De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 10:40

Dat komt wel goed hoor :) als ze straks groot genoeg zijn dan plant je ze lekker diep in de grond zodat ze nét met de blaadjes er bovenuit komen en dan zie je er niks meer van :)

Courgette kan idd heel snel kiemen, net als komkommer en pompoen. Die van mij kiemden in maar liefst twee dagen tijd!! Met de koffiefiltermethode.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:08

Ik heb mn 9 courgettes maar in een zelf gebouwde kas gezet...

Ze leven tot nu toe nog whaha, wordt vervolgd!!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:09

De wortels waren al verspeend dus die wil ik niet nog eens doen. De spinazie kan ik inderdaad wel wat dieper terugzetten :)

Zo staan ze erbij:
Afbeelding
Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:58

Niet rot bedoeld, maar als je zaailingen met stokjes moet ondersteunen, dan heb je heel zwakke plantjes. Dan kun je beter opnieuw beginnen.

Ik had paprika en pompoen in 1 kweekbak samen gezet, niet bedacht dat pompoen natuurlijk 10x sneller gaat dan paprika :+ Dus gisteravond de 2 pompoenen buiten uitgezet in de tuin en een meloen in de volle grond in de kas. Het zal me niets verbazen als het dood gaat, maar ik hoop even op beginnersgeluk. En anders zaai ik opnieuw, maar kon echt niet nog meer kwijt op de kamer boven :D

De tomaatzaailingen staan vandaag te luchten in de voortuin, met de kap erop, maar met de schuifjes open.

Afgelopen weekend hebben we de foliekasjes weer opgezet (of weer; de witte na het wegwaaien, de groene is nieuw) en de kleine man heeft een begin gemaakt met zijn moestuintje (8 kapucijners, 2 aardbeien en 2 gerbera's). Er komt nog broccoli bij en hij wil nog wat andere dingetjes.

Afbeelding
Afbeelding

Ik baal ervan dat ik voorlopig niet echt tijd heb om de tuin in te gaan, erg drukke week voor de boeg, met ook volle avonden.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:10

Wat leuk al die ruimte! Leuk dat de kleine man (hoe klein?) ook een moestuintje heeft, al een beetje opgefleurd met de bloemetjes :)

Ik wil ook van alles in de tuin doen, maar beetje druk momenteel en dat houdt nog een paar weken aan... Zal vandaag het liefst van alles buiten gaan doen met het mooie weer en ik moet/wil ook nog wat bijzaaien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:14

Hier moeten er eerst een schutting vervangen worden(achter en 1 zijde) en een hek langs de heg van de buurman. Dan kan ik eindelijk de strobalen plaatsen
Experimentje :tuinieren op strobalen, ivm slechte grond en al genoeg werk en kosten hebben dit jaar

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 09:55

Heerlijk weer om lekker buiten te werken heb <3
Mooie plek, Quellian, en hoe lief ook, dat kleine moestuintje :D
Het groeit nu allemaal enorm snel he! Ik wil vandaag ook mijn tomaten naar buiten verplaatsen, naar de kas in. En dan maar het weer in de gaten houden!
Afbeelding
Gisteren zag ik tot mijn verbasing weer een slak op mijn paprika plantjes := BINNEN nog wel!! _-:( dat was al nummer twee := Dus die heeft vliegles gekregen. Ik hoop dat mijn plantjes het overleven..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:17

Mijn vensterbank staat nog vol en de plantjes zijn nu groot genoeg voor mij om te kunnen identificeren :P Ik heb dus 10 tomaten en één paprika _-:( Dat betekent dat de andere paprika dus de door de kat opgegeten plant is, daar baal ik echt van! Verder nog twee pompoenen die het heel goed doen, en twee plantjes waarvan ik niet weet wat het is :+

Wauw annemiek wat zijn jouw tomaten grooot :wow: Ik hoop dat mijne het ook zo goed gaan doen. En wat tomaten gaan geven, ik heb niet heel veel zon in mn tuin dus ik vrees er een beetje voor :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:50

De kleine man is 5 :j

Wat een mooie grote tomaten!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:18

Ik ben jaloers Q, dat is onze kleine man nog niet eens in weken :=

Wat is dat gruwelijk intensief zeg zo'n babietje...nouja ook best wel wat pech gehad dus pas nu een beetje op de rit aan het proberen te komen.

Ben dusdanig gesloopt / druk ermee dat slapen al luxe is, laat staan wat doen in de tuin.... hele vensterbank vol zaailingen die nodig geplant moeten worden, dag voor de geboorte ofzo gezaaid, ventje wordt donderdag 4 weken :)

Maar ben bang dat ik het maar even moet vergeten voorlopig :P

Wel heerlijk weer buiten zeg... maar heb nu echt het gevoel dat ik nooit meer wat buiten ga kunnen doen qua energie :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:36

Ohhh, je bent dus bevallen! Gefeliciteerd! Handenbindertjes zijn het, wordt makkelijker in de loop van de jaren, misschien dat dat je helpt ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:48

Ik hoop eigenlijk dat het geen jaren gaat duren voordat het makkelijker wordt... dat niet slapen is echt slopend :P

Ze zeggen dat de eerste 6 weken het ergst zijn, eerste 3 maanden... en dat het dan leuker wordt. *duimt*

Het is natuurlijk een hele eer dat je het mee mag maken hoor, ben daar ook super dankbaar voor en gelukkig is die van ons het enige leuke babietje dat er is :P Maar jongens wat kan een mens verterend moe zijn :')

Kijk er naar uit dat ik weer een beetje mens word en wat leuke dingetjes buiten met het ventje kan gaan doen i.p.v. alleen maar standje overleven met voedingen, kolven en luiers enzo zeg maar :P

Hoop dat mijn collectie zaden nog een beetje levensvatbaar is als de ergste tijd achter de rug is en we eerst dat ventje een beetje opgekweekt hebben :')

Wat een dun laagje aarde trouwens in die bak? Moet het gewoon in de grond daar onder gaan wortelen? :)

Op strobalen kweken klinkt ook wel geinig, ken het wel van champignons maar worteltjes ofzo zie ik nog niet helemaal voor me :P

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:57

Ik vond dat baby-gebeuren helemaal niet zo leuk, wat je zegt inderdaad... overleven met kolven, fles geven, luiers verschonen, etc. etc. etc. En mijn vlegel werd in het eerste jaar structureel 3x per nacht wakker (vriendlief op een gegeven moment overspannen thuis, ik hoorde het niet eens meer, was oververmoeid). Ja, echt leuk :D Maar er komt een moment dat je denkt 'goh, dit is écht leuk!' :j

Er zit een klein laagje aarde in de bak ja, maar hij staat gewoon op de volle grond. Er zaten asperges in, maar die heb ik eruit gerost.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:08

Wakker in de categorie fles erin tjoepen, burpsen, luier erom en weer zoet verder slapen is nog wel te trekken op zich, alleen het moet niet elke 2 uur gebeuren voor langere tijd zodat je er zelf maar een kleine anderhalf uur tussen hebt steeds waarin je ook nog allerlei andere dingen moet doen (wat is dat kolven klöte zeg) en van slapen weinig komt :=

O asperges, is dat nog wat geworden? :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 18:58

Ik kolfde ook, daarna de fles erin (in het begin finger feeding), mijn hemel... als ik er nog aan denk.

De asperges hebben geen kans gekregen, heb alles eruit getrokken.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:37

Eerst kolven en dan in de fles. Is idd dubbelop tijd. Kan kindje niet gewoon borst en fles? Hier ben je de hele dag met je melk bezig. Ook ff wat anders aan je hoofd. Voor je weet ik je melk op. Zou zo zonde zijn..
Kindje lekker buiten in de kinderwagen, jij in de tuin. Uit de wind, heerlijk gezond.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 22:44

Pmarena gefeliciteerd! Had ik nog niet mee gekregen!

Hier ook wel her en der wat aan t zaaien maar noet zo heel actief nog :=

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:31

@Quiellian: O leuk 5 jaar :) Nog echt wel klein dus maar groot genoeg om al een beetje mee te helpen! :)

8nnemiek: Wat is het allemaal al groot bij jou zeg! Kom ik aan met die kleine plantjes met alleen nog maar kiemblaadjes eraan :p Tja, ben wat later begonnen met zaaien en moet nog een heleboel.... In etappes maar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:27

Met de rest begin ik ook later, maar van de tomaten kunnen wij er niet genoeg hebben, dus om maar zo veel mogelijk te kunnen oogsten ben ik daar al vroeg mee begonnen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:28

Hier vanalles gedaan, fingerfeeding, met spuitje met slangetje, tepelhoedjes, tongriempje gekliefd...3 weken aan het tobben geweest met "hulp" van kraamzorg, verloskundigen, ZH, lactatiekundigen, totdat iemand zag dat het tongriempje en lipbandje nog steeds een probleem waren, arme kind kòn simpelweg niet goed drinken. Naar Ikazia ZH. Toen knoop doorgehakt en gestopt met borstvoeding proberen want kind dronk immers inmiddels al 3 weken uit de fles en raakte zachtjes aan helemaal in paniek van die tieten waar die toch zowat niks uit kreeg :(:)

Maargoed da's erg off-topic. Snel weer verder hier, wie weet vind ik dan wat tijd voor groentes :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:48

Nouja, in ieder geval nog gefeliciteerd pmarena met de kleine!

Ik zit echt met mijn bonen in de maag, gekke dingen.
En vanmiddag bij tuincentrum een witte druif meegenomen, kijken of dat lukt.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:47

Quellian, het is inderdaad niet ideaal. Opnieuw beginnen kan, maar ik heb alleen een binnen en ik kan de omstandigheden dus niet verder verbeteren. Ik vraag me af of ik dit jaar niet als leerpoging moet nemen en dan volgend jaar (hopelijk met tuin) voor het echie ga :j De worteltjes staan er nog steeds best redelijk bij voor nu, de spinazie ga ik kijken of opnieuw planten lukt.

8nnemiek, die staan er mooi bij zeg die tomaten :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:07

Ik ben iets te fanatiek geweest met spullen bestellen online, en nu kan ik niet alles in mijn tuin kwijt. }:0

Voor de liefhebber heb ik nog een vierkante meter tuin te koop. :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:01

Mijn plantjes doen het super de puper goed!
Omdat ze zo hard omhoog schieten heb ik ze nu in de gang neergezet, dan hebben ze nét wat minder licht en iets minder warmte dan in de bijkeuken.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:43

Och ja, met een baby kom je altijd tijd te kort. Nog gefeliciteerd.

Ik ben 2 dagen weg geweest en ben bang dat mijn boontjes dat niet overleefd hebben. Dus die maar opnieuw zaaien. De komkommer heeft inmiddels gebloeid en heb er een paar mannelijke bloemen uit gehaald.

Dat is ook niet handig Dani!

Wat leuk Pieteritus!