Vond een stukje over motivatie bij het starten (of het weer oppakken) van het afvallen op valtaf.nl, misschien wel interessant voor mensen die motivatie zoeken 
Citaat:
Het nieuwe jaar is ingeluid, nieuwe ronde, nieuwe kansen zou ik zeggen. Veel mensen hebben vorig jaar al veel bereikt en willen dit doorzetten, anderen is het vorig jaar niet gelukt en hopen dat het dit jaar beter zal gaan. Bijna iedereen heeft goede voornemens als het over hun gewicht gaat. Natuurlijk is volhouden hierbij een van de belangrijkste regels. Om jullie hierbij te helpen hebben we een aantal tips en trucs waardoor je goed gemotiveerd kunt blijven.
Bedenk van te voren hoe je het het beste aan kunt pakken. Hoe ga ik mijn doel bereiken en binnen welke periode? Op deze manier gaat het afvallen waarschijnlijk vanaf het begin al vrij goed. En dat motiveert natuurlijk.
Geloof in jezelf. Maak alleen beslissingen als je er zelf echt achter staat. Als dit niet het geval is zal het een stuk lastiger vol te houden zijn. Begin vol zelfvertrouwen en zorg dat je erin gelooft dat het je gaat lukken. Denk je het niet alleen aan te kunnen? Sein ook je omgeving in. Zij kunnen je steunen en helpen op momenten dat het even minder gaat. Naast je eigen vrienden en familie kun je ook steun vinden bij buddies op de website natuurlijk.
Begin niet volgende week of overmorgen zodat je nu nog even kunt genieten maar begin direct. Van uitstel komt afstel zeggen ze wel eens, pas hier dus goed mee op. Bovendien zul je je gelijk goed voelen als je direct een goede start hebt gemaakt.
Haalbaar is een erg belangrijk woord als je het over afvallen hebt. Maak realistische doelen voor jezelf, anders hou je het nooit vol. Bovendien is langzaam afvallen vaak een stuk gezonder dan kilo’s per week verliezen. Een goed streven is ongeveer 0.5-1 kg per week te verliezen. Dit zal in het begin misschien iets sneller gaan maar wees niet teleurgesteld als dit een aantal weken later niet meer het geval is.
Met haalbaar bedoelen we niet alleen de hoeveelheid per week maar val af in stapjes. Denk niet: Ik wil over een jaar 30 kg afgevallen zijn maar neem stapjes van een aantal kg per keer, zo kun je iedere keer een gehaald doel wegstrepen. Dit werkt erg motiverend.
Ken jezelf. Waar liggen voor jou de verleidingen, kun je deze weerstaan of beter ontlopen? Doe daarom ook geen boodschappen als je trek hebt, de verleiding is dan veel groter. Ook boodschappen doen met een lijstje is hiervoor een goede remedie.
Ben jij een zoete snoeper? Zorg dan dat er altijd een lekker stukje fruit in de buurt ligt om zwakke momenten op te vullen. Een kopje bouillon kan helpen tegen de hartige trek.
Zorg ook dat je vaste eetmomenten hebt, verdeeld over de dag. Drie keer een hoofdmaaltijd en drie keer iets tussendoor. Op deze manier voorkom je erge trek en zal je lichaam gewend raken aan dit ritme. Gezonde tussendoortjes kunnen zijn: ontbijtkoek, magere yoghurt, een smoothie van vers fruit en magere zuivel of bijvoorbeeld een rijstwafel.