De eetbare tuin

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:58

Wie wilgen wil, bij mij af te halen in Maarssen. :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 15:13

8nnemiek schreef:
Die vierkante meter bakken lijken me ook handig. Zal een hoop onkruid schelen. Maar of het echt zin heeft als je wil besparen op je groente inkopen, of gewoon de hele zomer eigen groente wil eten, dan heb je er toch heel wat nodig lijkt me. Dus ik hou het toch maar bij mijn rommelige stukje wei :Y)

Het zal je nog meevallen hoor, hoeveel minder het oplevert. :) En het heeft nog meer voordelen bovendien.

http://www.makkelijkemoestuin.nl/volkstuin

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 16:41

Ze zeggen daar dat je groentes dichter op elkaar kan zetten, maar ik kan me niet voorstellen dat bloemkool bv goed groeit als het op een stukje van 30x30 staat. Net als bij een boom; als de wortels niet breed en diep kunnen wortelen dan zal de bovenkant zich daar aan aanpassen.
Geldt ook voor aardappelen.
En een bonenstaak in een vakje lijkt me ook lastig.
Maar voor kleinere groentes lijkt het me erg handig :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:53

Zo, gaat snel hier!

Villa: Klim-aardbei?

Ik was vandaag even bij de Aldi om koemestkorrels te halen, best zwaar nog die emmer, maar op de bagagedrager van mijn fiets gezet, want zo'n ijzeren hengsel snijdt nogal in je handen.

Verder een munt gekocht (voor de konijnen). Een rozemarijn en een salvia officinalis. Ik stond ook nog even met een aardbeiplantje/stekje in een zakje in mijn handen, maar toch niet gekocht. Hoop wel dat mijn ostara's flink wat gaan doen, de aardbeienpot was wat zielig na de mishandeling door mijn kat en (ex) pupsel (lekker met je dikke reet op gaan zitten, de plantjes en de aarde waren helemaal aangestampt). Ik heb ze vertroeteld met compost, er stokjes ingeprikt tegen het rondhangen van de huisdieren en straks ook nog wat koemestkorrels erbij gooien.

En ja, foto's zijn altijd leuk om te zien! Ook sites als Welke.nl en Pinterest zijn verslavend, als je eenmaal aan het snuffelen bent daar...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 19:57

Klim aardbeien zijn gewoon aardbeien die lange uitlopers vormen. :P Marketing trucje. Je kan hem beter hoog zetten zodat de uitlopers kunnen gaan hangen. Zo doe ik mijn 'klim planten' ook :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:51

Heb gisteren toch maar kweekbak zonder deksel op mijn kamer nu en plantjes lijken veel blijer. En de kweekbak (met deksel nog) met lente-uitjes beginnen de eerste sprietjes omhoog te komen.

Mijn orchidee is trouwens nu ook erg blij met de vochtige lucht en die staat heel mooi in bloei.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:12

Komt weer onder steen vandaan, nu de winter het eindelijk lijkt te gaan verliezen :)

Vond van Hollandse Bodem gisteren wat tegenvallen, had gehoopt dat ze veel tips en tricks zouden vertellen, maar was meer pluk en kook.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:18

Ja klopt! Dat vond ik ook. Maar toch wel weer inspirerend voor mij om straks echt een moestuin te gaan maken :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 13:37

Ik zag de reclame inderdaad. Had nog willen kijken, maar is er niet meer van gekomen. Maar ik heb dus weinig gemist? :D

Vandaag bij kruidvat een leuke uitklapbare kruidenbak gekocht en bij de supermarkt meteen wat potjes met kruiden. Beetje valsspelen, ik weet het, maar ik wilde em zo graag meteen vullen, en kruiden uit zaadjes willen hier nooit zo :Y)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:33

vandeweek word het weer heerlijk weer trouwens <3 dus de tuin weer lekker op orde proberen te maken :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:44

Vraagje, misschien een hele rare gedachte hoor, maar: ik heb vandaag de stand van mijn voorzaaisels opgemaakt. Paar vetpot, paar mogen nog even blijven staan en n paar zijn überhaupt niet ontkiemt. Ik heb nu even geen potgrond meer, kan ik de grond van de nuet-ontkiemde plantjes opnieuw gebruiken of is dat een heel slecht idee?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 07:18

Dat kan zeker :) Zaadjes gebruiken nog geen voeding uit de grond, dat begint pas als ze wortels hebben :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:15

Ah, toch niet zo gek gedacht dus! Dankje :D

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:04

Weet iemand misschien of uit elk wortel zaadje ook daadwerkelijk 1 wortel groeit of komt uit 1 zaadje 1 boswortels? :o? misschien heel dom hoor.. maar dit is het eerste jaar dat ik wortels heb en ben nogal enthousiast geweest met zaaien :D Geldt dit ook met bijv. een radijs of een pastinaak?

+ WOW wat hebben sommige hier een prachtig stuk voor een moestuin zeg!! Dat zou ik ook graag hebben! :)
Hier in de omgeving (Loosdrecht) is zo'n moestuin echt heel erg prijzig per jaar. (lig degene die ik kan vinden).

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:34

Ik heb trouwens nog heel veel potjes van de AH dubbel. Wil/ kan iemand met mij ruilen voor bijv. bosaardbei, rucola, veldsla, selderij, lente ui.

Ik heb over:

2x prei
1x spinazie
1x wortel
2x kropsla
1x paprika

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:01

Uit een zaadje groeit idd één wortel of radijs :j
Wortels doe je altijd vrij dicht zaaien en nadat ze goed zijn uitgekomen doe je wat uitdunnen door de langzame en kleinere kiempjes eruit te halen, zodat er elke 5 cm bijvoorbeeld eentje blijft zitten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:47

Zo vanmorgen nog even bezig geweest in de tuin voor het werken was wel koud.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:59

@Marcella: Het weer is nu wel wat minder uitnodigend dan vorige week... Best fris inderdaad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:05

Iemand nog tips tegen kat die in de tuin schijt. Anders ga ik toch maar een keertje tuin vol zetten met sate prikkers, maar ben bang dat hij die gewoon uitgraaft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:29

Nou, ik kan je zeggen, sateprikkers doet ze niets :')
Heb er hier ook last van, totdat de groentes er weer in staan, dan is het gebeurd.
Maar zodra in het najaar weer alles eruit is gaat het weer mis.

Zelfs een net gespannen, en dat interesseerde ze geen hol, hardnekkige gevallen. :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:26

Wat een grote moestuinen hier!!! Jeetje, kom ik aan met mijn paar m2.

Marcella, als tussenstap kan je ook met de sate prikkers of iets anders de kappen half open zetten.

Katten heb er zelf ook 1, maar gelukkig hier niet veel langstrekkende katten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:31

Wij hebben 8 katten, daarom heb ik geen eetbare planten in de tuin. Violen zetten heeft ook geen zin (vreten ze op), de hortensia's blijven ze af.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:34

Ik ben sinds donderdag de trotse mede-eigenaar van een moestuin. Bij mijn ouders op het dorp hing een advertentie, voor 10 euro per jaar mocht je een lapje grond bewerken. Wij meteen gekeken en wauw, geen geld voor dat lapje grond! Was wel echt één grote bende, was een jaar niks aangedaan. Dus twee dagen hard in de weer geweest om de tuin bladervrij te krijgen en wat struiken eruit te halen. Helaas zit ik nu alweer in Groningen en moet ik het doen met de updates van mijn stiefvader. Maar over een weekje ga ik weer heen om te helpen.

Voor nu is het mijn taak om een tuinindeling te maken, we hebben dus al wat bessenstruiken erin staan van de vorige eigenaar, die hebben we helemaal gesnoeid. Waarschijnlijk 2 zwarte bessenstruiken, 2 kruisbessen en een grote bramenstruik. Tevens staat er nog een vlinderstruik in die we er ook in laten staan.

We hebben een voorraad zaadjes, wel minstens 15 verschillende dingen hebben we nu, dus het wordt even puzzelen en kiezen wat we dit jaar gaan zaaien. Dit jaar wordt ook echt ons probeerjaar, beiden hebben we weinig ervaring met een echte moestuin, dus we gaan gewoon lekker aanklooien. En op de tuin zijn nog 11 andere tuintjes met mannen in de 80 die zoveel ervaring hebben dat het toch wel goed moet komen. :Y)

Ik heb vroeger altijd in de zomer bij een oudere man in de tuin geholpen en ik vond dat altijd fantastisch, dus ik ben gewoon zo enthousiast! Toen ik vanmorgen wakker werd in mijn bed in Groningen was het eerste wat ik dacht: damn, ik kan niet naar het tuintje. :') Gelukkig heb ik hier in de vensterbank nog wat staan en ga ik voor buiten twee bonenplantjes kweken, pluk-sla en mini-tomaatjes (En wat kruiden uiteraard; peterselie, bieslook, basilicum en dille.)

Na dit hele verhaal mogen er ook wel wat foto's bij natuurlijk. :D

Zo troffen we de tuin aan
Afbeelding

Dit is twee dagen een uurtje heengaan.
Afbeelding

De bessenstruiken nu
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 13:41

Gefeliciteerd Mara!
Moet je ver reizen naar je tuin?

Ik ben wel heel blij dat ik gewoon de tuin kan inlopen en ter plekke kan bedenken wat ik ga eten.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:05

Als ik bij mijn ouders ben is het 5 minuutjes met de fiets, het is echt midden in het dorp namelijk. Maar ik woon op dik een uur reizen van mijn ouders. Gelukkig zijn er mogelijkheden om 1 of 2 dagen in de week langs te komen en te helpen en in het zomerseizoen al helemaal. :D