de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 16:59

Ja precies, dat nam ik ook aan omdat het wel heel veel grotere zaden zijn die in zakjes zitten.
Maar ik dacht ach ik probeer het gewoon eens, wie weet :=

Heb eigenlijk alleen courgette "nodig" namelijk en wil voor de rest eerst even oude zaden opmaken dit jaar :=

Maar zit er ook aan te denken om nog wat zaden te bestellen van vrolijk uitziend bloemenspul (kijken op dat stuk uit vanuit huis) voor vlinders + vogels + niet giftig voor paarden als het zaad overwaait. Weet alleen nog niet zo goed wat.... bij voorkeur met veel rood er in. Mocht iemand een geniaal idee hebben... O:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:12

Oostindische kers?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:22

Goudsbloemen, Afrikaantjes en mini Zonnebloemen. Die staan hier standaard in m'n moestuin, erg vrolijk en zonnig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 23:28

Zaai mengsel van ukkie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:00

Ik heb inmiddels groene tomaten gevonden in plantvorm. Die zijn samen met een beste bult andere groenteplanten die ik anders lastiger kan krijgen in nl. meeste gaat in nl in de grond (we gaan idd de meneer helpen met zijn groentetuin en meedelen in de opbrengst ervan) en de rest gaat mee naar frankrijk.

de eerdere boeuf de coer zijn enorm gegroeid en voelen zich fijn in de kas in nederland

In frankrijk is er al weer een extra stuk omgespit en gefreesd.

Kwa slakken ga ik een experiment doen met de bakken, ik heb een soort gaas gevonden dat ik in neerhangende flappen rondom de bakken wil bevestigen. Het schijnt dat slakken dan soort van gedesorienteerd raken en naar beneden kruipen en dan de meesten het opgeven. Ik wil de kolen in de bakken gaan kweken, die zijn toch gevoeliger voor slakvraat.

De zaden in nederland zijn goed opgekomen, de bakken met kunstlicht zijn goed groen, ondanks oud zaad en ook buiten komt het goed op :D

Ik zal later op de dag eens een rondje fotos maken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 09:04

Herkennen jullie die een beetje slappige tomatenplantjes nog? :P

Afbeelding
Zij gaan komende dagen als het warmer wordt verdeeld worden over meerdere bakken.

Mijn opstelling boven, voor oud zaad slaat het netjes aan *\o/*

Afbeelding

Aardappels komen boven

Afbeelding

Een bak al gevuld de andere is gister pas gekocht. Ik ga vandaag in een andere aldi kikjken of ze ze nog hebben ook. Die van gister waren leuk afgeprijsd.

Ook twee voor geraniums gebruikt die nog de grond in moesten.

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:53

Mijn groenteplanten zijn gearriveerd. *\o/* Hopelijk kom ik volgend seizoen fatsoenlijk aan zelf voorkweken toe. Stuk goedkoper, maar deze stevige planten zijn wel fijn om mee te werken. :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:15

Leuk!

Ik ben ook al wat achter op mijn planning. Dus nu twijfel ik ook of ik dan maar een paar planten aan zal schaffen. Het haalt er wel wat druk af..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:20

Dat heb ik dus ook, dit zijn mooie stevige planten. Geen groot concern dat erachter zit. Het aanbod aan groenteplanten in de buurt is matig van kwaliteit voor een te hoge prijs of vol gif geteeld.

En nu boven in nl testen met de opstelling voor de voorkweek voor komend jaar. Als dit idd goedgaat ga ik van de winter door met pluksla kweken wat ik in mijn vorige huis ook deed in de keuken. En dan een bak voor de opkweek vanuit zaad inzetten. :j

En de helft van deze groentes gaat bij iemand in de tuin achter het huis die het zwaar heeft lichamelijk en geestelijk maar toch wel wat weer wil kweken na meer dan 60 jaar moestuin. We gaan daarmee helpen met poten en opzetten. Dan hoeft hij alleen water te geven en schoffelen, toch wat afleiding daardoor en wat beweging.
De andere helft wordt deels in bak in nl en er gaat wat mee dat ik in frankrijk niet goed kan krijgen :)

Toch een soort opstart jaar nog dit seizoen

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:32

karuna schreef:
Herkennen jullie die een beetje slappige tomatenplantjes nog? :P

[ Afbeelding ]
Zij gaan komende dagen als het warmer wordt verdeeld worden over meerdere bakken.

Mijn opstelling boven, voor oud zaad slaat het netjes aan *\o/*

[ Afbeelding ]

Aardappels komen boven

[ Afbeelding ]

Een bak al gevuld de andere is gister pas gekocht. Ik ga vandaag in een andere aldi kikjken of ze ze nog hebben ook. Die van gister waren leuk afgeprijsd.

Ook twee voor geraniums gebruikt die nog de grond in moesten.

[ Afbeelding ]

Dat gaat al mooi! *\o/*

Hier zijn een paar zaaiprojectjes mislukt, maar het meeste gaat wel goed. Ook nog een heel aantal puntpaprika zaailingen gekregen vorige week, eens zien of ik daar nog een plek voor kan vinden :=

De tomaten zijn naar buiten verbannen. Echt koud lijkt het niet meer te worden en 3 kratten vol tomaten past niet in huis :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:50

Wat is er mislukt bij je?

Drie kratten, hangt af van de kratgrootte :P

Hier heb ik nog 6 :+ bakken weten te kopen. Mochten mensen er nog zoeken. Die langwerpige ovale bakken zijn mits ze er nog staan 4 euro per stuk bij de aldi nu. Ze willen er graag van af, :D

Vanmiddag nog wat zakken potgrond vinden, hopelijk lukt biologisch weer en dan kan een deel ervan in de bakken voor hier en in de bakken voor mee de volgende keer. Morgen middag gaan we de rest elders in de grond zetten is net besloten. :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:58

Waar heb je de plantjes gekocht Karuna?
Hier is het meeste van zaaien ook mislukt. Tomatenplantjes zijn na het verpoten naar buiten verbannen, die lijken nu toch wat te doen. De courgettes zijn kleine slappe dingen (10 cm hoog, 3 mini blaadjes en stengels die instorten) maar de eerste bloemen zitten er wel in. :')
Aubergines groeien ook niet geweldig, dat vind ik het minst erge dat die het niet doen. Meloenen lijken het het beste te doen tot nu toe.
Muismeloen vorige week voorgezaaid en die komt op. Radijsjes en worteltjes staan in de volle grond en doen het ook goed, de bieslook zie ik nog niet opkomen. Bietjes zijn ook voorgezaaid en komen ook mooi op.
Ik ga over 2 weken ook maar planten scoren, in ieder geval courgettes en tomaten.
Over 2 weken gaan we ook een weekje op vakantie, daarna ga ik de boontjes zaaien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:00

Moestuin en bloem. Niet de goedkoopsten maar gezonde sterke planten, ruim assortiment ook, die dankzij hun verpakking ook gooi en smijtwerk van de bezorgers overleven. Normaal bestel ik liever niet online ivm vervoer en bezorging maar het aanbod in de regio is zo dramatisch slecht of duur of duur en slecht geworden dat ik het er graag voor over heb,

Mijn meeste franse groentes koop ik bij de kweker om de hoek, maar die heeft een redelijk standaard assortiment. Goed voor diverse kolen, prei en de standaard tomaten en bloemen uiteraard.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:08

karuna schreef:
Wat is er mislukt bij je?

Drie kratten, hangt af van de kratgrootte :P

Ik had een aantal potjes pepers en ananaskers gezaaid, ze waren net aan gekiemd maar door drukte vergeten water te geven en ze zijn verdroogd. Beide groeien dusdanig traag dat ik niet opnieuw heb gezaaid, ik kijk wel of ik ergens planten kan vinden.

De kratten zijn grote boodschappenkratten. Ze doen het buiten tot nu toe uitstekend en het wordt vanaf morgen ook weer zonnig en warm, dus ze komen niet meer binnen :Y)

Deze gaan leuk, Calendula "Orange Flash" en Rudbeckia "Cherry Brandy". Ik heb echt een grotere tuin nodig }:0
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:13

Geloof degene met een grote tuin maar, dat is ook echt niet altijd leuk hoor :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:17

Ik sluit me daarbij aan. Hoewel ik erg blij ben met de ruimte die ik nu heb om aan te rommelen. Het is ook veel meer werk.

Schattige kleine tomaatjes <3 zonde van de plantjes.

Hier is project peper al ruim een jaar gaande, ze groeien maar niet hard. :+ Ik denk dat ik ze langzaam wel in eigen potten kan gaan zetten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:31

Prairy schreef:
Geloof degene met een grote tuin maar, dat is ook echt niet altijd leuk hoor :')

Er zit nog wel aardig wat tussen groter dan wat ik nu heb en jouw tuin _O-

Als (moes)tuinieren je hobby is dan is een lapje van ongeveer 80m2 plus terras gewoon niet zo heel veel. Ik vermaak me er prima mee, maar ben wel echt beperkt in wat ik neer kan zetten.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:36

Hier in de wijk zijn altijd wel mensen die te veel van het een of ander hebben gezaaid en bijna iedereen kweekt biologisch. Dus genoeg tomatenplanten te vinden bijvoorbeeld.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:22

black_kelpie schreef:
Prairy schreef:

Er zit nog wel aardig wat tussen groter dan wat ik nu heb en jouw tuin _O-

Als (moes)tuinieren je hobby is dan is een lapje van ongeveer 80m2 plus terras gewoon niet zo heel veel. Ik vermaak me er prima mee, maar ben wel echt beperkt in wat ik neer kan zetten.

Ja ok ok... :P

Maar toch denk ik soms wel, had ik maar een kleinere tuin. Niet eens zozeer om het onderhoud maar ook gewoon omdat je dan juist keuzes moet maken, dus vaak leukere dingen zet en het dan ook makkelijker bij kunt houden en zo een betere opbrengst kunt hebben.

Ik kan in principe alles neerzetten wat ik maar kan verzinnen qua ruimte, maar niet qua tijd en energie.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:32

*Mompelt iets over een molen in Frankrijk.... :Y)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:45

Heb nog steeds mijn plantjes niet verpoot. Als ik lang genoeg wacht hoeft het ook niet meer. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:49

black_kelpie schreef:
*Mompelt iets over een molen in Frankrijk.... :Y)

Dat is anders O:)

Marcella schreef:
Heb nog steeds mijn plantjes niet verpoot. Als ik lang genoeg wacht hoeft het ook niet meer. :')

Ik heb er vandaag 2 verpoot, telt dat ook? Hoef er nog maar 6 :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:39

Heb er iets van 20 denk. :+

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:36

Haha dat zijn er nog al wat :')

Heb nog pompoenen en paprika en peper over te zetten maar die laat ik nog even iets groter worden eerst.

Ben gisteren nog bij een kweker geweest met mn vriendin. Wat fruit struikjes gehaald, blauwe bes, framboos en doornloze braam. En 2 soorten Lavendel voor in de thuis tuin.

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 10:34

Ik heb inmiddels ook aubergine, paprika, komkommer, tomaten en courgette verpoot en naar buiten verbannen. Wel in mijn mini folie kasje.
De Sugar snap, radijs, bietjes, sla en peterselie was daar inmiddels zo gegroeid dat de bakken naar buiten zijn gegaan (en ik moest ruimte maken).

Binnen heb ik alleen nog basilicum.
Het eerste meloen zaadje is ook eindelijk ontkiemt. Ik hoop dat het nog wat gaat worden dit jaar.