Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:23

zoete aardappelsoep :9 :9

vind zoete aardappel zo, of in frietjes, ook maar even lekker, niet een heel bord.. maar in soep :9 :9 vooral dat pakket van de appie, maar staan genoeg recepten van op internet natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 09:28

Ik vind zoete aardappel al snel te zoet, maar met een lekker pittige koude salsa erover is het héérlijk!
En ik doe ze af en toe in de slowjuicer, voor lekker zoete sapjes :9

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:54

Ik eet ze in stamppot, of (voorgekookt) gebakken in plakjes of gepoft met een yoghurtsausje.. :) . Ook wel in ´exotische´ soep. Ik zet exotisch tussen haakjes omdat ik meestal ook vanalles ingooi wat ze in het land van oorsprong nooit zouden doen _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:10

Ik maak er plakken van, zout,peper en olijfolie erover, daarbij rozemarijn takjes en teentjes knoflook gehalveerd op de plaat er tussen leggen en in de oven. Ik vind dat heel erg lekker en gemakkelijk.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:32

pien_2010 schreef:
Ik maak er plakken van, zout,peper en olijfolie erover, daarbij rozemarijn takjes en teentjes knoflook gehalveerd op de plaat er tussen leggen en in de oven. Ik vind dat heel erg lekker en gemakkelijk.

Kijk, dat klinkt dus heerlijk... met gewone aardappel :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:14

Je hoeft zoete aardappel op d barbecue trouwens niet in aluminiumfolie te wikkelen. De eigen schil is dik genoeg en laat ook nog eens vanzelf los. Scheelt weer afval.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 12:58

chimello schreef:
pien_2010 schreef:

Kijk, dat klinkt dus heerlijk... met gewone aardappel :+
Jekunt het ook met gewone aardappel doen, want daar heb ik het (Franse) recept oorspronkelijk van en ik doe het ook met pompoen. Ik vind het echt heerlijk.

Met dank aan Margrathea waardoor ik toch meer met kant en klaargekocht deeg ook aan prullen ben heb ik vandaag van bladerdeeg en verse aardbeien uit Spanje (klinkt voor jullie ver, maar is niet zo ver voor ons hiervandaan) én een soort custard pudding gemaakt van een soort Engelse room die ze hier verkopen heb ik een lekkere aardbeien taart gemaakt (althans ik hoop dat ie lekker is, maar hij ziet er super uit en ruikt heerlijk).

Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:42

Ziet er goed uit Pien, smakelijk!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:11

o dat ziet er lekker uit zeg!!!

Ik heb gisteren indonesisch besteld op hotel. Had als voorgerecht teloh (gefrituurde cassave) met pindasaus. Zat daarvan al bomvol! Straks mijn hoofdgerechtje opeten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 22:16

Ik heb een deelname aan een kookworkshop gewonnen *\o/*

Was een actie van de Hema waarbij je een foto van je gezonde gerecht op moest sturen en de mijne is uitgekozen :)

We krijgen de hele dag een workshop met vegan 3-gangenlunch <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:39

mar_fay schreef:
Ziet er goed uit Pien, smakelijk!

poes schreef:
o dat ziet er lekker uit zeg!!!
En toch viel het wat tegen, want de aarbeien waren erg nat, ik had te weinig bindmiddel in huis zodat die pudding ook wat te vloeiend was en ik was neit heel tevreden over het bladerdeeg ook al was die goed gelukt. Mijn eigen deeg vind ik lekkerder. Dus ik ga eens puzzelen hoe ik het geheel minder na kan krijgen. Ik heb nog wel een recept van mijn oma/ moeder liggen <3 van aardbeientaart.

liespower94 schreef:
We krijgen de hele dag een workshop met vegan 3-gangenlunch
Super leuk, veel plezier en ik hoor graag het het was.

Mijn kleindochter is hier en zij gaf aan minder vlees te eten vanwege het milieu *\o/* . Zo tof van haar. Haar moeder en vader vinden het gelukkig OK. Ze eet wel vis af en toe, maar weinig. Dus lekker pizza al gemaakt, gisteren gebarbecued en de mannen aten ook van onze groente gerechten op de barbecue +:)+ en ook zij aten aanmerkelijk minder vlees als normaal de gewoonte is. Dus de wereld gaat zo lijkt het, toch al iets de betere kant op.
Vanavond de lekkere wraps recept maken, dat ik uit dit topic heb gehaald. Dus dat is echt wel leuk voor deze oma!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 10:02

Welk gerecht had je gemaakt/ingestuurd Lies? Nu zijn we nieuwsgierig! Veel plezier iig!

Jammer dat je taart toch iets tegenviel Pien. Hij zag er wel mooi uit. En leuk dat de bbq een succes was. Ik merk ook dat mijn omgeving graag mee eet en mee proeft van mijn vega dingen tijdens het bbq´en. Ze zeggen ook dat ze zich veel beter voelen de volgende dag als ze ook vega dingen mee eten.

Maar het blijft wennen hoor voor sommige mensen. Een paar van mijn beste vrienden krijgen nog steeds een error als ze moeten denken aan een hele dag zonder vlees. Voor hen is het zo vastgekoekt aan het idee van eten dat ze niet eens weten hoe ze dat zouden moeten invullen. En ik snap dat wel, ik heb daar ook echt moeite mee gehad. Dus voor hen is het nu een eerste stap om te denken aan de hoeveelheid per dag. En dan voer ik ze vanzelf een keer een vega kipschnitzel ofzo :D .. Maar ik ga ze niet dwingen om vegetarisch te worden hoor _O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:13

Ik heb om me heen bijna alleen maar mensen die bezig zijn met bewust eten. Dagelijks vlees eten is daar dan niet meer bij, ook is de keuze voor biologisch steeds meer aanwezig in mijn kringen.

Bij mij ben ik degene dus die een error krijgt wanneer iemand me verteld echt 7 dagen vlees te willen. :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:28

Tja, bewustzijn over eten krijgen ze niet als niemand het er met ze over heeft. En ik vraag hen toch ook om begrip te hebben voor mijn (in hun ogen heel vreemde) eetgewoontes :o .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:23

Sintara schreef:
Tja, bewustzijn over eten krijgen ze niet als niemand het er met ze over heeft. En ik vraag hen toch ook om begrip te hebben voor mijn (in hun ogen heel vreemde) eetgewoontes :o .

Dit soort topics helpt ook mee. Ik heb mijn kleindochter gezegd, dat als mama recepten wil, ze het even aan me moet laten weten, want dat ik dan uit dit topic de recepten doorstuur die ik zelf gemakkelijk vind maken.

Ik vind juist het positieve van dit topic, dat het een lief topic is, niet veroordelend is naar mensen die wel vlees eten en daardoor gaan er veel meer mensen bewuster met hun eten om. Als je uitstraalt te rechtlijnig van leer te zijn (zo zal dat dus ervaren worden), dan stoot het af en bereik je juist het tegenover gestelde. Tenminste zo werkt dat voor mij, want dan mag ik niet mezelf zijn en dan haak ik af.

Kleinkind en ik hebben gisteren ook een piepklein stukje eenden vlees gegeten, want alle twee vinden we sommige vleessoorten nog steeds gewoon heel erg lekker (dat is gewoon zo). We hebben de mannen ons gewoon laten plagen (grapjes omdat het zo weinig was→ "let op dat jullie er niet ziek ervan worden"? := ). Klein kind en ik knipoogden stiekem naar elkaar toen de mannen ook onze vega producten mee gingen eten. Eindresultaat was, dat er puur objectief, door 4 mensen heel erg weinig vlees en vis is gegeten tijdens de barbecue en iedereen zich super geamuseerd heeft en de mannen niet eens door hebben gehad dat er echt heel veel vlees de vriezer in is gegaan +:)+ ). Dit zonder enig vorm van discussie, zonder enige nare woorden of ongezelligheid. Ik vond dat top.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:45

Jaaaa zo moet het Pien :D ! Vind ik tenminste :j . Mijn vrienden waren ook heel geïnteresseerd, in wat ik had gemaakt en hoe het eventueel beter kon enzo. Superleuk.

Ik had o.a. maiskolfjes met honing in aluminium, gevulde paddenstoelen met versie 1. geitenkaas en kruiden en versie 2. met kruidencrème (die liep wat weg maar was toch lekker). Spiesjes met tomaat, paprika, ui, champignon, gemarineerde stukjes tofu en courgetteplakjes, een soort enchilada´s, gepofte aardappels, salade, versgebakken brood en gewone komkommers en cherrytomaatjes uit eigen tuin.

Alleen de tofu vonden ze geen eten haha

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 12:59

Sintara jouw ideetjes van lekkere dingen op de barbecue overgenomen.
Tofu gaat er hier ook niet in. Ml vindt het echt vreselijk. Dus dan maak ik dat ook niet meer.
Wij hadden paprika's stukken die je alsmaar draait en draait en die zijn zo lekker van eigen smaak. Daarnaast hadden we ook nog twee courgettes in de lengte in plakken gesneden. Daarop zou en peper en in de olijfolie lekker gebakken. Courgettes heeft normaal heel erg weinig smaak, maar zo bereid op de barbecue geeft een heerlijke lekkere smaak. TEvens had ik een toffe salade erbij gemaakt en eigengemaakte kruidenboter (niet veganistisch was die) geserveerd met knapperig granen stokbrood. Al met al erg smakelijk.

Jouw idee van de maïskolfjes en champignons lijkt me erg lekker. De gepofte aardappel hadden we nu niet gedaan, maar is zeker ook lekker en die kun je ook nog met eigengemaakte kruidenboter of soort boursin graneren (vast ook een veganistische variant van).

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:07

Ja bij mij lukt dat dus ook niet met tofu.. Het had een volle dag gemarineerd maar het smaakte helemaal nergens naar =/ . Het was een dappere poging denk ik dan maar..
En de champignons waren nog wel een uitdaging om echt gaar te krijgen. Die gingen beter op een plaatje met een lik olie dan aan een stokje eigenlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:18

OK. Sintara, ik zag voor me dat je de hele grote champignons had gepakt, deze aan de buitenkant met zout had gedaan en in de hoed de kaas of kruidencréme. Lijkt me namelijk ook erg lekker met boursin of kruidenboter cq vega verganger. Ik zelf zou ze in de olie laten pruttelen op een plaatje (wij hebben altijd plaatje bij de hand).

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:31

Ja nee die met geitenkaas/ kruidencreme gingen zo inderdaad!

Maar die kleine aan het stokje met andere groentes die gingen dus ietsje minder en moesten ook even op het plaatje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 13:47

Sintara schreef:

Ja het is soms best lastig. Ik eet (bijna) geen dierlijke producten meer en vind het ook niet altijd leuk om dat te moeten verklaren. Ergens ook weer wel, want ik wil mensen best bewust maken, maar soms is het gewoon niet de gelegenheid en ook niet het type mens wat er eventueel voor open staat. Of de tijd is er gewoon niet voor, even in je lunchpauze bijvoorbeeld. :) En ik heb dan ook helemaal geen zin in (velle) discussie over vlees eten.

Verder krijg ik vaak te maken met "ach voor een keertje kun je toch wel iets met ei/kaas/melk eten..." :+

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:43

Jessix schreef:
Sintara schreef:

Ja het is soms best lastig. Ik eet (bijna) geen dierlijke producten meer en vind het ook niet altijd leuk om dat te moeten verklaren. Ergens ook weer wel, want ik wil mensen best bewust maken, maar soms is het gewoon niet de gelegenheid en ook niet het type mens wat er eventueel voor open staat. Of de tijd is er gewoon niet voor, even in je lunchpauze bijvoorbeeld. :) En ik heb dan ook helemaal geen zin in (velle) discussie over vlees eten.

Verder krijg ik vaak te maken met "ach voor een keertje kun je toch wel iets met ei/kaas/melk eten..." :+

Dat heb ik dus ook. Een tijd geleden vroeg een collega waarom wij veganistisch geworden zijn. Ik leg dat graag uit, maar een andere collega die mee aan tafel zat, kon dat niet snappen en vond dat er toch nog andere problemen waren die minstens even erg zijn en als je die niet kan oplossen waarom zou je het jezelf dan moeilijk maken door veganistisch te eten. :roll: Daar heb ik dus echt geen zin in. Ik zeg toch ook niet elke keer als iemand vlees eet "goh leuk, eet je weer een dood beest?".
Of iemand die vond dat ik hypocriet was omdat ik veganistisch eet, maar wel paarden heb. Zelf at ze wel gewoon nog vlees. Tja, wat moet je tegen zo'n mensen zeggen? Die gaan meteen in het offensieve om één of andere reden, zegt meer over zichzelf dan over mij, maar laat elkaar toch in zijn waarde he zeg...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:48

Ik kan me goed voorstellen dat dat heel irritant is :j

Vooral dat hypocriete gedeelte is erg raar. Dus omdat je je stempel op de wereld wilt verbeteren door wat je eet, mag je andere dingen niet meer? Dat slaat nergens op..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:04

Als het gelijk de foute kant op gaat en ik heb zelf geen zin in lastig uitleggen, zeg ik gewoon dat ik grotendeels plantaardig eet maar daar verder niet de behoefte voel om dat te verdedigen of uit te leggen. Het is idd vaak compleet onlogisch dat mensen dan gaan zeuren dat je wel nog leren schoenen draagt terwijl zij gewoon vlees eten. Ik merk dan ook wel eens op dat de radicaliteit waar vegans van beschuldigd worden vooral in het hoofd van de non vegans zit...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:19

Ja je hebt bij zowel de vleeseters als de vegans heel radicale mensen, maar de meeste mensen vallen toch wel mee dacht ik :p.

Iets van tien jaar geleden heb ik wel een heel naar persoon gesproken (of eigenlijk meer een preek ondergaan) die veganistisch was. En aangezien dat mijn eerste kennismaking hiermee was, heeft dat me in eerste instantie weggejaagd bij het hele onderwerp. Ook had ik het idee dat al het veganistische eten heel chemisch moest zijn en aan alle kanten moest worden ondersteund met pillen om een beetje gezond te zijn.

Nu weet ik wel beter hoor :o