tess_84 schreef:Dat heb ik dus ook. Een tijd geleden vroeg een collega waarom wij veganistisch geworden zijn. Ik leg dat graag uit, maar een andere collega die mee aan tafel zat, kon dat niet snappen en vond dat er toch nog andere problemen waren die minstens even erg zijn en als je die niet kan oplossen waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken door veganistisch te eten.

Daar heb ik dus echt geen zin in. Ik zeg toch ook niet elke keer als iemand vlees eet "goh leuk, eet je weer een dood beest?".
Of iemand die vond dat ik hypocriet was omdat ik veganistisch eet, maar wel paarden heb. Zelf at ze wel gewoon nog vlees. Tja, wat moet je tegen zo'n mensen zeggen? Die gaan meteen in het offensieve om één of andere reden, zegt meer over zichzelf dan over mij, maar laat elkaar toch in zijn waarde he zeg...
poes schreef:Als het gelijk de foute kant op gaat en ik heb zelf geen zin in lastig uitleggen, zeg ik gewoon dat ik grotendeels plantaardig eet maar daar verder niet de behoefte voel om dat te verdedigen of uit te leggen. Het is idd vaak compleet onlogisch dat mensen dan gaan zeuren dat je wel nog leren schoenen draagt terwijl zij gewoon vlees eten. Ik merk dan ook wel eens op dat de radicaliteit waar vegans van beschuldigd worden vooral in het hoofd van de non vegans zit...
Sintara schreef:Ik kan me goed voorstellen dat dat heel irritant is
Vooral dat hypocriete gedeelte is erg raar. Dus omdat je je stempel op de wereld wilt verbeteren door wat je eet, mag je andere dingen niet meer? Dat slaat nergens op..
Heel herkenbaar allemaal.
Ineens ben je iedereen een verklaring schuldig over de keuzes die je maakt. Wordt het naast al het leed van de wereld gelegd en proberen ze je altijd wel te betrappen op die leren schoenen die je nog hebt, je huisdieren of je wasmiddel die mogelijk getest is op dieren.
Ik wil helemaal niemand iets in zijn maag splitsen. Zou er uit mezelf nooit over beginnen met een vleeseter en als het gesprek daar is ga ik ook niet met allerlei gruwelijke voorbeelden komen van dierenleed. Maar andersom lijkt die drempel er niet echt te zitten.
Ook dat er altijd een etiketje op geplakt moet worden. "Jij bent niet echt vegan, want... "
Nou ja, gelukkig heb ik in mijn vriendenkring dus wel mensen die wat ruimdenkender zijn en genoeg forums zoals dit fijne topic met leuke mensen en lekkere recepten.