Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:19

Hier zit volgens mij ook appel in. Heb het nog niet geproefd, dus kan nog niet zeggen of de appel overheerst :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 04:07

Zwangerschap is uitgesloten hoor, ik ben van de verkeerde kant _O- Nee echt, ik zou niet weten wat er mis is. Op naar de huisarts dan maar, maar daar heb ik eigenlijk een beetje ruzie mee dus misschien eerst een andere zoeken.

Mijn smaak is ook behoorlijk veranderd kwam ik achter in de US of A :oo Ik nam een hap brood, bah, bijna uitgespuugd. Daar zát me toch een schep zout in! Ik proef nu echt overal zout :+

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:45

Klopt, in Nederland wordt er overal een schep zout doorheen gemikt :j

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:04

VogeltjeM schreef:
Even een vraagje tussendoor... Wat zou beter zijn? Een volkoren tarwebrood of een brood van speltbloem? Momenteel de opties waaruit ik kan kiezen hier in het dorp... -O-

Ik zou gaan voor de volkoren tarwebrood. Speltbloem is uiteindelijk ook wit meel (bloem is alle vezels eruit) en puur suiker voor je lijf...

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:32

Mara : Jammer dat Groningen zo ver weg is hier vandaan.. Klink als een super goed gezellig restaurant! Hadden we hier maar zoiets

Gister hadden we neven en nichten dag van mn man's kant en zijn we bij De Plantage wezen. Ook lekker gegeten, vooraf een steak tataar, tonijn salade als hoofdgerecht en een after aight milkshake( nou ja het was een heerlijk romige chocolade drankje met een topping van zoete mint slagroom )als dessert . Ook gewone beschaafde porties ,daar hou ik wel van (dan is er nog ruimte voor een toetje haha).

Vanmiddag weer overheerlijke(maar redelijke gezonde) koekjes bakken.Citaat van mn man: Zeg schat, waar heb je die koekjes gekocht die in de trommel zaten? Die waren echt lekker! haha je had zn gezicht erbij moeten zien toen ik zei dat ze niet te koop waren haha. Aangezien bij hem op het werk ook het besef van gezonde voeding begint door te dringen wilde hij zn voor zn collega's maken.
Voor degene die het ook willen maken bij deze het recept:

3 eetlepels havermout
3 eetlepels lijnzaad
2 eetlepels tarwezemelen
(spelt)volkoren meel, als je eerst de bovenste 3 in een kom doet het aanvullen met meel tot 200gr.
100 gr roomboter
100 gr donkere palmsuiker
1 theelepeltje vanille (hoeft niet per se maar maakt het wel lekkerder),ik gebruik de gemalen vanille uit de natuurwinkel
eventueel een scheutje olijf olie
1,5 theelepel zuiveringszout(of eventueel bakpoeder)

Doe de eerste 3 ingredienten in een beslag kom ,vul aan met meel tot 200gr . Voeg de palmsuiker ,vanille en het zuiveringszout toe en meng de droge ingredienten. Smelt de roomboter en roer dat door het droge mengsel. Waarschijnlijk is het deeg nu te droog en valt het te veel uit elkaar en plakt het nog niet genoeg dat het een samenhangend geheel is. Voeg dan een beetje olijfolie toe ,zoveel dat het deeg genoeg plakt om er een bolletje van te maken. Verwarm de oven voor op 200 graden. Bedek een rooster met bakpapier en maak met behulp van een lepel een soort bolletjes deeg (je neemt met de lepel een schep deeg en die druk je met je andere hand een beetje plat in de lepel en dat hoopje gaat op het bakpapier,wel een beetje afstand houden tussen de hoopjes) Bak de hoopjes 20 minuten op 200 graden (als je het niet op een rooster maar op een bakplaatje doet haal bak ze dan 16 min). Laat ze afkoelen en je hebt heerlijke brosse relatief gezonde koekjes!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:43

Ijzerwaarde van 2! Keetje met 3.5 moest ik meteen naar het zh. Getest op leukemie en toen dat uitgesloten was meteen bloedtransfusie

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:07

Ik ben ook altijd wel benieuwd of alles in mijn lichaam ´goed´ is. Zo heb ik nadat suikerziekte bij me vader geconstateerd was ook bloed geprikt om mijn waarde te meten en die was prima. Niet zozeer omdat ik bang was dat ik het ook zou hebben maar gewoon nieuwschierigheid, voornamelijk om te zien hoe dit gezondere eten op me lichaam werkt. Eigenlijk zou ik dan een voor- en nameting moeten hebben en die voormeting gaat niet meer lukken. :P Maar gewoon om te kijken of alle waardes een beetje goed zijn in je lichaam zoals ijzer, zoals suiker, lijkt me wel leuk. Maar volgens mij kan je dat niet 'gewoon' laten testen of wel? Dan moet er wel echt iets aan de hand zijn heb ik het idee.

Ik heb net de ketjapkip met rabarber op uit de Allerhande. Rabarber en ketjap vind ik geen combi maar de kip zelf was echt heerlijk! Lekker zacht en sappig, dan vind ik het weer waard en ook leuk om kip te eten. Erbij had ik wat basmati rijst en chinese kool opgebakken. Als toetje staat nu mijn rabarbermoes af te koelen om vervolgens in een rhubarbfool omgetoverd te worden. Het is een fancy naam voor slagroom met rabarbermoes. :+ Zaterdag een pond rabarber gekocht, ik wist dat het eindelijk het seizoen er voor was en aangezien ik het nog nooit bewust gegeten heb (wel eens rabarberijs op) en ik benieuwd was hoe het koken ermee ging aangeschaft. Vind de kleur die het afgeeft al de moeite waard, haha. :Y)

Maar voor mijn moes heb ik 2 stengels rabarber in stukjes gesneden, een stukje gember geschild en een stukjes, in een pan gedaan totdat het net onder water staat en heel wat theelepels suiker. Dat laten inkoken, gember na 15 minuten verwijderd en het staat nu af te koelen. Over een uurtje de slagroom kloppen en dan de moes er doorheen scheppen en eetsmakelijk. Of naja, dat zegt het recept, ben benieuwd of het echt smaakt, tot nu toe wat ik geproefd heb vind ik het een leuke ontdekking. :)

Ben nog maar 2 dagen in Groningen, daarna ga ik naar huis en vrijdags op vakantie. Dus nog 2 daagjes even uitpakken en daarna rekening houden met wat de rest van het gezin lust. Gelukkig lusten we veel maar me zusje kan nog wel eens miepen. }:0 Maar ik heb voor me zusje wel een heel leuk verjaardagscadeau verzonnen, ook erg leuk en lekker voor mezelf. :P Een toetjesdiner met 9 gangen! http://toettest.weebly.com/toet-diner.html Een vriendin van me is laatst geweest en die was erg enthousiast dus ik wil het ook wel een keer uitproberen en aangezien me zusje ook een echte toetjesfan is. :D Vind hun motto ook heel erg leuk, ze proberen zo puur, eerlijk en gezond alles te produceren. Producten uit de regio, waar nodig fair trade, geen e-nummers en andere rare toevoegingen. Als ik weer in Groningen ben ga ik hun standje een keer opzoeken want ze staan vrijdags en zaterdags ook op de markt. Heb het kraampje wel eens zien staan maar nooit écht aandacht aan geschonken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:17

Phylos schreef:
Ijzerwaarde van 2! Keetje met 3.5 moest ik meteen naar het zh. Getest op leukemie en toen dat uitgesloten was meteen bloedtransfusie

Wat raar dat er bij mij geen alarm werd geslagen? Nou, iig, het gaat alweer beter met me. Morgen weer even prikken!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:19

Ja dat hoop ik ook voor je! Hoe was je feritine gehalte? Die was toen jij mij ook heel laag.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:44

Nou, het frambozenfruitbeleg is erg lekker, maar echt heel zoet. Dat had wel minder gemogen! Appel proef je wel, maar ik vind het overheersen meevallen :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:46

Phylos schreef:
Ja dat hoop ik ook voor je! Hoe was je feritine gehalte? Die was toen jij mij ook heel laag.

Mijn dokter is van de oude stempel en verteld niet zo veel. Als ik niet had gevraagd wat m'n ijzergehalte was dan had ie alleen gezegd dat ik een ijzertekort had :+
Wat is feritine en wat voor waarde moet je hebben?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:23

Ik kom me hier ook eens melden. Heb nog niet de energie gestoken in alle pagina's doorlezen, sorry! Misschien kom ik hier nog wel lekkere, nieuwe receptideetjes en dat soort dingen tegen.
Las ergens wel een paar pagina's terug dat (een paar van) jullie minder positief over het 'oerdieet' of paleo waren. Na, dat ben ik dus niet, maar dat is wel redelijk gedwongen. Na jaren dag in dag uit buikkramp blijkt dat ik niet tegen lactose, granen, peulvruchten, ongezonde vetten (frituur) en toegevoegde suikers kan. Heel fijn, want dan valt er heel veel af. Voordeel is wel dat je er heel gezond van gaat leven. Koekjes, kan niet. Chips, kan niet. Brood, kan niet. Maar helaas ook: muesli, kan niet. Yoghurt, kan niet... Ik kan nog wel even doorgaan.

Hoe testen jullie je ijzer? Ik ben namelijk bang dat ik ook erg laag zit...

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:57

Welkom Maartje!

Oei dat klinkt niet fijn zeg . Blijft niet heel veel over om te eten of valt dat wel mee? Ijzer kan je laten testen bij de huisarts en als je bloed doneert aan de bloedbank wordt het voor iedere afname gemeten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 17:16

Tegenwoordig gaat het weer beter dan vroeger, toen kon ik bijna geen groente eten omdat ik overal last van had. Lag achteraf dus gewoon aan de lacose en granen :=
Op zich kan ik nog goed gevarieerd eten: veel vis/vlees, groente, fruit en noten. Daar bestaat mijn menu nu dus uit en daar kan ik eigenlijk alles in eten, behalve peulvruchten en rood vlees. Is vooral zoeken met ontbijt en nagerecht, want dan grijp ik eigenlijk altijd naar fruit :+ Maar ik eet dus heel natuurlijk en heel gezond :j
Als ik weer eens bij de HA ben, zal ik weer eens een bloedcheck vragen. Anders moet het maar wachten tot ik volgend jaar weer in het ziekenhuis op controle moet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:17

Zo Maartje, dát is nog eens een stok achter de deur :oo maar wel een vervelende :(:)

Bij mij gaat het matig := Heb continu etentjes etc. Ben wel nogal aangekomen, dus heb nu iig de suikerhoudende tussendoortjes weer afgezworen :P Echt niet normaal hoe snel zoiets weer terug in je systeem komt!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:09

Haha, dat dingen terug in het systeem komen, daar heb ik niet zo veel last van dus. Het is inderdaad een vrij strenge, dwingende stok, maar ik voel me er gelukkig wel lekker bij!
Gister had ik alleen mega snoep-zin. Dan kom ik dus aanzetten met rozijnen, gedroogde cranberries, dadels en abrikozen en nootjes :+ Je moet wat :P

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:06

Hi ik kom even binnenvallen...
Ik lees eigenlijk altijd mee, maar heb nog nooit gepost.

Ik heb een vraagje voor jullie ervaren gezonde eters :), ik zou graag dessertwafels maken met appeltjes en ik heb hiervoor een goed recept maar zou de bloem graag vervangen door speltmeel.

Moet ik dan iets aan het recept veranderen, behalve dan gewone bloem vervangen door speltmeel ?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 10:10

Volgens mij niet, al zal de smaak wel veranderen :) Er bestaat ook speltbloem, misschien is dat wat lekkerder? Speltmeel kan ook hoor, maar dan krijg je wel zware volkorenwafels :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:13

Nou ik val ook weer even binnen.. Ik dacht laatst gezond te doen door muesli bij de natuurwinkel te halen, een zak.. Toen ik de zak overgooide in een tupperware bak plakte alles aan elkaar :? Het leek wel 1 suikerklomp..Echt balen, want het is nog eens niet te eten ook blegh.. :n

De muesli haal ik wel weer gewoon van Jordan's ofzo.. :D Zitten volgens mij niet veel toevoegingen in, althans, ik krijg er niet echt heel erg buikpijn van

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 10:14

Oh balen Cer! Ik heb speltmuesli, maar ik gebruik m eigenlijk niet. Gooi vaak zelf wat nootjes oid door de kwark :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:39

nootjes los kopen vind ik ook zo duur :\ Voor de prijs van 1 bakje walnoten oid heb je ook een pak muesli (raar eigenlijk..)
Of koop je dat dan op een markt ofzo?

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:44

VogeltjeM schreef:
Volgens mij niet, al zal de smaak wel veranderen :) Er bestaat ook speltbloem, misschien is dat wat lekkerder? Speltmeel kan ook hoor, maar dan krijg je wel zware volkorenwafels :D

oh ik heb geluk, het is toch speltbloem (licht volkoren)...
Ik zal eens proberen bloem te vervangen door speltbloem en kijken wat het geeft...

Bedankt in ieder geval!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 11:40

Cer: ik koop ze best goedkoop bij een winkeltje op het dorp hier :) maar de markt is denk ik ook goedkoop! Maar ik persoonlijk neem liever iets supergezonds wat duur is en er dan langer mee doen.. :) maar dat is ieders afweging.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:03

Ik koop nootjes op de markt, dat scheelt wel in de prijs, plus dat je meer keus hebt dan in de supermarkt. In de supermarkt is het meeste al gezouten, op de markt helemaal niks ;)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:35

Ik koop ze in een noten en kaaswinkeltje. Ongebrand/ongezout, mag kiezen welke ik wil. 200 gram 4 euro.
Doe daar 3, soms weken mee (s'ochtends een paar nootjes in de kwark)