de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 18:41

black_kelpie schreef:
MarrieLeen schreef:
Ziet er erg mooi en solide uit! En die laatste foto ook, prachtig in gebruik! :) Dank voor je info!
Ik ga me er eens verder in verdiepen. :j

Solide valt wel tegen, het zijn geen heel dikke planken en zeker toen ik bij 3 bakken de steigerbuis klimrekken monteerde vroeg ik me wel even af of dat goed zou gaan. Maar vooralsnog staat het :Y)

Als je het hout niet behandeld en niet zorgt voor iets van een barrière tussen de grond en het hout denk ik dat het na 2 jaar al wel flink staat te rotten.

Ik zit hier op erg arme zandgrond en er zit enorm veel puin in de grond, dat waren voor mij de grootste afwegingen om voor verhoogde bedden te gaan. En dat bevalt echt goed :j

En wat betreft grond, wat heb je erin zitten? Er gaat nogal wat grond in die bakken. :))

Ik heb geen ervaring met kruiden drogen helaas.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 19:02

Daarom heb ik er hügelkultur-bakken van gemaakt, met al het hout en blad en snoeiafval kun je een flinke deuk maken in de hoeveelheid grond die je nodig hebt. Er moest alsnog genoeg in hoor, maar het scheelde behoorlijk.

Afbeelding

Het is een mengsel van cheapo Gamma-potgrond in de aanbieding, perliet om de structuur te verbeteren en compost. Elk jaar zakt het een stukje in en in het voorjaar gooi ik er een nieuwe laag compost op.

Zilfstar

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:40

Hallo! Ik kom me hier ook maar eens melden. Van kinds af aan gewend te moestuinen en na paar slappe jaartjes ga ik het nu weer oppakken. Ik heb een kas met bakken erin die ik aan t opstarten ben (hydro korrels, dan laag hooi/strooisel/mest v de caafs en konijnen, dan aarde en daarop potgrond voor moestuin.) heb 2 compostbakken staan waarvan ik er nu 1 aan t starten ben met tuinafval en de strooisels van de nachthokken v de caafs en konijnen. Heb ook nog stuk grond buiten waar deels aardbeien op staan, en wat ik van voorjaar klaar ga maken voor groenten en kruiden.

Ik zoek inspiratie voor te kweken groenten, of beter ervaring. Ik wil worteltjes en courgette en komkommers doen. De ervaringen daarmee zijn bij mij goed. Nieuw voor mij is paksoi en edamame boontjes. Heeft er hier iemand ervaring daarmee?

Verder ga ik me orienteren op kruiden voor zowel mens, paard als konijn en caaf om wat variatie te hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:30

Wortels en uien/sjalotjes kan je beter combineren. Uien/sjalotjes houden de wortelvlieg weg die er eitjes in leggen en zo krijg je wormpjes in de wortel.

Bieten vinden het wel gezellig om naast de uien te staan. Let op houden van arme grond en worden niet blij van mest (beetje patentkali kan wel).

Bonen houden van een grond met veel kalk en vinden mest niet zo heel belangrijk. Bonen geven stikstof af aan de bodem.

Paksoi valt geloof ik onder de kolen soorten. Kolen zijn verzot op mest en stikstof. Tegen knolvoet kan je lavameel of granulaat gebruiken.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:04

Hoi, ook ik ga me hier maar eens melden. Ik ga ervoor kiezen om een kas, van hout en kaspvc te bouwen, maximaal 8m2 ,meer kan niet.
Ik ben van plan om in etages te kweken. Dus bakken of potten. Zoals de aardbeien en de uitjes die kunnen in een bak aan de schutting. Dus die nemen niet zoveel plek in.
Ik moet hiervoor wat planten verplaatsen dus ik moet echt nog even geduld hebben.
Dit is een beetje het voorbeeld zoals ik het wel zou willen.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:28

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volop aan het zaaien bezig.

Afbeelding
Citroenboom heeft er 7 hangen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:16

Marcella wat zijn die kabeltjes op de eerste foto? Groeilampjes of zo iets? Ik heb die bakjes ook, maar geen kabeltjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:23

Ja zitten lampjes in het deksel paar jaar terug bij bol.com gekocht.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:03

Werkt dat goed? Geen slingelige sprieten van plantjes?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:41

Vind het wel werken. Zit alleen als ze in grotere potjes moeten. Maar daar heb ik uiteindelijk een cavia bak met led lampjes aan het deksel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:52

Ik heb van het weekend weer wat geënt, en even geteld hoeveel ik er nog moet doen.

Ik moet echt minder dingen leuk gaan vinden :')

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:09

Ik ben op het gebied van boompjes etc echt een complete noob. Hoor jullie steeds over dat enten, maar wat doen jullie dan precies? :o

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:11

Simpel gezegd, een stukje eenjarig hout van een fruitboom die je wil vermeerderen, plakken op een onderstam, een jong boompje. En dan rekening houden met bijv appel op appel en niet appel op peer.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:59

Ik wil ook zaaien maar mijn zaaigrond is bevroren. Die potjes met lampjes krijg ik hopelijk deze week binnen

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:20

Prairy schreef:
Simpel gezegd, een stukje eenjarig hout van een fruitboom die je wil vermeerderen, plakken op een onderstam, een jong boompje. En dan rekening houden met bijv appel op appel en niet appel op peer.

Appels met peren vergelijken at it finest :))

En je wil die 1 jarige omdat daar je fruit aan komt toch?
Groeit dat dan makkelijk aan elkaar?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:45

Nee omdat die het makkelijkst aanslaat op de onderstam.

Dat moet aan elkaar groeien, en dat wordt uiteindelijk dan je boom. Waar na een paar jaar fruit aan komt als je het goed gedaan hebt. Je maakt dus eigenlijk nieuwe fruitbomen.

Sommige soorten zijn makkelijker als andere, het ligt ook aan de methode die je gebruikt.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:20

Ahh interessant! Dank voor de uitleg!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:39

Als je een scheur heb in een tak kan je dit in wikkelen met folie en eventueel spalken. Beetje mazzel groeit het weer aan elkaar. Blijft vaak wel een zwakke plek.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 17:57

Weer 16 appels geënt. 4 vermeerdering van soorten die ik al had en 6 nieuwe soorten. Ik kan het gewoon niet laten. O:)

Afbeelding
Afbeelding

Trouwe wachter.
Afbeelding

En wat is het hout van sommige rood vlezige rassen toch bijzonder! Als we zo'n boom ooit moeten kappen moeten daar toch prachtige lepels van gesneden kunnen worden...

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:12

Ja dat is echt gaaf! Is dat de Red Devil? Die heb ik ook.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 23:39

Nee. Die was vrij gewoon qua kleur. Dit is van de Red love die we al in de tuin hebben staan. Die staat alleen op een zwakke onderstam en is oorspronkelijk niet opgekweekt op de klei. Dus dat is een vrij zwakke boom. Ik hoop dat die het opgekweekt
op de klei beter gaat doen (nu op m26 dus ook zwak). Vorig jaar heb ik hem ook op een wilde appel geënt en daar ben ik hoopvol over.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 05:30

Ah cool.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:22

Leuke verrassing vandaag! Vorig jaar had ik daslook geplant, maar dat was bijna direct weer verlept en verdwenen. Het leek me een goede plek ervoor, maar misschien dan toch niet. Een paar overgebleven stekken bosaardbei er voor in de plaats gezet.

Maar blijkbaar was de daslook toch niet helemaal weg :D

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb trouwens mijn jostabes gesnoeid en wat stekken in de grond gezet, die lijken mooi aan te slaan. Als iemand van jullie daar belang bij heeft, ik heb er zat :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:29

Heb aalbessen en 1 rode hazelaar stekken van vorig jaar staan. De stekken van dit jaar laat ik voorlopig nog staan laten die eerst maar goed wortel schieten.

Ga denk ik al mijn snoei takken verzamelen om een versnipperaar te huren. Heb nu aggregaat dus zou er een op stroom kunnen huren. Op benzine huren is onbetaalbaar.

Wil ook nog stekken maken van de witte aalbessen en zwarte bessen, maar die moet ik nog snoeien.

De erwten, bietjes en sla gaan naar de kas vandaag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:31

Oh die heb iknog niet. Maar die zijn altijd welkom. :j

Ik ben bezig met de laatste fruitbomen en een nieuwe bessenrij erbij. Deels verplaatsen wat ik al heb en deels nieuw dat via meerbomen.nu afkomt. Aangevuld met andere soorten. En wil komende week het aardbeien veldje wat fatsoeneren. Ik worstel wat met gras dat harder wil groeien dan de aardbeien. Zou stro ertussen helpen?

Mijn moestuin heb ik aan eenkant afgedekt die kan hopelijk binnenkort omgespit worden. En als de bessen verplaatst zijn kan ik aan de andere kant gaan afdekken ook.

Helaas een van de stormen heeft een oudere tunnelkas doek aangetast. Ik wil daar een steviger stuk overheen maken maar waar haal ik van dat proffesionele kas plastic vandaan?

En aanstaande zaterdag wordt er nog een bundel sleedoorn opgehaald. Dat moet een hegje worden met later eetbare vruchten. :Y)

Voorzaaien moet eigenlijk ook al maar de tijd ontbreekt even.

Wat kan al in de volle zware kleigrond met een afdek optie. Oude dakluik van de camper wil ik van de week gaan plaatsen. Dan heb ik 1 bij 1 voorverwarmd