Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 22:32

Wat is Itsme2 zegt klopt inderdaad.
In je koolhydraat uurtje mag je koolhydraten eten en dat is inderdaad bedoeld voor gezonde koolhydraten die b.v. in fruit zitten.

Siamsmeesje, oh dat is fijn om te horen. Dan weet ik in ieder geval dat dat ook een optie is voor als we ergens gaan lunchen.

Ja bizar hé, dat je maar zo weinig koolhydraten nodig hebt, maar dat er zoveel in eten wordt gestopt :wow:

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 23:05

Blij dat jullie het beter weten dan ik, want GOK heb ik eerlijk gezegd nooit bestudeerd en ik heb dus alleen de ervaringen van die vriendin. Die inderdaad vooral een zoetekauw is en fruit/groente bijna niet eet :+

Het is zeker bizar, maar het is een gevolg van de marktwerking in de economie. Een voedselproducent wil geld verdienen aan het eten dat hij maakt en verkoopt. Maar goede ingrediënten kosten veel geld. Dus kopen ze liever voor weinig geld een hoop chemische rommel, en vullen de boel aan met nog goedkopere zetmeelsoorten. Dat noemen ze dan winstmaximalisering, en of je je klant iets goeds en gezonds voorschotelt zal ze worst zijn.

Inmiddels zijn een hoop van die producenten nu producten aan het maken met minder suikers, en dan rijst bij mij dus de volgende vraag: Als het met minder suikers even goed smaakt, hoeveel zat er dan eerst te veel in???? En nog een vraag, waarom werd er eerst zo belachelijk veel in gestopt??
Want weer met die winstmaximalisering in mijn achterhoofd, deze producenten doen niets als het geen geld oplevert aan het eind.... <<)
Ok, ik klink misschien een beetje als een wantrouwig iemand zo, maar feit is wel dat deze mensen onze gezondheid bepaald niet als eerste prioriteit hebben. Mijn ogen gingen echt open toen ik de 3 BBC documentaires zag van 'The men who made us fat' https://www.youtube.com/playlist?list=PL8FF7F55960DFD56E. Er is zo ook een serie over 'The men who made us thin' (over alle afval-culturen en afvalproducten enz).

Ik klink nu echt als een doorgeslagen iemand geloof ik..... B-)
Maar serieus, ik puzzel inmiddels al een aantal jaar met diverse diëten (diabetes- en nier-dieet van mijn moeder, ja ze heeft beiden), en als het lukt volg ik ook nog graag online van die MOOC cursussen (New Nordic Diet was erg interessant). Nou ja, laten we het er maar op houden dat het me zeer na aan het hart ligt inmiddels :D

Edit: typevoutje

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 01:08

Mensen willen light, want mensen zijn bang voor vetten. Dus haalt de producent het vet eruit en stopt er suiker in, want anders vinden we het niet meer lekker. Alles draait om het geld, niet om de gezondheid van de consument.

Ik kom jullie maandag weer vergezellen! Was in april 4kg afgevallen, helemaal op dreef, zwanger :+ De zwangerschap is niet goed gegaan, de vakantie is nu acher de rug, dus weer verder waar ik in april was gebleven. Vanmiddag boodschappen gedaan, heb er wel weer zin in! Veel lekkere dingetjes voor mezelf gehaald.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 06:59

Quellian: wat knap van je dat je het weer oppakt. Hoe jij het stukje vetten en suiker omschrijft in combinatie met wat Siamsmeesje er eerder over schrijft is zo waar in mijn ogen. Dat het ook gewoon toegelaten wordt hier in Nederland, dat verbaasd mij ook enorm.

Ik heb zojuist op de weegschaal gestaan. Eerlijk gezegd was ik er van overtuigd dat ik niks afgevallen was of zelfs aangekomen. Maar niks is minder waar :D.
De teller gaf -900 gram aan vergeleken met vorige week zondag *\o/*

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 07:26

Hoi quellian, succes met het weer oppakken! Ik weet niet of je op het moment actief probeert weer zwanger te worden, als dat zo is beetje oppassen dat je niet té laag gaat zitten in khd, in het begin van een zwangerschap gaat er wat extra naar de groei van de embryo.

Ebt de voedselindustie, er wordt idd steeds meer geprobeerd suikers te verlagen, alleen of we nou zo blij moeten zijn met wat er voor teruggestopt wordt?
En idd, ze hebben onze gezondheid niet voorop staan, maar zolang er zoveel vraag is naar slechte en goedkope producten (en dan niet alleen degenen waarbij het verborgen is, denk bijv maar eens aan energiedranken) zal het op de markt blijven.

050206051012

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:09

Heel de voedingsindustrie is naar de knoppen, als je het mij vraagt. Unilever is een grote producent, die wordt gesteund door de overheid en Unilever betaalt het Voedingscentrum. Als je het mij vraagt zijn ze bewust bezig met het creëren van welvaartsziektes (dat levert de farmaceutische industrie natuurlijk weer bakken met geld op).

Ik ben na de positieve test wel direct gestopt met kha, want weet idd dat het niet goed is tijdens zwangerschap. We zijn bewust bezig, maar waarschijnlijk gaat het voorlopig toch niet meer lukken.

Itsme, netjes hoor, 900gr in een week!

Ben me hier al aan het verheugen op m'n kaasfondue komende week :D Lekker met gehaktballetjes, paprika en in bouillon gekookte kastanjechampignons. Allemaal lekkere dingen gekocht (cocktailgarnalen, gemarineerde kipfilet, gerookte zalm, blauwschimmelkaas, etc.), was een dure ronde, hahahaha. Wil ook zelf kokosyoghurt gaan maken deze week.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:44

Oehh kaasfondue, yum! Heb je daar toevallig een recept van O:)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:27

Gewoon die van de Aldi, zonder alcohol. Geloof 2,5khd per 100gr, er zit 400gr in, voor 2 personen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:59

Thnx :D dat scheelt helemaal kokkerellen :D

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:03

Oeh die kaasfondue lijkt mij ook wel erg lekker :9

Ik vind het zo raar. Ik had altijd trek/zin in eten. En nu, de tussendoortjes kan ik gemakkelijk overslaan. Gelukkig is dit normaal, maar voor mij is het wel even wennen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:27

In welk fruit zitten weinig koolhydraten? Appel en banaan bevatten aardig wat. Zit vandaag op 64 gram koolhydraten. Had gehoopt iets minder, maar een banaan bevat al 30 gram koolhydraten..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:32

Frambozen, blauwe bessen , aardbeien, bramen mandarijnen
Die zitten een beetje tussen de 8 en 15 per 100 gram

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:50

Dankje!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:45

Nectarines zitten ook niet zo hoog!

Reageer morgen even op je pb Siamsmeesje.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:53

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:10

ItsMe2 schreef:
Arabella2000: weet je ook zo hoeveel koolhydraten die kwark uit Duitsland bevat en welk merk dit is? :o. Ik vind dat in de zuivelproducten nog best veel koolhydraten zitten :x

http://www.lidl.de/de/milbona-speisequa ... tt/p205474
Dit is die van de lidl maar dan zonder slagroom.
Ik weet zeker dat er ook nog een is met slagroom

Wacht gevonden: bij de kaufland:

http://www.supermarktcheck.de/product/3 ... aehrwerte/

Ik vind dit wel echt de lekkerdere quarken. De nederlandse versies vind ik te yoghurtachtig van smaak. Hier doe ik niets meer doprheen en vult super

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:39

Dankjulliewel!

Ik zou graag een goede verhouding tussen koolhydraten, vetten en eiwitten willen weten dat binnen de koolhydraatarme eetstijl past. Mijn koolhydraten zijn nu drastisch verminderd. Maar ik heb geen idee wat nu eigenlijk goede verhoudingen zijn. Iemand hier enig idee van?

Vandaag voor de gein even in MFP ingevuld wat ik 'vroeger' als ontbijt at. Twee speltboterhammen met roomboter en hagelslag-melk. Het aantal koolhydraten dat daar in zit eet ik nu nog niet eens op één dag :')
Ik kom dan op 68 gram koolhydraten :oo.

Ik ga nu nog even opschrijven wat ik vanochtend woog en dan lekker slapen en op naar weer een koolhydraatarme week :D. Zo benieuwd of ik hiermee blijf afvallen :Y)

Slaap lekker allemaal! :wave: :z

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 07:42

Nav jullie topic en tips dit weekend vetter en toch meer gegeten en dan met name meer vetten en wat bleek zojuist .... Ben afgevallen. Niet spectaculair maar gister bijv echt een vreetdag gehad met pizza en tussen de middag een salade waar het vet uit droop en de saus ook :Y)

Ga nu een weekje op vakantie daarna verder met minder khd en meer vetten het bevalt goed. Heb weekend geen behoefte aan snoep gehad en ook geen suikerdips .

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 08:11

Let wel op viphorse, als je naast die vetten zoveel koolhydraten eet (pizza) slaat je lichaam die vetten gewoon op in plaats van ze te verbranden.

Itsme2 wat echt optimaal is weet ik niet. Wat ik nu zelf doe deze eerste weken, is 20-30 gr koolhydraten, minimaal 1gr eiwit per kg lichaamsgewicht maar liever wat meer, en de rest aanvullen met vetten. In de praktijk zijn mn eiwit en vetinname ongeveer gelijk.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:50

Goede morgen ,

khd interesseert me enorm , maar ik zie door de bomen het bos nog niet helemaal.

Langzaamaan ben ik mijn eetgewoontes aan het veranderen, ben erg enthousiast als ik hier eens een stukje meelees , maar kan me er nog niet toe zetten om net zo actief ermee bezig te zijn als jullie.

Mijn ochtend boterhammetjes met hagelslag heb ik vervangen door 1 schep havermout, 1 schep muesli ,zoetstof en magere yoghurt. de yoghurt heeft per 100 gr 4,2 khd.
ook gaat er 1 stukje zwarte chocolade door-85%- en momenteel wat verse aardbeien wat niet goed is lees ik nu := en wat ceylon-kaneel, ik twijfel nu of ik wel zo goed bezig ben als ik dacht.

smiddags probeer ik roggebrood te eten ipv mijn geliefd boterhammetjes en ik eet dan oude kaas erbij.

Het avondeten is zo moeilijk, zonder rijst , macaroni of aardappels heb ik niet gegeten :=

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:30

Om te beginnen, bevatten zowel havermout en muesli vrij veel koolhydraten.

Verder kan ik je voor aanreden veel verpakkingen te lezen, dat helpt enorm. Voor pasta kan je evt courgettepasta gebruiken, voor rijst bloemkoolrijst (moet ik ook nog proberen).

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:49

Laura82 schreef:
Let wel op viphorse, als je naast die vetten zoveel koolhydraten eet (pizza) slaat je lichaam die vetten gewoon op in plaats van ze te verbranden.

Itsme2 wat echt optimaal is weet ik niet. Wat ik nu zelf doe deze eerste weken, is 20-30 gr koolhydraten, minimaal 1gr eiwit per kg lichaamsgewicht maar liever wat meer, en de rest aanvullen met vetten. In de praktijk zijn mn eiwit en vetinname ongeveer gelijk.

Dank je ! Maar dit was ook wel echt een uitspatting vanwege een erg leuk weekend. Normaal eet ik zo nooit

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:59

@ItsMe2, geen idee wat de ideale verhoudingen zouden zijn. Zoals de titel van het topic rommel ik ook een beetje aan. Wel heb ik voor mezelf de stelregel dat ik zoveel mogelijk gevarieerd wil eten. Dus niet alleen gevarieerd in groenten en fruit, maar vooral ook gevarieerd in eiwitbronnen. Kip, varkensvlees, rundvlees, eend, kalkoen, tonijn, gerookte zalm, eieren enz. En verder is het vooral hoe ik me voel erbij, zo eet ik minder vis dan me lief is, maar bij de meeste vis boer ik meestal nog 3 dagen vis op. Nou, dan is het lekkere er allang af -O-

@Viphorse, gefeliciteerd met je kleine succesje!

@Kaatje, welkom hier. De ervaring leert dat langzaam aan omzetten vaak niet gaat werken. Het lukt maar enkelen om het op die manier van koolhydraatrijk om te zetten naar koolhydraatarm.
En als ik eerlijk ben, eet je wel heel veel koolhydraten voor iemand die naar kha wil werken.

Zoals Laura82 ook al opmerkt, bevatten granen veel koolhydraten, en veel fruitsoorten vaak ook. Havermout en aardbeien worden ook nog tot de slow carbs gerekend. Dat betekend dat je op een bord havermoutpap makkelijk een hele ochtend kunt teren, terwijl je daar met 2 boterhammen met hagelslag dus moeite mee hebt.

En inderdaad, lees verpakkingen en kijk ook naar ingrediënten. Soms lijkt iets gezond, maar bevat het extra toegevoegde koolhydraten.

Je kan ook bepalen hoeveel koolhydraat je per dag wilt eten, en daar dan een deel van reserveren voor je avondeten. Zelf eet ik wel aardappels (niet te veel natuurlijk), maar ik verdeel mijn koolhydraten dan ook over ontbijt en avondeten. Lunch wil ik dan juist zo min mogelijk eten, bak yoghurt bv, eventueel met pure chocola (85%) in stukjes zodat ik eigengemaakte stracciatella yoghurt heb. Of een stukje vlees gebakken in olie, salade met gerookte zalmsnippers enz :9

Ik zou zeggen lees anders het hele topic eens op je gemak door, en stel dan eventuele vragen. Er is een hoop informatie hier ook over de verschillende manieren. Maar meestal is het echt een geval van gewoon gaan doen, en dingen niet meer halen de eerstvolgende keer dat je boodschappen doet.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:28

Ik ga even puzzelen om de verhouding eiwitten/ vetten wat meer gelijk te krijgen. Vetten voeren echt wel de boventoon op dit moment. Zie het liever wat gelijk :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:32

Volgens mij zijn er wel richtlijnen rondom vetten, eiwitten en koolhydraten, maar je kan ze maar slecht vinden. Ik tel helemaal niet en doe waar ik mij goed bij voel.

Afgelopen weekend lekker weg geweest en dus ook lekker genoten. :-)

Nu weer streng er tegenaan. Wil nog 4 kilo kwijt voor 13 september.

Vrijdag voor t eerst een bikini gekocht!!! Heb er gister zelfs even mee gezwommen. Had nog noot in m'n leven een bikini gekocht. De eerste die ik paste zat als gegoten. Wil er wel een soort van zwembroek bij kopen, zodat die wat over mijn buik valt :o maar oh dat voelde goed haha!

En shoppen was zelfs leuk! Ik pas volledig in maat 44/XL. Kon zelfs 42/L al wel wat aan, alleen gaat dat wat lastiger omdat ik m'n arm nauwelijks mag bewegen dus kleding aantrekken lastig is :+

Erbij vertellende dat ik van maat 50/XXXL kom, ben ik echt heel trots :o