De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:39

Sperziebonen? Die mogen echt pas na half mei. Een graadje vorst en je kan ze weggooien helaas.

Ik ben hard bezig met het verpotten van mijn tomaten. Die zijn enorm!
En een hoop stekjes gezocht.. Van mijn citroenboom, en van de vlinderstruik en hortensia's en rozen enzo.. Geen idee was er allemaal gestekt kan worden, ik zie wel wat eruit komt :D

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:05

mijn zaden van zaden en zo zijn binnen helemaal blij :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:24

8nnemiek, dat meen je niet, zit ik nog zo lang met dingen opgescheept. :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:59

Annemiek, wat voor citroen heb jij staan ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:35

Ik heb twee verschillende citroenplanten, een grote van de praxis en een kleintje van vreeken's. Die van de praxis doet het erg goed, dus daar heb ik nu stekjes van. De soort weet ik zo niet, maar de kaartjes hangen er nog aan dus ik zal straks eens kijken. Ze zijn niet winterhard, dat is wel jammer, maar ach, past nu nog prima in huis 's winters :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 19:12

Ik ben vandaag weer naar de moestuin bij mijn ouders geweest. Het bed met witte uien is ingezaaid en ligt er mooi bij. Vandaag heeft mijn stiefvader het tweede bed omgespit en bemest, die worden voor de wortels en prei. http://i24.photobucket.com/albums/c4/Tdezeeuw99/2015-03-24%2013.51.01_zps0xp46ts7.jpg

Ik heb het bed voor de bloemkool en spitskool, wortelvrij gemaakt, leuk die bramen en bessenstruiken maar de wortels groeien de hele tuin door! Nu is het redelijk wortelvrij en heb ik de zes plantjes uitgeplant in hun bed. De plantjes hebben we twee weken geleden op de markt gekocht en die konden volgens de man al wel de grond in. Dat ziet er nu zo uit:
Afbeelding

En toen ging ik verder met onkruid uit de oppervlak trekken en toen ineens, in het hoekje van de tuin, naast de vlinderstruik; rabarber! Dus dat goed vrij gemaakt, de grond eromheen gespit en ben benieuwd of die het gaat doen. We hebben geen idee hoe lang die er al instaat, maar we hadden verder nog geen plannen om daar iets te zaaien dus de rabarber mag ons gaan verrassen. :)
http://i24.photobucket.com/albums/c4/Td ... ippecd.jpg

Ook thuis hebben we al wat voor gezaaid. De kruiden van de AH moestuintjes staan nu lekker in het licht, evenals de broccoli, sperziebonen en radijsjes. Volgende maand ga ik weer heen om de bedden in te zaaien. Half april zal dat worden, dat is toch niet heel vroeg nog of wel?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 20:23

Ziet er goed uit! En leuk ook, die rabarber :)
Half april kun je al een hoop zaaien inderdaad :)

Foto van mijn verpotte tomaten en pepers/paprika, mijn stekjes en mijn leuke perspotjes :D
Afbeelding

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 21:52

Ziet er goed uit 8nnemiek!

Ik kan echt niet wachten om te gaan zaaien in de tuin en de plantjes te zien opkomen. :D

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:21

Jellie schreef:
Wat leuk dat je zo fantiek bent met peperplanten Sonja_vR. Ik eet ze nooit dus zou ook nooit op t idee komen.
Jij bent er wel een soort van verslaafd aan in je gerechten?
Hoeveel van die sperciebonen planten heb jij ongeveer staan zodat je daar wel een leuk maaltje vanaf kunt halen?

Kopen jullie de tomaten als plantjes bij bijv. de tuincentra of bestel je echt zaden bij een fijne webshop?
Mijn vader had een vriend en die kweekte veel soorten tomaten en wij kregen altijd diverse zaden.
Was erg leuk.. helaas gaat t niet zo goed met mijn pa dus hij zet geen groentes meer..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:33

Ik kweek tomaten op van zaad. Koop ik bij mensen die hobbymatig zaad oogsten van eigen planten(de tuinkabouter, diana's mooie moestuin ) en kwekerijen/kleine bedrijven zoals de nieuwe tuin, leven van het land, maar ook bij de boerenbond en online zaadhandels in binnen en buitenland, ebay etc.
Zo heb ik gele, groene, oranje, rode, blauwe, bruine etc, effen en gestreept
Houd de tuin lekker verrassend.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:51

Zo, ik heb een tomatenkas gescoord bij de aldi net.
Voorgaande jaren deed ik met speciaal plastic, dit lijkt me veel handiger, omdat ze dan niet meer per stuk 'verpakt' zijn.
Ben benieuwd of het wat is en hoe lang ie meegaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:11

Ik ken mensen die dat tomatenkasje inmiddels alweer voor het vierde seizoen gaan gebruiken dit jaar en die zijn er heel tevreden over

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:58

ow kijk, dus kan wel verwachten dat ie langer meegaat dan 1 seizoen, dat zou wel tof zijn.
Maar hij was maar €24,95 dus dacht, voor dat geld kan ik het wel proberen. :+

Overigens heb ik toen ook een keer die halfronde lage tunnel bij hun gekocht (of was het toch lidl?) maar die heeft ook 3 seizoenen overleefd.
Nu word ie wat slechter, maar is nog wel heel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:44

Maaike, wat leuk dat je in je opa's voetsporen treedt.

En hier op deze blz bedankt voor de waarschuwing van de sperziebonen en vorst.
Had ze dit weekeind naar buiten willen zetten, maar laat ze dus nog maar binnen.

Alles komt hier op, behalve de paprika, maar ik heb alles onverwarmd staan dus daar ligt dat denk ik aan.

Rest groeit als een tierelier, vooral de doperwten, kunnen die wel tegen beetje vorst?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:58

Paprika heeft inderdaad veel warmte nodig. Vanaf een graad of 25 gaan die pas echt lekker. Het helpt om ze in een kweekbak in de volle zon te zetten, maarja, dan moet er natuurlijk wel zon zijn }:0
Doperwten kunnen prima wat vorst verdragen. Die van mij zitten nu in de kiembakjes op mijn aquarium. Zodra ze beginnen te kiemen gaan ze meteen de volle grond in :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:18

Ik heb chinese kool zaadjes gekregen. Nooit eerder gehad. Iemand ervaring mee?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:15

Mijn tomaten zijn in een groter potje gegaan, maar staan nu ook in de schuur onder de deksel van kweekbak. Op mijn kamer stonden ze al een poosje zonder deksel van kweekbak.

En crea geweest met bloembollen en benieuwd of het ook wat gaat worden.
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:08

Wat voor bloembollen?

Fijn om te weten dat de doperwten wel naar buiten kunnen, die zijn dit weekeind dan de sjaak.

Mijn nog op zolder wonende moestuin.
Afbeelding
In grote bak vooraan, prei, dan broccoli, dan bonen, dan doperwten.
Grote bak achteraan, alleen doperwten ander merkje (vond ik zo lekker vorig jaar).
Kleine bak achteraan diverse soorten sla en nog iets.
Kleine bak ervoor paprika, doet nog niets.
kleine bak daarvoor ui.
Voorste kleine bak tomaatjes.

En heb vanavond gratis voor niks 14 AH moestuin potjes gescoord, stonden voor de AH voor het meenemen. Moet ze nog zaaien.
Rucola, veldsla, sla
radijs, wortel, aubergine
broccoli, prei, lente ui
tomaat, ?
basilicum, tijm en ? kruid

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:11

Ziet er mooi uit! Lekker roze haha.

Leuk die bloembollen. Wat voor soort inderdaad?

Mijn moeder had dus bloemen voorgezaaid binnen. Maar op de één of andere manier is er een naaktslak in haar kweekkas terrecht gekomen. Vond het al zo gek dat er dingen begonnen te groeien en opeens was het weer weg :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:22

Hongerige naaktslak dus, wel zonde, zaai je iets leuk voor is het slakkenvoer.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:25

@Sjolvir: Leuk, lekker vrolijk zo roze! :) Wel leuk van die gratis AH moestuintjes! :)
@Marcella: Benieuwd naar welke bloembollen inderdaad!

In de tuin komt bij mij al veel op. De krokussen hebben hun beste tijd al gehad inmiddels, blauwe druifjes komen op. De roze druifjes ook, maar 2 geloof ik? Waren dure bolletjes en ik hoopte dat 1 zakje met 5 (ja weinig hè?) me dit jaar al wel meer roze druifjes op zou leveren. Misschien hebben ze het toch niet zo naar hun zin?

Er komen ook al veel narcissen en tulpen op. Ik baal wel dat ik meerdere bollen/knollen bij het tuincentrum heb gekocht die dan vervolgens iets anders worden dan de verpakking beloofd... Dag roze dubbele narcissen :( Die worden straks weer oranje geel, niet helemaal mijn kleuren...

Meer mensen die daar last van hebben?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 16:58

Afbeelding
Dit zijn de bloembollen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:27

Die zien er leuk uit :)
Ik heb er dit jaar een aantal van de Aldi.. Benieuwd wat daar uit komt. Ik moet ze nog de grond in doen..
Ik was vanmorgen net halverwege met het planten van de aardbeien (uitlopers van vorig jaar) en toen begon het weer te regenen _-:( K*tweer, ik heb zo'n hekel aan zo veel regen net nu ik zo veel moet doen buiten.. :=
En van t weekend alweer regen, nóg meer.. Al drie weekenden lang willen we een hoop gaan klussen, en tot nu toe élk weekend slecht weer -:(-

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 21:44

Afbeelding
Mijn gezellige moestuintjes :D

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:47

Ja het is echt gek weer vandaag. Ene moment zon, 5 minuten later regen :'(

Ziet er leuk uit hoor jilletje. :)

Ik heb al mn moestuintjes die ik had gezaaid weggegooid haha. Had geen zin om al die plantjes helemaal uit elkaar te gaan peuteren en in 1000 potjes te stoppen. Alleen 1 courgette plantje hou ik omdat ik daarvan 2 zaadjes uit het papiertje had gepeuterd en er 1 opkwam :)