Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:23

MarliesV schreef:
Imd, in dit recept hoeft je niet na de eerste rijs op te bollen en dan nog een keer te laten rijzen (in de vorm) zoals in het andere no knead recept welke hier is gepost.

Heb jij beide al gemaakt en een idee of er verschil in zit.

Ik wou er vanavond 1 opzetten en die dan morgenvroeg afbakken voor het werk. Maar dat redt ik niet als ik een tweede rijs moet afwachten. Dan zou dit ideaal zijn.

Nee ik heb beide niet gemaakt. Wil die ander ook wel een keer proberen dan! Bedoel je die van Laura's Bakery, of een andere? Heb voor vandaag nog brood liggen maar ik zou morgen weer bakken, dus dan ga ik dat recept proberen :) Zal je laten weten wat mijn bevindingen zijn :)

8nnemiek schreef:
Die douchemuts ben ik ook wel eens tegen gekomen inderdaad, ook een goed idee!

Ik heb er zelf wel eens aan gedacht om er een siliconen afdekgeval voor aan te schaffen, iets als dit: *link*
Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Natte keukendoeken vind ik meestal wat vies als dat het deeg raakt, en plastic vind ik zonde. Maar silicoonspul plakt ook nauwelijks en lijkt me ideaal!

Daar zat ik ook al aan te denken! Gebruik nu huishoudfolie maar vind dat zo zonde.

MarliesV

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:27

Ja die van Laura's Bakery is het andere recept, die moet 2x rijzen. 1x lang en 1x kort.
Ik had het idee dat de korte rijs op het bakpapier niet echt wat toevoegde.

Die douchemuts, wat een goed idee!
Ik doe nu een natte theedoek maar na 18 uur is dat ding wel droog haha.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:42

MarliesV schreef:
Ja die van Laura's Bakery is het andere recept, die moet 2x rijzen. 1x lang en 1x kort.
Ik had het idee dat de korte rijs op het bakpapier niet echt wat toevoegde.

Die douchemuts, wat een goed idee!
Ik doe nu een natte theedoek maar na 18 uur is dat ding wel droog haha.

Top, die ga ik vanavond beginnen dan!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:45

Ik ga het binnenkort nog maar eens proberen, nu met iets minder water.
Ik gok toch dat dat de boosdoener is geweest dan.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:11

Ik dek af met het deksel van de soeppan.
Past ruim over mijn mengkom heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:12

Hier gewoon een droge handdoek. Deze voormiddag het met een natte warme geprobeerd maar dit gaf geen verschil.

Broodje van vandaag <3

Afbeelding

Afbeelding

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:27

Hij staat te rijzen:

Afbeelding

Recept dus van Laura's bakery. Ik kwam er alleen achter dat ik geen tarwemeel meer had, dus het is spelt geworden. Met een klein beetje gerstemout en iets meer water dan het recept voorschreef. Ik ben benieuwd!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:44

Ik ben net thuis, geen zin om morgen te bakken. Dus staat nu een deeg te rijzen. Dat wordt een latertje vandaag _O-

Morgen weer boodschappen doen, en dan weer wat bloem kopen. Hopelijk hebben ze bij de lidl liggen (zowel kant&klaar als patent) en anders even naar de coop. Alleen daar mag ik maar 2 pakken meenemen. Daar doe ik een week mee.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:02

Vanmiddag kan ik eindelijk een brood bakken. Word een witbrood, nu twijfel ik alleen of de pan die we hebben gekregen in de oven kan :') Als ik het niet kan vinden gaan we het in een cakevorm doen.
Kan nu al niet wachten op een vers wit broodje met nutella <3 :')

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:27

chamion schreef:
Ik ben net thuis, geen zin om morgen te bakken. Dus staat nu een deeg te rijzen. Dat wordt een latertje vandaag _O-

Dat ging even mis. In slaap gevallen op de bank. Slaapdronken wakker worden om vervolgens je nest in de kruipen. En de volgende ochtend wakker te worden en verbaast te kijken naar het ingestorte, ingedroogde deeg....

Dat worden crackers als ontbijt...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 12:54

Afbeelding

Het Laura's Bakery no-knead spelt volkoren. Ik schoot een beetje uit met de bloem :Y)

Hij is erg lekker! Wat mij betreft beter dan de no-knead die je 1x laat rijzen. Hij is wat luchtiger (m'n vriend vindt die andere dus lekkerder want steviger :') ), ik ben benieuwd of ie net zo lang 'vers' blijft als die andere.

Oeps, chamion :=

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:03

Top, fijn dat je beide hebt gedaan. Dan ga ik toch voor een keertje extra kneden en dat recept.
Vanavond even weer 1 maken voor morgen lunch

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:05

MarliesV schreef:
Top, fijn dat je beide hebt gedaan. Dan ga ik toch voor een keertje extra kneden en dat recept.
Vanavond even weer 1 maken voor morgen lunch

Qua timing vind ik een keer extra rijzen ook wel prima te doen, het kost bijna geen extra werk. Ik bak dus ook altijd voor de lunch en dan is ie mooi op tijd klaar. Ben benieuwd wat jij ervan vindt, show je het resultaat ook? :-)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:45

Die van mij heb ik al een keer gemaakt volgens het recept van laura's. Was prima alleen ik ga normaal op zondag pas om 10.00 uur uit bed en om 11.00 uur naar de paarden.
Was voor de tweede rijs er ff om 8.00 uur uit gegaan haha. Liever lui dan moe, dus als ik dat kan overslaan is wel handiger!

Kijk vanavond even, misschien maak ik er wel 2, 1 volgens het ene recept en 1 volgens het andere, dan heb ik mooi vergelijkingsmateriaal. Dat is best een idee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:01

Als het goed is komt mijn pan dit weekend :):) En heb net bij de molen in Ommen meel gehaald. Kan ik mooi aan de slag, ga dan zo’n no knead bread maken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:45

KitchenAid nu 2x gebruikt en ik ben *\o/*

Eerste brood was heel mooi en best lekker, maar net niet helemaal gaar, veel te vet en machtig voor ons (pesto-vlechtbrood). We hebben de helft opgegeten en de andere helft weggedaan :\
Afbeelding

Het tweede brood is net klaar en wordt morgenochtend vroeg aangesneden. Ik ben benieuwd, het ruikt heerlijk en ziet er goed uit :9
Afbeelding

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:46

Ik meld me hier ook! Ik bak sinds een paar weken zuurdesembrood (1 tot twee per week maar). Van de starter bak ik ook crackers, bananenbrood, pannenkoeken en wafels, dus Amy McDoughnald ( =de naam van mijn starter) heeft zich inmiddels ruim bewezen, hahaha.
Dit was mijn brood van woensdag. Ik snijd hem altijd in plakken en vries die dan in, want door een maagverkleining kan ik maar een halve snee op. Dit was het vierde brood wat ik bakte.

<3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rinske op 09-05-20 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:50

Mooi Rinske <3

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 20:58

Set_Elkol schreef:
Mooi Rinske <3

Thanks! Ik heb nu deeg in de koelkast staan dat ik morgenochtend af ga bakken. Die is met rode wijn en cranberries. Ik ben heel benieuwd of dat gaat smaken :') . Die zag ik van de week voorbijkomen op Facebook, en ze zeiden dat het heerlijk was. Dus ik ga dan meteen aan het expirimenteren, hahahahahaha. Voor aankomende week staat er ook nog een Old Amsterdam kaas met Jalapeno peper - brood op de planning :') .

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:16

Wat komen hier schitterende broden voorbij! Of ze lekker zijn kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar zie zien er absoluut smakelijk uit. Jouw brood is zelfs bijna te mooi om aam te snijden, Rinske.

Vorige week stond er een recept voor een zuurdesemstarter in het Volkskrant magazine die mijn nieuwsgierigheid heeft aangewakkerd. Ik heb mijn eerste poging weggegooid, omdat die niks leek te doen. Vandaag mijn tweede poging voor de eerste keer gevoerd en die lijkt het beter te doen. Hopelijk kan ik hier volgende week ook mijn eerste brood delen. Als mijn stokoude combimagnetron tenminste geschikt is. Gelukkig las ik dat er meer mensen in een combimagnetron bakken?
Hebben jullie ook nog lekkere recepten voor de starter die ik anders weg zou gooien?

Morgen ga ik trouwens voor het eerst zelf pizzadeeg maken. Mijn moeder deed dat vroeger altijd en die pizza's waren altijd heerlijk, dus ik dacht, als ik dan toch met bakken begin, ga ik dat ook proberen. Zal laten weten of het gelukt is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:19

Mooi Rinske, hoe heb je die bladeren zo gekregen?

Bijzondere combinaties heb je in de planning. Ben benieuwd.

Hier beide no knead broden gemaakt.
1 van Laura's bakery, 12&2 uur gerezen
1 van Jo Cooks, 1x 13 uur gerezen.
Beide een deeg van rogge, tarwe en 10 zaden meel. Enigste verschil is de hoeveelheid gist en zout.

De lage is van Laura's bakery, de hoge is hier favoriet.
Beide waren erg lekker. De hoge had wat meer smaak qua korst, was iets steviger.
De lage was erg smeuïg maar minder smakelijk. Terwijl het deeg een kopie was van elkaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:29

Rinske schreef:
Set_Elkol schreef:
Mooi Rinske <3

Thanks! Ik heb nu deeg in de koelkast staan dat ik morgenochtend af ga bakken. Die is met rode wijn en cranberries. Ik ben heel benieuwd of dat gaat smaken :') . Die zag ik van de week voorbijkomen op Facebook, en ze zeiden dat het heerlijk was. Dus ik ga dan meteen aan het expirimenteren, hahahahahaha. Voor aankomende week staat er ook nog een Old Amsterdam kaas met Jalapeno peper - brood op de planning :') .

Waar haal jij meestal je recepten vandaan? Of doe je ook zelf experimenteren? :D

Mijn laatste drie broden:
(Eerste zo lekker met walnoten)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:43

Chanen
Leuk, hier staat ook een starter vrolijk te bubbelen nog 2 dagen en dan zou hij gebruikt mogen worden

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:48

Chanen schreef:
Vorige week stond er een recept voor een zuurdesemstarter in het Volkskrant magazine die mijn nieuwsgierigheid heeft aangewakkerd. Ik heb mijn eerste poging weggegooid, omdat die niks leek te doen. Vandaag mijn tweede poging voor de eerste keer gevoerd en die lijkt het beter te doen. Hopelijk kan ik hier volgende week ook mijn eerste brood delen. Als mijn stokoude combimagnetron tenminste geschikt is. Gelukkig las ik dat er meer mensen in een combimagnetron bakken?
Hebben jullie ook nog lekkere recepten voor de starter die ik anders weg zou gooien?

Morgen ga ik trouwens voor het eerst zelf pizzadeeg maken. Mijn moeder deed dat vroeger altijd en die pizza's waren altijd heerlijk, dus ik dacht, als ik dan toch met bakken begin, ga ik dat ook proberen. Zal laten weten of het gelukt is.

Een starter heeft twee weken nodig om sterk genoeg te zijn om goede broden mee te bakken, dus het is vooral geduld hebben. Eerst 5 dagen alleen voeden, en vanaf dan splits je hem elke 24 uur om hem te voeden met een 1:1:1 ratio. Bijvoorbeeld 50 gram starter met 50 gram meel en 50 gram water.

Vanaf dag 7 kun je die restanten (ook wel discard genoemd) gebruiken voor pannenkoeken, wafels, crackers etc.

Ik snijd met zo'n ouderwets dubbelblads scheermesje, inspiratie vind ik meestal in facebookgroepen zoals the Perfect Sourdough. :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 22:24

Leuk Sonja! Je eerste starter of heb je er al vaker een gemaakt?

@Rinske: Het recept dat ik heb voor de starter zegt heel wat anders. Op dag 3 of 4 voor de eerste keer voeden, op dag 5 al gelijk splitsen en na een dag of 8 zou je er mee moeten kunnen bakken. Volgens mij zijn ook de verhouding net anders. 2:1:1 dacht ik. 100 gram starter, 50 gram meel, 50 gram water. Verwarrend. Voorlopig houd ik denk ik mijn huidige recept aan. Als dat niks wordt, zal ik jouw suggestie eens proberen. Dank voor de tips alvast!