Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mar_fay

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:51

Alle kiemen eigenlijk, niet alleen tempeh. Humus met noten erdoor is ook lekker, mosterd/honingdressing met sla, pesto, tomaat/gedroogde tomaat, komkommer, wortel (geraspt), appel (geraspt)...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 01:02

Ik gooi door mijn wraps alles wat nog in de koelkast ligt en op moet, evt met een lik hummus of mayo

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:38

Hummus of muhamarra met bladgroente tomaat, komkommer, paprika etc is hier een standaard lunch
Maar merk dat ik er wel iets van tofu op moet doen om lang genoeg vol te blijven
(Of iets anders, maar proteïne dus )

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:42

De nieuwe vegetarische kroketten van mora zijn echt heeerlijk! Vriendlief vindt ze ook lekker. Tot nu toe bij het eerste pak geen allergische reactie (van pinda). Was een beetje bang gezien op de verpakking staat 'in samenwerking met de vegetarische slager', want ik krijg van hun producten uit het vriesvak vaak kriebels in mn keel/opgezwollen lippen vanwege de sporen. Hoop dus dat deze kroketten worden gemaakt in dezelfde fabriek als de andere mora producten, daar krijg ik namelijk nooit kriebels van. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 20:03

De bitterballen zijn ook héérlijk, vooral ook voor de vleeseters in de familie, want het verschil is gewoon echt niet te proeven!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 08:36

Ik was dit weekend op festival en heb een soort vegan kapsalon op met seitan worst en gebakken aardappelen en tortillachips :Y) echt heerlijk

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:30

Klinkt goed! Ik heb van het weekend de groentekroketten van Van Dobben op. Opzich best lekker, ik had alleen de stevige paprika smaak niet direct verwacht

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 09:31

Sintara schreef:
Klinkt goed! Ik heb van het weekend de groentekroketten van Van Dobben op. Opzich best lekker, ik had alleen de stevige paprika smaak niet direct verwacht

Van Dobben krokketen kan ik dus ook niet hebben vanwege allergische reacties.. :(

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:45

Is er een website of iets waar ik in de gaten kan houden wat de aanbiedingen zijn? / waar iets het goedkoopst is?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:51

Ben je al geabonneerd van de De Wakkere Winkelaar-folder van Wakker Dier? :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:10

Gaby schreef:
Ben je al geabonneerd van de De Wakkere Winkelaar-folder van Wakker Dier? :)

Ja die heb ik!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 16:15

Ik heb me geabonneerd op een paar zoekwoorden bij voordeelmuis. Daar kun je aanbieding-mails laten sturen op woorden naar keuze, bijvoorbeeld 'vegetarisch' of 'vegan' of 'alpro'. En dan kun je ook nog instellen op welke dag je die wil ontvangen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:19

Vandaag heerlijke sticky noodles met hoisin saus op en verse loempia's gemaakt. Die hebben nog een beetje oefening nodig - niet qua smaak, maar enkele ploften uit elkaar. Dus volgende keer minder vulling en dubbelop rollen. Ik had al dubbele bladen gepakt, maar dat was dus niet voldoende. Maar lekker waren ze wel :j alhoewel m'n sjefke er minder over te spreken was, want ik had er koriander in gedaan en hij heeft het verkeerde gen :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:52

Hoe maak je de loempia's? Heb ik altijd al willen maken! Heb je recept?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 21:17

Welke bladen gebruik je, mar_fay?
Ik heb het wel eens geprobeerd met rijstvellen, maar die ontploffen bij mij ook steeds. Binnenkort ga ik nog eens een poging doen met filo deeg.

Als vulling gebruik ik altijd taugé, glasnoodles, wortelreepjes, evt witte kool, gember en prei.. en voor de smaak alleen sambal. Dan krijg je de echte, lekkere vietnamese loempia :9

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:20

Lekker shoarmapizza gemaakt :) passata, veggie kebab van greenway, rode ui, pepertje en violife strooikaas en op het eind looksaus. Mjam!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:42

8nnemiek schreef:
Welke bladen gebruik je, mar_fay?
Ik heb het wel eens geprobeerd met rijstvellen, maar die ontploffen bij mij ook steeds. Binnenkort ga ik nog eens een poging doen met filo deeg.

Als vulling gebruik ik altijd taugé, glasnoodles, wortelreepjes, evt witte kool, gember en prei.. en voor de smaak alleen sambal. Dan krijg je de echte, lekkere vietnamese loempia :9

Klinkt goed!
En hoelang in de frituur?
En hoeveel gember?

@poes
Toevallig! Ik heb vandaag ook weer pizza op. Was echt heel lekker. Goed veel groetjes, wat Italiaans kruiden en peper en paar floddertjes pesto!
Afbeelding

Toen ik nog niet vegan was, was ik dol op die goedkope €2 pizza's van de Appie, met mozzarella. Dan vond ik de mozzarella en kaas altijd zo lekker. Maar dat mis ik op zo'n goed gevulde pizza echt niet meer! :D. Het enige wat ik mis zijn goedkope kant en klaar pizza's... Die bestaan dus echt niet voor mijn gevoel. (Ja ooit had de Lidl ze, had er toen 10 ingeslagen maar die zijn op :+).

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:55

Ik heb kant en klare loempia bladen van de toko, ze heten TYJ Spring Roll Pastry. Ik gebruik er dan twee tegelijk, niet te vol dus :+ en dan oprollen. Vastlijmen met een dik water/bloempapje langs alle randen die elkaar raken. Mijn vulling bestond uit fijngesneden paarse bataat/flink gember (ca 3 cm)/knoflook/ui in halve ringen/lente ui/chinese kool/geraspte wortel/taugé/rijstmie gekookt in shii take water (de shii takes heb ik voor de hoisin sticky noodles gebruikt). Ik heb alles eerst geroerbakt en warm/lauw verwerkt, dus de vulling was al gaar. Dan frituren op 170*c tot ze mooi goudbruin zijn. Degene die openklapten en te dik waren hebben we in de oven gebakken, die heb ik zo als brunch :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:38

Conclusie: Uit de oven zijn ze ook lekker. Klein beetje olijfolie bovenlangs smeren en dan bakken op 220*c, ca 15/20 minuten. En ook meteen een stukje gezonder.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 11:42

Gisteren dan eindelijk mijn kroketten gekokkereld. Of zoals wij dat aan tafel tezamen formuleerden: content & koket knapperige kroketjes kokkerellen.

De basis is een bouillon, dat kun je eigenlijk van alles maken. Bij mij was dat grof gezegd: pompoen, ui, knoflook, wortel, prei, veel verse kruiden (o.a. lavas, marjolein, salie, rozemarijn), hete pepers, ketjap. Kook 'm ver in - dat was bij mij door omstandigheden niet gebeurd, ik zal jullie er niet mee vervelen. Stamp 'm grof of snij alles heel fijn (maar dat is pokkewerk). Is het te nat, zoals bij mij, of wil je gezonder, gooi er dan gekookte kikkererwten bij (of pak kikkererwtenmeel). Zet in de koelkast om koud te laten worden - het is dus het handigste om dit een dag eerder te maken. Hierna is het moment om bijvoorbeeld een vrij droge, doch zachte geitenkaas toe te voegen. Gebruik meel en tussen je handen losgerold brood (haal de korstjes eraf en maak er salade croutons van of rooster ze en gebruik ze voor je grove paneermeel) om je ragout te verdikken tot je er vrij goed balletjes uit kunt scheppen en tussen licht met bloem bestoven handen snel tot een worstje kunt rollen. Rol deze dan door de fijne paneermeel en leg even op een houten plank. Klop vervolgens ei los (besluit je om zelf mayonaise te maken, gebruik dan alleen het eiwit), rol ze door het ei en vervolgens door grof paneermeel. Leg ze dan nog een tijd in de koelkast zodat ze goed gekoeld je frituur in kunnen op ca. 160-170 graden en frituur ze goudbruin. Die van mij waren lekker met zelfgemaakte paprika mayo en zoet-zure chilisaus. En frietjes en een grote salade natuurlijk :9

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 15:13

Het recept heb ik gekopieerd. Wordt ooit uitgeprobeerd. Zit in de map smullen maar. Bedankt.

Hier bezig met paasbrood. Ben benieuwd. De amandelspijs was wat te zacht verder lijkt het wel goed te rijzen.

Afbeelding

500 gram bio bloem, 10 gram droge gist (of 450 gram koopmans broodmix), 5 gr zout, eitje (is niet echt nodig),400 gr krenten/ ropzijnen gewassen en gedroogd, 100 gram sucade fruitstukjes (kant en klaar kopen0 scheutje citroen, 1/2 theelepel kruidnagelpoeder (ik heb 2 kruidnageltjes fijngestampt) , 1/5 tl kardemonpoeder (ik heb beetje kaneel en beetje nooduskaat gebruikt), 100 gram geschaafde amandelen, scheutje amandellikeur.
Maar brooddeeg of gebruik de broodmix en maak daar brooddeeg van (de droge gist heb ik in licht verwarmde melk met piepje laten werken). Als je fijn brood hebt, doe dan de geschaafde amandel voorzichtig er onder kneden, dan de rest van de ingrediënten. Zet dit deeg in een schaal weg met een vochtige doek erover. Hier in het zonnetje laten rijzen.

Maak normaliter zelf amandelspijs paar dagen van te voren. Of koop hem kant en klaar (200 gram). Daar zijn verschillende recepten voor. Ik heb amandelpoeder gedaan, met honing (1 op 1 en meel) en scheutje amandellikeur, en wat bloem en rauw ei. Dat doe je goed door elkaar en het liefs laat je dat een week in de ijskast. Ik had het te druk en heb het vandaag gedaan dus maar een uurtje in de ijskast gelegen vandaar dat ie niet echt goed was.

Na 2 uur rijzen deeg voorzichtig op de bakplaat gelegd met daaronder bakpapier dat met bloem bestoven is. Voorzichtig gerezen deeg omlaag duwen en in het midden de rol amandelspijs in de lengte neerleggen. Deeg voorzichtig dubbelklappen en de naad dicht drukken voorzichtig. Dan wederom een half uur in het zonnetje onder een schone vochtige doek. Dan de voorverwarmde oven (200 graden) in schuiven 45-50 minuten. Hopelijk wordt ie lekker :9 . Morgen heb ik geen tijd want ik krijg toeristen in de gîte, vandaar dat ik hem nu maak. Vaak wordt dit brood lekkerder als het eventjes ligt. Het is voor morgenavond en de pasen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 16:19

Morgenavond mogen we proeven. Maar het voelt goed en ziet er heerlijk uit!

Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 20:30

Lekker Pien! Ik heb een challah gemaakt voor Pasen. En morgen in de Efteling :) gebaseerd op een recept van lazy cat kitchen, maar daar ben ik vrij losjes mee omgesprongen. Foto’s kan ik via mobiel echter niet uploaden, helaas. Ik ben echter dol op amandelspijs, dus misschien dat ik volgende week nog wat bak. Kan best toch, na Pasen? :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:44

Paasbrood ken ik niet. Ik heb de Tuna pasta bake gemaakt. Ontzettend lekker maar smaakt niet naar tonijn haha. De ‘tonijnsalade’ die je eerst maakt had ik wel zo op een toostje willen doen trouwens.

https://www.bosh.tv/recipes/vegan-tuna-pasta-bake

Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:56

Paasbrood is super Nederlands volgens mij :P Fantastisch. Wit brood met krenten (eventueel geweekt in alcohol), sukade, ander gedroogd fruit, amandelen en een rol amandelspijs door het midden. Je eet het met roomboter en poedersuiker en het is echt ge-wel-dig. Zelf maken is soms een beetje lastig, maar het is het zo ontzettend waard.
Challah is daar een beetje de Joodse variant van en het is een gevlochten brood, dus het ziet er prachtig uit. Maar er zit geen spijs in, dus dat mis ik dan wel een beetje.