De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 15:29

Marcella schreef:
Zijn planten van vorig jaar en hebben de winter overleefd en rond feb./maart flink wat paarden mest erbij gegooid. Vorig jaar waren het trouwens zielige plantjes.

En je heb ook nog het AH moestuintjes topic. :+

Mag ik vragen wat voor mest? Puur of met stro en hoe oud?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:07

Puur met wat hooi en deed er een klein beetje water bij om te verdunnen.

Maar wel hele verse mest.

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:34

Ik hoor vaak dat verse mest te scherp is, maar als het bij jullie goed werkt dan moet ik het ook maar eens voorzichtig proberen bij een paar plantjes.. Zien wat het verschil is :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 18:37

Verdun anders wel met een beetje water heb een vermoeden dat dat de truc is. En soort papje van maken is ook makkelijker met verspreiden en opname van de grond.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:28

Kijk dat is goed om te weten! De meningen zijn verschillend. Als je naar de ervaringen kijkt plus de wat meer wetenschappelijke informatie, blijkt paardenmest helemaal niet zo sterk te zijn als altijd beweerd wordt! Ik ga het wel half composteren omdat ik een dikke laag doe.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:36

Kijk er wel mee uit, ik heb er vorig jaar wel aardbeien mee vermoord en de rucola had wel heel raar bijsmaakje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 08:47

Ik denk dat ik het idd eens ga proberen met de half gecomposteerde mest :j

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:24

De komkommer vliegt als een malloot omhoog, dus ik ga ze naar buiten doen vandaag. Eigenlijk mag dat toch pas als ze 4 blaadjes hebben? Ik ga ervoor om het met twee te proberen. Anders heb ik straks een Sjakie en de Bonenstaak-idee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:06

Met dit weer kunnen ze prima naar buiten hoor :) Beetje beschut zetten eventueel en dan komt dat helemaal goed.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:21

Ik heb de tomaten nu voor de tuindeuren staan, met het idee die open te gooien overdag. Vind ik het vandaag alleen een beetje koud voor, dus die blijven lekker dicht. Ze staan iig al niet meer boven de verwarming :P

Ik moet echt op gaan schieten met m'n bakken, en ik denk ook dat ze iets groter moeten worden dan ik oorspronkelijk van plan was := Hopen dat pap van de week even tijd heeft om mij te helpen, die heeft er al een aantal gemaakt namelijk :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:21

haha dat ken ik, altijd plek te weinig he!

Ik kom net terug van een plantjesmarkt bij een biologische kwekerij, met vier tassen vol :o Een zoete peper, snackkomkommer, bataat, pitloze druif, kiwi, braam, vijgenboompje, late aardbei, bosbes.. :9 De bloemkolen/broccoli's waren helaas erg duur.. Een euro tot 1,50 per plantje, daar krijg je in de winkel ook een grote bloemkool voor, al hadden ze wel érg leuke soorten.. paarse, oranje, gele kolen, romanesco's enz..

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:51

Ooh wat een leuk topic! Ik meld me ook :D

Vorig jaar 3 begonnen met 3 aardbeien plantjes, een tomatenplantje en een paprikaplantje. Dit jaar staat mijn hele serre vol met dan aan de AH. :D

Heb momenteel staan:
Wortels, andijvie, spinazie, paprika, tomaat, uitjes, lente uit, kruiden, rucola, veldsla, komkommer (die al bijna net zo groot is als dat ik ben :oo ) en broccoli.

Alles gaat eigenlijk erg goed, de paprika's zijn tot nu toe wel klein gebleven maar wellicht groeit die niet zo snel omdat het nog niet heel warm is? Het enige wat het bij mij echt heel slecht doet zijn mijn broccoli plantjes. Na 1,5 a 2 maanden nog steeds maar 3 a 4 blaadjes per plantje....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:03

Zou graag zo'n mini peren boompje willen hebben, maar vraag me af of je met 1 boompje wel vruchten gaat krijgen betreffende bestuiving.

En moet nodig wat gaan zetten in mijn moestuin bak en de tomaatjes gaan ook erg hard op het moment. Zit te twijfelen wel of niet in de volle grond zetten van de tomaten.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:06

Uhh, even een vraagje: hoe maken jullie een rek met bamboe-stokken voor de bonen??? Bij mij staat het, maar poe, dat had wel wat voeten in aarde om hem goed stevig te krijgen (lees: 3x omgewaaid en opnieuw kunnen beginnen...).

Ik heb wel weer even lekker een paar uurtjes gewerkt in de moestuin. Weer heel wat gezaaid en heel wat onkruid verwijderd.
Ook de eerste paar tomaten / courgette / komkommer / aubergine / watermeloen / paprika plantjes buiten in de volle aarde gepoot. Eens kijken of ze het al gaan redden... Van alles 2 planten. Als het niet goed gaat heb ik nog voldoende plantjes achter glas staan voor een volgende poging!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:06

Goed geslaagd dus Annemiek, leuk! Ik zat vanochtend nog te kijken op de website van de volkstuinen hier (iets met ambities :o ) maar die hebben begin juni een plantjesmarkt. Ga er ook even kijken denk ik, al vind ik het wel wat laat in het seizoen..

Bonen wil ik straks langs gaas gaan zetten, rek van bamboestokken lijkt me een heel karwei inderdaad!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:38

Welkom, remark! Leuk dat je komkommer het zo goed doet! Die van mij heeft nog maar 4 blaadjes..
En de broccoli die komt wel :) broccoli heeft veel mest nodig, dus je zou er bv wat koemestkorrel bij kunnen gooien. En verder gewoon veel zon en water geven :)

Marcella, er zijn volgens mij genoeg peren die zelfbestuivend zijn. Even op letter bij aankoop. Maar ook al heb je er een die bestoven moet worden, als je in een gebied woont waar fruitboeren zitten of mensen met moestuinen dan komt dat wel goed. Bijen zoeken vaak dezelfde soorten bloesem op en vliegen tot wel 5 km in omtrek.

Een rek van bamboestokken maak ik niet meer. Vaak zie je dat mensen twee stokken schuin tegen elkaar binden, stukje verderop weer twee en zo door, en ze dan allemaal bovenlangs nog eens verbinden met stokken. Dat blijft goed staan. Maar ik heb zelf grote plastic bonenstokken, diep de grond in geslagen, en daar span ik speciaal klimgaas tegenaan. Zal morgen eens een foto maken :) Lekker goedkoop ook, want dat gaas kost 50 cent per meter. Ik heb ruim 20 meter aan stokbonen/erwten/capucijners :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:24

En zijn die stokken ook goedkoop? Waar haal je ze vandaan? :D
Heb zelf een bonenrek gemaakt voor 6 meter. Heb ook nog klimgaas dus ben benieuwd naar jouw bonenstokken!

20 meter trouwens dat is bijna driekwart van mijn hele moestuin :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:25

Ik hoop dat aan mijn fruitboompjes in ieder geval iets komt.. duim duim..

Ik heb mijn wilgenstokken van de boer waar ik met de paarden sta, de oude van hem. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:06

Ik heb mijn stokken bij van Cranenbroek gehaald. Lange stokken, dik 2 meter, voor 1,50 dacht ik. Dus dat valt mee.
En ik heb inderdaad heel veel plek nu voor de bonen :D Ik hoop een boel te kunnen invriezen. Heb dus 20 meter bonenrekken, en dan aan elk rek aan twee kanten plantjes zetten.. Allemaal stokbonen die anderhalf tot twee meter hoog worden, dus dat worden in totaal bijna 400 plantjes :Y) erwten, peultjes, kapucijners en sperziebonen, en misschien nog wat snijbonen.. En dan daarnaast nog wat laagblijvende sojabonen en sugar snaps :Y)
En toch niet belachelijk veel plek voor kwijt.. hooguit 10m2.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:09

8nnemiek schreef:
Vaak zie je dat mensen twee stokken schuin tegen elkaar binden, stukje verderop weer twee en zo door, en ze dan allemaal bovenlangs nog eens verbinden met stokken. Dat blijft goed staan.

Zo heb ik het ook gedaan. (én extra strotouwtjes / ducktape gebruikt zelfs). Maar helaas alles behalve stevig.... Nu is het alweer wat scheef gewaaid door de wind.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:15

8nnemiek schreef:
Welkom, remark! Leuk dat je komkommer het zo goed doet! Die van mij heeft nog maar 4 blaadjes..
En de broccoli die komt wel :) broccoli heeft veel mest nodig, dus je zou er bv wat koemestkorrel bij kunnen gooien

Bedankt voor de tip! Zon krijgen ze genoeg, water ook maar mest waarschijnlijk niet. Koemestkorrels dus, kan je die gewoon bij het tuincentrum kopen?

Carola, ik heb zelf een bamboerek voor mijn komkommer, tomaat en paprika. Wij hebben de stokken aan elkaar vast gemaakt met tiewraps en het is echt super stevig.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:32

Hee! Ik meld me ook!
Sinds maart begonnen met de ah moestuintjes en ben nu helemaal om. Heb nu een kleine kweekkas en een stuk moestuin. Heb op dit moment tomaar, komkommer, radijs, bieslook, bosui, kroplsa, spinazie, prij, aubergine, paprika en aardbei :)

Vind het heel leuk om te doen en zie dat er veel tips komen in dit topic, altijd handig voor een beginner als ik :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:57

Ik had mijn bonen-constructie wel altijd goed diep in de grond gestoken, dat scheelt misschien ook tegen wegwaaien..

Koemestkorrels kun je inderdaad bij tuincentrum kopen, maar ik heb ze ook wel eens bij de aldi en action zien liggen. Maar zelf haal ik ze bij van cranenbroek, die winkel is zo goedkoop he! Daar haal ik bijna al mijn moestuin-spul!

Welkom Roos! Ik ben benieuwd hoe je eigen moestuin gaat bevallen! Het eerste jaar kan er nog wel eens iets tegenvallen maar daar leer je van :D

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:24

Dankjewel!
Ja er zal vast weleens wat misgaan haha, daarom is dit topic denk ik ook handig kan ik weer van leren!
Dan heb ik meteen een vraagje, ik heb kropsla zaadjes gekocht mogen die met dit weer al in de volle grond? Of moeten ze eerst in een kasje?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:29

Had eigenlijk gehoopt dat ik vandaag op de geplande eindtijd klaar zou zijn met werken, zodat ik vanavond nog wat in de tuin zou kunnen doen. Maar helaas wordt niks meer vandaag zit namelijk nog te wachten tot de rest afgesloten mag worden en dan nog avondeten.