de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:43

Prairy schreef:
Vreeken.nl

Succes :+

_O-

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:46

Prairy schreef:
happyhorse schreef:
Ik ga morgen naar vreeken toe in Dordrecht.
Eens kijken of nog leuke zaadjes kan scoren.

Blij dat ik in Frankrijk zit nu, anders had ik nog even snel gespiekt of er wat extra mee had gekund :')

:') ga met de trein. Dus kan wel iets meenemen, maar geen hele planten collectie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:47

Soms moet je dingen eigenlijk gewoon niet willen weten als je al geen plek hebt, toch? :')

Happy Horse, thnx. Maar ik ga mezelf niet kwellen nu, ik heb nog 3 mappen vol zaad dat echt nu eerst eens op moet (zegt ze vooral heel hard tegen zichzelf :j -O- :list: _O- )

DideH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:41

Thanks dames }>

Wowzers, wist nieteens dat er zoveel verschillende groenten en fruit was _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:43

Vreeken zou ik ook alleen doen als je kan ophalen. :+

Moeten ze het wel op voorraad hebben in de winkel. :+

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 17:52

Afbeelding
Heb me aardig ingehouden bij Vreeken. Niet alles wat ik wou hadden ze, maar dat is niet zo erg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 18:04

Vreeken nooit in de winkel geweest maar de webshop daar kan je een dag zoet zijn :=

Bij mij zijn de rode paprika's en komkommers goed opgekomen. De courgettes en andere kleuren paprika's helaas niet, maar even opnieuw proberen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:52

Leuke aanwinsten van Vreeken! Die pindapompoen had je zo van mij kunnen krijgen, die plant wordt echt enorm en daar heb ik eigenlijk geen plek voor, dus die komt er hier niet weer in :')

Ik had vrij laat vorig jaar nog wat wortels gezaaid en ik vond het tijd dat ze eruit gingen.

Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:04

Hier alles lekker aan t groeien in de kas. Vanavond een salade met eigen geteelde jonge spinazie en pluksla. Tomaat, paprika, wortel, ui komen ook al goed op en de aardbeien bloeien goed. Ook veel peren en appel bloesem. Heerlijke start van de lente zo…

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 20:05

Phoe, ik heb iets van 20 bloemkolen in een pot van 30 cm. Geplant in herfst vorig jaar.
Volgens mij was het een wintertype.

Iemand enig idee of, nu verpot, het nog wat gaat worden op een heet dakterras?

Ps. Vreeken is ook mijn vaste adresje. Altijd erg tevreden over.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:23

Ik heb vandaag de muismeloen voorgezaaid, en verder nog wat radijs en bieslook in de volle grond. Ik hoop dat mijn tomaten en aubergines nog wat gaan worden, zijn in februari voorgezaaid maar blijven op 6 cm grootte steken, al weken zijn ze deze grootte.
Vandaag voer gehaald bij de Dommelsche watermolen en meteen maar geïnformeerd wanneer het plantjesdag is. Ze verkopen daar ieder jaar veel groenteplanten, dus als de zaailingen weinig progressie hebben ga ik daar maar wat halen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 21:32

Ik stuitte vorig jaar perongeluk op de planten outlet in bakel. Echt fantastische prijzen en ook veel keuze in groente en fruit plantjes. Ik ga begin mei maar eens die kant op rijden om weer eens te kijken :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:19

Dit is mijn voorzaai project van februari.
Afbeelding
Afbeelding

De courgettes en meloenen groeien, maar de tomaten en aubergines niet echt. -O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:27

Heerlijk heel de vensterbank vol :D

Ik heb eens op de site van Vreeken gekeken maar pfff, echt té veel keuze. Maar wel leuk dat het er is als je wat meer ervaren bent of bijzondere dingen wilt kweken.

M'n komkommertjes zijn eindelijk aan het groeien. Was helemaal trots toen ik het zag :+ hoop zo dat ze het gaan doen dit jaar.

Weet iemand waar de Thaise Basilicum last van heeft? Was vorige week nog prachtig groen en nu vaal en al dat zwarte er op..
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 22:29

Neonlight schreef:
Ik heb vandaag de muismeloen voorgezaaid, en verder nog wat radijs en bieslook in de volle grond. Ik hoop dat mijn tomaten en aubergines nog wat gaan worden, zijn in februari voorgezaaid maar blijven op 6 cm grootte steken, al weken zijn ze deze grootte.
Vandaag voer gehaald bij de Dommelsche watermolen en meteen maar geïnformeerd wanneer het plantjesdag is. Ze verkopen daar ieder jaar veel groenteplanten, dus als de zaailingen weinig progressie hebben ga ik daar maar wat halen.

En wanneer is dat?

DideH schreef:
Ik stuitte vorig jaar perongeluk op de planten outlet in bakel. Echt fantastische prijzen en ook veel keuze in groente en fruit plantjes. Ik ga begin mei maar eens die kant op rijden om weer eens te kijken :)

Heb je hier een naam van?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 23:08

Prairy schreef:
Neonlight schreef:

En wanneer is dat?

DideH schreef:

Heb je hier een naam van?

Letterlijk planten outlet bakel, als je dat googled vind je hem! Zijn ook alleen maar open van half maart tm ergens in de zomer :)
Vorig jaar goed vermaakt met moeders toen we daar per ongeluk langs reden. Die noemde het "ouderwetse prijzen".

Zag bij de intratuin laatst rozenboompjes van 45 euro ofzo, die waren daar vorig jaar 15 ofzo!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 23:52

29 april, en op 5 mei komt een nieuwe lading maar die dag zijn ze dicht, dat is dan voor 6 mei.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 08:37

Hier zijn de sugar snaps en peulen al kleine plantjes buiten, de bietjes komen boven, de wortels komen boven.

Tomaten, courgette en komkommer komen ook boven maar dan binnen :P

Ik heb ook de sperziebonen in de grond gedaan, de vooruitzichten zijn voorlopig warm genoeg dus ik waag het erop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 08:47

Bonen vind ik nog te spannend maar de erwtjes doen het prima buiten :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 09:02

Bonen houden van warmte, die zaaide ik buiten altijd na half mei en die gaven een enorme opbrengst!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:54

Hier groeit alles als kool :D Ik heb overigens de komkommer meteen buiten gezaaid ook en die doen het ook al erg goed :D
Ik zit nog te twijfelen waar ik mijn erwten heen ga zetten. Vorig jaar vond ik de opbrengst enorm tegen vallen en ik heb het idee dat in de bak waar ze nu staan, ze veeeel beter groeien dan vorig jaar in de volle grond.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 10:57

Nyaleti schreef:
Weet iemand waar de Thaise Basilicum last van heeft? Was vorige week nog prachtig groen en nu vaal en al dat zwarte er op..
[ Afbeelding ]

Lijkt een soort schimmel of vlekken ziekte? Staan er aardbeien vlak bij?
Die hebben nog wel eens vlekken ziekte. Voor een aardbei geeft dat niet omdat je het blad niet eet.

@Neonlight, misschien zijn de potjes te klein dat de plantjes niet groeien?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:09

Ik ga straks denk ik even zaaien, het is nu eindelijk aan het regenen geloof ik, dus dan hoef ik tenminste geen water te geven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:11

Misschien ga ik zo even kijken om palen in de grond te zetten.

Mits mijn pols wil meewerken.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 11:21

@black_kelpie: vind de pinda pompoen, zo geweldig! Paar jaar geleden bij een pompoenerie gehaald en de zaadjes zelf ervan bewaard. En het jaar daarop zelf gezaaid en zijn uitgekomen. Maar nu toch nieuwe gehaald omdat ze overige zaadjes kwijt was. Gelukkig hier plek zat. Had andere plannen voor me achtertuin. Maar een vos heeft die plannen veranderd.
En wat leuke kleur wortels heb je!

@neonlight: bedankt voor de tip van de watermolen.

Ik ga straks proberen nog wat te zaaien. Maar ligt er even aan of me lijf het toelaat. En anders morgen maar :) heb ook nog zak bloemenzaden van de gemeente die ik nog moet gaan zaaien.