De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:33

Kropsla kan wat betreft temperatuur gewoon naar buiten. Het gaat sowieso niet meer vriezen nu, dus nu kan alles eigenlijk naar buiten.
Alleen heeft het wel wat voordelen om de zaden eerst binnen of in een kasje te laten kiemen. Dat gaat meestal sneller, en je kan zien welke zaden niet kiemen zodat je later mooie rijtjes buiten kan planten en je hoeft geen onkruid uit te doen tussen jonge plantjes.
Maar ik zaai sla ook wel eens direct buiten, werkt ook goed.

He jammer Marcella, maar ach, met dit weer vind ik het helemaal niet leuk om in de moestuin te werken.. Je kan nog geen zakje met zaad buiten laten liggen of de wind heeft het te pakken -O-

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:39

Ja, het is wel heel winderig. Maar toch heb ik lekker de gang vandaag, ik heb vanavond nog 'even' de hoek met alle bessenstruiken en de aardbeienplanten onkruid-vrij gemaakt. Dat is ongeveer 20 m2 en het onkruid stond tot m'n knieën. :o Nu zijn de aardbeienplanten tenminste weer zichtbaar :D 2 gróte kruiwagens vol onkruid heb ik weggehaald. Vanaf vorig jaar najaar had ik er niets meer aan gedaan.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:43

Zo! Ik kwam al niet meer mijn bed uit nadat ik een paar uurtjes rustig had geschoffeld :+
Ben ik blij dat ik veel worteldoek heb gebruikt! :D
Niet overal mogelijk, maar daar waar kan gebruik ik het ook. Heerlijk!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:07

Zaaien had ik nu ook niet gedaan, maar onkruid plukken of overzetten van kweekbakje naar grotere potje. Moestuintje nog wat bijvullen met grond. Zat te doen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:32

Carola, ik kan je morgen laten weten of mijn bouwsel deze wind heeft doorstaan. Ik heb de moestuin nl niet bij huis.

Ik heb alle tomaten, paprika en komkommer naar de kas verhuist, de sla die nog in de kas stond naar buiten gezet en alleen de pompoenen wil ik binnen nog voorkiemen. Dan is de kans wat minder groot dat ik die straks per ongeluk overhoop schoffel :+

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:27

Wel veel eer van je werk dan, Carola :D Maar kan me voorstellen dat je vandaag dan wat stroever beweegt, dat heb ik iig altijd wel :o
Annemiek, hoe gebruik je het worteldoek precies? Je maakt er gaatjes in waar je je plantjes neerzet?

Ik heb de tomaten maar even buiten gezet nu. Heb echt totaal geen rust in de kont, wil zo graag bezig met de tuin! Maar zal toch eerst even aan de studie moeten en wachten tot m'n pap tijd heeft :P STraks in m'n 'pauze' maar eens een plan op papier zetten. Zag wel dat ik bij de net opgekomen paprikakiemen ook paddestoelen aan het kweken ben.. Gelukkig heb ik iets te veel paprika's gezaaid dus ik zie het even aan.. Ik hoop wel dat ze 't allemaal een beetje gaan doen, ik eet vrijwel iedere dag wel paprika's dus dat zou wel mooi uitkomen!

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:12

Hallo,
Ik zou ook graag mee willen praten (A) Ik heb nu een stukje in de tuin vrij gemaakt om eerst eens te proberen. moestuintjes van de AH staan te ontkiemen etc.
Zijn er ook soorten groetes etc die je beter niet naast elkaar kunt zetten??
Vanmiddag de borderrol erlangs zetten en dan kijken of er al wat naar buiten kan :)
Jullie hadden al veel tips staan die ik mee kan nemen. Koemest korrels er door schoffelen is een idee, hoorde van iemand dat paardenmest ook heel geschikt is ???

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:27

Er schijnen soorten beter niet naast elkaar te kunnen. Al houden wij hier daar geen rekening mee.
Wel heb ik de sier maïs 20 meter verder staan dan de suikermais ivm bestuiving en. En deze staan beide op minimaal 30 m afstand van het grote mais veld.

Helaas geen foto's mijn telefoon is gecrasht en ben alles kwijt. Momenteel op vakantie en hopende dat ons pap net zo veel liefde eb water in mijn plantjes steekt :')

Iemand het middel om straks de Colorado kever mee te bestrijden? Op de aardappelen stikt het hier van.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:28

Oh en ik zou nooit plantjes direct in de mest zetten gezien het de wortels aan tast. Dus koe mest korrel niet te dicht op het plantje strooien en zeker niet in de grond mengen. Dat doet de regen wel

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:14

Ik ben nu bezig alles buiten in de grond neer te zetten.
Vond het mooi geweest boven in de vensterbanken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:50

@imd, ik maak inderdaad gewoon gaatjes in het worteldoek door er met een mesje een kruis in te snijden. Die flapjes kun je dan gewoon terugvouwen.

Ik houd er idd ook niet veel rekening mee welke soorten en niet naast elkaar kunnen, al schijnt het wel goed te zijn om bv wortel en radijs en ui bij elkaar te zetten en salie tussen de kolen, tegen verschillende beestjes.

Paardenmest kun je het beste een jaar laten composteren, in bv een compostbak of gewoon op een hoop.. Laagje mest, laagje droge takken/bladeren/stro, laagje mest enz.

Ik heb vandaag alle sperziebonen enzo in de grond gestopt, en morgen ook weer een hoop uitplanten.

Even zoeken naar de foto's..
Het gaas voor de bonen.. Ideaal :)
Afbeelding
En de hele tuin:
Afbeelding

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 14:48

Ik ga morgen mijn eerste spinazie oogsten, ik ben erg benieuwd hoe dat zal smaken :D wilde het vandaag doen maar mijn rug belet me te bukken :p ook mijn paksoi gaat goed en de peulen en mams komen mooi op. Mijn courgette maken weer nieuwe bladen aan dus denk dat ze de vorst toch te boven komen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:06

De cranenbroeck is een verslavende winkel hè?! Daar kom ik ook altijd met meer naar huis dan de planning is, ook qua paardenweide is dat super spul en gewoon betaalbaar. :):)

Ik heb vandaag de eerste paprika's naar buiten gedaan, het werd wat krap in de kas en ik verwacht geen vorst meer. Ook nog een aantal knolselderijen naar buiten geplant en vooral veeeeeeeeeeel onkruid weggehaald. Ben nu zo rood als een kreeft :(

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:59

cranenbroeck erg leuke winkel, ben er geweest toen ik bij een vriendin op bezoek was. Jammer genoeg zit ie niet hier in de winkel.
Ik moet zaadjes bij halen van de week en voorzaaien. Want ik zag net dat de pak soi ook al geoogst kan.. Morgen ga ik lekker in de tuin aan de gang, onkruid eruit vooral.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 03:44

Heb gisteren nog even voor het slapen achterkant tuin weer ontdaan van onkruid. En tomaten buiten gezet in de volle grond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 05:35

Ik kom ook altijd met veel te veel thuis van de cranenbroek.. Is als een XL Action :Y) Ik moet er ruim een half uur voor rijden, maar dat loont echt wel.

Jilleroo, benieuwd hoe je spinazie bevalt. Ik heb gisteren de eerste blaadjes door een salade gedaan, samen met wat rucola en radijs uit eigen tuin en nog een pot ingemaakte wortel met spitskool van vorig jaar.. :9

Hier wordt het ook te krap in de kas. Ik kan me haast niet draaien.. Dus vandaag ook hier vanalles naar buiten :) De courgette, komkommer, augurk, squash, pompoen en watermeloen.. De spitskooltjes, koolrabi en broccoli (nadat ik de grond heb behandeld met nematoden tegen emelten..).. En ik heb nog een hoop pepers en paprika staan die in de kas de volle grond in kunnen, samen met wat tomaatjes.
En dan toch maar eens de prei uitplanten, al is die nog láng geen potlooddikte..
En dan moet ik buiten nog wat rijtjes zaaien met spinazie, rucola, sla, lenteuitjes, radijs, ramanas.. En als laatste nog een tunnel maken met vitragegaas voor de bloekool en broccoli.
Pfoe, daar ben ik wel even zoet mee.. :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 05:57

Tot wanneer kan je trouwens lente uitjes zaaien volgens zaai kalender t/m april.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 06:49

Je kan ze tot begin mei nog zaaien, dan kun je ze laat in de herfst nog oogsten, en dan kun je ze eventueel zelfs nog binnen in een glas water zetten en blijven ze nog weken of zelfs maanden goed, dus de hele winter verse lente-ui :D
Dit jaar ga ik ze ook nog zaaien in het najaar. Dan kunnen de jonge sprietjes overwinteren en kun je in de lente extra vroeg oogsten :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:06

_CS_, je woonde in de jungle?

8nnemiek, wat ziet je tuin er netjes uit, erg geordend, mooi!

Hier afgelopen weekend gezaaid; pak soi, biet, snijbiet, mais, andijvie, sperziebonen en de laatste pootuitjes.
Maar ook een hoop tegenslag door de slakken... 10 tomaten, 4 komkommers (dat was alles), alle sugarpods en kapucijners, 1 aubergine, een broccoli weggevreten tot op de stengel, zelfs m'n Afrikaantjes zijn kaal, alles verloren... Ik ben bang dat ik niets ga op zien komen, want zodra het kiemt is het weg.
De kapucijners en sugarpods ga ik eruit halen, dat wordt echt niets meer, de tomaten ga ik vervangen (had gelukkig nog kleintjes hoog en droog in de kas staan), ze zitten zelfs IN de kweekbakken van Action, kruipen gewoon door de schuifjes.
Afgelopen weekend lopen jagen, met een schepje (doormidden steken), had er zo'n 100. Daarna kwam de buurvrouw bijspringen met zout (sneu, maar vooruit, zij haat ze blijkbaar nog erger dan ik).
Ga toch maar eens biervallen neerzetten, want als het zo doorgaat, dan is alles voor niets geweest.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:09

Hhhmm goed dat ik weet. :D

Was vanmorgen aan het opdelen en kwam tot de conclusie dat ik best veel heb uiteindelijk. Maar had nog een stukje waarvan ik twijfelde bietjes of uien, maar dat stukje word nu dus lente uitjes. Gewoon zo'n beetje van alles wat eventueel gecombineerd met bloemetjes. Zijn er trouwens groenten waar je beter geen afrikaantjes of andere bloemetjes bij kan zetten. Wel wat gevonden over welke groenten beter niet bij elkaar kunnen.

Heb namelijk al beginnende afrikaantjes explosie namelijk een heel zakje zaadjes, maar we hebben ook giga overlast van mieren (en slakken, maar zag dat die nu samen met het onkruid in de container zaten).

Wil misschien van de winter ook proberen om koolraap te doen. :+

Slakken zijn echt drama ben alweer volop slakken korrel aan het strooien en die korrels zijn soms erg snel weg dus vooral door blijven strooien. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:44

Jee wat vervelend quellian! Biervallen schijnen idd te helpen. Ik hoop dat je er vanaf komt! Als je iemand kent met grotere tomatenplanten dan zou je daar een paar grotere uitlopers af kunnen halen en in de grond kunnen stoppen, dan heb je vrij snel nieuwe planten schijnbaar.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:16

Quellian schreef:
_CS_, je woonde in de jungle?

Zo ongeveer :')

Bonenplanten hebben het niet overleefd, waren zo inelkaar verstrengeld dat het niet heel uit elkaar gekomen is.
Tomaten enzo groeiden ook de vensterbanken uit.

Heb dus maar nieuwe bonen gezaaid rechtsreeks in de grond, hoop dat dat wat word, anders heb ik dit jaar pech w.b.t. bonen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:12

De verstrengelde bonen had ik als ik jou was gewoon allemaal samen in de grond gestopt :Y) grote bonenstok er middenin steken en laat maar groeien :D
Maar ik heb ook nog een hoop bonen rechtstreeks in de grond gestopt, dat zal vast wel groeien :) voorlopig even elke dag water geven, en met deze temperaturen zijn ze zo boven.

Ik heb net even wat jonge prei in de grond gestopt.. Eigenlijk moet je wachten totdat ze potlooddikte hebben, maar vorig jaar waren ze na maanden nog niet zo groot, dus deze keer alles netjes uitgeplozen en in rijtjes in de grond gestopt, en dan hoop ik dit jaar op mijn eerste echte prei :D
Afbeelding
Je ziet ze haast niet staan, zo klein..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:24

Wat een schatjes :D

*zoekt foto van prei* Daar in die gaatjes, haha.
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:36

+:)+
Ik had ze ook lekker ruim in gaatjes staan, maar na een gieter met water lagen alle gaten alweer dicht.. Ach ja, zal wel goedkomen :D
Heb jij al eerder prei gezet? Groeit dat goed zo, als ze al zo klein worden uitgeplant?