Het is inderdaad een dakterras. Mijn vriend en ik huren de woning boven de zaak van mijn schoonvader. Onze tuin is niet zo groot, alles van de moestuin staat ook buiten onze echte tuin haha.
Truus, top dat je aardappelen hebben besloten voor een 2e leven te gaan!
Weissjee, wauw, echt gaaf je dakterras moestuin en wat is alles bij jou al groot.
Hier gaan de broccoli geloof ik wel goed, de prei ook (wel nog klein) Rotmieren zijn meeverhuist met mijn bessen struiken en zijn ze weer aan het vernielen.
doperwten worden opgegeten door slakken denk ik, zucht...
Heb al wel af en toe een rucola blaadje tussen mijn brood.
En stormschade was hier, mijn mini patio appelboompje waar een tak af is gewaaid en het was al een mini boompje, zo jammer...
Die slakken ja, ik heb er nog geen gezien, behalve op mijn kleine aubergines die ik had gezaaid stonden boven op een tafel in de kas, en nog weten ze er bij te komen he.. Ik had er verder geen zaadjes meer van, dus helaas, geen aubergines dit jaar..
Potverdeurie, mijn gele tomaten hebben het lang niet allemaal overleefd en alle komkommerzaadjes die ik heb gezaaid zijn overleden. Dus ik heb nieuwe gezaaid eergisteren en die komen nu al uit. Ze zijn verhuisd van de bijkeuken (licht +warm) naar de gang (iets koeler en minder licht) zodat ze niet sprieterig gaan worden zoals de vorige batch.
Mijn eerste komkommerzaaisel hebben het ook niet gered, maar de nieuwe gaan echt enorm hard. Ik heb ze met de koffiefiltermethode laten kiemen, en binnen twee dagen waren ze gekiemd, echt enorm snel! Daarna heb ik ze eigenlijk bijna meteen buiten in de kas gezet, en daar groeien ze enorm hard komkommers worden niet snel lang en dun, ze hebben vooral veel zon nodig heb ik gemerkt.
Ik heb trouwens besloten om de pompoenen/komkommers enz die ik teveel heb gewoon op de composthoop te zetten. Volgens mij groeien dat soort groentes daar enorm goed
imd
Geplaatst: 07-05-15 10:03
Echt leuk gedaan zo weisje! Sjolvir, heb je de rucola zelf gezaaid? Binnen of buiten? Balen van al die beesten zeg Fijn dat ze zo snel opkomen pieteritus! Haha Annemiek, pompoenen op de composthoop heb ik weleens gezien ja, volgensmij gaat dat prima! Komkommers zou ik niet weten zo.. Hoeveel ruimte gebruik jij voor de composthoop? En waar gebruik je de compost zelf dan voor, mengen met aarde om de planten in te zetten?
Ik ga denk ik vanmiddag mijn tomaten van de vensterbank boven de verwarming verhuizen naar voor de tuindeuren. Staan ze iets koeler en wel licht, maar er komt niet veel zon. Dan kan ik op m'n vensterbank weer nieuwe zaaisels zetten, paprika gaat al hard en ik zag net dat de eerste cucamelon er ook aan komt! Bedacht me alleen dat ik vergeten was courgettes te zaaien Dus die kunnen dan mooi op de vensterbank. En nog even langs het tuincentrum voor inspiratie denk ik Of hebben jullie nog must-haves? Komkommer en aubergine eet ik eigenlijk nooit. Heb nu pompoenen, tomaten, paprika's, avocado, cucamelons en twee unidentified objects.
Twee van deze dus, die het ineens niet zo goed meer doet. Geen idee wat het is of waar het door komt..
Mijn composthoop is zo'n 2 bij 2 meter. Eigenlijk wat weinig, dus misschien ga ik hem binnenkort nog wat uitbreiden. En de compost gaat in het najaar over de moestuin heen en doe ik onderschoffelen voor bemesting en om de grond wat losser te maken en zodat de grond beter vocht vasthoudt. We zitten op zandgrond, dus dat wordt normaal heel snel droog.
Courgettes gaan echt razendsnel, dus daar ben je niet te laat mee hoor En andere must-haves.. lastig.. ik heb graag van alles een beetje Wij eten/gebruiken veel prei, peulvruchten, aardappelen, uien en aardbeien, dus daar heb ik vrij veel van in de moestuin staan. En natuurlijk de tomaten, ik heb vooral vleestomaten omdat we er vooral soep en saus van maken. Maar er zijn ook veel groentes die leuk zijn om gewoon elke paar weken een rijtje van te zaaien, zodat je de hele zomer er van kan plukken. Radijs, spinazie, rucola, lenteuitjes, pluksla..
Dit weekend is bij ons in de buurt een moestuin-plantjesdag bij een kwekerij en daar hebben ze heel veel aparte soorten biologische plantjes, dus ik ben heel benieuwd! Volle beurs meenemen Ik wil sowieso een of twee kiwi's. Liefst zelfbestuivend, en waar we flink van kunnen plukken Die staan bovenaan op mijn lijstje. En misschien bosbessen, ook heel gezond.
Oeh, spinazie is ook een goede! Sla moet ik ook nog zaaien inderdaad, maar die ga ik meteen op z'n plek zetten en de plek is nog steeds niet klaar Oh leuk zo'n beurs! Doen kiwi's het goed in NL? Ik zou verwachten dat die een warmer klimaat nodig hebben..
rucola eerst binnen gezaaid staat al tijd buiten. Vorig jaar in soort grote tray op pootjes, dat werkte fantastisch, kwamen er tenminste geen slakken in! En had toen half rucola half veldsla, heerlijk!
truus1970
Geplaatst: 07-05-15 23:01
mijn moestuin vanuit het einde van de tuin. Achter mij rest het akker met 2 pruimenbomen. In de verte staat mijn tomatenkastje. Met een druif erin. Ik wil toch eens proberen om rechte randjes te creëren, maar dat roep ik al zo lang. Ik sta bij het maken van de foto op mijn aardappels veldje
Ooo spinazie wil ik ook. Mijn moestuin wordt drastisch te klein. Ik geloof dat ik nog maar een stuk gazon opgeef. Moet nog zoveel in met zo weinig ruimte.
Plek zat zo te zien, daar kun je wel iets moois van maken! Inderdaad mooi recht afsteken, rondom de kas vooraan wat gras weghalen en mooie paadjes leggen
imd
Geplaatst: 08-05-15 07:44
Kaygee schreef:
Imd kan het geen koolsoort zijn?
Die suggestie kreeg ik op facebook ook ja! Ik denk dus nu dat het een bloemkool is, staat me iets van bij dat ik die ooit gezaaid heb Nu aan het afharden, hoop dat ze 't overleven
Aardbeien oerwoud. Woekert alleen een beetje erg op het moment en eigenlijk was het de bedoeling om ernaast de bonen te doen, maar ben nu bang dat die in de verdrukking gaan komen.
8nnemiek
Geplaatst: 08-05-15 10:27
Zo, die doen het goed! Wanneer heb je ze geplant? Mijn aardbeien van dot jaar willen nog niet zo, maar die van vorig jaar krijgen al kleine aardbeien
Lastig trouwens he, twee moestuintopics Ik heb in het begin al eens getemd of ze niet konden worden samengevoegd, maar helaas geen reactie gehad van een mod..
klopt, die twee topics zijn een beetje onhandig Weet niet waar ik nu moet reageren haha.
Hier zitten er volop vruchten in de rode bes, framboos en aardbei. Mijn spinazie wil gewoon helemaal niet, heb hem inmiddels al 3x gezaaid En ook de komkommer en watermeloen wil niet zo groeien, lijkt alsof ze gewoon gestopt zijn.
Kaygee
Geplaatst: 08-05-15 11:54
De aardbeien doen het hier super!
Hier geeft de witte bes al wel vruchtjes. Maar in de framboos zie ik alleen nog maar blad..
Framboos geeft inderdaad vaak iets later vruchten. Had je nog oud hout aan je framboos, of helemaal tot aan de grond teruggesnoeid? Als je ze terugsnoeit dan geven ze meestal rond de zomer een grote oogst, en als je wat takken laat staan in het najaar dan krijg je in de lente een kleine oogst en dan in het najaar nog een tweede kleine oogst Watermeloen doet het hier ook niet enorm goed idd, ik denk dat die het toch liever iets warmer heeft.
Sonja_vR
Geplaatst: 08-05-15 12:11
Heb ook al een paar getemd, maar ook geen reactie gekregen idd
Kaygee
Geplaatst: 08-05-15 12:13
Ik heb alleen de lange dode takken weggeknipt. Is ook het eerste jaar, heb hem in oktober gekregen. Maar het is dus raadzaam om hem straks helemaal tot de grond te snoeien? Heb liever één grote oogst
Marcella
Geplaatst: 08-05-15 15:14
Zijn planten van vorig jaar en hebben de winter overleefd en rond feb./maart flink wat paarden mest erbij gegooid. Vorig jaar waren het trouwens zielige plantjes.