viphorse schreef:Wat mij opvalt is dat ik gister kwark ging halen en bij het lezen van de inhoud zag ik dat magere kwark minder koolhydraten bevatten dan de volle versie.
Kijk ik dan verkeerd ? Ik eet gerust tussen de middag een bak weg en dan scheelt het best veel .
Dan heb je een 'goede' magere kwark, en ja het kan schelen, zelfs per fabrikant kan het wisselen hoeveel vet en koolhydraten ze erin laten. Zelf geef ik er weinig om als ze van nature in het product thuishoren. Koolhydraten die van nature in ons voedsel zitten (ook fruit dus!), hebben een wisselwerking met de andere voedingsstoffen en/of vezels in datzelfde voedsel. En zijn daardoor soms minder slecht dan eerst werd aangenomen. Suikers en zetmelen die echter door de mens worden toegevoegd aan voedsel, wat dus extra is en er niet in hoort te zitten, heeft dus niet of beduidend minder die wisselwerking. En daar ben ik dus veel voorzichtiger mee.
Ik wil niet zeggen dat ik paleo eet, maar ik eet wel graag zoals het merendeel van de mensheid at voor de grote bedrijven zich gingen bemoeien met wat we in ons mond stopten. Dus ik eet of rauw (fruit en salades) of kook alles zelf en maak veel zelf. Mayonaise uit pot bevat soms zelfs zetmeel, dus dan maak ik liever een kleine portie vers zelf. Kan ik er ook nog eens sausjes van maken als ik dat wil, alles met verse ingrediënten.
Ja, dat is soms extra werk, soms is het zelfs minder werk. Maar het is altijd beter, gezonder en lekkerder is mijn ervaring 
Laura82 schreef:Dat koolhydratenuurtje, doen jullie dat allemaal? Hoe werkt dat dan precies?
Ik heb net dat ketodietapp gedaan, maar die vind ik zelf wel erg laag in eiwitten. Kwam op iets van 70 gram eiwitten uit. Advies van mn dietiste was minimaal 1 gr eiwit per kg lichaamsgewicht, zelfs als je niet koolhydraatarm eet. Weeg 90 kg, dus dat scheelt nogal.
Nee, ik hou geen koolhydratenuurtje. Daar zou ik als diabeet het niet op redden ben ik bang 
Ik verdeel mijn koolhydraten (rond de 60 gram per dag) bij voorkeur op zo'n 35 gram bij het ontbijt, en de rest verdeeld over avondeten en middag-tussendoortje. Dit werkt voor mij het best, geen hypo's en geen hypers, zelfs weinig honger eigenlijk.
Mijn eiwit inname is wel beduidend groter. De lunch is bij voorkeur alleen eiwit/vet, met soms een salade. En dat kan wisselen van een stukje vlees, een paar gekookte eieren, gebakken ei met spek, omelet met champignons/tomaat/prei/enz tot een salade met zalmsnippers of kipstukjes.