De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:10

Ik zaai inderdaad ook altijd alles apart. Heb je wel wat meer ruimte nodig, maar ik vind het wel veel fijner..

Jee wat een weer he! Bij jullie niks kapot gewaaid? Mijn kas heeft het tot nu toe overleefd gelukkig, ben blij dat ik em direct met vier palen vast heb gelegd := En het worteldoek waait alle kanten op, dat heb ik weer op kunnen bergen..

Is er iemand die graag wat Bergerac pootaardappels wil ruilen? Ik heb er nog een paar over. Erg lekkere aardappel, vergelijkbaar met de vitelotte noir maar dan wat minder grillig van vorm.
Afbeelding
Ik heb er nog een stuk of 5, en wil ze wel ruilen tegen wat andere aparte zaadjes/knollen/stekjes..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:51

Mijn verzameling. :D

Afbeelding
En de plantjes op mijn slaapkamer.

Afbeelding
Zonder kap de viooltjes, cosmos (bloemetjes) en nog 8 lente uitjes.

Afbeelding
De peterselie in de schuur.

Afbeelding
Ook in de schuur maar nog onder kap incl. nog 2 tomaatjes.

Afbeelding
De tomaatjes buiten in de schuur.

Afbeelding
De lente uitjes die eerst binnen op mijn slaapkamer stonden en nu buiten onder dubbel glas.

hielkebro

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:36

Ik kom mij ook melden als dat mag !

Ik heb een moestuin van zon 4 bij 4 meter en mijn vader heeft een moestuin van 5 keer zo groot.

Ik hoop hier meer te kunnen leren!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:46

Mijn bonen die boven staan zitten in bloei, en ze kunnen nog lang niet naar buiten.
Dat beloofd wat.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:37

Leuke verzameling Marcella!

Welkom Hielkebro

Oeh CS dat is een beetje jammer. Hoop zooo op mooi weer volgende week! Ben blij dat ik nog even geen bonen geplant heb. Mijn komkommers en courgette was is wel een beetje te vroeg mee, die willen ook graaag naar buiten.
mijn romanesco en violetta kooltjes zijn gisteren met de storm de hele kas door gewaaid, alles lag op de grond :( een hoop kunnen redden maar ook wat geknakte plantjes helaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:22

Welkom hielkebro!

CS, dat probleem had ik ook twee jaar geleden, ik had zelfs al kleine peultjes eraan hangen toen ze nog binnen stonden :+ daarom ben ik dit jaar veel later begonnen.

Ik hoop ook op goed weer! Hier ook wat stormschade, mijn prei en zaaiui bakjes zijn volgelopen en omgewaaid dus ik hoop ze vandaag te kunnen verpoten en ze nog te kunnen redden..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:04

Ziet er allemaal mooi uit!

De sugar pods en kapucijners zitten al een poosje in bekertjes in de voortuin, komen goed op. Maar niet allemaal, gok dat zo'n 60% daadwerkelijk is gekiemd. Heb dus niet zo heel veel plantjes.
Verder heb ik 1 tomaat, 1 peper en 2 pompoenen die het goed doen, de rest blijft ongelofelijk achter, gebeurt gewoon niets mee (blijven hangen op 2 kiemblaadjes, al vanaf januari). Ga straks even kijken bij Action of ze nog van die kweekbakjes hebben en dan een zak grond halen en vanavond een hele bulk opnieuw zaaien.

De aardappelen zijn 1,5 week geleden de grond in gegaan, net als de plantuitjes.
M'n kasje was weggewaaid met de wind (ligt nu in de tuin onder 5 stoeptegels en een pallet), gaan we volgende week opnieuw opzetten (en heb ook nog een koepel kas gekocht, zetten we ook gelijk op, goed verankeren). Het huisje van de buurvrouw is omgevallen door de wind, ligt op het tussenhek, bovenop mijn compostbak.

Afbeelding

Mijn huisje (die blauwe) staat gelukkig nog!
Afbeelding

En iemand is z'n dak verloren!
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:50

Zo wat een ravage :=
Gelukkig kun je je kas weer opzetten. Die van mij heb ik es een halve km verderop uit het veld kunnen plukken, helemaal in elkaar gedeukt :+
Jammer dat er zo weinig zaadjes zijn gekiemd. Zijn ze al wat ouder?

Heeft iemand hier wel eens azijn of zout gebruikt in de moestuin om onkruid weg te spuiten? Het schijnt goed te werken, en ik heb veel paardenbloemen die er met de hand niet uit willen.. Maar ben een beetje bang dat de groente minder goed groeit of dood gaat als er azijn in de grond zit..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:13

Hahaha, ik zie net een witte stoel op de foto in mijn tuin, die is ook niet van mij :P

De zaden heb ik begin dit jaar besteld, dus als het goed is (en ik denk dat ik daar vanuit mag gaan) zijn het geen oude zaden.

Wat zonde van je kasje! Die van mij heeft wel wat kapotte koppelstukken en verbogen buizen, maar ga maar proberen recht te buigen en met een rol ducttape e.e.a. te herstellen. Was je folie nog wel heel?

Ik heb vorig jaar schoonmaakazijn over het onkruid en gras gegoten, maar prompt daarna ging het regenen, dus het heeft niet gewerkt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:23

Mijn kasje staat weer ja :j Inderdaad met twee rollen ductape en alle naden door de naaimachine gehaald, maar mijn zombiekasje leeft weer :D De folie is enorm sterk, daar verbaasde ik me ook over!

Op zich wel gunstig als de azijn gewoon wegspoelt met regen, dan wacht ik gewoon even totdat ze een tijdje geen regen voorspellen en krijgen ze een flinke lading :Y) Ik zie wel of het werkt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:28

Ik giet op de stoep azijn, zodra de zon flink erop brand, binnen uur dood dan.
Alleen in groentetuin zou ik het niet aandurven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:13

Ik heb nu wat op de moestuinpaadjes en rechtstreeks op de paardenbloem-rozetten gesproeid, eens zien of dat helpt.. Nu ik er nog geen groente in heb staan kan het hopelijk nog geen kwaad.
Het meeste onkruid kan ik wel schoffelen, maar die paardenbloemen krijg je niet zomaar weg ben ik bang..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:29

Ben benieuwd of het helpt!

Gisteren kweekbakken (mini kasjes) gehaald bij de Action en gelijk maar wat gezaaid (tomaat, paprika, aubergine), want die zaaisels van januari blijven echt op 2 blaadjes steken, staan echt stil. Beter maar nu opnieuw beginnen :D

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:44

@Quellian: Leuk, hopelijk gaan deze zaaisels dan wat vlotter. Het is ook nog niet zo zonnig.

Ik heb gisteren tomaatjes, Garten Perle, TinyTim en Ruby Red gezaaid en dan een courgette, een ronde, de Nice a Fruit. Ben benieuwd... Hopelijk gaat het voorzaaien binnen dit jaar beter bij de tomaten dan vorig jaar. Toen werden alleen de direct buiten in een grote pot gezaaide wat.

O ja, ook wat kiemgroenten, mosterdkers en tuinkers.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 11:02

Hier is de kas ook met een paar flinke windstoten vorige week in elkaar geklapt en geknakt.
Maarja, hij begon ook al slechter te worden en ging nog hoogstens een seizoen mee.
Ik heb al mijn plantjes die erin stonden gelukkig nog kunnen redden, daarvoor moest ik wel het zeil scheuren om erbij te komen, maar daar zaten toch al gaten in. De aarde lag wel overal, maar de plantjes (prei, lathyrus en viooltjes) waren nog intact. :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 12:11

Azijn hielp bij mij niet helaas.

Hier de hele ochtend al bezig met verspenen, het puilt uit hier en ik hou mijn vingers gekruisd dat de kat NIET in de vensterbanken springt....

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:03

gisteren mijn tomatenkasje opgezet. Nog nooit eerder een kas gehad. Ik probeer ook mijn druif erdoor heen te laten groeien. Vinden druiven wel fijn.
Ik denk dat ik van de week bij de Aldi maar een kasje haal. kan ik het ook uitproberen met een grotere kas, en hopelijk komt er ooit een hele degelijke waar ik nu nog ff van droom.
Aardappelen, uien en sjalotten zijn al in de grond, romeinse mini sla en rucola ook gezaaid.
De rabarber komt mooi op. Volgens mij heb ik daar wel een beetje teveel van.

Vorig jaar heb ik voor het eerst worteltjes geweckt, gewoon in potjes met schroefdeksel, tweedehands, In de snelkookpan. Ging wonderwel goed. Het laatste potje staat nog helder in de kast te staan.
Daar ga ik dit jaar meer van maken.

Zo leuk om met de tuin bezig te zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:55

Kijken jullie ook zo uit naar komend weekend? :D

Vrijdag ben ik vrij en de kleine man zit tot 15.15 uur op school, dus ik ga echt mijn slag slaan! Zaterdag mijn -door de wind gesloopte- kasje weer opzetten en een tunnelkas die ik vorige week heb gekocht. En dan maar eens beginnen met zaaien!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:37

Jaaa kijk vet uit naar het mooie weer! :D

meterbakken staan klaar om ingezaaid te worden. Wou beginnen met radijsjes, krop en veldsla. Zou het daar alleen nog niet te vroeg voor zijn? wil ik zonnebloemen zaaien...Zit alleen te twijfelen of het ook daar nog niet te vroeg voor is.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:00

Ik heb binnen al een hoop staan. Ik kijk echt uit naar ijsheiligen, buiten lekker los kunnen! Heb geen kasje namelijk, dus ik ga nog niks buiten zetten gezien het rare weer. Rucola is een beetje mislukt trouwens. Iemand enig idee hoe die het liefst wil staan en gezaaid wil worden?

Mijn collectie met de kattenbeveiliging er nog over :))
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:30

Prachtig die kattenbeveiliging :D

Ik had een aantal grote komkommerplantjes.. Maar die hadden het in de kas schijnbaar ineens toch wat te koud -O- allemaal dood..
Vandaag heb ik maar wat nieuwe gezaaid. En al m'n pompoenen enzo :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:33

8nnemiek schreef:
Prachtig die kattenbeveiliging :D

Ik had een aantal grote komkommerplantjes.. Maar die hadden het in de kas schijnbaar ineens toch wat te koud -O- allemaal dood..
Vandaag heb ik maar wat nieuwe gezaaid. En al m'n pompoenen enzo :D

Het heeft gevroren 2 nachten terug :+

Ik moet ook mijn kasje opzetten. Maar ook bietjes, wortels en weet ik wat allemaal zaaien. Morgen ga ik eerst met de paarden aan de gang en als er tijd overblijft, krijgt de tuin die tijd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 21:34

Oh, en je bent roze Annemiek, wat is dat nu weer?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:43

Ja, ik had niet verwacht dat het in de kas nog zou gaan vriezen.. Had alles al wat hoger van de grond op gezet. Helaas geen stroom helemaal achter in de tuin voor de warmtematjes.. Ach ja, die komkommer groeit toch lekker snel :)

De bietjes en wortels heb ik al gezaaid, en ook wat spinazie en rucola en radijzen, en wat plantuitjes en voorjaarsknoflook geplant..
Dit weekend ga ik lenteuitjes, verschillende soorten sla, nog wat radijs en ramenas en een hoop erwten, peultjes, capucijners.. en de maïs zaaien.

En ja, ik ben roze :D ik heb met de 1april grap van bokt meegedaan ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:08

Mijn foliekasje ligt bovenop mijn uitjes, die ga ik vrijdag of zaterdag eerst wat lucht geven.
Dan nog even zand halen, zodat ik een geul kan graven, vol kan gooien met zand en wortels kan zaaien.
Vanavond 20 palen gekocht, afgelopen week 60m spanband, hopelijk gaan de kasjes dan wél blijven staan.
Morgen nog even een kweekbak vullen net komkommer en courgette. Vrijdag gaan m'n sugarpods en blauwschokkers in de volle grond (hopen dat de slakken er afblijven). Moet nog zoveel doen eigenlijk :P