Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:19

Iemand nog een creatief idee met boerenkool? Gisteren gewokt met een uitje&knoflook geserveerd met zelfgemaakte aardappelpuree en dat was super lekker. Maar ik heb nog een halve zak over :+

Picassox

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:19

Boerenkool-smoothie? :D

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:20

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:26

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:30

De spekjes van de vegetarische slager smaakten na mijn bereiding exact hetzelfde als echte spekjes als ik ze heb bereid. Stikaangebrand :').

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:42

Hier bij de Boni alleen de kipstuckjes, worstjes en burgers. Dus zes pakjes ingeslagen, meer kon niet aangezien ik ze niet eens zelf betaal :') Zijn de burgers een beetje te doen met brood, saus etc.? Ik weet niet of je er een vleeseter mee voor de gek zou houden, maar soms heb ik echt zo'n zin in fastfood en vaak is het dan net niet wat je wilde :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:56

De burgers zijn prima te doen
Vriendje kan ze ook waarderen :j
Ze zijn wel een beetje peperig (zwarte peper )
Maar de lekkerste vind hij de quarterpounders en bbqburgers van de Lidl :j
Ik ook trouwens
Die zijn echt eng hamburger achtig :=

Hier vanavond een Vega pastaatje met heel veel paddestoelen, venkel, tijm en een room

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:57

Hoe meer het op vlees lijkt, hoe minder lekker ik het vind :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:02

Hihi
Sja, hier een vriend die vlees erg kan waarderen, hoe meer het er op lijkt hoe beter ... anders liever maar gewoon een maaltijd Zonder vervanger die poogt ergens op te lijken :)
Zoals vanavond , heel veel paddestoelen , goed gekruid en dan mist hij het ook niet

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:20

Douce schreef:
De spekjes van de vegetarische slager smaakten na mijn bereiding exact hetzelfde als echte spekjes als ik ze heb bereid. Stikaangebrand :').

:+ Haha briljant!

Ik was altijd huiverig voor de vegetarische slager, het leek er allemaal net iets te veel op.
Maar nu ik van de vervangers alleen nog maar de vegan meepak, ben ik er toch aan gaan geloven en ben verslaafd aan de kip-shoarma. In een pita broodje, met wat hummus :9

Hebben jullie tips voor (gezonde) sladressing? Ik heb vanavond salade gemaakt van bleekselderij, appel en walnoot maar gooi daar normaal gesproken lekkere klodder yoghurt-dressing op, nu zonder saus gegeten. Toch wat minder..

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:28

Hmm boerenkool vind ik echt vies haha. Sowieso maak ik nooit aardappels.

Ik vind de burgers heel lekker, maak vaak een broodje hamburger met cheddar ui en sla. En dan met marlindes saus: beetje mayo en pesto door elkaar :) Mijn vriend en beste vriendin vonden het ook lekker :D

Ja die shoarma is zoooo lekker!! Echt genieten haha.

Ik doe altijd sla met wat komkommer, zongedroogde tomaat, pijnboompitjes, knoflook en ui, met daar overheen peper en zout, honing, beetje olie en balsamicoazijn :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:32

Ik heb net de veggie sate van Mora op, was in de bonus bij de AH. Ik vind het een aanrader, erg lekker! Je kan het bakje zo in de magnetron zetten dus ideaal als je weinig tijd hebt om te koken :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 21:20

dressing met tahini vind ik erg lekker :)

– 1 klein knoflookteentje of een halve grote, fijngeperst
– 2 eetlepels tahini
– sap citroen
– peper en zout

of
- appelazijn
- tahini
- Sojasaus
- zoetmaker naar keuze (palmsuiker, agavesiroop of honing voor de niet vegan)
- zout
- beetje olie

of

– 1 klein knoflookteentje of een halve grote, fijngeperst
– 2 eetlepels tahini
– sap van een halve citroen
- cayennepeper
- zout
- water

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:00

Jaaaa tahinisaus! Ik wou het net voorstellen :)) Ik maak hem altijd vrij simpel (en niet helemaal authentiek) met een eetlepel tahini, wat citroensap en wat knoflookpoeder.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:04

Ik besef me nu heel goed hoe weinig wij eigenlijk in huis hebben :') Verder dan wat knoflookpoeder kom ik niet :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:06

Tahini is echt wel de moeite waard om in huis te halen. Ik vind het ook lekker bijvoorbeeld op een crackertje of dus om sausjes mee te maken. Een potje is niet zo duur en je doet er echt voor eeuwig mee!

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:21

En vergeet de overheerlijke zelfgemaakte hummus en baba ghanouj niet! :9

(balsamico/appel)azijn + honing + mosterd + olijfolie is ook altijd lekker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:23

Hier ook altijd Tahin in de koelkast.. komt altijd van pas :D

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:51

Boerenkool is ook lekker in de roerbak, ipv andere kool. Gewoon met wat andere groenten en roerbak saus bij noodles of rijst. Ik doe het ook wel eens in de currysaus.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:52

Ik heb laatst van die witte tahini gehaald bij de AH maar vind het echt enorm bitter. Zou het nooit zo ergens op doen, denk dat ik het wel moet mengen. Is die donkere tahini anders?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 00:46

Vandaag een beetje een karig-en-onverwacht-lekkere maaltijd op :D Uitje, champignons, half blikje mais (restje), twee tomaten (restje), wat spinazie die op moest en een paar handjes vegagehakt van Vivera. Ik heb een mega zak in de vriezer, als je een stukje afbreekt komen er superveel korrels af _O- Hele aanrecht lag vol. Maar goed dit mengsel op een pitabroodje gedaan met wat zelfgemaakte hummus. Erg lekker. :j

Daarover gesproken, er staan nu drie bakjes zelfgemaakte hummus hier, twee in de vriezer :) De truc blijkt: heel heel heel veel olie _O- (De eerste twee keer dat ik het maakte was het nogal grof.) Je moet de kikkererwten in de keukenmachine doen en dan tot 2/3e vullen met olie en citroensap, dan gaat het goed. Had een halve citroen per ca. 150 gr kikkererwten. Dan lekker veel kruiden, paar tenen knoflook, oeeeeh :Y)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:06

Tahin met honing en komkommer op brood is echt goddelijk <3 Zonder honing trouwens ook heel lekker :j Alleen tahin vind ik niet altijd lekker, maar op stevig brood een dun laagje is altijd fijn. Het is wel een smaak waar je misschien aan moet wennen.

In hummus kun je trouwens ook geroosterde wortels, paprika of aubergine verwerken. Even zwartblakeren, schil/velletje eraf en dan mee pureren. Jammie :9

In de categorie salades trouwens:
Bloemkool, aubergine, paprika, ui, knoflook, evt andere harde groenten.
Bloemkool roosteren of aanbakken, aubergine in plakken en paprika's, ui en knoflook geheel (met vel) op open vuur/grillplaat, evt met hoger vuur eronder. Af laten koelen als ze geblakerd zijn, dan vel verwijderen. Alles in stukjes hakken en mengen met olijfolie, citroensap, peper en zout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:58

Net ook een heel lekkere salade / maaltijd gemaakt. Gekookte bietjes in plakjes, champignons, ui dat roerbakken. Balsamico toevoegen in de wok. Daarna met quinoa in een saladeschaal. Bietensap met mosterd tot dressing mengen en er doorheen. Pecannoten eroverheen, spaanse komkommer erbij en tuinkers erover :9

Ik heb nog wat over voor morgen <<)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:06

Ik lust bijna alles, maar bieten vind ik echt niet lekker :o Wel interessante combi.

Zondag mag ik koken bij vriend thuis, we maken een pasta met spinazie en roomkaas :D Ik ga niet eens proberen vegan te koken, want zijn ouders eten er ook van. Koken vind ik best wel leuk, maar thuis heb ik daar de kans niet voor, want alles is altijd het zelfde :l

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:42

Plannen gewijzigd. Ik heb pompoen met een blokje bouillon gekookt tot het zacht was. Daarna in de wok gegooid met boerenkool en kruiden. Vriend wilde graag aardappelpuree (saai) maar de combo was verrassend lekker! :)