Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:32

Poes en Tessa, heel irritant dat zeg. Zou ik ook niet op zitten te wachten. Ik kijk wel degelijk uit met leer etc en melk drink ik niet meer maar nu amandelmelk.
Maar ik kan, zoals gisteren, enorm genieten als ik een echte leren tas op de rommelmarkt weet te scoren voor een prikkie, die bij schoonmaken een heus bekend (en duur) merk blijkt te zijn. Ik vond hem ook al heel erg mooi :o toen ie onder het stof zat. Het is me nooit gelukt, maar als ik ooit op zo'n marktje een warm kekkie bontjasje kan scoren voor een prikkie, doe ik het ook hoor. Maar nieuw zal ik dat toch nooit kopen, want dan stimuleer je juist die markt. Terwijl zo'n afgedragen ding zorg je dan weer voor hergebruik en vind ik iets goeds hebben. Weggooien kan altijd nog.
Ik vind het inderdaad heel flauw dat soort opmerkingen over leren spullen die je nog gebruikt of dat je een paard hebt. Laat die mensen maar eerst naar zich zelf kijken.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:57

Tweedehands leren of wollen spullen (met bont heb ik dan weer niks, dus dat zou ik nooit kopen) vind ik dan weer niks mis mee, is al eens gedragen, je hebt het niet nieuw gekocht en het helpt de afvalberg te verkleinen. Helemaal top.
Maar laat ieder toch in zijn waarde. Zo krijg ik ook commentaar op "en wat als je later kinderen hebt, ga je die dan ook veganistisch laten eten". Euhm ja. "Zou je dat wel doen, is dat wel gezond, denk daar toch nog maar eens over na." Wederom wordt dat dan wel aanvaard als gerechtvaardigde kritiek, maar als ik dan zeg "en waarom dwing jij je kind melk te drinken dat bedoeld is voor een andere baby?" of "waarom dwing jij je kind dode dieren te eten?". Dan ben ik ineens radicaal en alternatief of aanvallend. Begrijpe wie begrijpe kan. :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:00

Sintara schreef:
Ja bij mij lukt dat dus ook niet met tofu.. Het had een volle dag gemarineerd maar het smaakte helemaal nergens naar =/ . Het was een dappere poging denk ik dan maar..
En de champignons waren nog wel een uitdaging om echt gaar te krijgen. Die gingen beter op een plaatje met een lik olie dan aan een stokje eigenlijk.

Tofu
Eerst invriezen
Dan ontdooien, water er uit drukken (voorzichtig ) en in plakken snijden
Dan pas marineren:kruiden en bakken

is de enige manier waarop ik het lekker vind
Als je me een jaar geleden had gezegd dat ik meermaals per week tofu zou eten had ik je voor gek verklaard , inmiddels gaan er zo twee blokken doorheen

(Voornamelijk koud in de lunchwrap
Of ontbijtwrap
Of zelfs gewoon een plak uit het vuistje en serieus, als je terug gaat zoeken vind je relatief kort geleden nog berichten van me dat tofu maar op 1 manier te gebruiken was ; gewoon uit de verpakking de groenbak in :') )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:04

Krijg jij Sonja, tofu dan knapperig? Want dat vind ik zelf het probleem. Ik bak het goed aan in olie en dan doe ik het bv door pindasaus. Dan is het nog wel te eten (lol).
Tessa, helemaal met je eens. Alle ouders maken keuzes die bij hun passen en de kinderen hebben maar te volgen. Dat wordt dan wel of niet uitgevochten in de pubertijd, daar kind het vaak anders wil doen als pap en mams. C'est la vie (hahaha).
Tot nu toe heb ik geen bont hoor, maar ik kijk er al 40 jaar naar uit want heb het altijd koud. Ik wil alleen daarvoor geen gedood dier hebben, dus 2de hands hoop ik ooit iets te vinden (afvalberg verkleinen en er wordt geen extra dier voor gedood in die handel) en ik kijk er al jaren naar uit (lol hahaha). Begrijp me goed, als het niet lukt vind ik het ook goed.

Sonja_vR

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:09

Medium vuur in plakken in de pan en dan echt bijna tien min per kant met een beetje olie naar keuze
En indien nodig vuur omlaag

Maar sowieso het invriezen is voor mij de belangrijkste stap
Als ik dat niet doe dan krijg ik het door de textuur echt niet weg , maar ook de marinade/kruiden dringen dan niet ver genoeg door in de tofu

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:01

tess_84 schreef:
Dat heb ik dus ook. Een tijd geleden vroeg een collega waarom wij veganistisch geworden zijn. Ik leg dat graag uit, maar een andere collega die mee aan tafel zat, kon dat niet snappen en vond dat er toch nog andere problemen waren die minstens even erg zijn en als je die niet kan oplossen waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken door veganistisch te eten. :roll: Daar heb ik dus echt geen zin in. Ik zeg toch ook niet elke keer als iemand vlees eet "goh leuk, eet je weer een dood beest?".
Of iemand die vond dat ik hypocriet was omdat ik veganistisch eet, maar wel paarden heb. Zelf at ze wel gewoon nog vlees. Tja, wat moet je tegen zo'n mensen zeggen? Die gaan meteen in het offensieve om één of andere reden, zegt meer over zichzelf dan over mij, maar laat elkaar toch in zijn waarde he zeg...

poes schreef:
Als het gelijk de foute kant op gaat en ik heb zelf geen zin in lastig uitleggen, zeg ik gewoon dat ik grotendeels plantaardig eet maar daar verder niet de behoefte voel om dat te verdedigen of uit te leggen. Het is idd vaak compleet onlogisch dat mensen dan gaan zeuren dat je wel nog leren schoenen draagt terwijl zij gewoon vlees eten. Ik merk dan ook wel eens op dat de radicaliteit waar vegans van beschuldigd worden vooral in het hoofd van de non vegans zit...

Sintara schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat dat heel irritant is :j

Vooral dat hypocriete gedeelte is erg raar. Dus omdat je je stempel op de wereld wilt verbeteren door wat je eet, mag je andere dingen niet meer? Dat slaat nergens op..

Heel herkenbaar allemaal. :j Ineens ben je iedereen een verklaring schuldig over de keuzes die je maakt. Wordt het naast al het leed van de wereld gelegd en proberen ze je altijd wel te betrappen op die leren schoenen die je nog hebt, je huisdieren of je wasmiddel die mogelijk getest is op dieren. :')

Ik wil helemaal niemand iets in zijn maag splitsen. Zou er uit mezelf nooit over beginnen met een vleeseter en als het gesprek daar is ga ik ook niet met allerlei gruwelijke voorbeelden komen van dierenleed. Maar andersom lijkt die drempel er niet echt te zitten. :') Ook dat er altijd een etiketje op geplakt moet worden. "Jij bent niet echt vegan, want... " :+

Nou ja, gelukkig heb ik in mijn vriendenkring dus wel mensen die wat ruimdenkender zijn en genoeg forums zoals dit fijne topic met leuke mensen en lekkere recepten. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:11

Soms hebben mensen het ook niet door hoor dat ze dwaze dingen zeggen. Gisteren nog met de schoonfamilie. Waren dagjes uit aan het bespreken vooral pretparken. Schoonbroer dacht hardop na waar hij eens heen kon met de kids. Bellewaerde? Bobbejaanland? Boudewijnpark!
Daarop reageerde ik dat hij overal heen mocht maar niet naar het dolfinarium, dat ik wel graag daar de grens wou trekken. ‘Ga dan naar pairi daiza’ zei ik nog.

Vervolgens dik kwartier discussie waar ze vol ongeloof beargumenteerden waarom dierentuinen zo slecht zijn en ze niet konden begrijpen dat juist ik daar achter stond.

Ze eten allemaal vlees. Ik heb het maar laten gaan :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:27

Afbeelding
:D

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:10

J0anieke schreef:
[ [url=m/avdxw9.png]Afbeelding[/url] ]
:D

Die zonder nootjes al uitvoerig getest en die is echt HEERLIJK!! :j :j <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:24

Ik vind het zo leuk, steeds meer Vegan om me heen! Ik zag net dat de ijssalon in het dorp een vegan hazelnoot variant in de winkel had. Nou houd ik eigenlijk niet zo van hazelnootijs, maar ik ga hem van het weekend wel even proeven om ze aan te moedigen tot meer smaken! :)

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:15

Ik heb hier een flesje vegan AH Framboos Balsamico dressing dat op moet. :) Weet iemand nog een leuke saladecombinatie voor deze dressing? Ik weet even niks...

Wat tof dat er een vegan ijssmaak is, Jessix! Hazelnoot klinkt heel lekker. Leuke afwisseling van lactose-vrij sorbetijs.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:21

Gisteren zoete aardappelsoep gegeten :Y)

1 ui, 3 zoete aardappels (schoongeborsteld, slechte plekjes verwijderd, verder schil laten zitten). Tijdje aangebakken met wat olie. Water en bouillon erbij, koken tot het zacht is een dan pureren. De kruiden waren kerrie, komijn, gember (ik heb daar een bakje in de vriezer van staan) en knoflookpeper (een kruidenmengsel van de markt hier).
Verder nog een topping van kleine blokjes tempeh gemarineerd en gebakken in een sausje van sojasaus, chilisaus (van die zoetzure snacksaus), ketchup, agavesiroop en bruine suiker. Om het af te maken gedroogde koriander en peterselie op gestrooid. :Y)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:57

Vandaag de vegan caramel van Ben & Jerry's geprobeerd. Ik vond hem iets te zoet en de kokos erg overheersend, maar de smaak went wel. Niet slecht.
Dit allemaal dankzij de magnum foto eerder hier :P Was ineens nieuwsgierig hoe vegan ijs dan wel smaakt want ik eet altijd de vegetarische B&J.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:29

Wel grappig om het vegetarisch ijs te noemen haha.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 11:33

Ik ben wel fan van de Vegan variant! Sowieso gek van B&J dus ben blij dat het nog steeds een optie is nu ik enkel plantaardig eet. :P De Magnum staat ook op mijn lijstje. :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:01

Sonja_vR schreef:
Medium vuur in plakken in de pan en dan echt bijna tien min per kant met een beetje olie naar keuze
En indien nodig vuur omlaag

Maar sowieso het invriezen is voor mij de belangrijkste stap
Als ik dat niet doe dan krijg ik het door de textuur echt niet weg , maar ook de marinade/kruiden dringen dan niet ver genoeg door in de tofu

Altijd invriezen!! Ik snijd het in plakjes en vries het in. Ontdooien, water eruit drukken, kruiden en en op laag vuur elke kant bakken. Niet te veel omdraaien of door de pan bewegen. Dan pas marinade/saus erbij.

Nooit, maar nooit, het uren laten marineren. Het neemt die marinade dan wel op, maar word daardoor dus ook ontzettend zompig en volgezogen. Dan krijg je dat echt niet meer knapperig gebakken.

Het kan ook helpen de stukjes door bloem te rollen. Doe ik ook vaak. Dan vormt dat een knapperig laagje om de tofu en oomdan pas na het bakken marineren.

Ook erg lekker is het bakken met ketjap of een sticky chili saus. Die saus word dan het knapperige laagje eromheen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:14

Ik Vries het gewoon in de verpakking in
Dan na ontdooien pas uit de verpakking, water Er uit en Snijden etc

Kruiden/marineren idd Er op en de pan in
Vuur niet te hoog en Lang laten bakken

Net ook weer twee blokken verwerkt voor de week
Dan hoef ik Alleen maar een plak ik stukken te snijden voor in de wrap

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 06:34

Langer marineren kan wel, maar je moet dan een marinade aanmaken met olie en niet met water. Als ie zich dan volzuigt wordt ie min of meer gefrituurd in de pan :9 Zo maak ik mijn nep-speklapjes :9

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:45

Wat 8nnemiek zegt :)

Ik had zin in koekjes dus er staan nu amandelkoekjes in de oven. Recept on the go; bakpoeder, 50/50 amandelmeel en bloem, honing (of suiker), boter (of margarine), anijs, kardemom, kaneel, amandelmelk (of water oid), kneden, balletjes rollen, plat drukken, eventueel door sesamzaad rollen, ca 20 minuten op 180-200. Hoeveelheden zelf uitvogelen ;)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 10:54

Tofu invriezen gaan wij toch ook eens proberen dan! Bedankt voor de tip!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:27

poes schreef:

Ik kwam er helaas laat achter dat sommig ijs schijnbaar niet vegetarisch was -O- Daarom zeg ik het nu eigenlijk altijd zo :')

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:40

chimello schreef:
poes schreef:

Ik kwam er helaas laat achter dat sommig ijs schijnbaar niet vegetarisch was -O- Daarom zeg ik het nu eigenlijk altijd zo :')

Huh echt? Vertel. :oo

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:10

Ik had het een keer in een restaurant. Ik bestelde sorbet ijs, op basis van fruit dus. Er werd verteld dat het vegan was. Ik had erbij gezegd dat ik geen slagroom wou omdat ik vegan wou. Later kwam er iemand naar me toe met 'sorry we kunnen het u niet vegan geven want er zit runder gelatine in'. :=

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:34

Ooh hetzelfde als het snoepjesverhaal dus. := Wel goed dat ze eerlijk erin geweest zijn.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:43

deksel schreef:
Ik had het een keer in een restaurant. Ik bestelde sorbet ijs, op basis van fruit dus. Er werd verteld dat het vegan was. Ik had erbij gezegd dat ik geen slagroom wou omdat ik vegan wou. Later kwam er iemand naar me toe met 'sorry we kunnen het u niet vegan geven want er zit runder gelatine in'. :=

ze stoppen echt de raarste dingen af en toe ergens in :') wat heeft runder gelatine nou weer voor toegevoegde waarde