Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:52

Amigo_tje schreef:
_Tara_ schreef:
Daar heb ik laatst eens wat dingen over gelezen maar het blijkt toch dat omega 3 uit vis het beste kan worden gebruikt in je lichaam zeg maar. Dus ik blijf zelf toch omega 3 uit vis slikken :j

Ikke niet. Je bent veggie of je bent t niet ;) Pillen van visolie slikken blijft in zekere zin vis "eten". Je neemt t in ieder tot jou, dus...
Dan verloochen je het feit van veggie-zijn. Dus volgens jou ben jij helemaal niet gezond bezig op deze plantaardige manier, gezien je additieven van dieren moet gaan bijnemen?

Ofwel eet je gewoon nog vis, natuurlijk :) Ik weet uiteraard je geschiedenis niet, en mss ben je idd gewoon een pescatariër :D

Ik eet zo nu en dan nog wel vis ja. Maar toch probeer ik, waar mogelijk, alternatieven te zoeken voor dierlijke producten die ik gebruik. Zoals die omega 3 pillen dus. Maar als ik dan moet kiezen, ga ik toch voor mijn eigen gezondheid. Op mij kwam het, uit meerdere bronnen, iig over alsof die lijnzaadolie enzo allemaal leuk bedacht was maar toch echt niet op kan tegen omega 3 uit vis.

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:56

Maar Amigo, heb je dat ook echt daadwerkelijk nodig? Ik zelf eet geen lijnzaad of wat dan ook, en voel me toch prima :)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:58

Goh, ja. Ze moeten die vis ook doden om aan die olie te geraken. En de vis in de zee is nu ook niet bepaald gezond meer...
Maar idd, iedereen doet uiteraard wat ie zelf wil :)
Ik ben nu 17 weken zwanger, volledig veggie. Ik neem plantaardige DHA (omega3) en mn bloedtesten zijn steevast zeer goed.
Dit tot grote verbazing van mn moeder die hoopvol vroeg of ik nu vlees/vis zou beginnen eten nu ik zwanger was }:0

Het is maar wat je principes zijn en waarom je veggie bent. Maar van zodra je één x per week vis eet, ben je geen veggie meer. Hier in BE niet althans. Geen idee hoe dat gaat in NL :)

Maar, alle begrip, hoor. Ik ga mensen ook niet scheef bekijken omdat ze per sé wekelijks hun biefstuk op hun bord willen.
Ben al blij dat ik het anders doe :j

Voorts heb je idd geen omega3 nodig, Magrathea ;) Is allemaal commerciële praat volgens mij. Ik neem het nu gewoon bij (in plantaardige vorm) omdat ik zwanger ben. Het zou goed zijn voor de hersentjes van de beeb in de maak :D Als ik bevallen ben, stop ik daar ook mee.
Voel me perfect gezond zonder al die supplementen! Dat heeft mn bloedonderzoek méér dan bewezen toen ik 6 weken zwanger was en nog geen supplementen nam.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 14:01

Wat maakt het uit of 'België' of 'Nederland' je wel of geen vegetariër noemt? :+

Iemand hier had wel eens het mooie motto: liever inconsequent goed zijn, dan consequent slecht. Ben ik het volledig mee eens. Iemand die nooit vlees of vis eet maar wel visolie slikt, is imo toch wel 100x beter dan gewoon iemand die dagelijks een dubbele portie vlees naar binnen schuift (want 9 vn de 10 keer eten mensen veel te veel vlees volgens mij..)

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:03

Daar heb je hélemaal gelijk in :D

_AB_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:29

Ik krijg echt honger van dit topic!!
En dat terwijl ik nog boodschappen moet doen... Dat gaat nog leuk worden zo in de supermarkt xD

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:49

Haha succes AB!
Nooit met honger naar de supermarkt gaan ;)

Ben het met je eens Magrathea.
Ik eet af en toe ook nog wel een visje. Door dit topic wel bewuster en het lezen daarover wel minder en goed letten op waar/hoe het gevangen word.

Sprak net een collega, nav een kletspraatje tijdje terug zijn zij ook biologisch gaan eten. Dat vind ik al een hele goede stap +:)+
Dat iemand vlees en/of vis wilt eten, moeten ze zelf weten, maar zorg er dan nog voor dat ze iig een goed leven gehad hebben...

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:33

Mar__ schreef:
Haha succes AB!
Sprak net een collega, nav een kletspraatje tijdje terug zijn zij ook biologisch gaan eten. Dat vind ik al een hele goede stap +:)+
Dat iemand vlees en/of vis wilt eten, moeten ze zelf weten, maar zorg er dan nog voor dat ze iig een goed leven gehad hebben...

Precies. Dit topic heeft me bijvoorbeeld geinspireerd om voortaan biologische eieren, biologische melk en straks (ik koop in bulk) waarschijnlijk ook biologisch vlees te kopen. (Ik ben parttime-vega) En vrije-uitloop-ei-mayo :o .

Ik plan mijn maaltijden altijd de week van te voren. Ik ga volgende week i.i.g. vegetarische lasagne met tomatensaus, spinazie, ricotta en mozzarella maken :9 .
Wat doen jullie in je lasagne? :)

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:52

Slikken jullie ook echt extra vitaminenen? Ik heb dat nooit gedaan, vanaf mijn 0 vegetarisch en nog nooit problemen met mijn gezondheid gehad!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 17:07

Ik niet, misschien later als ik zwanger word. Maar vitamines enzo is wel een beetje in de categorie baat het niet dan schaadt het niet :)

Ik ben trouwens ook door dit topic meer biologische producten gaan kopen, in principe altijd voor dierenproducten maar ook voor andere dingen ivm milieubelasting. Helaas is dat niet goedkoop.. maar ik doe mijn best :)

_AB_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:19

biologisch is duur. Maar wel goed :)
M'n ouders kopen ook veel biologische dingen, en ik voor zover ik er geld voor heb :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:16

Ik slik eigenlijk sowieso geen weet ik veel wat voor pillen...
Hou gewoon een beetje bij hoeveel ik van wat eet en of ik voldoende binnenkrijg, dan zou je eigenlijk geen aanvullende pillen nodig hebben.

Whieeee lekker pizza, cheese onion jummie!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:37

Ik eet ook veel biologisch. Mijn vorige stageplek was een zorgkwekerij waar ik biologische groenten meenam(en als ik in de buurt ben, koop ik er nog steeds wat) en nu werk ik op een zorgbakkerij waar alles biologisch gemaakt wordt. Volgens mij zitten er in de meeste dingen zelfs geen dierlijke producten! Een mevrouw vroeg vandaag namelijk naar dingen zonder dierlijke producten en ze kon nog aardig wat kopen ;) Fijn idee :) Vanavond at ik dan ook een biologische broodsoepkom met soep :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 02:41

Mirjamsel schreef:
Ik eet ook veel biologisch. Mijn vorige stageplek was een zorgkwekerij waar ik biologische groenten meenam(en als ik in de buurt ben, koop ik er nog steeds wat) en nu werk ik op een zorgbakkerij waar alles biologisch gemaakt wordt. Volgens mij zitten er in de meeste dingen zelfs geen dierlijke producten! Een mevrouw vroeg vandaag namelijk naar dingen zonder dierlijke producten en ze kon nog aardig wat kopen ;) Fijn idee :) Vanavond at ik dan ook een biologische broodsoepkom met soep :)

Broodsoepkom? Klinkt leuk := Klinkt ook als: snel eten voor je kom smelt haha.

Wat voor opleiding doe je dan?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 03:12

Ik heb het al eerder geroepen in dit topic, maar ik drink iedere dag een glaasje Roosvicé Ferro om het eventuele ijzer en vitamine B12 tekort aan te vullen. Verder haal ik veel vleesvervanger bij de toko. Zo eten mijn vriend en ik heel graag roti (Surinaams), iets wat je vaak alleen kan bestellen en dan meestal ook alleen met vlees er in. Bij de toko kun je potjes roti-saus halen waar je zelf alleen aardappels, kouseband en een vleesvervanger aan toe hoeft te voegen. Hiervoor gebruik ik altijd tempeh, dat is sowieso heel lekker in veel roerbak/stoofgerechten. Ook hebben ze daar vleesvervangers in blikjes die niet te onderscheiden zijn van echte shoarma, vanavond nog gegeten met veeeeel knoflooksaus, wat paprika en champignons, zo lekker! Ook nep rundvleesreepjes, zeker gemarineerd niet van echt te onderscheiden. Ik kook al heel mijn leven heel veel en heel graag, ben sinds een aantal jaar vegetariër en heb inmiddels voor alle normale recepten een zo mogelijk nog lekkerdere vega-variant gevonden dus als iemand om recepten verlegen zit: Roept u maar! :D

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:46

Ik ben nu ruim 2 jaar vegatarier en ik wil het ook blijven :D . Geen vlees, vis of kip voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:09

Easy_Pelle schreef:
Ik ben nu ruim 2 jaar vegatarier en ik wil het ook blijven :D . Geen vlees, vis of kip voor mij.

En ik altijd maar denken dat kip ook vlees was... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:39

Heel veel zien gevogelte apart, je hebt ook een speciale naam voor mensen die geen vlees/vis eten, maar wel gevogelte en zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:40

Haha, oke, ja ik vond het er zo grappig staan. :P Maar vanuit dat perspectief snap ik het wel ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:43

Ja, ik had er inderdaad al eens van gehoord. Thanks though :)

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:11

Haha dat vroeg een collega idd ook, eet je wel kip? Uhh nee...

Maar vervolgens maakte ze een vegahartige taart met hamblokjes. Bijzondere combinatie :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 20:13

Mar__ schreef:
Haha dat vroeg een collega idd ook, eet je wel kip? Uhh nee...

Maar vervolgens maakte ze een vegahartige taart met hamblokjes. Bijzondere combinatie :Y)

Huh!? Dat is een niet erg snuggere collega die je daar hebt :Y)

Binnenkort heb ik een soort van etentje bij mij thuis. :) Ik ben van plan een soort buffet te doen met soep en broodjes. Soepje heb ik al bedacht, daarnaast wil ik zelf een paar salades maken, maar heb ideetjes nodig. Ik heb al bedacht: die slawrapjes die ik al eerder noemde, eiersalade en tzatziki. Ik zou nog 2 'smeersels' voor op brood erbij willen liefst denk ik. Normaal kan je dan denken aan kip kerrie maar dat wordt 'm natuurlijk niet. Ideetjes please! :)

Ik zal even het receptje van de soep noemen, het is echt heel lekker, simpel en vullend :)
Afkomstig uit het Fokke & Sukke kookboek, sectie 'Blut' :')

Nodig voor 3-4 porties:
Zakje tortellini (250 gr)
Zakje groenten naar keuze (ik had geloof ik groenten met tuinkruiden van AH, zit in een klein zakje, erg lekker)
1 bouillonblokje
Italiaanse kruiden
Wat geraspte kaas (zelf niet gebruikt)
Wat verse peterselie

Breng 1l water aan de kook met het bouillonblokje.
Als het blokje is opgelost, de groenten en de tortellini erbij doen en doorkoken tot de tortellini gaar is.
Schep het in de kommen en strooi er de kaas en de verse (geknipte) peterselie over.
Eet smakelijk! :Y)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:46

Oe, soep klinkt lekker!
Iets van kruidenboter voor op de broodjes? Wij hebben hier vaak verschillende kaasjes (schimmel-, heksenkaas, camembert) voor op toastjes. Maar ik weet niet of je dat hierbij vindt passen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:49

Oja kruidenboter is sowieso een goed idee :D

En ik zat ook al te denken aan gewoon kaas, tomaat plakjes en komkommer enzo. Broodje gezond :)