de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 19:45

In februari start ik al met bieten en wortels in de volle grond :D

Prairy

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:34

Wanneer ik er aan denk :+

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:36

Doe je daar nog iets overheen of gewoon alleen in de zwarte grond?

Ik heb 2 mobiele koude kasjes die eroverheen kan zetten, moet alleen nieuwe (langere) haringen ervoor halen. Anders kan ik ze steeds met iets hardere wind weer uit de tuin vissen... En het waait hier al-tijd achter het huis :')

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:28

Leuk he, vandaag ook weer een plan gemaakt voor komend jaar met mijn moestuin-maatje. :)

Helaas heeft onze kas een flinke tik gehad laatst met de storm, hopelijk krijgen we 'm nog gerepareerd.

Zijn er hier ervaringen met "palletranden " als moestuinbakken?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 23:56

MarrieLeen schreef:
Zijn er hier ervaringen met "palletranden " als moestuinbakken?

Ik heb 6 bakken staan van palletranden, ze staan er nu 4 jaar. Wat wil je weten?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 09:52

Of het je bevalt? Heb je er nog worteldoek onderin of karton? En zijn jouw bakken behandeld nog tegen het weer of gewoon kaal? :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 10:09

Ik gebruik palletranden voor compost bak.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:08

MarrieLeen schreef:
Of het je bevalt? Heb je er nog worteldoek onderin of karton? En zijn jouw bakken behandeld nog tegen het weer of gewoon kaal? :)

Onderin zit nu gaas, ik heb problemen gehad met ratten die erin kropen en nesten gingen bouwen. Geen worteldoek. De binnenkant is rondom bekleed met dekzeil en het hout is aan de binnen- en buitenkant behandeld met lijnolie. De hoeken staan op stoeptegels zodat ze niet verzakken.

Ik heb ze opgebouwd met een soort hügelkultur-idee, onderin grote stukken hout, dan takken, snoeiafval, bladmateriaal en dan aanvullen met compost en potgrond.

Ze staan nu nog als een huis en het bevalt prima :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:16

Ziet er erg mooi en solide uit! En die laatste foto ook, prachtig in gebruik! :) Dank voor je info!
Ik ga me er eens verder in verdiepen. :j

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:08

Gaaf die bakken van pallet randen! Dat wil ik hier ook graag.
Nu hebben we in de achtertuin waar we graag zitten de hele middag de zon. De voortuin zitten we niet dus eigenlijk zou ik daar graag een paar bakken zetten maar ik ben bang dat daar te weinig zon is om goed te groeien. En veel katten in de buurt die overal krabben en schijten. Iemand een zelfde situatie en tips?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:36

Maakt er hier iemand eigen bouillon blokjes van groentenoverschotjes?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:21

Wel voorbij zien komen in de Facebook groep wecken is hip.

Maar doe wel mijn eigen kruiden drogen en gebruiken. :9

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:51

black_kelpie, heerlijk die bakken. Zien er netjes en super handig uit! Tuin trouwens ook.

Hier ook begonnen met mijn voedseldroger dus ga ook een keer bouillon proberen, goede tip!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:09

Ik wil ook graag een voedseldroger voor kruiden. Maar ben er echt nog niet uit waar ik precies op moet gaan selecteren. Wat is belangrijk? En wat is ontzettend onhandig bijvoorbeeld..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:33

Ik heb nu een 6 lade wartman. Ben er super blij mee. Gewicht viel wel tegen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:38

Ik heb deze voedseldroger.

Ik heb hiervoor een goedkope van een ander merk gehad, een gevalletje aan of uit. Was op zich ook prima te doen, maar sneuvelde na een paar keer gebruik. Geen idee welk merk, maar het was een witte ronde van rond de 30 euro. Blijf daar dus bij uit de buurt.

Deze Kitchen Brother is prima voor 'recreatief gebruik'. Droogt goed, tijd en temperatuur is handmatig in te stellen, maakt niet zo gek veel herrie, dus ik ben er erg tevreden over.

Ik droog er voornamelijk pepers in, maar heb ook wel lente-ui erin gehad. Mijn ervaring is wel dat alles er iets langer in moet zitten als dat over het algemeen online wordt geadviseerd.
Knoflook gaat aardig, maar als je het daarna met een vijzel probeert de vermalen dan zitten de suikers in de weg (wordt een plakkerig plakaat). In een voedselvermaler heb je dat dan weer niet, maar rest wel de vraag of de knoflook dan wel droog genoeg was (als iemand hier een idee over heeft, dan hoor ik dat graag).

Anyway, zeker als je wil starten dan is dit een hele goeie om mee te beginnen. Als je wekelijks kilo's weg moet werken, dan moet je meer denken aan een professionele voedseldroger.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 19:44

Werk behoorlijk wat weg inderdaad.

Eerste jaren ook een simpele met alleen aan en uit, maar wil misschien ook mijn eigen kipvlees drogen voor de katten.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:13

MarrieLeen schreef:
Ziet er erg mooi en solide uit! En die laatste foto ook, prachtig in gebruik! :) Dank voor je info!
Ik ga me er eens verder in verdiepen. :j

Solide valt wel tegen, het zijn geen heel dikke planken en zeker toen ik bij 3 bakken de steigerbuis klimrekken monteerde vroeg ik me wel even af of dat goed zou gaan. Maar vooralsnog staat het :Y)

Als je het hout niet behandeld en niet zorgt voor iets van een barrière tussen de grond en het hout denk ik dat het na 2 jaar al wel flink staat te rotten.

Ik zit hier op erg arme zandgrond en er zit enorm veel puin in de grond, dat waren voor mij de grootste afwegingen om voor verhoogde bedden te gaan. En dat bevalt echt goed :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 10:44

Van die gratis af te halen palissadebandjes van 50 cm hoog zijn ook wel leuk om bakken van te maken.
Of stoeptegels ofzo.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:21

Niemand? Mijn blokjes hebben een bittere / rare nasmaak en geen idee hoe het komt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 11:59

foxy80 schreef:
Niemand? Mijn blokjes hebben een bittere / rare nasmaak en geen idee hoe het komt.

Ik zou zeggen te warm gedroogd? Enige wat ik kan bedenken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 15:46

Ik vries ze in

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:40

Afbeelding
Misschien heeft hier iemand een advies.
Bovenstaande appelboom hebben we vorige winter van iemand gekregen.
De boom heeft in voorjaar gebloeid en ook.blaadjes gehad. Leek allemaal prima. Maar nu toch grotendeels dood. Wat sprieten aan de stam leven nog en 1 dunne spriet aan de dikke tak links onderaan. Dus dan leeft de stam nog wel

Kan ik alle dode hout eraf zagen en dan loopt ie weer uit of heeft dat geen zin?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:34

Als de boom al ouder was en net niet perfect geplant dan denk ik dat je mooi stookhout hebt. Helaas.

Zo te zien is het een half/laagstam, die worden gewoon niet zo oud, en verplaatsen als ze al zo oud zijn vinden ze niet leuk. Zeker niet als de wortels wel veel kleiner geworden zijn maar de kroon niet. En zo te zien zit er ook heel veel waterloten bij, die ontzettend veel energie vragen (slecht gesnoeid in de winter = veel lange hard omhoog groeiende takken).

Als je echt heel graag de soort wil behouden kun je nog kijken of er eenjarig tak materiaal te knippen is en dat (laten) enten. Daar heb je meer aan als proberen hier nog wat van te gaan maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 18:50

En nu een vijvertje of speciekuip vullen met een paar blaadjes kroos, dan heb je straks ook weer een lekkere schotel 'waterlinzen'. ;)