De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:40

Ben benieuwd marcella, had ze zien staan in foldertje.

Mijn kolen staan buiten nog fijn onder tunnel, en vorst hebben ze wel overleefd.

Ben wel benieuwd wat mijn perenboompje gaat doen.
Staat er nu al 3 jaar in, maar nog niets erin gehad.
Hij heeft nu gebloeid.
Heb echt wel geduld, maar wil na 3 jaar tenminste wel 1 peertje eraan hoor.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:06

Ik heb citroen en sinaasappelpitten in de grond gestopt en nu heb ik een heleboel zaailingen :D ik heb het wel eens eerder gedaan, het worden flinke planten maar omdat ze wild zijn komen er geen echte citroenen aan.

Net als met appelpitten.

Hebben peren niet net als appels een andere perenboom nodig om tot vruchtzetting te komen?

edit; ik zag dat ik in het "volg/meeleestopic" heb gepost. :o Kan ik hier meekletsen? Ik heb dit jaar maar eens wat vierkante meter bakken in mijn grasveldje geplant en aardappels in de border :D
Ik heb ooit wel eens een vlkstuintje gehad maar vanwege tijdgebrek heb ik dat opgegeven, nu verbouw ik gewoon mijn eigen tuin tot moestuin.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:10

ligt aan de soort
:)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:24

Oeh, die plantjes bij de Lidl klinken leuk, niet dat ik heel veel doe met citroen, maar voor de heb :p Banaan daar kan ik wel wat mee!

Ik heb vandaag twee aardbeienplantjes erbij gekocht, ik ging eigenlijk voor een paprika en eventueel tomatenplantje, maar die verkochten ze dit jaar niet meer bij de Kringloop/sociale werkvoorziening. Jammer :(

Soort weet ik zo even niet meer, maar een ander doordragend ras erbij nu naast mijn oude Ostara's en verder heb ik ook ananasaardbeien. Aangezien mijn ostara's wat mishandeld waren van de winter is het niet zoveel soeps, nu met twee plantjes erbij hopelijk straks toch nog wat beschuitjes met aardbeien uit eigen tuin te eten.

Wat zie ik hier mooie grote tomatenplanten staan, trouwens even boven kijken, heb nog niks water gegeven vandaag...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:27

Ik haal de zaadjes uit een lekkere tomaat en zaai die de volgende dag. Gaat heel goed en de tomaten zijn dezelfde als die je hebt gebruikt (dus geen F1 kruising)
Ik heb het alleen met kers/cherrytomaten geprobeerd, misschien een idee?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:32

Justkid, geen idee, ben ook nieuw in het tuinieren. Wel grappig wat van lekkere tomaat gewoon zaaien.

Geloof dat mijn bonen het nog doen, runner beans? waren/zijn het.

3 jaar wachten op 1 peertje.. pfffttt. MIjn 3 dit jaar gekochte patioboompjes hebben alle 3 gebloeid d een meer dan de ander, maar zou al blij zijn met 4 kersen, 1 appel en 1 pruim.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:43

Marcella schreef:
Heb vandaag bij de Lidl een citroenplantje en bananenplantje gekocht ben benieuwd of dat die wat gaan worden.

Ik weet niet of je het weet, maar dat citroenplantje geeft geen citroenen, het is een citroengeranium. En een bananenplant geeft in Nederland zelden maar banaan.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:12

Ik heb die citroen geranium altijd op mijn kamer staan tegen de muggen. Ruikt lekker

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:19

Heel eerlijk het maak me eigenlijk niet uit, maar vond het leuk om ze te hebben. Het de citroen dus ook op mijn slaapkamer staan. :D

Ze hebben trouwens ook koffiebonen, aardbeien en tomatenplantjes bij de Lidl.

Zo moestuin bak staat en is zo goed als gevuld moet zeer waarschijnlijk nog wel een 40 liter zak bij, maar laat nu gewoon even de regen zijn werk doen om in te laten zakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:21

Mijn tomaten en andere plantjes lijken toch een tik te hebben gehad van de vorst vannacht -O- ondanks dat ik een kacheltje in de kas had staan.. Ik hoop dat ze nog wat bijtrekken.. Vooral van de tomaten vind ik het zonde.. Die waren al zo groot en begonnen net te bloeien..

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 20:50

@8nnemiek: Wat zonde :( Hopelijk valt de schade mee. Zo vroeg al bloempjes en dus straks tomaatjes zou wel fijn zijn! Ik had pas heel laat tomaatjes van mijn eigen zaaisels (eerste zaaisels mislukt, tweede vanuit tuin dus later in voorjaar gezaaid). Ik had ook een Tiny Timmetje van de AH, maar die was echt heel klein, dus vooral leuk en schattig, maar weinig om van te eten :p

Vandaag ipomoea's (dagwindes) gezaaid, had ze al extra lang in de week staan, gisteren geen tijd en zin meer gehad om te zaaien. Vooral de blauwe is zó mooi, maar vorig jaar vonden de slakken die zo lekker... De rozetinten zijn ook erg mooi, die had ik laat in de zomer vol in bloei in de pergola.

Verder ook mijn paarse bonen en gele bonen gezaaid. Voor de sier ga ik daar ook een paar ipomoea's doorheen laten groeien, al worden die windes wel wat hoger dan stamboontjes.

Wel een idee om tomaat meteen te zaaien, heb nog een bakje met laag stof met zaadjes van vorig jaar :P Maar als meteen zaaien ook werkt... Ik vind die snacktomaatjes zo lekker van smaak en ook roma's smaken goed, maar zijn nog best prijzig. Veel cherry's hebben zo'n nasmaak die ik niet lekker vind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:57

Ik heb nog wat hoop voor mijn tomaatjes. De bovenste bladeren zijn wat donker en omgekruld, maar de onderste zijn nog groen dus de planten lijken wel nog te leven. Ik hoop dat ze het redden!

Oh mooi, dagwindes! Groeien die hard genoeg om het eerste jaar al een pergola in te kruipen? Is dan misschien hier ook een idee. Ik heb er nu wat blauwe regen en clematis staan, maar die willen maar niet groeien..

Boontjes heb ik nog niet gezaaid, daar ga ik volgende week aan beginnen. En de erwten deze week, dat wordt hoog tijd, maar ik wilde eerst wat gaas erboven heb en hangen zodat ze meteen de lucht in kunnen. Heb alleen maar stokbonen gekocht, dus extra veel opbrengst van een klein stukje grond :D

Hier inderdaad ook vooral Roma tomaten, en marmande en st Piere, allemaal vlees/soeptomaten omdat wij ze eigenlijk alleen lekker vinden in de soep en tomatensaus/pastasaus, en ik ben van plan om een hele hoop in te maken en in te vriezen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:13

Clematis ligt aan het soort, je hebt er hele vroege en late bij, dus wanhoop nog niet!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:11

8nnemiek: Als het weer meezit, je ze voorzaait en je niet al te veel last van slakkenvraat hebt dan schieten ze op een gegeven moment wel omhoog. De pergola was heel mooi begroeid, ik liet ze door de clematis omhoog klimmen. Maar ik vond wel dat ze pas laat bloeiden, mede door slechte start, errug veel slakken gehad vorig jaar.

Ik zie nu wel weer wat kruipen, vooral kleinere slakken...

Je kan ze trouwens erg moeilijk verplanten, dus het beste zaaien in bijvoorbeeld wc-rollen zodat je ze met rol en al in de grond kan zetten.

Roma's eet ik vooral in mini-formaat, niet echt vleestomaten, maar erg lekker bij allerlei gerechten en op brood in plakjes.

Ik heb dus bonen gekocht die niet groot worden, ik moestuinier vooral in pot namelijk.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:24

2 van mijn 2 courgette planten vond de vorst toch niet zo grappig := maar zien of dat hij nog bij trekt of niet... mijn tomaten doen het nog..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:16

Hier hebben we geen vorst gehad, alles staat nog.
Maar m'n sugar pods en blauwschokkers zijn tot op de draad weggevreten; eerst door de bladrandkever, vervolgens door slakken. 1 tomatenplant in de foliekas is tot op de stengel weggevreten en m'n peper zit vol gaten. Baal er goed van, vooral van m'n blauwschokkers en sugar pods.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:18

-O- jee wat vervelend zeg! Misschien een of andere bierval een idee? Al zeggen ze wel dat dat juist meer slakken uit de omgeving aantrekt..
Het zijn gelukkig wel snel groeiende planten.. Als het straks weer lekker weer wordt groeien ze als kool als je nu nieuwe zaait.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:36

Blauwschokkers? *gaateensgoogelen* Hier wel wat vorst gehad, maar ik zie niks aan de planten. Nou staan mijn paar zaaisels wel binnen, was wel vergeten het raam dicht te doen van de week met de vorst... Maar zo in het mini-kasje trokken ze dat blijkbaar wel. Andere tuinplanten lijkt het niet te deren. Nieuwe roosje ook niet afgedekt of binnengezet en die is nog steeds heel mooi :)

Maar of mijn alvast buiten onder doorzichtige plastic bekers gezaaide spul wat gaat doen??? We zullen zien, zo heb ik vorig jaar wel nog zelfgezaaide tomatenplanten gehad die gelukkig ook niet meer hoefden te acclimatiseren enzo, wat een gedoe altijd dat aan de zon laten wennen van binnengezaaid spul...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:52

Ik ben ook al aan het strooien vanwege slakken, hebben al gewone planten te pakken gehad.
Dat word een heeeele lange zomer.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 22:00

Ik strooi ook slakkenkorrels en ik loop 's avonds rond deze tijd een rondje door mijn tuin en vang alles wat ik zie.
Heel veel helaas -O- maar ik heb wel het idee dat het wat helpt. Ik denk dat ik al zo'n 100 slakken heb gevangen :Y)

Ik gooi ze een flink eind van mijn tuin vandaan in de berm. En dan hoop ik dat ze de weg niet terug vinden.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:04

Volgens mij heb ik dan geluk :o ik heb nog geen enkele slak gezien :oo

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 07:58

Ik heb gelukkig nog geen slak gezien dit jaar!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 08:45

Ik heb ze ook nog niet gezien, maar m'n planten hebben ze wel gezien, helaas.
Hoorde trouwens dat slakkenkorrels juist lokken, dus ik denk dat ik het even bij koffiedik houd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:33

Ben er wel achter dat de slakken niet blij zijn dat ik fanatiek onkruid aan het wieden ben. Lijk er wel op dat ze massaal wegtrekken nu er veel minder onkruid is om te verstoppen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 09:54

Ze hebben inderdaad wel verstopplekken nodig. Nou hebben ze die in mijn tuin zat :p Ik wied weinig, beter voor de grond en beestjes enzo, maar dus ook voor de slakken :p Ik heb ook weinig kale aarde, dus ja, plek zat om lekker uit de zon te zitten enzo...

Tot nu toe valt het hier wel mee met de slakken, maar ik zal niet te vroeg juichen...