De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PandorJ

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:11

Ik lees al een lange tijd mee maar heb hier nog nooit gereageerd. Ik heb sinds eind februari/begin maart veel geplant. Nu wordt alles heel groot en wil ik ze het liefst buiten in de grond zetten! Denken jullie dat het kwaad kan om ze rond deze tijd buiten te zetten?

Ik zet ze zo nu en dan wel eens buiten om ze te laten afharden. Sindsdien merk ik wel dat mijn plantjes hieronder lijden want ze worden opeens heel lichtgroen van kleur :(

Zal het helpen als ik ze in goede grond zet buiten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:34

Welke plantjes heb je?
Sommige soorten kunnen prima naar buiten, sommige kunnen echt geen vorst hebben.

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:27

bedankt voor je reactie 8nnemiek :)

Ik heb zonnebloemen, tomaat, komkommer, wortel, ui, lente-ui, radijs, prei, bieslook, paprika en rucola.
Vooral mijn tomatenplantjes, komkommer en radijs verkleuren nu heel erg..

Of zal ik ze gewoon binnen laten staan in pot en water met vloeibare mest geven?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 13:53

De tomaat, komkommer en paprika kunnen niet goed tegen kou. Vooral paprika heeft het graag warm. Die zou ik dus niet buiten zetten. Overdag kan wel, lekker in het zonnetje, maar dan 's avonds weer naar binnen.
De rest kan gewoon naar buiten. Die worden meestal direct buiten gezaaid zelfs.
Verkleuren kan veel oorzaken hebben. Te nat, te droog, te warm, te koud.. ze kunnen zelfs verbranden door te veel zon. Tomaat en komkommer doet het t beste voor een raam op het zuiden in een onverwarmde kamer, met een vochtige maar niet te natte grond. Mesten is niet nodig. Die foto van mijn tomaten die ik pas heb geplaatst, die hebben nog helemaal geen extra mest gehad :) alleen een keer verpot in gewone potgrond.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 15:19

Mijn (mini) tuin groeit echt goed! Mijn druif van vorig jaar bleek toch nog te leven, ik heb nog twee kruisbes struiken gekregen en de plantjes die ik had gezaaid zijn vrijwel allemaal uit gekomen *\o/* Ik heb zelfs al een bergje radijsjes kunnen oogsten!
Alleen mijn rabarber doet het niet (wortel? van tuincentrum) echt zonde, hij was ook nog eens duur.

Ik heb in mijn keuken een grote witte muur, waar ik heel graag een greenwall van wou maken. Nu heeft mijn vriend een systeem hiervoor gekocht. Dus nu alleen nog bedenken wat ik erin ga laten groeien! Omdat hij in de keuken komt wilt ik natuurlijk graag eetbare planten/ kruiden. :+
Ik zat zelf te denken aan munt, basilicum, dille, rozemarijn, bieslook en aardbei. Misschien dat jullie nog iets leuks weten?
Foto voor het idee (dus niet mijn keuken helaas haha)
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:11

Leuk idee, zo'n muur! Maar ik zou wel even opzoeken welke kruiden goed groeien in de schaduw. Aardbeien hebben bv volle zon nodig om mooi rood te kleuren.

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:45

Goede tip! Er zal nooit volle zon op staan, maar de keuken is wel heel licht (groot raam). Zal dat dan als halfschaduw tellen, of geheel schaduw?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 20:51

Vandaag voor t eerst dit jaar iets uit eigen tuin gehad; brandnetelquiche :9
Afbeelding

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:00

Dat ziet er heerlijk uit. Hoe maak je dit?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 21:11

Lekker hoor!

Ik eet heel vaak brandnetel. 2 dagen terug gewoon door de pasta, alsof t spinazie was. Het meest culinaire brandnetelgerecht zijn mijn bitterballen :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 21:56

Ik zit m'n Facebook even te bekijken, zie ik ineens brandnetelquiche op de moestuin-pagina. Hè, die had ik toch al gezien? Toen begon het lampje te branden :P Ben erg benieuwd, misschien maar eens een experimentje wagen :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:01

Oh, die muur! Gaaf!
En ik lees net dat ik mijn tomaatjes vanavond binnen moet halen, oke.... doe ik...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 22:27

Haha ja, ik had em ook op facebook gedeeld :D

Het recept: bladerdeeg, een kom vol brandnetels (vooral topjes en jonge scheuten zijn lekker), 200 ml creme fraiche, 3 eieren, een ui, een teentje knoflook, blauwaderkaas, 4 champignons, 1 gekookte rode biet, feta, pesto, peper en zout. Bedek de quichevorm met het bladerdeeg, gaatjes prikken in de bodem, en zet deze enkele minuten in de voorverwarmde oven op 180 graden. De brandnetels doe je blancheren of kort stomen, laten uitlekken, en vervolgens snij/mix je ze in kleine stukjes. De ui en knoflook doe je fijnsnijden en fruiten in een pannetje, samen met de in blokjes gesneden champignons even laten bakken op laag vuur. Dan doe je de eieren met de mixer luchtig kloppen en vervolgens klop je de creme fraiche erdoor en zodra je een glad geheel hebt voeg je de brandnetels en ui/knoflook/champignons toe. Vervolgens doe je de blauwaderkaas in blokjes erdoor (hoeveelheid naar smaak, ik doe er meestal twee volle eetlepels doorheen), en dan nog peper en zout. Goed mengen. De rode biet snij je in kleine blokjes en roer je voorzichtig door het mengsel heen. Vervolgens het mengsel in de vorm gieten en wat feta met je vingers verkruimelen over de schotel. Nog een paar klodders pesto verdelen, en dan kan de schotel de oven in op 180 graden, 45 minuten. En smullen maar!

Hoe maak je die bitterballen, antheman? Dat klinkt wel heel apart!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:41

O, zo'n muur is heel gaaf ja!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:17

Die muur is gaaf!!!

Vanmorgen zijn mijn plantjes naar buiten gegaan. De kropsla stond er al even, nu zijn de gele courgettes, pompoenen (spaghetti en Japanse) naar buiten, de erwtjes, komkommer en de gele tomaatjes.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:44

Hahaha, ik herkende die foto ook van Facebook! Lijkt me erg lekker.
Zijn er mensen met nog meer lekkere brandnetel recepten? Ga ik eens even op jacht.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 22:57

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 23:01

Brandnetelrisotto is mijn makkelijke favoriet:

Brandnetel plukken, de topjes.
Wassen.

Ui en knoflook snijden en fruiten in grote braadpan
Dan risottorijst erbij fruiten en met bouillon risotto van maken, dus steeds een beetje bouillon erbij doen

Ondertussen schapenkaas raspen.

Na ong. 10 minuten de brandnetel erbij doen. En omroeren.

Als brandnetel geslonken is en de risotto gaar is, flinke klont boter erbij.
Opdienen met geraspte kaas.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:34

Klinkt lekker!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 23:44

Recept gepikt van Jamie

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 06:24

Die ga ik allebei eens proberen :j :9

Ik drink ook brandnetelthee. Zodra het weer eens lekker warm wordt moet ik eens wat bladeren gaan drogen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 12:25

Gisteren heb ik mijn Lidl kas weer aan elkaar geplakt. Mijn vriend grapte al dat de waarde van de kas verdubbeld was door de rol dure tape. Hihi. Hopenlijk houdt hij t dit seizoen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:56

De plantjes hebben het vannacht gered. Gelukkig maar!
Dadelijk de rest uitplanten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:33

Hier ook, maar wel lekker in de kas met warmtematjes :) en de rest heb ik vandaag ook in de kas gezet. Eindelijk weer plek in huis! Ik heb een lang snoer gehaald zodat ik een kacheltje in de kas kan zetten :D

Haha antheman, heel herkenbaar :)) ik heb aan die van mij zo veel aangepast.. nieuwe ritsen (tentkwaliteit), alle naden vernieuwd met sterkere draad, alles in de ductape, palen erlangs als anker voor de wind.. Zag laatst een nieuwe bij de Aldi voor 50 euro, maar ondanks dat ie van mij vol knikken en deuken en ductape zit vind ik het zonde van al het werk en de nieuwe ritsen om em weg te gooien :Y)

Gisteren heb ik mijn bloemkolen buiten gezet in tunnels gemaakt van elektrabuizen en ikeavitragegordijn, en dat ging echt super :) heb ik een tunnel van 3 meter lang voor nog geen 3 euro :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 20:18

8nnemiek: dat vraagt om een foto!
Vorig jaar had ik het ook met elektrabuizen en ikeavitrage gedaan.

Ik wil het spul ook graag naar buiten hebben, moet nog 1 en ander zaaien en alles staat vol boven, heb zelfs al bonen en als ze zo doorgaan, kan ik over 2 weken al van binnenuit gaan oogsten joh, maffe planten.