Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pien_2010 schreef:Daarom ben ik ook verbaasd. Dit ziet er gewoon uit als een lekker sausje op basis van melk etc (is niet om te provoceren hoor, maar ik vind dat soort sausjes gewoon erg lekker). Dus goed gedaan. Opent perspectieven want hier is eigenlijk al heel lang geen melk meer in de keuken.
Magrathea schreef:8nnemiek, nee hoorGewoon een beetje spelen met de verhoudingen. Ik zou je ze zo niet kunnen geven, ik weeg nooit iets af
Maar gisteren begon ik met een kom bloem, een flinke scheut zonnebloemolie erbij (een kopje zou ik denken) en dan met de garde roeren terwijl je melk toevoegt tot het de juiste dikte heeft. Bakken met een klontje plantaardige margarine, prima
Heb ze wel een paar keer te hard gepord met de spatel dus toen liep de stroop eruit maar goed
dat overleef ik ook wel.
Gnocchi is trouwens heerlijkGewoon met een simpel tomatensausje en voedingsgist erop, dat is echt jummie
Het schijnt dat het heel ingewikkeld is, maar ik snap niet waarom, je doet het in een pan en als ze gaan drijven zijn ze gaar... Nou ja, het is echt het proberen waard in elk geval
![]()
Bonna, geen recept, zoals ik al zei ik weeg nooit iets afIk kan je ongeveer vertellen hoe ik te werk ben gegaan (weet niet of je een intense keukenprinses bent, zo ja, dan lukt het je vast wel).
Ik start met een roux maken van plantaardige margarine (die van de AH is prima): bodempje in een steelpan laten smelten, afhankelijk van hoeveel je wilt maken. Pas op, je hebt snel teveelAls de boter gesmolten is voeg je wat bloem toe en roer je tot het een beetje solide is geworden. Het moet eruit zien als koekjesdeeg oid. Zet het vuur hier laag trouwens!
Dan ga je scheutjes melk (naar keuze, gebruik een melk die zo neutraal mogelijk smaakt, zoals ongezoete sojamelk) toevoegen: steeds een scheut, roeren tot het is opgenomen, herhaalNa de eerste twee scheutjes doe ik er ook een verkruimeld bouillonblokje in. (Als je dit pas op het laatst doet blijven er vaak veel klontjes in zitten, wat niet zo lekker is tijdens het eten
) Na een paar keer kun je steeds meer melk in één keer toevoegen zonder problemen. Vergeet niet af en toe goed in de hoeken van de pan te roeren (daarom gebruik ik het liefst een smalle houten of kunststof lepel). Wanneer je een saus hebt die er eigenlijk wat te dun uit ziet is het goed
Je kunt trouwens ook op een gegeven moment overstappen op water toevoegen ipv melk, als je het idee hebt dat je saus teveel naar soja/noot/whatever smaakt.
Goed en dan natuurlijk onze grote vriend de voedingsgistHier voeg je flink veel van toe, evenals een flinke hoeveelheid zout en peper (maar experimenteer vooral met wat je zelf lekker vindt). Wij voegen meestal ook wat knoflookpoeder en pittig paprikapoeder toe. Uienpoeder is misschien ook wel lekker
Nogmaals, experimenteer.
De saus dikt trouwens heel snel in dus je wil eigenlijk zorgen dat hij net iets te vloeibaar is zodat hij op het moment van opdienen precies goed is. (Of anders vlak voor opdienen nog even een beetje water erdoor roeren, werkt ook)
Deze saus eten we over de pasta, lekker met paprika en vegan spekjes (mac n cheese), maar ik heb het idee dat je er ook een erg lekkere kaasfondue mee kan maken
Dus dat gaan we ook nog eens proberen.
Ik hoop dat je iets aan dit verhaal hebt. Eet smakelijk
poes schreef:pien_2010 schreef:Daarom ben ik ook verbaasd. Dit ziet er gewoon uit als een lekker sausje op basis van melk etc (is niet om te provoceren hoor, maar ik vind dat soort sausjes gewoon erg lekker). Dus goed gedaan. Opent perspectieven want hier is eigenlijk al heel lang geen melk meer in de keuken.
Mijn vegan bechamel is net zo lekker als de echte hoor haha.