De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pien28

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:54

Voor de stekgrond betaalde ik vorige week €2,99 voor 20 liter.

@8nnemiek
De bakken staan bij mij op de stenen bank van houtkachel, die geeft 24 uur per dag warmte af.
De schoorsteen loopt deels door de bank om de warmte optimaal te benutten.
Poezen zijn diep beledigd dat hun favoriete plek is ingenomen.

Voor 10 cent koop ik kleine koolplantjes in de zomer.
Ik heb dan vaak geen tijd , zoals nu, om voor te zaaien.
De bloemkool lukt dan wel.
Af en toe een rupsje maar die pluk ik eruit.De bladeren over de bloemkool omknakken dan vangt de bloemkool geen licht en blijft mooi wit.
Ik laat ze niet te groot worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 21:25

Paarse boerenkool en meloenzaad besteld!!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:45

Er komen al wat sprietjes naar boven bij mij tomatenplantjes dat gaat snel, had ik niet verwacht. Ben benieuwd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:28

Mijn zaadjes hebben het naar hun zin volgens mij :+
Afbeelding

De meeste zouden pas na 2 tot 3 weken moeten uitkomen, en nu een week na het planten staan ze er al zo bij :Y)

De tomaten komen hier ook allemaal al uit inderdaad.
Alleen de paprika en pepers nog niet. Maar die hebben sowieso wat langer nodig heb ik begrepen.
En de aardbeien, die doen er nog langer over.
Ik had een heel oud zakje radijsjes over, was tot 2011 goed.. ik dacht, laat ik er eens een paar bij zaaien, even kijken of ze echt de prullebak in kunnen.. maar ze zijn toch bijna allemaal uitgekomen! Kan ik de rest van het zakje deze lente buiten zaaien .. en ach, de sprietjes in de kweekbak laat ik maar staan, misschien maken ze daar ook lekkere radijsjes :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 10:38

Slim gedaan annemiek, met die tent eroverheen!
Maar zo verlies je wel veel winst van de aarde. Kun je niet beter de aarde rechtstreeks in de wc rollen doen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:50

Dat was me wat veel werk :+ Ik heb de rolletjes nu gewoon in de grond gedraaid, dat ging heel makkelijk :) En zodra ik ze moet verpotten pak ik gewoon de rolletjes eruit en vul de potjes verder bij met de grond die er omheen ligt. Ik vind het zo ook wat handiger met water geven.

Ik hoop wel dat de plantjes genoeg licht krijgen met die tent. De bak staat voor het raam, maar zon komt er niet aan, en die folie houdt ook nog wat licht tegen..
Warmte krijgen ze iig genoeg. Ik heb er een thermometer in hangen, en die geeft altijd tussen de 20 en 22 graden aan :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:05

De jongste kat heeft een aantal plantjes vernielt die ik in de vensterbank had staan. Hoop dat de rest het nog wel gaat doen anders moet ik maar weer opnieuw zaaien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:50

wemkelover schreef:
De jongste kat heeft een aantal plantjes vernielt die ik in de vensterbank had staan. Hoop dat de rest het nog wel gaat doen anders moet ik maar weer opnieuw zaaien.

He, wat zonde!

Ik was vandaag bij de Wiltfang, en daar hadden ze toch een mooie vensterbankkastjes :P ik kijk even of ik hem kan vinden.

http://www.dewiltfang.nl/zaaien-en-kwek ... s-compact/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:00

Leuke site :)
Die kassen zijn echt mooi!
Ooit komt er hier ook zo eentje.. alleen dan wel zelf getimmerd ben ik bang :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:53

Die wc-rolletjes leken in eerste instantie heel fijn.. maar ik denk niet dat iemand ze daadwerkelijk heeft getest :Y) Het begon met een klein randje schimmel op het papier, en inmiddels heeft zo'n beetje de halve kweekbak een vachtje :') Dus vanmorgen maar bezig geweest met wc-rolletjes verwijderen :Y)
Nu heb ik er een aantal in pillen-bekertjes zonder bodem gezet, en dat werkt ook érg fijn :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:09

Met die wc rolletjes is het juist de bedoeling dat ze wegrotten... zo kan je ze in de tuin zetten zonder te hoeven verpotten... net als bij cocosbakjes....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:11

Ja, wegrotten klopt.. maar het schimmel loopt helemaal over de aarde heen, de plantjes zitten zelf ook onder :=

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:17

Is het niet te vochtig in de tent?
Het klimaat is kennelijk wel erg aantrekkelijk voor schimmels. Je hebt de rolletjes ook in de aarde staan... dan drogen ze ook helemaal niet meer op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:38

Het is er best vochtig, ja. De plantjes houden er wel van.. maar de schimmels dus ook.
Rolletjes boven op de grond zetten zou misschien helpen.. maar vochtig blijven ze toch als je elke dag sproeit.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:15

Zo ik heb het een en ander besteld voor het eerste moestuin seizoen in mijn eigen tuin :D
zo'n minikasje leek me wel handig voor een beginner http://www.agradi.nl/tuin-en-terras/gro ... 72128/2490 heeft iemand hier ervaring mee?
Leek me wat gemakkelijker dan freubelen met bekertjes of WC rolletjes :o :')
Verder heb ik zaden besteld voor andijvie, wortel, suikermais, winterprei, rode bosui, boerenkool enneh kattengras :D ik dacht dan hebben de katten ook iets leuke in de tuin :')
En dan ga ik binnenkort nog eens bij de Boerenbond rondneuzen wat ze daar voor leuks hebben.
Wij proberen trouwens zo veel mogelijk te kiezen voor biologische zaden (niet echt een idee of dat veel uitmaakt met 'normale' zaden?) nog iemand die dat doet hier? de keuze is wel wat beperkter heb ik al gezien

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:29

wij hebben nu nog een kale tuin van zo'n 75m2, willen er een terras in en verder dichtstraten, maar een groentetuintje spreekt me ook wel aan eigenlijk.... gaat daar erg veel werk en tijd in zitten?
hoe groot is jullie groentetuintje, en hoeveel kan je er dan ik kweken?
kan je bijvoorbeeld met 2 personen (en gebruik makend van de vriezer) het hele jaar eten van je tuintje?
wat zijn goede groente en fruit soorten om mee te beginnen, en wat doen jullie in de winter?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:44

Heb wel kleine kasjes voor in de vensterbank
ik heb een paar van deze http://www.tuinen.nl/images/upload/3980-kweekkas%20nortene-klein.jpg Bij de Hornbach kocht ik de laatste jaren dan cocus bakjes die ik dan vulde met zaaigrond. Dan kon ik de plantjes zonder de worteltjes te beschadigen in de tuin zetten. Wil eigenlijk wel van het cocosspul af... schijnt niet zo milieuvriendelijk te zijn in het maken. Heb nog wel wat liggen dus dat gebruik ik iig.

@veneri... voor mij is het nu vooral hobby... en ik heb dus nog niet geprobeerd om echt ervan te leven... het is meer leuke aanvulling. Als je het echt als vervanging van je boodschappen wilt doen heb je behoorlijk wat grond nodig... en tijd om alles bij te houden. Maar gewoon beetje extra is makkelijk te doen... wat meer luxe dingen schijnt dan meest kostenbesparend te zijn... aardappels krijg je nooit zo goedkoop als in de winkel... maar verse basilicum of rucola scheelt wel.
Dingen als kolen zijn lastig omdat je daar de rupsen echt bij weg moet houden... worteltjes, bietjes, radijs, sla lukt meestal wel.. een tomaat op zonnig plekje is ook prima. Aardbeien is ook wel makkelijk al vinden slakken die ook lekker...
Ik zou eerst beginnen met wat kruiden, aardbeien, slasoorten, courgette en tomaten. Kies trouwens wel dingen die je zelf echt eet. O ja.. doperwten vind ik ook geniaal... al moet je wel even doppen maar hier groeien ze echt super.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:50

ik hoef er niet persee van te leven, maar het lijkt me wel makkelijk en leuk om zoveel mogelijk groente en fruit uit eigen tuin te kunnen eten, als je toch bezig bent.....
aardappels zou ik wel gewoon in de winkel kopen trouwens.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:09

@veneri... ik zou beginnen om te bekijken wat je dan ongeveer gebruikt.. en ook goed verspreid zaaien.
Zodat je niet tegelijk 8 kroppen sla hebt... en sommige dingen kunnen natuurlijk in de vriezer worden bewaard.
Misschien dat je wat aan deze site hebt http://www.makkelijkemoestuin.com/
Zo probeer ik ook mijn tuin in te richten.. heb 7 bakken staan (heb er geen vermiculiet in trouwens)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:26

dat lijkt me wel een leuk en handig probeersel, die makkelijke moestuin!
dank je voor de link, ik ga me er eens in verdiepen of het wat voor mij is.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:33

@Vivat Zo'n vensterbank kasje heb ik ook eens gehad.
De mijne was na 1 jaar rijp voor de plasticafvalbak.De kasjes die Evelijn gebruikt heb ik ooit op een rommelmarkt gekocht , zijn nieuw waarschijnlijk wel wat duurder en ook kleiner maar gaan hier al jaren mee.
Ik gebruik ook oude diepvries lades en de bakken die je normaal als kattenbak zou gebruiken als vensterbank kas met plastic erover.
Veel tuincentra of volkstuin verenigingen verkopen ook kleine plantjes in het voorjaar.
Aan 5 kroppen andijvie heb ik wel genoeg die plantjes koop ik dan liever dan een zakje zaad voor 100 plantjes.
Op de vrijmarkt op 30 april kom ik altijd wel ergens verrassings tomatenplanten tegen.
Het leukste van de moestuin vind ik de groenten te kweken die je in de winkel niet of alleen heel duur kan kopen.Aparte slasoorten, kapucijners(heel makkelijk)
Of lekker fruit wat je zo van de struik in je mond kan stoppen.
Als windkering/omrastering van de moestuin heb ik tegen het hekje framboos en o.a. blauwe bosbessen staan, heerlijk snoepen als je langs loopt.
Allebei vrij prijzig in de winkel.

@nnemiek Te vochtig is voor je plantjes ook niet goed, regelmatig luchten , er moet geen condens aan de binnenkant van je kas komen dan is het zeker te vochtig.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 14:39

8nnemiek schreef:
Die wc-rolletjes leken in eerste instantie heel fijn.. maar ik denk niet dat iemand ze daadwerkelijk heeft getest :Y) Het begon met een klein randje schimmel op het papier, en inmiddels heeft zo'n beetje de halve kweekbak een vachtje :') Dus vanmorgen maar bezig geweest met wc-rolletjes verwijderen :Y)
Nu heb ik er een aantal in pillen-bekertjes zonder bodem gezet, en dat werkt ook érg fijn :)

Meer luchten en minder water geven :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:39

Die kastjes waren iets van €5,- per stuk... online ergens.

Kapucijners makkelijk :) en dan heb je ook snel genoeg voor een maaltijd?
Ik doe trouwens al jaren met hetzelfde zakje andijvie... en de website http://www.hobbyzaden.nl is ook handig krijg je ook minder zaadjes.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:54

Vorig jaar had ik voor het eerst kapucijners.
Had zelfs nog nooit verse gegeten, echt heel lekker die jonge kapucijners.
Zakje was 1 euro 70.
Ik had totaal zo'n 12 lange stokken staan en bij elke stok 4 á 5 plantjes. Het was niet aan te eten en weg te geven, des te meer ik plukte des te meer mooie bloemen er in kwamen die weer prachtige blauwschokkers opleverden.
Op het laatst heb ik de kapucijners laten hangen en ze geoogst toen ze droog waren.
Daar eten we nu deze winter nog van.
Het zakje zaad is nog voor 2/3 vol dus tel uit je winst.
Waarschijnlijk kan ik ook de geoogste kapucijners weer als zaad gebruiken.
Ik weet alleen niet of de kwaliteit terugloopt van die zelf geoogste zaden.
Dat is iets om dit jaar te gaan vergelijken.

Ik ben niet zo'n andijvie eter in de zomer vandaar die plantje i.p.v. zaad.
Maar je kan inderdaad vaak jaren doen met 1 zakje zaad.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:59

Leuke site zeg die hobbyzaden, bedankt.
Mooie kleine porties voor hele kleine prijsjes.