Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:30

Ik eet nog wel afentoe vlees, want voor het echte vlees dat ik zo lekker vind heb ik geen vervanging gevonden hoor. Alle vleesvervangers zijn nogal vetvrij bijvoorbeeld, heel anders dan gewoon vlees.
Ik zou het wel leuk vinden als ze eens een vega rollade zouden kunnen maken, dat zou nog wel te doen moeten zijn denk ik.

Maar spareribs, hammetje, lamsschouder of zo´n stuk gans uit de oven is gewoon kansloos |( . Als ik dit soort dingen in een restaurant op de kaart zie staan kan ik mezelf er ook echt niet toe zetten om een salade geitenkaas te bestellen :P .

Maar mijn broertje was daar ook gek op en die vind het steeds minder. Wie weet gaat dat bij mij ook ooit zo.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:41

Maar het klopt ook dat de vegatatische slager (en veel andere vega producten) zich market op de consumenten die een dagje minder vlees willen eten. Dit is namelijk een enorme groep, waar veel groei in zit. Ook vinden zij het vaak lastiger om zonder vlees te koken en geven zulke vervangers toch handvaten. De meeste vegatariers zullen namelijk ook niet 5-7 dagen in de week zo'n vervanger eten.

Het is makkelijk als directe swap als je niet gewend bent om vegatarisch te koken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:06

Niemand kan zich ertoe brengen om een salade geitenkaas te bestellen _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:08

chimello schreef:
En nu wil ik eeeecht graag groene curry!
_O-

deksel schreef:
Ik slik ook al een hele tijd B12 en heb wel een enorm slechte huid eigenlijk... Maar geen idee of dat door de B12 komt of door slecht eten :+.
Een slechte huid hoort niet. Gebruik je geen bodymilk of zoiets om je huid goed te houden. Inderdaad kan er een relatie zijn tussen slechte huid en vitamine B tekort https://www.huidtherapie.com/single-pos ... B12-tekort .

poes schreef:
Het probleem is dat deze supplementen al bekend staan hierom en ik helaas niet zo’n fijne ervaring ermee heb. Uitproberen staat even niet zo hoog op het lijstje hierdoor...
Ik denk ook dat je dan wellicht een allergie hebt voor een of ander product dat ze gebruiken om die pillen te maken. Poes ik zou toch in overleg met een deskundige gaan kijken hoe of wat, want jezelf bent ook echt belangrijk en vitamine B12 tekort op lange termijn is gewoon niet goed. Moet je niet willen zegt bezorgde mama/ oma :o

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:14

Misschien ligt het wel aan de hulpstoffen inderdaad :) Waarschijnlijk zijn er verschillende soorten te vinden?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:17

Hmm ja daar heb je misschien een punt Pabie, zo had ik er nog niet over gedacht.

Quorn blijft momenteel wel mijn favoriet. De dingen die ze vroeger hadden (kant en klare spaghetti, en saus) waren echt favoriete dingen. Helaas uit het assortiment. Zal ze nooit vergeten!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:21

pien_2010 schreef:
deksel schreef:
Ik slik ook al een hele tijd B12 en heb wel een enorm slechte huid eigenlijk... Maar geen idee of dat door de B12 komt of door slecht eten :+.
Een slechte huid hoort niet. Gebruik je geen bodymilk of zoiets om je huid goed te houden. Inderdaad kan er een relatie zijn tussen slechte huid en vitamine B tekort https://www.huidtherapie.com/single-pos ... B12-tekort .

Een tekort lijkt me echt heel sterk, maar het zou kunnen. Ik moet echt een keer m'n bloed weer laten testen.
Ik maak elke ochtend m'n gezicht schoon en 's Avonds haal ik m'n make-up af en smeer ik een crème van de Kruidvat erop (dag en nacht creme met tea tree). Na het douchen gebruik ik een Nivea hydraterende crème. Ik gebruik ook nauwelijks make-up op m'n huid zelf. Moet wel zeggen dat ik niet de enige ben in mijn familie met een slechte huid :+ (oh en ik denk ook dat het de leeftijd is hoor).
Het is trouwens puur alleen hoofdhuid die slecht is. De rest van m'n huid is overal prima en goed.

@Chimello
Quorn is echt top! Ze hebben chicken free slices en echt , damn die zijn me toch lekker <3.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:38

Smokey ham-free slices ook lekker!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:41

Pabie schreef:
Maar het klopt ook dat de vegatatische slager (en veel andere vega producten) zich market op de consumenten die een dagje minder vlees willen eten. Dit is namelijk een enorme groep, waar veel groei in zit. Ook vinden zij het vaak lastiger om zonder vlees te koken en geven zulke vervangers toch handvaten. De meeste vegatariers zullen namelijk ook niet 5-7 dagen in de week zo'n vervanger eten.

Het is makkelijk als directe swap als je niet gewend bent om vegatarisch te koken.

Jaap Korteweg zegt ook altijd dat hij niet "vegaburgers" wil maken, maar echt hoge kwaliteit vleesvervangers. Juist voor de mensen die niet willen stoppen met vlees "omdat het zo lekker is". Of hij daarin slaagt kun je over van mening verschillen maar sinds zijn eerste producten op de markt kwamen is de kwaliteit van vleesvervangers echt omhoog geschoten. Dat lijkt me alleen maar positief

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:50

Vit B supplementen staan er wel gewoon echt om bekend, en ik heb nog nooit gelezen dat er goede alternatieven zijn. Overigens heb ik geen tekort e, ik zeg alleen dat ik liever niet wil moeten supplementeren en dat dit dus voor mij wel meespeelt in de beslissing om vega en niet vegan te eten. Al eet ik wel zo goed als plantaardig en heb ik ook vorig jaar netjes bloed laten checken :)

Krijg ook soms wel een beetje de kriebels van dit soort goede raad, het is niet dat ik zelf al niet dingen heb uitgezocht.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:13

Magrathea schreef:
Pabie schreef:

Jaap Korteweg zegt ook altijd dat hij niet "vegaburgers" wil maken, maar echt hoge kwaliteit vleesvervangers. Juist voor de mensen die niet willen stoppen met vlees "omdat het zo lekker is". Of hij daarin slaagt kun je over van mening verschillen maar sinds zijn eerste producten op de markt kwamen is de kwaliteit van vleesvervangers echt omhoog geschoten. Dat lijkt me alleen maar positief

Ja precies, maar ik zie het bijvoorbeeld bij mijn ouders ook wel. Die hebben helemaal ontdekt dat zo'n pakje vega gehakt dus ook heel goed werkt in de pasta inplaats van gewoon gehakt. En ach alle kleine beetjes helpen, vooral als velen een beetje gaan doen.

Maar daarom is het ook begrijpelijk dat er ook een lobby is om dit tegen te gaan, het zijn namelijk de mensen die 2/3 keer per week vervangen die de vlees industrie echt niet kwijt wil. Overtuigde vegatariers/veganisten zijn lastiger tegen te houden die hebben niet de "keus" om vlees te pakken en zullen dan alsnog met linzen en bonen wat knutselen.

Gaat echt om de mensen die zijn van "oh dan doen we vanavond een keer vega gehakt door de pasta".

Ik ben wel fan van het concept van de vegatarische slager, gewoon voor uit komen dat vlees wel echt lekker kan zijn, maar er wel milue/welzijns problemen gepaard zijn met vlees en daarom met in mijn ogen een goed alternatief komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:50

Citaat:
Krijg ook soms wel een beetje de kriebels van dit soort goede raad, het is niet dat ik zelf al niet dingen heb uitgezocht.
duidelijk waarvan acte!
Neem me niet kwalijk Poes ik zal niet meer ongevraagd adviseren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:06

ik weet dat het heel aardig bedoeld is hoor :) is mijn eigen frustratie die dan even de kop opsteekt ook.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:06

Verklaart wel de pubertijd trekjes die mijn huid momenteel vertoont ....
Was me even helemaal ontschoten, werd al bang dat mijn hormoonhuishouding normaal ging doen oid

Maar als ik even terug denk dan loopt de onrust aardig gelijk op met regelmatiger B12 nemen

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:32

Ik zit gewoon bij de Aziatische afhaal voor groene curry :’)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 18:58

Haha pien is the puppet master !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:01

poes schreef:
Haha pien is the puppet master !

_O- _O- alleen maar goed hoor poes je opmerking :* pas soucis (geen enkel probleem ).

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:52

Weet iemand hoe het komt dat B12 dat soort huidreacties kan veroorzaken?

Ik slik het een keer in de week, of ik meng het door het eten heen - mijn zusje, ook vegetariër, eet nauwelijks kaas en eieren en wil ze liever niet slikken. Maar ze is 15 en in de groei dus ons pap en ik pakken het voor haar bestwil anders aan O:)

Ik zag dat het zevenblad al mooi begint te worden. En ik heb nog een pot walnoten staan... tijd voor pesto!
Daarnaast hebben we nog twee pompoenen in de kelder liggen die hoognodig op moeten, dus straks geitenkaas halen en dan pompoen-salie-geitenkaas kroketten maken deze week. Kroketten zijn mijn guilty pleasure, maar ik vind ze veel lekkerder zonder vlees. Ik wil ze ook nog eens proberen met paddestoelen :9

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:10

mar_fay schreef:
Weet iemand hoe het komt dat B12 dat soort huidreacties kan veroorzaken?

Ik slik het een keer in de week, of ik meng het door het eten heen - mijn zusje, ook vegetariër, eet nauwelijks kaas en eieren en wil ze liever niet slikken. Maar ze is 15 en in de groei dus ons pap en ik pakken het voor haar bestwil anders aan O:)

Ik zag dat het zevenblad al mooi begint te worden. En ik heb nog een pot walnoten staan... tijd voor pesto!
Daarnaast hebben we nog twee pompoenen in de kelder liggen die hoognodig op moeten, dus straks geitenkaas halen en dan pompoen-salie-geitenkaas kroketten maken deze week. Kroketten zijn mijn guilty pleasure, maar ik vind ze veel lekkerder zonder vlees. Ik wil ze ook nog eens proberen met paddestoelen :9

Hoe maak je die kroketten? :):) :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:54

Heeft iemand tips op wat ik kan doen mt wortelen en pompoen? Ik wil even geen soep meer :=

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 11:57

Magrathea schreef:
Heeft iemand tips op wat ik kan doen mt wortelen en pompoen? Ik wil even geen soep meer :=

Wortelen doe ik altijd door de pastasaus, krijgt het die mooie kleur van.
Verder houd ik niet zo van wortelen maar ik heb hier wel twee vierbenige slachtoffers staan :+

Voor pompoen, vullen met quinoa / gierst / couscous met groenten en noten?
Risotto met pompoen is ook lekker!
Verder kun je het fijn snijden en gebruiken als lasagnebladen!
Pizzadeeg met pompoen maken?
In een smoothie doen met spinazie en wat fris fruit als appel?
Grillen en dan in een salade of bij de aardappeltjes?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-19 11:59

Juicen
Risotto
Taart schijnt lekker te zijn, maar nooit geprobeerd
Wortelstamppot, misschien ook lekker met pompoen?
Maar meestal doe ik pompoen gewoon wokken/roerbakken met flink wat groente en een scheut sojasaus.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:04

Inderdaad risotto, pastasaus (pureren met wat salie en cashewroom, nomnom), taart, wortelsalade (geraspte wortels en appels, limoen/azijn, fijngehakte rode ui, rozijnen), een wortel/pompoenspread bedenken...

Kroket kom ik op terug als ik hem gemaakt heb en tevreden ben! :) Worstenbroikes worden ook steeds beter, verwacht het recept binnenkort :9

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:21

Voor de liefhebbers zonder Coop in de buurt: Vivera is nu 3 voor 5 euro bij de Vomar. Beter dan geen korting

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:26

Ik kwam dit toevallig tegen op Facebook ivm B12, dacht dat het wel interessant was hier te delen! Hoop dat het leesbaar is

Afbeelding

Wel raar dat je daar zo'n huidproblemen van krijgt, daar heb ik gelukkig geen last van!