De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:53

Hier gelukkig niet vergeten binnen te halen.

Mijn tuintje.

De patio fruit boompjes. 1e jaar dus ben benieuwd.
Afbeelding

Nieuw stukje tuin geopend.
Staan nu 1 witte bes, 1 rode bes, broccoli, prei, uien en doperwten in.
Afbeelding

Het niet eetbare deel.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 3d92a68baf

Dagmar80

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:22

Leuk zeg van die patio-fruitbomen. Ik zag in het Intratuin krantje ook interessante fruitboompjes, geënt met meerdere soorten, dat leek me ook wel wat. Maar ja, Intratuin hier niet direct om de hoek en ik mag niet te veel geld uitgeven aan de tuin :p

Wel heel leuk, perzik/nectarine jammie!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:32

Ben ook heeel benieuwd naar de kolen tunnel!

Super leuk die fruitboompjes.
Sjolvir zijn dat je doperwten plantjes in de border? Die klimmen toch? Ik heb ze altijd langs een rek staan.

Hier de helft nu buiten en 's nachts in dr kas. De andere helft binnen 's nachts. Mocht het in de kas niet overleven heb ik de helft nog :)
Ik ging net nog even in de kas kijken, zat er een hommeltje te slapen in de bloem van de komkommer. Schattig.

Afbeelding

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:52

Oeh ik heb nog intratuin-bonnen, dat klinkt interessant Dagmar!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:04

imd: Gewoon maar eens gaan kijken dan. Dat ze in het krantje stonden is al even terug, maar kan best zijn dat ze die nog steeds hebben, of nieuwe voorraad? De oogst is zo ook verspreid, dus dan heb je langer plezier van zo'n fruitboompje.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 22:56

Gossie, die hommel, wat aandoenlijk!

Mooie tuin met die patioboompjes, ben benieuwd of er dit jaar wat te plukken valt!

Ben ook benieuwd naar de kolentunnel! Heb ook de vitrage en elektrabuizen liggen.

Vandaag ook weer druk geweest. Potgrond en mest in de kas gedaan, m'n voorgezaaide blauwschokkers en sugar pods in de grond gezet, voorgezaaid en in het kleine kasje gezet en m'n tuin bewaterd met de pomp van m'n oude buurjongen (heerlijk jong van 14 jaar, wijsneus :P ). Zal morgen wat foto's plaatsen die ik vandaag heb gemaakt :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:03

De bovenste laag losgemaakt en potgrond en mest erover
Afbeelding

Wat dingen gezaaid. Pompoenen thuis gezaaid, zijn afgelopen weekend naar het kasje verhuisd, de tomaten zijn ook thuis voorgezaaid
Afbeelding
Afbeelding

Blauwschokkers en sugar pods in de grond gezet (thuis in de voortuin voorgezaaid). Hopelijk blijft de bladrandkever eraf!
Afbeelding

En er zat een schildpad in de sloot -O- Zoonlief riep me dat er een schildpad zat, ik dacht dat ie maf geworden was :P
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:53

Ik zie toch ook echt een schildpad net als jij en je zoontje!

Kaygee, ja zijn doperwten, de stokken staan eindje verderop achter in de tuin klaar, maar nog niet naast de erwtjes.

De patioboompjes die ik heb waren niet zo duur, 10 euro, vond ik nog meevallen.
Op de markt gekocht, staat daar altijd een planten kraam die doorgaans goede kwaliteit planten heeft en niet de goedkoopste, daarom vielen die boompjes me ook zo mee.
Maar moet natuurlijk nog zien of het wat gaat worden.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 18:24

Kan basilicum nu al naar buiten ?
En cherrytomaten plantjes ?

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:36

Vanavond net besloten een moestuin te beginnen en...whoppa. .. komt dit topic voorbij. ..

Morgen gaan we uitzetten en berekenen. En dan spitten want de graszoden moeten er eerst af.

Ben helemaal leek qua tuinieren maar Google is your best friend :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 23:43

hielkebro schreef:
Kan basilicum nu al naar buiten ?
En cherrytomaten plantjes ?

Niet zonder bescherming.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:36

Leuk, zo veel nieuwe mensen in het topic :D goede ontwikkeling, dat er zo veel mensen met een eigen moestuin beginnen!

Ik ben vandaag weer hard bezig geweest. Vandaag toch maar de tomaten in de grond gezet. Maar liefst 20 planten :Y) Ze waren nu toch echt uit hun potje gegroeid! Wel met kacheltje op vorstbeveiliging erbij ;)
En mijn elektra-ikeagordijn-tunnels ook even op de foto gezet. Ik ben er heel blij mee.
Afbeelding
Lijkt wel veel groter dan het werkelijk is hoor, met die panoramafoto's..

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:45

Wauw gaaf!!! Zover ben ik nog lang nog niet. Vandaag vast kruiden en thee gezaaid. De framboos en zwarte bes stukjes staan nog in potten. Heb mijn tuin afgezet en morgen zal mijn man het gras afsteken.

Mijn peren boom staat al in bloei

Afbeelding

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 22:15

Ook al van die grote tomaten <3

Ik heb de boel ook verspeend naar mijn kas buiten, in grote tubes. Als t gaat vriezen moet alles dus weer naar binnen :+ Mijn tomaten hebben mooie dikke steeltjes, maar zijn wel veel kleiner dan wat jullie laten zien.

Mijn aubergines doen t ook leuk. Ik heb de helft binnen en de andere helft in de kas gedaan. In de kas verder ook olijfkomkommer en borlottibonen voorgezaaid. Courgette en pompoen morgen nog doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:50

Ah, met dit weer schiet alles goed omhoog. Ik sta er ook van te kijken hoe hard het hier groeit! Inderdaad vooral de komkommers, courgette en pompoenen. Augergines houd ik niet zo van, maar ik kreeg zaadjes van mijn zusje die ze vorig jaar niet gekiemd kreeg en die zijn goed opgekomen in de koffiefilters :) van die ei-vormige aubergines, erg leuk :D
Maar ik hoop vooral dat mijn zoete pepers voor een leuke oogst gaan zorgen. Ik ben verslaafd aan de met roomkaas gevulde pepertjes uit de winkel, en zou ze zo graag zelf maken..!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:42

8nnemiek, wow zeg, wat een grote tomaten! Hoe heb je dát gedaan? :D
Ik heb nog kleine plantjes met 2 blaadjes, toevallig afgelopen weekend ruimer gezet. Ze stonden thuis in een kweekbak in de vensterbank, overdag gingen ze de voortuin in, nu staan ze in aparte potjes in de foliekas.
Oh en ik heb 1 grote, zoiets als op jouw foto, maar die heb ik in januari al gezaaid en elke dag geknuffeld, die gaat nu hard. Die mag overdag -samen met de peper- in de voortuin. De 2 pompoenen die ik in januari heb gezaaid, zijn afgelopen weekend de kas in gegaan, hebben het enorm naar hun zin.
Wat heb je onder je IKEA gordijnen staan?

Hier staat de boom (pruim) ook in bloei, hopelijk hebben ze er erg zin in dit jaar, ik lust wel jam :D

Hier even een drukke week, hopelijk zaterdag een beetje de handen vrij en kan ik dan de tuin in. Nu komt het niet verder dan dagelijks wateren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:13

Ik heb ze ook al redelijk vroeg gezaaid. Begin februari ergens. Eerst in perspotjes, in glazen kasjes op een onverwarmde kamer in de volle zon, en dat deed ze heel goed :) ze hebben echt een mooie dikke steel, zo'n 30 cm hoog, en ze krijgen zelfs al bloemen := De pepers en paprika iets minder, maar dat komt nog wel.
Elke dag knuffelen is wel een goede tip ja, laat ik dat maar eens proberen met mijn pepers :))
Onder mijn ikea vitrage staan nu alleen nog wat bloemkooltjes, maar er komt ook nog broccoli en spitskool onder.

Ik heb trouwens wel een beetje gefoetelt met de prei :o Ik zag op de markt 50 preiplantjes voor 3,50.. Ik denk, vorig jaar is de prei helemaal mislukt dus laat ik dit jaar maar dubbelop doen :Y)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:24

Nou, mijn bonen waren innig met elkaar verstrengelt.
Ging ze uit elkaar pluizen en knakte hier en daar wat.
Dus heb ik alles buiten in de grond gegooid, zie wel of ze het redden of niet.

Ga wel vast een nieuwe lading zaaien morgen, voor het geval dat.

En heb de broccoli en spitskool buiten onder tunnel staan.
De bloemkool vond ik nog wat te ielig, dus die blijven voorlopig nog even binnen.

Tomatenplanten staan ook nog binnen, dat durfde ik nog niet aan.

Maar schept direct ruimte weer boven nu een aantal dingen naar buiten zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:22

Hier gaat het maar traag, maar maakt niet uit, tot nu toe nog weinig dood gegaan, is ook wat waard.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:46

Ook hier druk in de tuin. Romeinse minisla, rucola komt mooi op. Gezaaide paprika en courgette beginnen ook te komen. T weekend lenteui gezaaid en vanmiddag nog knolvenkel. Had ook als snijbiet en winterwortel gezaaid. Mijn tuin is drastisch te klein. Had ook al prei en sperziebonen voorgezaaid. Moeten nog rode bieten in. Ik ben bang dat we nog meer gras gaan opofferen voor de moestuin.
zeer verslavend. .

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:30

Vanavond 10 tomaten, 3 paprika's, 1 aubergine en 1 peper gekocht. Ook nog 9 tomaten gekregen van de overbuurman. M'n grote tomaat en peper zijn vanavond verhuisd naar de kas, ben benieuwd wat die gaan doen. Hopelijk vind ik morgen ergens tijd om de plantjes in de grond te zetten. Kan ik eindelijk m'n kas gaan vullen :)
Ook nog 8 stukken wortel + blad van tamme framboos van een collega gekregen vanmorgen, die staan al wel in de volle grond (om en om met wilde, geen idee of dat wel zo handig is).

Wecken jullie ook?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:25

Heerlijk toch, zo veel plantjes :D
Ik heb zelf ook een framboos. Ze woekeren behoorlijk, dus let op waar je ze plant. Ik heb ook een hoop scheuten uitgedaan een par dagen geleden. Groeien prima verder in hun potjes. Zou ik die op marktplaats kunnen zetten? Dan kan ik er misschien nog iemand blij mee maken :D

Heb ooit een reuzenframoos gekocht, maar dat is helaas niks geworden..

Een echte weckketel heb ik niet. Ik doe wel gewoon inmaken door oude groentepotjes goed te ontsmetten, de net afgekookte saus erin te gieten, dichtdraaien en op de kop wegzetten. Dan trekt het potje vacuüm en dat is bij mij altijd goed gegaan. Helemaal zonder conserveermiddelen zijn ze lang houdbaar hier :) pas als het dekseltje bol staat zijn ze niet meer goed/moeten ze snel op.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:20

Weckketels =marktplaats
Paar jaar terug een vrij nieuwe ketel met een aantal nieuwe potten voor 2 tientjes gekocht.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:58

Denk het wel hoor Annemiek! Ik ben geduldig aan het wachten tot de frambozen van mn ouders (die 2 jaar bij mij gestaan hebben ivm verhuizing van hun kant, en nu weer bij hun ivm verhuizing van mijn kant :P ) nieuwe scheutjes gaan produceren :)

Tomaatjes gaan lekker. Wanneer moet je daar eigenlijk een stokje bij gaan zetten? Ze zijn nu zo'n 10-15cm hoog en gaan een beetje scheef hangen, maar dat kan ook ivm naar de zon groeien zijn?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:00

Ik heb er al eens voor gekeken, maar de meeste zijn van zink en dat werkt niet op inductie. Moet eens zoeken of er een van gietijzer in de buurt te vinden is :j
Het lijkt me wel handig inderdaad. En dan zet je ze gewoon met weckringen ertussen en klemmen erop in de pan, tijdje laten koken en dan laten afkoelen, en dan kunnen de klemmen eraf en zit alles dicht?