Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:49

Als je de reactie's van missnynke en mij op de vorige pagina's leest is een pruimenboom juist geen optie, ik ben namelijk ook op zoek naar een klein blijvende boom.
Appels kunnen wel volgens haar.

Maar de meeste kleinfruitsoorten kunnen wel aardig tegen wat schaduw en als je echt de hele ochtend de zon erop hebt heb je toch best wat zon nog.
Zowieso komen de meeste aalbessen, frambozen en ook wijnbessen dan wel in aanmerking, aardbeien kunnen ook heel goed tegen een beetje schaduw.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:04

ik wil me hier ook melden, we hebben eindelijk wat meer ruimte (*lees* 50x20 m ) en naast een schuurtje wil ik wat boontjes, sla, tomaten, andijvie, worteltjes etc.

Mijn vriend in boer dus hij verbouwd voor ons straks speciale paarse aardappels.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:37

anneliesdj schreef:
ayo schreef:
ik wil nog peultjes proberen te kweken, iemand ervaringen?

Ja hier, vorig jaar gedaan en lukte heel goed. Die kun je het beste langs een stuk gaas planten ipv alleen een stok zoals bij bonen. Maar geen enkel probleem mee gehad verder, deden het prima en ze bloeien zóó mooi, is daarom ook zeer geschikt om in een 'gewone' tuin te planten, je merkt niet eens dat het een groentegewas is.
Maar het is nog wel wat vroeg om die nu te zaaien idd.

Peultjes kunnen geloof ik al in maart/april, en ik denk dat ik ze maar ga zaaien dit jaar, moet super te doen zijn, ik laat ze dan tegen mijn schutting groeien, als dat lukt ivm de zon!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 15:05

vanochtend wat radijs en rucola gezaaid, niet te veel tegelijk. :D
Wil ik dan iedere 2 weken doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:54

vagolijntje schreef:
ik wil me hier ook melden, we hebben eindelijk wat meer ruimte (*lees* 50x20 m ) en naast een schuurtje wil ik wat boontjes, sla, tomaten, andijvie, worteltjes etc.

* Is jaloers* }>
Yucca schreef:
Peultjes kunnen geloof ik al in maart/april, en ik denk dat ik ze maar ga zaaien dit jaar, moet super te doen zijn, ik laat ze dan tegen mijn schutting groeien, als dat lukt ivm de zon!

Hoe bedoel je ivm de zon?
Peultjes groeien met van die kleine grijparmpjes (geen idee hoe je dat noemt) en kunnen niet tegen een schutting omhoog komen, je zult echt gaas moeten hebben of op je schutting verticaal of horizontaal touw moeten spannen.
Er komen veel bijen en hommels op de bloemen af, misschien handig om te weten?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:59

ja wij zijn er ook erg blij mee :)
er gaat maar een klein stukje naar de moestuin maar het was een droom voor jaren ik kom namelijk van een bovenwoning.

De moestuin wordt ongeveer 4.5 x 4 zal dit genoeg zijn om echt wat te kunnen doen. Of moeten we het erg klein houden dus geen grote gewassen/plantjes?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:02

Ligt eraan wat je wilt doen. In dit topic zijn zelfs mensen die groente verbouwen in de siertuin of in bloembakken maar ideaal is het natuurlijk niet.

Ik denk dat als je echt een beetje aan het moestuinieren wilt je beter een wat groter stuk kunt nemen maar het ligt er ook erg aan wat je wilt verbouwen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:03

anneliesdj schreef:
Hoe bedoel je ivm de zon?
Peultjes groeien met van die kleine grijparmpjes (geen idee hoe je dat noemt) en kunnen niet tegen een schutting omhoog komen, je zult echt gaas moeten hebben of op je schutting verticaal of horizontaal touw moeten spannen.
Er komen veel bijen en hommels op de bloemen af, misschien handig om te weten?

Ik zaai in verhoogde bakken, ruim een meter van de grond.
Deze bakken staan bijna tegen de 'schutting' van gevlochten wilgen (kruislings met veel tussenruimte) en boomschorsmatten. Ze hebben dan veel om aan vast te grijpen, hebben ze niet genoeg dan kan er nog wat gaas tegenaan.
Alleen groeien ze dan aan de 'schaduwkant', even kijken of ze daar genoeg zon krijgen.
Maar het is het proberen waard....hoop ik! Bijen en hommels ben ik niet bang van, hoop dat mijn tuin dit jaar eindelijk een beetje bloemenparadijs wordt :D !

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:05

Mijn bakken zijn trouwens nog geen 1x1 en dat gaat super goed, zaai vaak maar 1 of 2 rijtjes van iets, anders moeten we het ook TE vaak eten. De wortels bleven dit jaar erg lang goed, omdat ze in het najaar vrij droog/warm staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:06

Wilgenmatten moet wel lukken, ik zat te denken aan zo'n plankenschutting.
Met die bijen bedoelde ik meer dat je daar de standplaats op aan kunt passen, bv niet te dicht bij je buitendeur maar juist wel bij een fruitboom oid.

Edit; in een bak is het makkelijker om aan wisselteelt te doen, in de volle grond moet je daar meer rekening mee houden, je kunt moeilijk elk voorjaar een meter grond afgraven en vervangen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:08

Oei, ik ben hier lang niet geweest :o , maar het voorjaar is weer begonnen, dus ga ik ook weer meer actief worden.

Gisteren nog wat fruitstruiken in potten gezet.
Dit omdat we misschien gaan verhuizen, zou graag nog zo'n japanse wijnbes willen (n.a.v. dit topic, trouwens), maar om die nou ook in pot te zetten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:18

O dat kan vast wel hoor, frambozen, bramen en bessen kunnen ook in potten. Je moet dan alleen wel een trellis oid hebben waar je hem tegen kunt opbinden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:20

Ik vind de bakken echt heel handig in gebruik (heb wel nog maar 1 jaar gezaaid/geoogst): lekker hoog, alles in 1 armlengte berijkbaar, je moet wat oppassen met uitdroging, maar dat ging vorig jaar wel goed.

Annelies: het is niet echt een wilgenschutting, maar een levende haag, de stokken staan scheef in de grond, om en om.
Dus aangezien daar ook blad aan komt moet ik even afwachten hoe het gaat lukken, maar dat is juist leuk!
Ze komen dan naast de appelboom, dus dat is dubbel gunstig!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:21

Hoe kom je aan die bakken, Yucca?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:23

wij hebben naast het moestuin gedeeldte een zwembad dus meer kunnen we niet pakken :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:33

Goh, wat leuk, een moestuin-topic :D

Wij hebben afgelopen weekend de tomaten en paprika's gezaaid (8 paprika- en peperrassen, en 16 tomatenrassen, zo uit m'n hoofd). Die komen allemaal in de kas te staan, en ik maak de pepertjes en paprika's oa in op zoetzuur, en de tomaten droog ik, en vries ik in voor pastasaus. (Voordat je denkt, die is gek, met zóveel planten - ja, dat zijn we) :D

Verder verbouwen we aardappelen (echt, zó lekker uit eigen tuin, de laatste hebben we in januari gegeten, toen werden ze té zetmelig - maar zó uit de tuin zijn ze suikerzoet, in juni komen de eerste al)

Dit jaar gaan er ook weer peultjes en doperwten de grond in, en verder kopen we meestal een paar bloemkool, spitskool en broccoliplanten. Vorig jaar hadden we per ongeluk een paar spruiten ipv spitskool, dat was toch ook wel erg lekker, dus die gaan dit jaar ook weer de grond in. Oh, en Chinese kool is ook lekker om zelf te kweken. Ik wil alleen dit jaar wel een soort overkappingen van fijn gaas maken om rupsen van het koolwitje te voorkomen. Oh, trouwens, boerenkool is misschien ook wel wat, bedenk ik net.

Verder gaan er een paar plukslaatjes de grond in, lollo rosso en eikenbladsla. IJsberg doe ik niet meer, die kan je net zo goed voor 30 ct in de winkel halen in het seizoen.

En ook verbouwen we ieder jaar uien en prei, en knoflook (duurt 2 jaar, maar wel de moeite waard).

Fruit hebben we ook, stuk of 8 appelrassen en 3 perenrassen (kordonvorm gesnoeid), druiven en perziken (in de kas), en verder pruimen, kersen, aalbessen, bosbessen en kruisbessen met aardbeien als bodembedekkers er onder (alles in de bessenkooi, anders valt er niets te oogsten).

En dit jaar heb ik ook nog wat tropisch zaad gekocht: pak soi, kousenband, dat soort, voor in de kas. Waar verder ook de koriander (4 rassen) en basilicum (6 rassen) gezaaid worden.

Ben ik nog wat vergeten? Vast wel, we zijn hier aardig self supporting en eten vanaf de vroege zomer tot begin winter eigenlijk alleen uit eigen tuin. Alleen in deze periode valt het tegen, eigen kweek komt nu uit de diepvries.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:39

Oh, wat leuk, een moestuintopic!

Ik heb een volkstuintje van de gemeente dat 2 jaar geleden meer weiland dan moestuin was. Omdat alles met de hand omgespit (en uitgespit) moest worden ben ik gewoon maar begonnen om het stukje bij beetje te ontginnen. Dit jaar hoop ik een heel eind met de volledige ontginning te komen.
Omdat mijn kids het ook leuk moeten := vinden en ik veel last heb van slakkenvraat wil ik dit jaar starten met het planten van plukfruit. Ik heb nog wat aardbeienplanten van vorig jaar over, en een doornloze braam. Op het lijstje staan bessenstruiken en frambozen.

Vorig jaar wilde de courgettes slecht en lukte de boontjes ook voor geen meter. Ik denk dat de grond te arm is, en moet dus nog op zoek naar wat goede oude stalmest.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:47

Dan zul je idd een grondprobleem hebben, kun je beter eerst verbeteren voor je fruit plant, die groeien ook niet op niks ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:48

Ik ben fan van Ibbels 'moestuin' inclusief kassencomplex. 8-)

Mijn tuin ligt er nog troosteloos bij. Volgend weekend maar eens even kijken of ik zin heb om daar verandering in te brengen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:55

Ik zal in ieder geval dit jaar wel weer een paar tomatenplantjes voor je hebben Karin :D

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:57

Ik heb net een zakje Johannisbeertomaten gehaald, zaadjes dan.
Hele kleintjes dus, ben benieuwd wat dat gaat worden.

Weet zo gauw effe het nederlandse woord niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:58

kebie schreef:
Ik denk dat de grond te arm is, en moet dus nog op zoek naar wat goede oude stalmest.

Let ook op de pH, groente wil een relatief hoge pH hebben (kool zelfs 8), fruit wil pH 5,5 hebben. Arme grond is vaak ook zuur, en als je paardenmest gebruikt om te bemesten (wat ik doe, 't is tenslotte gratis) moet je echt ook bekalken, paardenmest werkt nl ook nog eens zuur.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 17:59

Johannisbeeren zijn toch zwarte bessen? Zou dan een heel donker kerstomatenras zijn?

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:00

Ze zijn wel gewoon rood maar heel erg mini.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:02

Ibbel schreef:
Ik zal in ieder geval dit jaar wel weer een paar tomatenplantjes voor je hebben Karin :D

:Y)

Vooral die gele vond ik erg lekker. :9

Ik heb vorig jaar van iemand een of andere plantenstellage voor tegen mijn buitenmuur geërfd. Eens kijken wat ik daarmee kan doen, ding moet nog opgezet worden.