De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hipar

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:08

Ziet eruit als een heel leuk plekje Mara :j

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 16:56

mooi plekje idd.
Ik zal ook eens beginnen me voorzaaien. MOet alleen goed kijken waar ik wat ga planten ivm scharrelende kipjes. Wilde bij hobbyzaden bestellen maar kan niks in winkelwagentje doen. Google leverde op dat er ook niks meer geleverd wordt, dus maar wat anders zoeken. Waar kun je nog meer kleinere hoeveelheid zaadjes bestellen?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:23

http://www.zaden-en-zo.nl/

Ik heb hier eerder wat besteld. Goed bevallen, alleen de hangtomaatjes bleken geen hangtomaatjes (Garten Perl). Dat was wel balen. Verder prima!

Ik heb nog niks voorgezaaid. Vandaag had ik wat andere klusjes en nu geen zin meer :P Van de week maar als het zonnetje schijnt. Vind er ook niks aan buiten, alleen buiten geweest met mijn hond en om de konijnen te verzorgen.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:37

Dagmar80 daar heb ik ook besteld krijg ik deze week als goed is binnen ben zo benieuwd hoe alles daarvan het gaat doen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:56

Heb de tomaten zaadjes van zaad&zo al in kweekbakjes zitten en zijn al echte plantjes aan het worden.

Zit er nu toch aan te denken om de lege plekken in mijn kweekbakje maar andere zaadjes erin te doen, want het is nu zo'n maand geleden dat ik de eerste gezaaid heb.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:21

Dagmar80 schreef:
http://www.zaden-en-zo.nl/

Ik heb hier eerder wat besteld. Goed bevallen, alleen de hangtomaatjes bleken geen hangtomaatjes (Garten Perl). Dat was wel balen. Verder prima!

Ik heb nog niks voorgezaaid. Vandaag had ik wat andere klusjes en nu geen zin meer :P Van de week maar als het zonnetje schijnt. Vind er ook niks aan buiten, alleen buiten geweest met mijn hond en om de konijnen te verzorgen.

Welke hangtomaatjes heb je besteld? Ik heb tiny tumbler besteldj

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:54

@Junangi: Ik heb 2 jaar geleden daar de Gartenperle besteld. Alleen heb ik toen een grotere tomatenplant gekregen in plaats van een hangtomaatje. Misschien was dat één zaadje, de andere tomatenplanten waren geen succes.

Ik heb vorig jaar nog Ruby Red en Tiny Tim gekocht, niet bij Zaden en Zo die ga ik sowieso dit jaar weer zaaien, wie weet ga ik ook nog Gartenperle zaadjes proberen en hopen dat ik niet weer een grote plant krijg. Ik heb geen moestuin, dus ik heb graag alles in een handzaam formaat.

Mocht je ook wat zaadjes willen van Ruby Red en/of Tiny Tim, ik wil wel ruilen met wat Tiny Tumbler mocht je genoeg zaadjes hebben. Ik vind het wel leuk om er ook nog een hangtomatensoort bij te hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:40

Gisteravond vergeten om de zaailingen binnen te halen, dus ik hoop dat ze de vorst vannacht overleefd hebben :=

Het zou eindelijk weer iets beter weer worden he! Ik kan niet wachten om verder te gaan in de tuin. Met deze kou is het echt niet te doen, en ik wil graag wat gaat zaaien en poten!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:49

Sjolvir schreef:
Marcella, als tussenstap kan je ook met de sate prikkers of iets anders de kappen half open zetten.

Dan ben ik wel erg grote kappen nodig om die kat weg te houden. :+

Beest heeft dus ook zijn weg gevonden naar achter tuin..... -O- _-:( _-:(

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:02

Marcella, wat irritant, katten in je tuin!

Wanneer kunnen pootuitjes de grond in? Ik heb gele en rode.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:10

Lastig van die katten inderdaad! Ik ga gaas rondom mijn tuin zetten, niet alleen tegen katten maar ook tegen konijnen en vogels.. Zitten er hier een hoop, dus dat wordt spannend. Vooral jonge bonenplanten zijn vogels dol op, dus ik heb al een hoop netten enzo gekocht..

Pootuitjes kunnen vanaf maart prima de grond in. Zelfs vanaf half februari gaat prima. Die van mij gaan ook zo snel mogelijk erin hoor, zodra de paadjes klaar zijn :j Uien, knoflook, aardappelen, erwten, peultjes, kapucijners, kikkererwten, sla, spinazie, wortels.. gaat allemaal direct de grond in :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:12

De kapucijners en Sugar pods heb ik thuis in bekertjes in de voortuin staan, want op de moestuin zijn ze allemaal opgevreten door de muizen. De knoflook gaat wel goed! Aardappelen wacht ik nog mee, de grond is echt te nat nog (we zitten op vette klei).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 12:25

Mijn tuinbonen doen bijna niets die ik heb voorgezaaid. Jammmer. En ik heb nu 4 meloentjes in de vensterbank die op zijn gekomen. Toch leuk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:37

Ik heb afgelopen weekend een erg handige muizenval gekocht:
Afbeelding
Kunnen meerdere muizen in, geen gif, geen enge klapvallen, dus ik kan ze mooi in het bos uitzetten :D Leek me echt ideaal! Ik ben benieuwd of dat scheelt, want vorig jaar had ik inderdaad ook een aantal muizen in mijn tuinkas en bij de jonge bloemkolen..

Jammer van de tuinbonen zeg, ik had er vorig jaar inderdaad ook een aantal die echt niet wilde kiemen. Dit jaar geen tuinbonen omdat ze hier weinig worden gegeten, maar de rest van de peulvruchten doe ik toch maar eerst op de vensterbank laten kiemen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:46

Zat anders ook te denken aan gaas omheen en eventueel overheen.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:56

Annemiek: Als het bos dan maar meer dan een halve kilometer van je tuin af is, anders loopt hij weer terug! Prachtige val trouwens!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:03

Dat komt wel goed :) Ik ga regelmatig met de hond het bos in, kwartiertje lopen en we zijn vér van de bewoonde wereld, en daar is een stuk bos waar heel weinig mensen komen, de oude bomen laten ze liggen, dus het ligt er vol oude, rotte boomstronken met holletjes en vol insecten, een echt muizenparadijs :Y) Heb er ook al meerdere keren muisjes zien wegspringen, dus ik hoop elke keer weer dat het mijn eigen uitgezette muisjes zijn die er de tijd van hun leven hebben :)) Vorig jaar heb ik er ook al een aantal uitgezet.
Lang geleden deed ik nog wel eens een likje nagellak aan hun staartje, zodat je ze kan herkennen als ze ineens weer in je tuin rondlopen :+

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:45

8nnemiek schreef:
Lang geleden deed ik nog wel eens een likje nagellak aan hun staartje, zodat je ze kan herkennen als ze ineens weer in je tuin rondlopen :+

Aaah wat schattig! En goed bedacht :j

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:37

@8annemiek: Fijn dat jij niet aan van die enge muizenvallen doet maar de dieren weer netjes ergens uitzet! Ben benieuwd of je er nog eentje met een leuk kleur staartje tegen gaat komen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:44

Ik gebruik juist bewust klapvallen omdat het uitzetten leuk klinkt, maar muizen nogal territoriaal zijn en als ze in een vreemd territorium terecht komen, de kans groot is dat ze verscheurd worden door de andere muizen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:21

Mooi huurtuintje hoor voor weinig geld.

Hier doen de plantjes het super, zelfs de uitjes komen nu boven en de runnerbeans of hoe ze ook heten.
Mis allen nog de paprika, maar dat klopt wel, die kiemt vaak traag.

Hier zat net een kat in de kweekbak :') 8)7 donder was meegelopen en wou eens kijken wat voor nieuws er daar nou op tafel stond en sprong er precies in.
Geen schade.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:04

Mijn kat trok gister een meloen zaailing uit z'n voegen. Toen ik in m'n handen klapte om hem weg te jagen denderde hij nog even over de rest heen, tjaaa...

Wanneer kunnen vroege aardappelen de grond in? Wij zitten op klei.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:06

:') katten..

Vroege aardappels kunnen in principe nu al prima de grond in, maar ik doe er dan wel een zwart stuk folie overheen om de grond iets op te warmen. Zodra er groen boven komt moet je het weerbericht in de gaten houden en bij vorst even afdekken met een warme doek.
Die van mij gaan ook zo snel mogelijk de grond in.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:13

vandaag schijnt het heerlijk weer te wordne dus ik ga beetje bij beetje met de hoge druk spuit aan de gang

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:21

Wat moet je ook al weer doen als je net ontkiemde plantjes te lange steeltjes krijgen? Ik heb duidelijk nog niet de juiste balans gevonden met mijn AH plantjes. (En ander zaaipakketje met veel meer aarde doet het tot nu toe wel keurig.)