De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:02

Stokje heb ik nu al naast de tomaten staan. Als ze eenmaal scheef beginnen te hangen dan wordt dat al lastiger om ze weer rechtop te krijgen. Ik heb er eerst sateprikkers bij gezet, en nu direct na het overplanten grote stokken.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:07

En zon camping pitje? Oma heeft de ketel in de schuur staan en daar was ook geen kookpit. Die hadden zon ehm camping plaatje. Maar dat is al even geleden dat ik dat gezien heb. Geen idee of t nog gedaan word hier.

Zo vacuüm trekken ken ik ook.

Allereerst excuses, dit topic was uit mijn lijst verdwenen. Geen idee hoe.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:22

Ik heb vorig jaar wortels in de snelkookpan geweckt. Dat ging hardstikke goed. Ditjaar doe ik er meer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:58

Heerlijk he, die regen vandaag! Was hard nodig. Je ziet de planten nu echt groeien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 21:35

8nnemiek schreef:
Heerlijk he, die regen vandaag! Was hard nodig. Je ziet de planten nu echt groeien.

Nou he :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 21:49

Gisteren nog even snel voor de regen nog wat bloem zaadjes de grond in gedaan. Nu geduldig wachten tot die op gaan komen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:44

Heb nu maar stokjes naast de tomaten gezet inderdaad, vinden ze wel fijn zo te zien!
Ik heb er alleen een bijzonder exemplaar tussen zitten, ik twijfel of ik die twee grote zijtakken eraf moet halen of niet:

Afbeelding

De rest groeit allemaal wat evenrediger qua top/zij, deze is vrij matig in de top en de zijtakken gaan hard. En laten jullie alle loss blaadjes die telkens onder aan de plant groeien zitten? Ik weet van tomaten eigenlijk alleen dat je ze moet dieven en op een gegeven moment toppen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:56

wat voor tomaat is het ? welke soort

als je trouwens die onderste twee "takken" bedoeld, dat zijn gewoon bladeren, daar hoef je nog niets mee,
eventueel als ze groot zijn kun ej op den duur wat van het onderste blad weghalen, maar voorlopig zou ik het allemaal lekker laten zitten en puur de echte extra takken als die verschijnen weghalen (dieven)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:40

Die bladeren laat ik ook gewoon zitten :)
Wel had ik er een die zich direct na de kiembladeren splitste in twee hoofdtakken, heel apart. Ik had er na het planten een paar over waaronder die, dus ik heb em weggegeven, maar ben wel benieuwd hoe die uitgroeit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:56

Precies zoals je zegt, waarschijnlijk met twee hoofdstamen. Zo kun je elke tomatenplant laten groeien, door de eerste dief bijvoorbeeld te laten groeien. Meer oogst, maar ook een zwakkere plant.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:39

Afbeelding
Deel overzicht plantjes oerwoud in de schuur.

Afbeelding
Voornamelijk de tomaat.

Afbeelding
Aardbeien ene kant en bonen zaad aan de andere kant.

Binnen.
Afbeelding
Onkruid (mariadistel) voor paard. :P

Afbeelding
De kropsla en rucola.

Afbeelding
De paprika.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:41

De groentetuin doet het hier prima! Ik heb nu zo'n 50 m2 aan groentetuin, dus ruimte zát.

De aardappels (Eigenheimers en Dore) beginnen op te komen, verder heb ik suikermais, brocolli, bloemkool, radijs, pluksla, spitskool, knolselderij, rode bieten, rode uien en erwten gezaaid. Ook heb ik nog 3 rabarberplanten, een maggiplant, heel wat kruiden, enzovoorts.
Achter glas heb ik nog tomaten, komkommer, paprika's (rood en geel), watermeloen, aubergine en courgette.

en dan natuurlijk nog zo'n 20 fruitbomen en 20 bessenstruiken (braam, rode bes, framboos, enzovoorts).

Dus hopelijk weer een rijke oogst dit jaar!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 18:54

ooh die kropsla en rucola zien er schattig uit zo!

Ik moest vanmorgen mijn tomatenkasje redden van instortingsgevaar. :+
Heb maar even in het midden een hoge stok gezet, zodat het water er niet kan ophopen haha.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:07

Hier was de regen ook heel welkom. Tijdelijk graszoden op het dakterras i.v.m. pups (ik wil ze niet steenzindelijk en ik woon op de 7e verdieping). Afgelopen weekend was ik niet thuis dus ik kon ze geen water geven, dat heeft de natuur nu voor me gedaan. Het gras is nog hard gegroeid ook.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:41

Zo, lekker bezig allemaal!
Carola, wat gaaf, 20 fruitbomen en die bessenstruiken! Ik heb wel wat boompjes en een framboos en nu een kleine bosbes, maar het lijkt me geweldig om gewoon bosbessen te kunnen invriezen voor het hele jaar.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 19:53

kom ik bij mijn aardappels vandaag....ligt alles plat, ze stonden zo mooi fier mhoog, had ze al eens aangeaard en al. Dacht eerst dat het door de stortbui kwam s morgens, savonds dacht ik dat het door de boer kwam op het akker achter de tuin. maar dan had alles dood moeten zijn en niet alleen mn aardappels.
Dus onze diagnose is dat ze te veel vorst hebben gehad gister. alle blaadjes zwaar verlept plat op de gron. Dat wordt niks meer.

Nu mijn vraag, zijn ze nog te redden, komen ze nog weer aan? Niet alle groen in bevroren maar wel het overgrote deel.
Is er nog hoop of kan ik dit weekend beter nieuwe doen?

Wie weet raad?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:19

Zal idd de vorst zijn geweest, daar kunnen ze slecht tegen.. Ik zou even afwachten. Je hebt kans dat alles onder de grond gewoon verder groeit en er nog een tweede scheut opkomt.
Hier heb ik geluk gehad met de aardappels. Ik zat te twijfelen of ik ze zou afdekken met grond, maar ze zijn al zo groot bij mij.. En het scheelt dat ik voor een groot deel worteldoek eronder heb wat de grond warm houdt en 's nachts warmte af geeft..
Ik hoop wel dat mijn pepers en fruitbloesem het allemaal overleefd heeft vannacht.. Dat zie ik morgen wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:18

Wat zonde van je aardappelen! Ik heb ze gisteravond helemaal bedekt met grond. Vandaag niet wezen kijken uit angst :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:46

Oeps.. is waar ook, had gevroren, mijn bonen stonden buiten.. Hoop dat ze nog leven..
Tomaten ook trouwens.

Had ook niet door dat het zou gaan vriezen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:49

Ligt er ook aan wat voor soort bonen natuurlijk.
Mijn peultjes en sugar snaps en capucijners groeien lekker verder na wat vorst :D
Sperzieboontjes houden er niet van, die zaai ik pas na 15 mei in volle grond.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:53

Hier hebben mijn komkommer plantjes het begeven ;( geen vorst gehad overigens, maar na 2 weken in de kas gingen ze ineens helemaal kapot.... Ze zaten helemaal vol komkommertjes. Maar eens kijken of ik nog ergens zaadjes kan vinden.

Balen van alles wat de vorst niet overleefd heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:54

Oh oliebol, over mijn bonen had ik nog niet eens nagedacht. Die stonden in een dichte foliekas.. Hopelijk hebben ze het overleefd :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:02

Ik heb vandaag maar weer de verwarming aan gezet op vorstbeveiliging.
Geryon, een foliekas beschermt op zich redelijk goed hoor :) mijn plantjes hebben het er afgelopen nacht ook overleefd.

Echt vreselijk he, dit weer..
De regen is welkom, maar het mocht wel iets warmer zijn.. Ik zie er echt weer tegenop om buiten te moeten werken, terwijl ik normaal niets liever doe!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 07:55

Dan ga ik mijn aardappelen nog even heel lief toespreken. Koesteren. Of ze nog een doorstart maken. Ik hoop het. Ze stonden er zo mooi bij, nu zo triestig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 16:35

Heb vandaag bij de Lidl een citroenplantje en bananenplantje gekocht ben benieuwd of dat die wat gaan worden.