsche watermolen. :):)
Hoop dat ze niet teveel uitverkocht zijn, anders moet ik dinsdag weer terug, dan komt er nieuwe aanwas binnen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:09

Paprika's doen het beter achter glas. Ik had vorig jaar 1 puntpaprikaplant, daar hebben we veel oogst van gehad. Nu ook weer een puntpaprika staan, hij begint nu bloemen te maken. In mijn tomaten binnen zitten ook al tomaatjes :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:11

Mijn tomaten zijn maar liefst 7 cm hoog en hebben nog niet eens echte blaadjes, en zijn in februari gezaaid. := Ik hoop vanmiddag dus tomatenplanten te scoren, en courgette.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 08:32

Neonlight schreef:
Mijn tomaten zijn maar liefst 7 cm hoog en hebben nog niet eens echte blaadjes, en zijn in februari gezaaid. := Ik hoop vanmiddag dus tomatenplanten te scoren, en courgette.

Waar heb je in gezaaid? Zaai- en stekgrond is bijvoorbeeld vrij arm, misschien een keer verpotten en/of bijmesten? Ik heb later gezaaid en hier zitten de eerste bloemen erin.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 09:29

Heb van de peppers droog plantjes gemaakt. :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:41

Ik had inderdaad in zaai-en stekgrond gezaaid. Ze zijn inmiddels wel overgepot en hebben mest gehad, beginnen nu eindelijk echte blaadjes aan sommige te komen maar heb er toch een hard hoofd in.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:54

Mijn tomaten groeien ook niet hard. Moet nog wel gedeelte overzetten in groter potje. Maar een beetje weinig tijd en energie gehad.
In de tuin beginnen al wel een paar dingen op te komen. En me eerste radzijnen en sla zijn al geoogst.

Ben benieuwd of de plantjes markt wat is neonlight. Misschien dat dinsdag ga kijken of er nog wat tussen staat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:32

De gekochte tomaten gaan als een tierelier hier. Die zijn al groot. Vandaag nog drie komkommers en augurken planten gekocht voor de "leen"tuin en wat zaad van snijbiet en snijmoes,wat dat laatste dan ook mag zijn. Verder afgeprijsd snijbiet en snijmoes zaad voor mezelf. En ik zag een afgeprijsde asperge liggen en jerusalems nog iets. :+ Leuk om te testen voor weinig hoe dat smaakt en of het van mijn grond houdt :P .

Op de terugweg was er een van de boerderij standjes weer gevuld met boerenkool en palmkool plantjes. *\o/* Daarvan wat meegenomen ook. En ik kwam nog een bak tegen voor de koolplantjes ook. :D

Vanmorgen mijn peperplantjes overgepland naar buiten, hopelijk worden ze dan iets meer dan dunne sliertjes :(:)

Ik ben ook wel benieuwd naar de plantjes markt eigenlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 16:50

Jerusalem artichoke waarschijnlijk. Wordt wel aangeprezen als aardappel alternatief ook voor diabeten, maar als je er niet tegen kan krijg je opgeblazen buik. Staat ook wel bekend als veevoer, maar dan na 1 feb uit volle grond ivm eerst vorst er overheen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:00

Ja dat is hem. Hij was 30 cent dus ik word er niet arm van :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 17:18

Of in goed Nederlands, aardpeer :P

Die dingen vermeerderen als een gek en als je ze in de volle grond zet en er een paar mist met oogsten staan ze er volgend jaar weer :j
Familie van de zonnebloem, ze krijgen ook zo'n lange stengel en mooie bloem.

Ik vind ze heerlijk, vooral in heel dunne plakjes gesneden en dan bakken tot ze krokant zijn. Maar geheid dat ik last krijg van m'n buik, dus ik eet het niet vaak.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:03

Ik heb 10 tomatenplanten, 6 courgettes en 2 aubergines gehaald. En een zak paardenmeel. :))
Was wel het een en ander al op maar dat hoefde ik toch niet te hebben (snack komkommer, rode paprika en bloemkool onder andere).
Maandag komt er nieuwe aanwas maar zijn ze dicht ivm bevrijdingsdag, dus als je dinsdag gaat zou er volop keuze moeten zijn happyhorse.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:25

Vandaag de zakken olifantengras binnengekregen, ik ben wel fan geloof ik. Het is niet scherp, sommige stukjes zijn wat houtig en als je daar in grijpt met je blote handen dan voel je het wel, maar voor mij niet genoeg om er handschoenen bij aan te trekken. Met oogsten of op een andere manier met de planten bezig heb je daar absoluut geen last van. Het verspreidt heel makkelijk, ziet er ook mooi uit vind ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 18:27

Dat ziet er mooi uit! En heel handig.

Hier doen gelukkig alle gezaaide en geplante plantjes het goed.

Van het weekend nog wat tomaten, komkommers en pompoenen overzetten naar de moestuin. Zal toch wel blij zijn als alles thuis weg is haha

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 20:30

Mag ik me hier melden? Ik lees al een poosje mee en heb flink wat tips opgepikt al, superfijn! Nu heb ik geen grote moestuin (geen ruimte voor), maar ik vind het wel leuk (en leerzaam voor mijn zoontje en kleindochter) om zelf wat te laten groeien. Inmiddels staan er al 2 jaar 2 jaar een Elstar, Conference en een Breaburn in de tuin. De Braeburn had zowaar vorig jaar al 2 appels!
Vorig jaar hebben we munt en peterselie in bakken geplant en die zijn dit jaar weer mooi terug opgekomen.
Dit jaar heb ik voor het eerst cherrytomaatjes, puntpaprika en aardbeitjes gezaaid. Ik volg zoveel mogelijk de tips online, maar twijfel nu toch. Ik heb, vanwege het mooie weer, de plantjes de afgelopen dagen wat buiten opgebouwd, de voorspellingen waren goed ook na het weekend, maar vallen nu toch wat tegen. Zouden jullie de planten wel of niet (semi)definitief naar buiten doen morgen? Ze komen in bakken die dus indien nodig wel naar binnen kunnen, maar liever niet.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 21:20

Welkom! Ik heb het meeste nu ook gewoon constant buiten. Vaak wordt ijsheiligen (vanaf 11 mei) aangehouden als punt om de boel naar buiten te doen, maar ik verwacht voor die tijd echt geen nachtvorst meer.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 22:01

Hier ook mensen die de paarden aan huis hebben staan? Ik heb een serre waar de paarden omheen staan, ze kunnen er natuurlijk niet bij, maar ik zou graag een moestuin starten maar buiten wil ik dan niks groeien dat oprecht giftig is. Maar nu vraag ik me af hoe andere mensen dat doen met planten zoals paprika, tomaat,... Tips?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 03:22

Dat spul ziet er mooi uit in de bak +:)+

Op zich nu geen nachtvorst meer als je de voorspellingen ziet voor de komende 2 weken en je dan half mei voorbij bent. Ik denk dat ik volgende week mijn komkommerplantjes buiten ga zetten. Misschien van het weekend al wel. Nog even checken of er nog slakken komen.... voordat ze weggevroten worden.

Caatje: gewoon wel alles planten dat je wilt, en zorgen dat de knollies er niet bij kunnen komen...?
Simpel toch :) Hier ook gewoon altijd gedaan.

Ik zat te wachten tot het tuincentrum weer courgette plantjes kreeg, omdat mijn zaden uit een verse courgette niks gedaan hadden en ik geen zaad meer had. Nu waren ze er gisteren maar ik vond ze er niet gezond uitziet.... allemaal bruine vlekken in de grotere bladeren -O-

Geen idee wat het probleem precies is maar ik zag het niet zo zitten om dat in huis / tuin te halen, dus alsnog maar een pakje bio courgette zaad gekocht. Lekker laat maar ach moet op zich ook nog wel kunnen :)