De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:37

Lichter en koeler zetten.
Lange steeltjes betekent gewoon dat de plant het gevoel heeft dat hij nog onder de grond/bladeren zit waardoor die verder omhoog wil om de zon op te zoeken. De meeste plantjes doen het in deze tijd van t jaar het beste rond de 10-15 graden buiten in de zon.
Mijn zaaibakjes gaan elke dag naar buiten (met deksel) en elke avond weer naar binnen :Y)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 10:46

Quellian schreef:
Mijn kat trok gister een meloen zaailing uit z'n voegen. Toen ik in m'n handen klapte om hem weg te jagen denderde hij nog even over de rest heen, tjaaa...
.

Wacht maar tot je een fret hebt... Alles wordt uitgegraven als je niet oplet! Met als gevolg dat de plantjes en zaailingen in stukjes liggen! Overal grond, blaadjes en wortels!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:45

hier veel ah moestuin tuintjes, waaronder oa basilicum, bosaardbei, cherry tomaatjes en sla.

Basilicum en sla hoef je in feite toch niet te verspenen? Als ik de zaaitjes uit het papiertje frummel en meteen in potten zaai?

En wat is handig om te doen bij de bosaardbei en cherry tomaatjes?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:06

Basilicum niet, sla heeft wat meer ruimte nodig dus dan zou je al een zaadje per potje moeten zaaien.

Die AH plantschema's kwam ik vanmorgen ook tegen, maar wortels en radijzen in potjes zaaien, dat is mij dus nog nooit gelukt.. Die doen het veel beter direct in de volle grond, en later uitdunnen!
Aardbeien zaaien, daar begin ik niet eens meer aan :Y) het eerste jaar geven die geen of bijna geen aardbeien. Maar die kun je het beste gewoon in een potje zaaien (let op: niet bedekken met aarde, het zijn lichtkiemers!) en later verspenen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:13

Oké! Dan doe ik de basilicum direct in een potje. Dun ik later nog wel uit.

Sla ga ik ook direct in een pot zaaien. Drie per pot en dun daarna ook uit.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:58

Zijn er ook mensen die planten in de grond met een eigen gemaakte kas eroverheen?

Kan dat ook met de zaai lingen in bijvoorbeeld april? ivm vorst overleven ze dat dan?

Ben een newbie wat dit betreft...

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:12

Joepie! Mijn rucola is aan het tevoorschijn komen in mn moestuinbak buiten!

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:17

Mag ik mij hier ook melden? :) ga dit jaar voor het eerst beginnen met een moestuin. Mijn opa gaat me hierbij helpen, hij heeft jarenlang de moestuin gedaan maar hij wordt nu echt oud en ik word zijn opvolger. :D op de foto's kunnen jullie onze moestuin zien. Ben nu bezig met alles omspitten maar ik ben nog wel een echte leek in moestuinen hoor. Van jullie leer ik al heel veel! Vind het tot nu toe ook erg leuk om te doen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:23

Dat is een mooi stuk zeg! En een gave grote kas!
Veel werk he, dat spitten. Ik ben ook nog steeds hard bezig. Ik moet zaterdag alle paadjes klaar hebben, want dan kunnen we bij het milieupark gratis compost ophalen.. Dus dat wordt een flinke aanhanger vol laden :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 12:35

wow, wat een grote kas! Mooi!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:01

Mooi stuk tuin zeg!

Ik kan hier ook weer verder! :D

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:06

Mooi stuk heb je daar!
Leuk dat steeds meer mensen gaan moestuinieren.

Ik ben bezig met allerlei dingen te verpoten.
De boel staat alweer aardig vol boven :+
Ben altijd wel blij als alles naar buiten kan.

Zaterdag hier ook gratis compost halen, helaas maar 5 zakken.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:49

Kaygee schreef:
Mooi stuk tuin zeg!

[ Afbeelding ]

Is dat van die EO pakketjes?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:33

Meh ben niet zo actief hier geweest de laatste tijd. Wel al gezaaid. Nu is 1 courgette van mij al ontkiemd, maar hij groeit zo snel help, paniek! Zijn wortel komt al gewoon onder het potje vandaan o.o

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:35

8nnemiek schreef:
Dat is een mooi stuk zeg! En een gave grote kas!
Veel werk he, dat spitten. Ik ben ook nog steeds hard bezig. Ik moet zaterdag alle paadjes klaar hebben, want dan kunnen we bij het milieupark gratis compost ophalen.. Dus dat wordt een flinke aanhanger vol laden :D

Een van de redenen waarom ik niet spit := Ik doe aan permacultuur/no-till gardening.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:38

Ja dat spitten is echt super veel werk! Heb nu de rechterkant van de tuin klaar. Nu nog de kant naast de kas.

Ik wil ook graag paadjes maken maar hoe doen jullie dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:39

Ik spit inderdaad ook niet echt normaal, maar mijn moestuin was een paar maanden geleden nog gewoon paardenwei, dus er zitten nog een hoop graswortels en takken in. Ik wil er zo veel mogelijk rotzooi uit hebben natuurlijk.
Ben bang dat er bij mij wel nog een hele hoop onkruidzaden in zitten :=

Die permacultuur, wat houdt dat precies in?

Paardjes maken doe ik gewoon met oude stoeptegels en met ingegraven balkjes met houtsnippers ertussen :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:43

Welke kruiden zijn in potjes goed te doen, en groeien weer door nadat je er wat vanaf hebt gehaald?
Vraag dit voor iemand anders met geen groene vingers, en die graag wat wil proberen en leren.
Bieslook weet ik dat dat wel weer opkomt het jaar erop (staat bij mij in de tuin), basilicum moet je zodanig gebruiken dat ie weer aangroeit.
Maar de rest?

Wat is goed te doen voor iemand zonder enig verstand maar wel de wil om er wat mee te doen en te leren?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:47

_CS_ schreef:
Welke kruiden zijn in potjes goed te doen, en groeien weer door nadat je er wat vanaf hebt gehaald?
Vraag dit voor iemand anders met geen groene vingers, en die graag wat wil proberen en leren.
Bieslook weet ik dat dat wel weer opkomt het jaar erop (staat bij mij in de tuin), basilicum moet je zodanig gebruiken dat ie weer aangroeit.
Maar de rest?

Wat is goed te doen voor iemand zonder enig verstand maar wel de wil om er wat mee te doen en te leren?

Munt! Dat is net onkruid joh. Ik dacht dat ik die van mij vorig jaar verzopen had, maar hij groeit gewoon weer door!

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:52

gister mijn stukje tuin om gespit en poot aardappels en uitjes erin gedaan als het mislukt hebben we altijd nog een heleboel over :D

hopen dat het snel na ijsheiligen is dan kan ik mijn bonen der ook in doen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:06

Ojee, over bonen gesproken.
Zag net de mijne boven, draaien helemaal in elkaar en zijn echt groot!
Maja ze kunnen nog niet naar buiten.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:19

_Mara_ schreef:
Kaygee schreef:
Mooi stuk tuin zeg!

[ Afbeelding ]

Is dat van die EO pakketjes?

EO pakketjes? :o? Deze komen bij zaden en zo vandaan :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:00

@Kaygee Hahaha de EO geeft gratis zadenpakketjes weg voor hun nieuwe moestuin show "Van Hollandse Bodem". En die zitten ook in zo'n zakje, vandaar. http://www.eo-acties.nl/zadenpakket/bes ... adenpakket Ik heb het balkon pakketje besteld en ontvangen. Moet ze nog even in de grond gaan stoppen. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:24

8nnemiek schreef:
Ik spit inderdaad ook niet echt normaal, maar mijn moestuin was een paar maanden geleden nog gewoon paardenwei, dus er zitten nog een hoop graswortels en takken in. Ik wil er zo veel mogelijk rotzooi uit hebben natuurlijk.
Ben bang dat er bij mij wel nog een hele hoop onkruidzaden in zitten :=

Die permacultuur, wat houdt dat precies in?

Paardjes maken doe ik gewoon met oude stoeptegels en met ingegraven balkjes met houtsnippers ertussen :)

Moestuinieren volgens permacultuur is de natuur het werk laten doen eigenlijk :D Het belangrijkste is om te mulchen. Er is echt heel veel over te vinden op internet!

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:58

Meh ik kwam er net dus ook achter dat ik mn courgette een maand te vroeg heb gezaaid. Meh haha. Wat zouden jullie doen?