de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:00

Zoo ja, ik was hier vorige week ook in de tuin aan de slag. Wilde met een schop even iets uitsteken, dus ramde die enthousiast de grond in, maar echt kei hard die grond. Echt een kei harde klap op mijn hand. Ben ook heel benieuwd naar de zomer!

Al is het nu sowieso al een aantal weken best wel droog. Normaal is deze periode wat natter natuurlijk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 15:37

Grote bosbrand hier aan het eind van de weg denk ik, tig brandweer en 5 politiewagens die kant op.

Dus ja, het is droog :(

In het kader van ook eetbaar, heb ik zojuist bloemen in mijn nieuwe vriesdroger gedaan <3

Tulpen, narcissen, paardenbloem en bloesem van krent, nashi peer, pruim en appel

Afbeelding

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 16:35

Wat tof Prairy!

Hoorde gister inderdaad ook al van een grote bosbrand in Ede..

Ik heb net mn eerste tomatenbabies van kweekbak naar potjes verplaatst, ze zijn een beetje sad -O- Hopelijk trekken ze straks bij!

Afbeelding

Ben wel helemaal happy om mijn vijg. Die heeft ineens bedacht vanuit de hoofdstam allerlei kanten op te schieten. Hij had tot nu toe maar een beperkt aantal grote takken *\o/*

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:02

Mijn tomaten voelen zich bij in het kasje. Boven nog 3 bakjes gezaaid. En over een week gaan er weer twee halve kuubs bakken naar Frankrijk. Daar wil ik de kolen deels in gaan doen. En tomaat, ik heb eem speciale hoge "kas" die precies in de bak past. Voordeel van die bakken dat ik er veel water in kwijt kan.
Hopelijk tegen slakken ook. Ik vrees dat de grond daar beton is. Ik heb daar hoe dan ook een spitvork ipv een spa. Eerder de flevoklei die ook beton kon worden.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:04

Naar frankrijk? Heb je daar een tweede huis Karuna? Of ga je verhuizen?

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 17:40

De grond is hier ook droog aan het worden. Als het waait komt er gelijk een hele stofwolk mee. Er mag wel weer een buitje vallen.

Hier vorige week de tomaten gezaaid. De meeste zijn uitgekomen. Maar ga ze niet zelf houden. Want het zijn er veel te veel. Maar gelukkig kan mensen in de omgeving er blij mee maken.

Heb wel eens kraampje aan straat gehad, in de corona periode. Hier stond wel een camera opgericht. Nog nooit problemen mee gehad.

@ prairy: hoorde de sirenes toenstraks ook. En net zag ik er foto’s van de brand. Valt nog mee de schade gelukkig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 23:16

Ja die van 2 dagen geleden aan de andere kant van het dorp was groter denk ik. Blijft wel eng, zeker omdat ik daar dus vlakbij woon en ook gortdroog bos op mijn terrein heb staan...

Hopelijk gaat het snel weer wat regenen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 06:37

Dideh ik zit half in Frankrijk. Dat is mijn huis sinds ruim 2 jaar en half in nl bij iemand anders. Een ultra lange afstandsrelatie.

Mijn moestuin zit daar maar ik rommel in nl kleinschalig ook met kleinere potten en binnen

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 23:18

karuna schreef:
Dideh ik zit half in Frankrijk. Dat is mijn huis sinds ruim 2 jaar en half in nl bij iemand anders. Een ultra lange afstandsrelatie.

Mijn moestuin zit daar maar ik rommel in nl kleinschalig ook met kleinere potten en binnen

Ahhh vandaar, wel leuk zo half half!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:47

De eerste asperges zijn er weer *\o/* Nog een paar erbij en dan gaan ze lekker op de barbecue :9
Afbeelding

Hier ook een beetje teveel tomaten, ik heb er inmiddels ook al een heel aantal weggegeven. Overdag gaan ze naar buiten want binnen is er geen ruimte meer voor.
Afbeelding

De San Marzano staan nog wel binnen, dus dit is nog niet alles :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:04

@black_kelpie, wanneer begin jij met voorzaaien dat je nu al zulke grote tomatenplanten hebt? :wow:

Die van mij zijn nu een cm of 2 hoog en beginnen nu net zo'n beetje hun eerste paar echte blaadjes te vormen :') .

Ik probeer dit jaar een struiktomaat/balkontomaat. Ik heb na de verhuizing mijn klimrekken nog niet goed voor elkaar. En met de Phytophthora de laatste keer wil ik eigenlijk kijken of ik ze onder een afdak kwijt kan dit jaar. Dan maar water geven met de gieter.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:15

Ik moest even terugzoeken, 26 februari zijn deze gezaaid. Ik begin altijd te vroeg :=

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:28

Asperges <3

Hier na een week nog niks te zien van m'n komkommers. Duurt lang (of verzopen) :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:31

Ik heb ook in februari voorgezaaid, maar aan de eerste beginnen nu de echte blaadjes te komen, zijn zo'n 6 cm hoog. Zelfde voor de aubergines. De courgettes en meloenen gaan wel goed en zijn 10-15 cm hoog nu.
Ik heb vandaag bietjes gezaaid, zat te twijfelen volle grond of voorzaaien, heb ze nu toch maar voorgezaaid, en ga ook wat in de volle grond direct zetten.

De worteltjes beginnen toch te ontkiemen, ik was er bang voor nadat de hond erdoor gewandeld had, maar ze komen toch op en ook nog in rijtjes.

Ik heb dit jaar voor het eerst muismeloen, is die goed in een pot te kweken en hoe hoog worden ze (ivm klimrek in de pot)? Ik heb geen goede zonnige plek in volle grond over namelijk. Onze tuin heeft vooral veel schaduw.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:33

Asperges welke grond hebben die nodig?

Hier staan de meeste fruitbomen in volle bloei dan wel knop dan wel net uitgebloeid en de eerste uien in volle grond steken hun kopjes bovenwater. De bak doet nog niks .

Wel droger dan droog hier. De twee preien in bak die ik had laten staan zijn weer gegroeid en ook de late navettes bloeien nu. Nog geen knol maar wie weet

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:45

Als muismeloen zich lekker voelt gaan ze hard. Heel hard := Of dat goed gaat in een pot weet ik niet, in mijn bakken in ieder geval wel dus ik zou denken dat een flinke pot ook moet lukken. Mijn rekken zijn 1.80m geloof ik.

Afbeelding

Afbeelding

Karuna, asperges gaan lekker op goed gedraineerde grond, verder maakt het niet zoveel uit, alleen veen vinden ze niet zo lekker. Ik zit op zand, dat gaat top, ze kunnen er niet tegen om nat te staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:48

Asperges moeten niet nat staan, echt droge grond. Je wilt niet weten hoe de aspergeteler verderop vorig jaar constant droog aan het pompen was. :=

Black_Kelpie, is dat 1 plant in die bak?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:50

Dan zou ik ze in bak moeten doen of hier gewoon geen kans geven. Dikke klei die of drijfnat of beton is, het gekke is ik heb jaren asperges gestoken en dat was vette maasklei

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:54

black_kelpie schreef:
Als muismeloen zich lekker voelt gaan ze hard. Heel hard := Of dat goed gaat in een pot weet ik niet, in mijn bakken in ieder geval wel dus ik zou denken dat een flinke pot ook moet lukken. Mijn rekken zijn 1.80m geloof ik.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Karuna, asperges gaan lekker op goed gedraineerde grond, verder maakt het niet zoveel uit, alleen veen vinden ze niet zo lekker. Ik zit op zand, dat gaat top, ze kunnen er niet tegen om nat te staan.

Ohja deze fotos kan ik me nog herinneren van vorig jaar :') _O-
Volgens mij heb ik het toen ook gevraagd; maar hoe smaken die dingen?

Ik lach mezelf ook uit met de tomaten :') Vorig jaar lukte het met voorzaaien niet echt super, dus ben all out gegaan dit jaar. Dus ehhh nu staan er 28 :+

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 17:58

Neonlight schreef:
Black_Kelpie, is dat 1 plant in die bak?

Dit waren er 2 geloof ik. Dat rek is nog veel voller geworden ook, ze gaan behoorlijk lang door.

Ik verwacht een warme zomer dus ik heb meloen gezaaid, kijken of dat weer wat wordt. Is me wel een keer gelukt in de open lucht en ze waren superlekker :9

Muismeloen zijn kleine komkommertjes, qua smaak zijn ze zo niet heel bijzonder maar wel lekker om in te maken. Beetje een flauwe komkommersmaak met een vleugje citrus.

Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:07

Ik denk dat ik slecht zaad heb van muismeloen. Al 2 weken in kweekbak en niks

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 18:43

Meloenen is me ook 1 jaar gelukt, maar de afgelopen jaren niet. -O- Kwamen alleen maar mannelijke bloemen, toen er eindelijk vrouwelijke kwamen was het te laat om ze nog rijp te krijgen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 23:03

Zeker vorig jaar was echt geen lekker jaar voor meloen, in een kas nog wel maar open lucht echt niet. Ik zet er dit jaar ook een paar meer neer, het stuk waar ze komen krijgt heel veel zon en is mooi beschut, maar het weer moet echt meezitten anders wordt het niks.

Ik had vorig jaar bij mijn courgettes bijna alleen maar mannelijke bloemen, heel gek. Uiteindelijk nog genoeg kunnen oogsten maar niet half zoveel als normaal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:12

Bij mij komen ze tegen het huis te staan op de zonkant. Ook beschut dus plus de muur absorbeert ook warmte. Is, naast een terras, ook de enige plek waar bijna de hele dag zo'n is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:54

Vollop bloesem en de eerste ui puntjes zijn ook in de bak gezien zojuist,
Mijn bessenrijtjes ogen wat rommelig maar het is en course zullen we maar zeggen :D

Even wat fotos van overgebleven prei en selderij Dat staat er goed bij

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding