De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:07

Hier gelukkig ook nog geen slakken gezien, en ik hoop dat dat zo blijft. Ik heb ook niet veel onkruid.. Goed bijhouden dus, eens zien of me dat lukt. In het begin ben ik altijd heel fanatiek met wieden, maar uiteindelijk wordt het hier vaak toch een oerwoud :o

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:19

Hier hebben we nooit slakken. Wel veel luis. := En op de aardappels de Colorado kever.

Maar ik haal onkruid ook veel weg.

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:42

Wow wat zien jullie moestuinten/ zaailingen er prachtig uit zeg! Naast mijn moestuin(tje) op het balkon ga ik ook nog iemand helpen in een echte moestuin dus moeten wij eerst beginnen met spitten! :) Ik zag ergens voorbij komen dat iemand online zijn tuin had ingericht, weet iemand toevallig nog die site? Of was dat niet hier? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 08:51

Die site ben ik wel eens tegen gekomen, maar ik weet echt niet meer welke.. Ik heb het gewoon met photoshop getekend. Daar kun je ook een grid gebruiken en vakjes tellen :)

Ik heb het idee dat mijn aardbeienplantjes langzaam verdwijnen.. -O- Een aantal plantjes hadden twee of drie blaadjes en zelfs een paar bloemetjes, en ineens allemaal weg.. Dus vanmiddag maar wat uitlopers uitdoen die nog hier en daar in de tuin groeien van vorig jaar, en dan eens een tunnel er over. Hopelijk helpt dat!

Hoe hebben jullie plantjes de vorst overleefd? Hier zijn er een hoop blaadjes van mijn tomaten omgekruld, maar aan elk plantje zitten ook nog wat groene blaadjes, dus ik hoop dat ze door blijven groeien en eventueel kan ik een diefje laten doorgroeien als de top kapot zou zijn..

Mijn courgettes en pompoenen zijn nu echt uit hun pot gegroeid. Zou ik het al kunnen wagen om ze buiten te zetten? := Denk niet dat er nog vorst komt he..

Ik heb gisteren mijn eerste radijsje geproefd, een ijskegel radijs, en die was érg lekker! Vandaag meteen weer een nieuw rijtje zaaien.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:08

Ik heb mn courgettes al heel lang buiten hihi!

Wel in eigen gebouwde kas achtig iets :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:14

Ze staan bij mij nu ook in de kas inderdaad, al een hele tijd, maar ik heb er straks binnen geen plek meer voor dus ze moeten uiteindelijk buiten in de volle grond. Vooral ook de pompoenen, die wil ik door de hele tuin laten kruipen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:40

8nnemiek schreef:
Hoe hebben jullie plantjes de vorst overleefd? Hier zijn er een hoop blaadjes van mijn tomaten omgekruld, maar aan elk plantje zitten ook nog wat groene blaadjes, dus ik hoop dat ze door blijven groeien en eventueel kan ik een diefje laten doorgroeien als de top kapot zouden zijn.

Ik heb hetzelfde met mijn tomaten. Ik dacht dat het kwam doordat ze uitgedroogd/verdroogd waren door de zon in ons zelf gemaakte kasje. Ze hebben het bij mij ook niet allemaal. Maar juist de verdroogde hebben bij mij knoppen gekregen.
De rest van mijn moestuin heeft de vorst goed doorbracht.

Vinden jullie het leuk als ik een foto hier plaats van mijn moestuin ect?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:50

O ja, zo even mijn zaaisels water geven... :p

Foto's zijn altijd welkom!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:52

Foto's *\o/* altijd welkom hier!

Hier inderdaad ook niet alle tomaten, alleen degene die tegen een zijde van de kas aan stonden, dus waarschijnlijk is daar net wat meer vorst geweest..

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 09:58

Ah leuk! Zal ik vanmiddag even foto's maken.

Bij mij zijn het juist de tomaten die hoger stonden welke nu gekruld blad hebben. ik had eerst nog een plankje in mn kas en daar vingen ze erg veel zon, dus dacht dat de zon de oorzaak was.
Maar alles bij mij is op het dak dus misschien dat het wel de vorst was. Vanaf de winkel eronder krijgen de onderste planten misschien meer warmte?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:06

8nnemiek schreef:
Ze staan bij mij nu ook in de kas inderdaad, al een hele tijd, maar ik heb er straks binnen geen plek meer voor dus ze moeten uiteindelijk buiten in de volle grond. Vooral ook de pompoenen, die wil ik door de hele tuin laten kruipen.

Ja bij mij staan ze ook in de volle grond. Heb er alleen wat omheen gebouwd ter bescherming.
Straks dat verwijderen en voila!

Ze maken nu ook al bloemknoppen aan. Ben erg benieuwd!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:23

Heb op de radijsjes, lente-uitjes en bloemetjes nog niks in de volle grond buiten. Tomaten buiten in de schuur hebben het super naar hun zin, maar heb ook het idee dat het daar niet koud is geweest.

De veldsla, bosaardbeien, cayenne peper, paprika en nog tomaten nakomer zijn op gekomen.

En ben tot de conclusie gekomen dat ik zeer waarschijnlijk mijn zaadje een beetje diep in de grond doe, maar dat kan aan de andere kant nu ook weer niet zo heel veel kwaad. Duurt alleen wat langer voor er wat zichtbaar is.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 10:40

Ik houd mijn hart vast met het ook op het weer vandaag. De wind heeft hier alle ruimte daar er achter ons enkel kale akkers liggen. Mijn kasje is net leuk aan de gang.......

Op hoop van zegen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 11:53

Het is hier ook inderdaad enórm aan t waaien. Ik wilde de aardbeien met lidl-tunnel vandaag buiten zetten, maar ben bang dat dat niet gaat lukken met die wind..

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 13:48

Hier dan wat foto's van mijn moestuintje.

Afbeelding
Het totaal overzicht vooraan allemaal uien.

Afbeelding
Links staan broccoli, rucola, spinazie, kropsla, lente ui en knoflook.
rechts staan doperwten(daar is het rek ook voor), nog wat lente ui, andijvie, prei en broccoli.

Afbeelding

Afbeelding
En het kasje.
Links peper, peper, tomaat, komkommer.
in het midden tomaat.
Rechts cherrytomaat, tomaat, paprika En komkommer.

Mijn tomatenblad krult nu trouwens weer normaler. Omdat wij dachten dat het door de zon kwam hebben wij het raam wit gespoten gisteren en blijkbaar helpt het wel een beetje.

Achterin het kasje staat trouwens een citrusboompje. In de winter heeft hij beneden in de winkel gestaan. Een werknemer vond dat ie hem moest 'snoeien' :( iemand toevallig tips om hem te redden?
vorig jaar stond hij er nog zo bij.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:36

Dat ziet er netjes uit! Dat groeit allemaal goed zo te zien!
Wat zonde van je citrusboompje. Zie je er wel nog wat groen aan? Misschien dat ie met een hoop warmte en water nog wat scheutjes gaat maken, maar geen idee of dat ook zo dicht op de stam groeit. Die van mij maakt echt alleen scheuten op de zijtakken.

Ongelofelijk wat een weer he.. Ik zag al een stuk worteldoek vliegen.. maar gelukkig staat mijn kas en kooltunnels nog.
Tijdens het planten van de aardbeien zag ik dat er een soort van larven in de grond zaten, ze leken wat op engerlingen. Kunnen die je aardbeien en koolplanten aanvreten? Zijn er meer mensen die er last van hebben?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:25

Alles groeit inderdaad goed. Had ik vorig jaar ook maar op het dak is het sowieso erg snel warm.
Het boompje heeft nu niets groen eigenlijk... Als je op de bast krabt kom je wel een groen laagje tegen.
Misschien is meer water geven wel een goed idee. Ik dacht altijd dat ze niet heel veel nodig hadden :o. En er groeide vaak al mos op het aarde. Haha.
Zal die misschien ook voeding nodig kunnen hebben? Want dan kan ik dat ook nog proberen.

Ik heb even gegoogeld op die engerlingen. En bij een verzorgpaard kwam ik er ooit een tegen tijdens het uitmesten van de wei. Ik de eigenaar erbij gehaald aangezien dat beest in de mest zat. Maar er zaten wel allemaal gaten in de grond.
Hij de boel daar omgespit en heeft ze allemaal dood gemaakt. Ze hadden ooit planten geplant waarbij alles heel snel dood ging. Toen ze de grond gingen omspitten kwamen ze ook allemaal van die beesten tegen die hadden dus alle wortels opgegeten..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 16:42

Ik heb ook even gegoogled, en ik ga eens wat van die aaltjes bestellen. Dat is een parasiet die de engerlingen zou doden.. Vrij duur, maar als ik er dan van af ben..

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:44

Gelukkig, mijn kasje staat nog.
Heb nog mij knolvenkel bijgezaaid. Deze had ik al, maar door die PIEP katten op de buurt is mijn hele zaaibedje verknald.
Heb nu stroomdraadjes over mijn moestuin gespannen. Die piep beestjes zaten ook al mijn snijbiet bedje om te toveren tot maanlandschap.

Rode bietjes gezaaid.
zo leuk om met de tuin bezig te zijn.

Mijn aardappelen beginnen aan een 2e leven en krijgen weer volop groene blaadjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:09

Fijn dat de aardappelen weer verder groeien :)

En sja, dat is vervelend van die katten, maar aan de andere kant, ze houden wel de muizen en duiven weg :Y)
Ik heb zelf een omheining van gaas om de moestuin gezet. Niet alleen tegen katten maar ook tegen konijnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:32

Valt me momenteel trouwens wel op dat het onkruid harder groeit dan de rest -O-
Hoe lang zou het duren voordat de meeste onkruidzaden weg zijn uit een moestuin?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:05

Nooit vrees ik, de wind blaast er zo weer nieuwe zaadjes in. Een neverending story. Die het toch heel erg zijn best doet om te winnen en helaas bij mij ook vaak aan de winnende hand is. Al win ik de strijd op het laasts toch.

Nu ben ik paardloos, en houd ik vast een hele boel tijd over om te wieden

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 23:14

Zag dat ik ook weer opnieuw kon beginnen met onkruid verwijderen, want dat is dus weer volop aan het terug komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 09:38

Sja, de wind blijft inderdaad veel onkruidzaden verspreiden, maar omdat wij naast een akker wonen en verder op de wei ook weinig onkruid hebben staan hoop ik dat het over een paar jaar toch een stuk minder is. Alleen het gras zal hier terug blijven komen ben ik bang..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 16:20

Leuk zeg weisje! Zit jij nou op een verdieping/dakterras of de begane grond?
Truus, ik ben echt bang voor het moment waarop mn plantej snaar buiten gaan. Heb zelf een hele territoriale kat, maar die sloopt zelf een deel van mn plantjes wel, en als die er niet is..

Zo lastig van dit wisselvallige weer, ik hoop echt dat het snel beter wordt. Op facebook ook al die kapotgevroren planten of weggewaaide kassen, echt jammer...
Mijn avocadopit heeft eindelijk een wortel *\o/* De tomaten gaan erg goed - moet even nieuwe, langere stokken halen - en mijn nieuwe paprikazaaisels komen ook goed op. De cucamelons niet, maa daar ben ik toch geen fan van, meer een vaag probeersel :P
Ik had ook nog iets in de vensterbank staan waar ik niet van wist wat het was.. Denk een soort van boon ofzo? Maar die zijn beide langzaam aan het afsterven, waren al niet dik maargoed. Scheelt dat ik niet weet wat ik mis dan :P

Over onkruid gesproken, ik heb in mn vorige tuin bamboe gehad. Wat een hel is dat zeg. Ik wil hier in (licht) verhoogde bakken gaan werken, worteldoek eronder en hopelijk houdt dat een groot deel tegen..