de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:10

Qua slakken is biervallen + elke avond rondje doen nog beste. Die vallen hebben een beperkte radius en er zijn altijd lekker(dere) hapjes onderweg.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:14

Ohhh die slakkenhorror van vorig jaar... hoop dat het dit jaar minder erg wordt. 0 courgettes gehad afgelopen jaar ondanks 2 grote planten, omdat die krengen steeds hapjes van de onderkant namen en de boel dan ging rotten...

Of over het gras lopen en bij elke stap: krak, splash, krak, splash voelen/horen :brr:
Vieze beesten. Moeders had het er al wel over dat ze er nu ook alweer veel zag...

Heb vorige week een bepaalde grassoort uit de border lopen graven omdat het daar vorig jaar echt een slakkenhotel was. :r

Hebben jullie er al veel gesignaleerd?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:15

Slakken, als het weer zo is als vorig jaar dan is de kans groot dat ik mijn moestuin ga opzeggen. Dan ga ik het houden bij het stukje wat ik bij huis heb.
Misschien dat ik dit jaar wel aaltjes ga proberen. Ik vind het veel geld, maar als het helpt dan is het het wel waard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:18

Ik heb biologische ze vinden het niet fijn erover heen te kruipen korrels. Geen gif maar een voor een slak onaangenaam gevoel. Daarmee heb ik na de eerste valse start best veel voorkomen, ik gooi er eerst hennep of vlas rondom en daar de korrels overheen. Ze mogen ook in de biologische teelt gebruikt worden.

Ik heb net coeur de boef besteld. Mjamm

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:20

Afbeelding
Tijm
Afbeelding
Lavendel
Afbeelding
Peppers
Afbeelding
Tomaten
Afbeelding
Tomaten
Afbeelding
Meloenen (galia, ananas en watermeloen)
Afbeelding
1x jalapeno en 2x puntpaprika
Afbeelding
Prei

Heb gisteren lava granulaat gestrooid op de moestuin. Conclusie slakken vinden dat niet leuk. Vond er verschillende verdroogd. :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 20:41

Ik heb dit jaar nog geen slakken gezien maar vorig jaar had ik iedere avond een vangst van tussen de 50 en 100 slakken. Ik hoop dat het dit jaar wel meevalt. Vorig jaar was dus bijna alles opgevreten inclusief mijn hostal tuin.
Las dat koffiedrab ook zou werken, zit eraan te denken om dat op te sparen voor 1 puntje moestuin. Daar staat een hek omheen en is afgeschermd van de hond.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 21:16

Volg het topic al een tijdje. Wil dit jaar, na een rampzalig jaar van vorig jaar. Weer een nieuwe poging wagen in de moestuin.
Hoop ook dat de slakken minder zijn dit jaar, vorig jaar hield geen oogst over. Alleen paar aardbeien die in hoge bak stonden.

Heb nu al pepers, paprika, aubergine gezaaid.
En eergisteren een paar tomaten en sla.
Van de tomaten ga veel verschillende rassen zaaien. 2 jaar terug had ik emmers vol tomaten. Zo leuk om te zien al die verschillende kleurtjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 06:07

Ik heb gaas liggen om rond de moestuin stukken te zetten. Slakkengaas is volgens mij de beste optie om ze tegen te houden. Hun "zuigkracht" werkt niet goed op gaas en als je het aan de bovenkant in een boogje laat open, dan kunnen ze dat boogje niet "halen" zeg maar. Wellicht dat 1 op de 100 slakken het dan nog voor elkaar krijgt.

En je moet natuurlijk oppassen dat ze er niet onderdoor kunnen. Dat er geen blad van een plant overheen hangt en dat soort dingen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:09

Hallo allemaal!

Wij hebben vorig jaar eens voor de lol zaadjes gekocht waar niet heel veel van terecht was gekomen :+

Misschien echt een stomme vraag, maar klopt het dan dus tomaten plantjes, paprika pepers etc maar 1 ‘jaar’ mee gaan? Ik dacht we zetten ze in de winter binnen en in het voorjaar groeien er weer nieuwe groente aan maar dit schijt niet zo te werken? :')

We zijn een maandje (?) geleden begonnen met zaaien. En al wat dingen over gepot naar grotere bakjes. Helaas geen volle grond hier waar iets in kan. Ik zal vanavond wat foto’s plaatsen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:29

Tomaat, paprika & peper zijn in de tropen korte levensduur vaste planten (jaar of 10), maar hier hebben ze met combi nat en kou te snel schimmel/plagen om makkelijk succesvol overwinterd te worden.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:37

Heeft er iemand ervaring met het te veel aan oogst langs de weg te verkopen/weggeven in een woonwijk?
Ik heb de bakken aan huis dus lijkt met wel handig maar ik wil mensen niet uitnodigen om zelf te gaan plukken zegmaar

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 17:45

Standje neerzetten naast je brievenbus (als daar een slot op zit kan het geld er in), bordje met prijzen er bij. En helaas is het op eigen terrein zodat er een camera op kan ook ernstig te overwegen.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 18:08

tamary schreef:
Standje neerzetten naast je brievenbus (als daar een slot op zit kan het geld er in), bordje met prijzen er bij. En helaas is het op eigen terrein zodat er een camera op kan ook ernstig te overwegen.

Aan de brievenbus vast maken is een goed idee!

Een camera is ook een goed idee, zo jammer dat je ook over zoiets moet nadenken als je iets simpels als wat overtollige groentes wil verkopen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:35

Tafeltje met een geldkistje / briefje op de brievenbus ernaast en hopen op de hmgoedheid van de mens en anders denken, succes ermee je zult het harder nodig hebben als ik en anders karma.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:39

Cropsie.nl misschien?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:01

foxy80 schreef:
Cropsie.nl misschien?

Heb ik nooit echt reacties op gehad, ligt misschien aan de regio.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:19

Ik heb eind zomer vorig jaar bij de Welkoop nog wat prei-plantjes gekocht in de hoop dat die nog goed gingen groeien. Maar nu zo na de winter zijn het nog steeds kleine sprietjes (1 cm doorsnee?).

Kan ik dat gewoon eten/laten staan tot ik ze groot genoeg vind, of moet je prei na de winter wel echt uit de tuin halen?

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:33

DemDeempel schreef:
tamary schreef:

Aan de brievenbus vast maken is een goed idee!

Een camera is ook een goed idee, zo jammer dat je ook over zoiets moet nadenken als je iets simpels als wat overtollige groentes wil verkopen

Ik hoef dat in mijn wijk niet te proberen. Als het niet gestolen wordt, inclusief geldkistje, dan maken de kinderen uit de buurt het wel kapot. :(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:02

De tomaten zijn gearriveerd die mogen nog even binnen blijven. Veel groter dan verwacht, nu al forse stevige planten. De opkweek bakjes staan klaar voor gebruik. Semi hydrocultuur, aarde verversen en voorzaaien. Veilig binnen met extra licht in de avond nog.

We gaan definitief in nl ook nog iemand bijstaan met de moestuin. Ivm gezondheid is de fut weg :(:) om eraan te beginnen. Daar gaan we vrijdag met de frees heen en wat al gepoot kan worden en over is gaat de grond in als het kan. Het lichte werk, water geven schoffelen en zo gaat nog en het is toch aan huis. Wat afleiding en bezigheden door de dag heen dan voor deze persoon. Het verdriet van het niet toe kunnen zetten te beginnen was zo groot vanmorgen dat we dus een tweede stukje te doen krijgen. Wel wat arme veel gebruikte grond waar al 50 jaar gemoestuind wordt :j wisselteelt is wel toegepast.

Die metalen bakken zijn zo mooi.

Aan de weg zetten, in de regio hier best veel. Maar helaas ook diefstal, vernieling enz. -:(- Je kunt met echt op de oprit en desnoods mogelijk te betalen met qr code en contant en een camera of nep camera een poging doen met wat plantjes. Lukt het mooi meegenomen.

Anders misschien advertentie zetten zodat ze opgehaald kunnen worden?

Ik heb 1 prei laten staan als experiment wat deze gaat doen. Net als wat klein gebleven koolplantjes

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:23

Hallo iedereen! Heb me nog niet volledig ingelezen in het topic maar ga ik zeker doen. Ben nieuw op bokt en dit onderwerp leek me leuk om te volgen :)

Wij planten ook elk jaar groentjes. Voor het moment hebben we al tomaten, kleine komkommers en een pompoen plant die rustig groeien in de bakken. Ben benieuwd naar de oogst, vorig jaar was (buiten de courgette plant) maar mager door de regen en weinig zon :brr:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:06

DemDeempel schreef:
Heeft er iemand ervaring met het te veel aan oogst langs de weg te verkopen/weggeven in een woonwijk?
Ik heb de bakken aan huis dus lijkt met wel handig maar ik wil mensen niet uitnodigen om zelf te gaan plukken zegmaar

[ Afbeelding ]

Ik zou met een moestuin in de voortuin sowieso bang zijn voor zelfbediening, en dan woon ik echt niet in een vervelende wijk. Je hoort echt vaak dat er groentes gejat worden, of fruit van fruitbomen in de voortuin.

Ik verkoop geen groenten maar ik heb vorig jaar wel overschot aan opgekweekte planten verkocht met een tafel bij huis. Geen prijzen erbij, maar voor een vrije gift via een QR code en dat werd netjes gedaan. Ga ik dit jaar weer doen :j

Afbeelding

Welkom Wonders :wave: Je hebt de planten al een aardig stukje groter dan ik!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 00:12

Dat van de zelfbediening herken ik wel ja -O- had bij mijn vorige huis een appelboom in de voortuin. Daar verdwenen toch met grote regelmaat rijpe appels. Maar heb ook wel eens gezien dat dat ook de jeugd in de buurt was die die appels dan vervolgens ergens anders heen gingen gooien. Super zonde!

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 08:47

Bedankt black kelpie :)

We zijn vroeg begonnen met zaaien gezien het weer en mijn buikgevoel dat de zon dit jaar van de partij gaat zijn. We gaan het zien!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:00

De sugar snaps en peulen zijn al mooi boven de grond in de tuin, de bietjes hebben het ook overleefd die had ik eerst binnen voorgezaaid maar nu twee weken buiten. Daarnaast heb ik tomaten voorgezaaid en ga ik straks de courgette en komkommers doen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:19

Hebben jullie tips tegen de slakken? Ik heb gehoord dat biervallen ze juist aantrekt.
Ik heb hier pampagras verwijderd en wat daar wel niet in zat aan slakken.
Vandaag ga ik ook beginnen met zaaien.