de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:12

Prairy schreef:
Ik heb gisteren paprika, peper, snack komkommer en een paar tomaten voor gezaaid, die staan nu binnen op warmte matjes.

Wij hebben folie voor onze tunnelkas besteld bij Wildeboer.com

Ik val hier even binnen. Lees al een tijdje af en toe mee. Vorig jaar verhuisd naar een huis met grotere tuin dus we willen hier weer wat meer gaan moestuinen.

Wat voor warmtematjes gebruik je hiervoor? Mijn vriend heeft vorige week heel enthousiast van alles gezaaid, maar volgens mij hebben we de verwarming niet hoog genoeg voor pepers enzo om het goed te doen :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:28

Heeft iemand ook tips voor kweken in potten/bakken? In de volle grond lukt eigenlijk gewoon alles, maar ik heb ook een verhoogde bak waar ik rozemarijn, Thijm en salie in had en alles is in de winter overleden. Zo ook de rozemarijn die ik in losse potjes nog had gestekt. Ik had ook een mooie pot met lavendel, ook die lijkt het niet meer te doen. Ik gebruik gewoon potgrond.

In die verhoogde bak had ik eerst ook aardbeien maar die overleefden het ook niet.

Daarnaast komt er in potten ook elk jaar wat onkruid of gras wat er dan bijna niet tussenuit te halen is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:23

Had je de kruiden bij elkaar staan.

Ze hebben alle 3 verschillende behoeften van grond en voeding.

Tijm schrale grond, maar water doorlatende grond en weinig voeding.
Rozemarijn lust flink wat water en voeding zeg die geen nee tegen. Wel water doorlatende grond.
Salie die is naar mijn idee de makkelijkste en flinke woekeraar.

Zou ook kunnen dat er iets in de grond zit wat de wortels opeet. Dan zou je ook aaltjes tegen engerlingen uit kunnen zetten.

Of muizen/woelratten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:32

Hoe bewaren jullie je zaden? Ik ben al een tijd op zoek naar een ideaal opbergsysteem, maar ik heb het nog niet gevonden. Ze zitten nu in een afsluitbaar kistje met drie vakken, maar ik zou iets willen met maandkaarten en waarin je makkelijk kunt rouleren ( dus steeds de huidige maand vooraan kunnen zetten)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:38

Ik heb verschillende systemen geprobeerd en ben nergens extreem fan van. Laatste probeersel is van afgelopen jaar, voor in een stevige map van die foto insteekhoezen van 4 in 1 A4 formaat hoes.

In die vakken kan je dan per hoes 4 zadenzakjes kwijt.

Je kan de zadenzakjes verwisselen. Je kan tabbladen in de map er tussen doen enz.

Afbeelding

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:47

In een plastic bak. De zaden staan normaal in mijn schuur. Dus handig als de muizen er niet van kunnen snoepen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:51

pmarena schreef:
Ik heb verschillende systemen geprobeerd en ben nergens extreem fan van. Laatste probeersel is van afgelopen jaar, voor in een stevige map van die foto insteekhoezen van 4 in 1 A4 formaat hoes.

Je kan de zadenzakjes verwisselen. Je kan tabbladen in de map er tussen doen enz.

[ Afbeelding ]

Dat ziet er handig uit!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:01

Trouwens heb eventueel wat pepper plantjes gratis op te halen.

Alblasserdam, Papendrecht of Hendrik Ido Ambacht.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:07

Ik ben ook weer van de partij! Al het een en ander voorgezaaid binnen en kon niet wachten dus buiten aarbeien in de bak gezet.

Vorig weekend 4m2 zand in mijn nieuwe bakken geschept en met dit zonnetje heb ik er helemaal zin in.
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:22

pmarena schreef:

[ Afbeelding ]

Dit doe ik ook, werkt goed.

Vriendin heeft dit nu ook overgenomen.

Bjarni schreef:
Prairy schreef:
Ik heb gisteren paprika, peper, snack komkommer en een paar tomaten voor gezaaid, die staan nu binnen op warmte matjes.

Wij hebben folie voor onze tunnelkas besteld bij Wildeboer.com

Ik val hier even binnen. Lees al een tijdje af en toe mee. Vorig jaar verhuisd naar een huis met grotere tuin dus we willen hier weer wat meer gaan moestuinen.

Wat voor warmtematjes gebruik je hiervoor? Mijn vriend heeft vorige week heel enthousiast van alles gezaaid, maar volgens mij hebben we de verwarming niet hoog genoeg voor pepers enzo om het goed te doen :+

Ali.

Ik heb langwerpige zonder temperatuur meter en een bredere met temperatuur meter. Ik vind met fijner omdat ik dan zelf kan bepalen hoe warm ze worden. Alleen niet vergeten om de sensor in de aarde te stoppen :=

Pepers en paprika hebben wel warmte nodig inderdaad, vorig jaar heeft dat bij bij goed geholpen. Niet dat ik er veel vruchten aan heb gehad buiten... Dit jaar ga ik ze in de kas zetten.

Malenka, ik zou vooral ook kijken naar hoe het werkt met het systeem dat je gebruikt. Ik gebruik de Schijnbare chaos van Yggdrasil en heb daar dus ook bepaalde maten bij qua rij/plaatsing.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:44

Mijn systeem is 'ik die weer eens te veel wil'. :o

We zijn nu bakken van 75*145 aan het maken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 12:55

Ja daar kan ik je niet mee helpen, van dat virus heb ik ook altijd last :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:22

Netjes en strak de meesten. Wow :oo zo geordend ben ik nog niet. Ik pak beetje bij beetje een stukje grond erbij. Afdekken en flink later stukje omscheppen. Daar piepers in zetten :+ en de rest langzaam verdelen.

Vandaag de nieuwe bessenrij deels kunnen afmaken, er stonden jonge sprietjes tijdelijk op een verkeerde plek waar ik dit jaar wat grond inpik. Alles netjes kunnen uitscheppen en verplaatsen. Er staan nog bessen in nederland die nog overmoeten en dan is er nog aanvul ruimte voor nieuwe soorten. :D

En een stukje al omgeschept weer. Kort ivm een herstellende schouder. 5 minuten wat gespit was eigenlijk al te lang. Maar hee het is 5 minuten *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn zaden liggen nu in een koelkast die uitstaat. Per schap kleine zaadjes aangebroken of nieuw. Soort van gesorteerd rechtop staand in bakjes, ik wil daar nog een beter systeem voor bedenken. Maar ik zal de koelkast moeten blijven gebruiken ivm de knaagdieren die graag een knabbeltje nemen, die houd ik liever uit de schuur door geen enkel eetbaar iets bereikbaar te hebben voor ze.

De geoogste aardappelen liggen ook in een koelkast die uitstaat. Mocht het te warm worden kan ik die aanzetten en liggen ze in hun eigen koelcel :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:29

Strak en netjes zijn die bakken inderdaad, maar vooral ontzettend fijn! Er komt veel minder onkruid in, en nog minder gras. In ons eerste stuk voedselbos hebben we in gras aangeplant en dat blijft een ramp met gras. De moestuin hebben we in lange bakken van 120x390 aangelegd.

Het laatste stuk voedselbos hebben we ook in bakken gedaan met teelaarde, ook 120 breed en zolang als het stuk grond was. Vooraf veel werk en kosten, maar nu veel betere groei en ook hier veel minder onkruid en gras erin.

Ook onderhoud rondom is vele malen makkelijker met gras maaien, gewoon de paden maaien, eens in de zoveel tijd even met een trimmer langs de bakken, klaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 14:33

Ik ben ook gek op bakken. Deels werk ik daar ook al mee. Ik heb er twee gevuld en beplant (kruiden en aardbeien) en twee zijn nog leeg ik heb het geluk dat ik ipc bakken kan krijgen gratis. Afval voor een bedrijf maar ideaal als enorme bak in tweeen gezaagd. Een ipc bak geeft twee plantbakken. 500 m3. Die wil ik over twee weken gaan vullen met grond. Daar gaat een mix in van groentes. Een komt in de tomatenkas te staan een buiten.

Maar het is zonde om mijn perceel niet te gebruiken als moestuin voor de grotere dingen. Alleen moet ik dan steeds een stukje weilandgras inpikken, kost even maar langzaam breidt het uit. Aan de andere kant is al eerder afgedekt daar ga ik over twee weken mee aan de slag met hulp. Veel verder kan ik niet uitbreiden voorlopig dan kom ik klem met de fruitbomen en bessen

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:59

Ze adviseren idd een breedte van maximaal 120 cm, die van 2 kanten te bereiken is. Omdat je er dan met een gemiddelde armlengte het beste bij kunt en nog comfortabel kunt werken. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 16:43

Mijn ibc vat is 100 bij 125 en 60 cm hoog goed te doen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 17:22

Ik vind vakken van 3 bij 1 meter fijn, ik ben niet zo groot maar met deze maten kan ik overal goed bij, zowel voor onkruid weghalen als voor oogsten. Ook netten spannen is makkelijk met die maten (een net van 5 bij 2 meter past dan perfect over de bogen in zo'n perk).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:16

Ik vind het fijn om de verschillende voorkeuren te lezen en de redenen waarom dat de voorkeur heeft. Ik wilde vooral alle bakken dezelfde maat geven en klein genoeg om nog eens creatief in te delen of gewoon ergens tussen te schuiven in de tuin. Vandaar de keus voor een niet te brede bak. Maar 60 vond ik inderdaad wel echt te smal. Vooral de opmerking over dat sommige planten gewoon meer breedte nodig hebben liet me dat inzien.

Mijn bakken zijn nu dus 75 breed. Als ik ze dan tegen een gevel zet oid kan ik wel nog overal bij. En met 145 lang zijn ze klein genoeg om op veel plekken te kunnen gebruiken. Per bak is het zo ruim 1m2 oppervlakte.

De eerste twee staan. Nu de rest nog.
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:35

Karuna, ook heel fijn toch dat je er telkens een stukje bij kunt pakken als je daar behoefte aan hebt?

Bij ons is het grootste deel van het terrein aangelegd met vaste planten. Als een soort mini voedselbos. Daar kom ik zo min mogelijk aan de grond. Vandaar de bakken voor eenjarigen.

Het is veel werk al het scheppen van compost. Maar langzaamaan komen we er wel!

Afbeelding

Het ligt hier niet optimaal in de zon. Maar het pakt toch van zonsopkomst tot 15.15 uur zon. Dus ik denk dat het wel goed komt. En het leuke is dat dit vanaf onze oprit (waar ook de stal staat) naar de voordeur is. We lopen dus zometeen allebei meerdere keren per dag door de moestuin. Ik denk dat het mij zal helpen om alles goed in de gaten te houden.

En aan die muur naast de voordeur komt een buitenkraan. Dus ook dat zit mooi dichtbij als de regenton leeg is.

Voor het raam aan de rechterkant komt een vuurplaats.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 08:57

Even een vraag. Ik heb kweekasten met licht gekocht. Maar hoe lang laten jullie de lampjes aan?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:12

Dag en nacht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:30

Met slapen uit.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:58

Wat is dan slim? 12/12 of 8/16?

Marcella