de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 16:24

Als het zo doorgaat hoop ik dat er ergens nog wat zaailingen worden aangeboden. Ga binnenkort 10 dagen weg en hopelijk geeft iemand ze water.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 10:03

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 12:25

Die bol van de Action werkt fijn. Hadden wij bij een aantal kamerplanten staan en die bleven mooi.

Hier niet helemaal volgens plan. De MakkelijkeMoestuin app is wel sassy :') te weinig licht.. Ze hebben de afgelopen tijd met het lekkere weer echt vol in de zon gestaan. Ik ga ze niet eruit halen, ik zie wel wat het wordt. Even wachten tot het weer beter weer wordt en dan plant ik een 2e ronde.

Afbeelding
Afbeelding

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 14:30

Haha wat gemeen van de mm app :')

Mijn komkommers zagen er ook zo uit en heb ze toch over gezet(dieper). Vonden ze niet leuk, maar ze leven nog na hele tijd slap te hebben gehangen haha.

Hebben ook paar druiven op de moestuin staan en heb daar allemaal stekjes van gemaakt. Die doen het zo goed. Ze staan op water en sommige krijgen eindelijk wat wortels ook.

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:54

Als ze binnen staan is het licht nog altijd veel minder sterk omdat een raam het licht filtert. Dus te weinig licht kan nog echt wel ook al staan ze voor het raam. Verder denk ik juist door het voor het raam staan, dat ze het ook ook zeker te warm gehad hebben. Mijn komkommers ben ik al bijna 1 maand geleden buiten gestart. Die zijn nog super mooi compact en geen lange stengels :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 21:07

Ik heb voor binnen ook daglichtlampen dat helpt echt,

We hebben net de tunnelkas voorzien van een nieuw laagje proffesionele kassenfolie, niet proffesioneel bevestigd (lees de folie eroverheen getrokken en rondom met zware dingen vastgelegd) _O- de ingang moet ik nog een keer een soort frame constructie maken om open tehouden als ik erin ben. De ingang is nu nog een oude loodzware bench omdat de tonnetjes nog geen water bevatten. Ik ben zuinig met mijn regenwater, en zie het niet zitten om 30 liter water te verplaatsen met een gebroken teen over hobbelig gras :+

Morgen gaan we spitten frezen en wat meer poten wat al de grond inkan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 08:54

Ik heb ook zulke komkommers Nyaletti.
Afbeelding
Dit weekend maar eens overzetten in een grotere pot. Net als de tomaten.

De courgette die ik per ongeluk had afgebroken had ik weer in de grond gestoken. En die doet het nog steeds.
Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 10:39

Ik heb net 2 komkommer plantjes en paprika van de welkoop meegenomen. Hebben paasactie en er stonden veel plantjes. Zien er mooi sterk uit

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:59

Ze hebben met het lekkere weer ook buiten in het zonnetje gestaan maar ach, zie wel wat ze gaan doen. Nu meteen weggooien zoals de app adviseert is echt super zonde.

Één paprika begint ook eindelijk voorzichtig door te komen :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:37

Jammer joh :') :')

Hier net de lemon apple komkommers naar een grotere pot verhuisd, beetje sneu nu maar dat trekt wel weer bij
Afbeelding

Patio aubergine
Afbeelding

De familie tomaat aan het zonnebaden
Afbeelding

Rabarber doet z'n best
Afbeelding

Appel <3
Afbeelding

Knoflook- en aardbeienbak
Afbeelding

Daslook en bosaardbei
Afbeelding

Jostabes stekken en een stekje Citroenmelisse (en nog meer aardbeien)
Afbeelding

Koolrabi
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 13:48

Geloof dat het de dag van het overpotten is. :))
Ik heb vandaag ook alles overgepot en de tomaten buiten in de kweekkas gezet. Meloen en courgette staan nog binnen. Kwam wel moestuin grond te kort dus dadelijk nog daarvoor op pad.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:38

Ga straks ook wat plantjes overzetten, heerlijk weer voor!

Net op de moestuin zelf bezig geweest. Had ook broccoli gezaaid maar zie maar 1 plantje staan :=
Verder nog aardappelen gepoot.
De rest wat er al stond komt ook mooi op.

Afbeelding

Afbeelding

Haha is Lemon Apple ook zo'n aansteller met overzetten? Die van mij moeten nog even die zijn nog niet zo groot.

Heb ook paar courgette planten van de buurvrouw gekregen maar volgens mij hebben ze niet genoeg licht gehad daar. Heb ze vorige week wel gelijk overgezet naar een grotere pot. Heb denk ik geeneens plek meer voor allemaal.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 14:50

Op zich valt het mee met lemon apple, ik vind het een sterke soort. Ik had ze alleen per 2 in een potje gezaaid, dus ze moesten uit elkaar en dat getrek aan de wortels zorgt wel dat ze een beetje inkakken. Maar komt goed :j

Courgette heb ik vandaag pas gezaaid, die groeien zo ellendig hard en ik heb nu al geen plek meer :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:02

Hou de citroenmelisse maar in pot. :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:26

Ja die komt hier uit een bak, maar ik had hem eruit getrokken en daar was ie het niet mee eens. Had zich uitgezaaid in de grond naast de bak, dus daar staat sinds vorig jaar een struik. Daar is dit een laatste stek van, ik had 'm weer een kopje kleiner gemaakt. Oh well :')

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:35

Lemon apple en tomatillo wil ik eigenlijk nog in de tuin. Volgens mij alleen online te vinden of niet

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:40

Buzzy heeft beide in de Xotica collectie (Intratuin, sommige Welkoop) :j

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:07

Intratuin en welkoop hier hebben beiden niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:57

Mijn uit een bio courgette gehaalde pitjes doen helemaal niks helaas.... het enige dat niet aanslaat. Nouja m'n wortelzaadjes lijken ook niet echt okee -O-

Wel een berg andijvie die ik nodig buiten uit moet planten. En de tweede batch erwtjes moet ook nodig naar buiten. Tomaten en komkommers staan even buiten te spelen. Zijn nog lekker klein want dan zijn ze half mei niet van die lange slungels :=

Komkommertjes net in wat grotere potjes gezet en ook wat dieper geplant. Zagen er precies hetzelfde uit als die een stukje terug :j

Voor de rest staat de vensterbank nog vol met ander grut waarvan ik ook het 1 en ander naar buiten ga gooien de komende week.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:06

Mijn plantjes staan te verpieteren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:33

Sneu is dat altijd hè.... kan je er niet iemand anders op de tuin blij mee maken, als je ze zelf niet meer in de grond gaat krijgen...?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 10:52

Pmarena, laat je de courgette zaden wel voorkiemen in een bakje met vochtig keukenpapier?
Dan zou er, mits warm genoeg, na een paar dagen een worteltje moeten verschijnen. En dan in een potje zetten.

En nog maar even weer een keer een waarschuwing voor iedereen die pompoen en courgette zaden uit (eigen) vruchten wil kweken. Je weet niet wat de buren in de tuin hebben, dus pompoen en courgette kweek ik daarom bewust alleen uit gekochte zaden.
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/veilig-eten-en-e-nummers/is-een-bittere-courgette-of-pompoen-giftig.aspx

Bij mij wil de watermeloen nog niet kiemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:19

Ja ik heb ze op verschillende manieren geprobeerd. Maar het zijn ook geen volwaardige zaden, ik heb geen "echte" zaden meer liggen :P Hoopte dat die kleine pitjes uit een verse courgette een kansje zouden maken :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:39

Uit verse courgette gaat niet. Dat zijn onrijpe vruchten. Om de zaden uit courgette te oogsten moet je ze helemaal aan de plant laten rijpen. Dan krijg je een hele grote courgette met een harde schil. Net als pompoen eigenlijk. De zaden die daar in zitten zijn pas vol ontwikkeld en kiemkrachtig.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:39