Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:59

Hier komen er ook geen magere of light producten in. In duitsland hebben ze lekkere kwark. 40% vet ofzoiets met extra slagroom. Die is echt heerlijk, maar pas over een tijdje ga ik die eten.
Het enige zoete dat ik nog eet zijn mijn kaugoms. Wel suikervrije maar natuurlijk wel met zoetmiddel.
Zonder die ga ik toch teveel uit mijn mond stinken en van die smintjes eet ik er teveel in 1 keer (iets met weinig zelfbeheersing :') )

Vandaag vooral veel kaas gegeten en als lunch kip. Ik had niet veel honger dus dan maar kleine dingetjes erin duwen. Kaas tirolerworstjes (inimini droogworstjes) etc.
Vandaag uitgeholpen op een andere afdeling van het werk. Dus 7.5 uur gelopen ipv 7.5 uur zitten. En daarna nog eens 1.5 uur flink getrained met de hond.
Nu maar mezelf dwingen om sla met spekjes te eten want ik heb nog steeds geen honger...

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:11

@Viphorse, dat is een terechte conclusie denk ik. Maar als je vetmassa aankomt terwijl je spiermassa afneemt, is de grote vraag hoeveel energie je binnen krijgt en hoeveel je verbruikt?

Het lichaam slaat vet op onder 2 omstandigheden. De eerste is als je meer eet dan dat je verbruikt. Suikers zijn voor het lichaam het makkelijkst om te verbranden en om als vet op te slaan. Vet is het lastigst te verbranden en kost zelfs energie om te verbranden. Dus een lichaam zal altijd liever veel suikers hebben.

De tweede reden om vet op te slaan, is als je je lichaam te lang voedingsstoffen ontzegt. Het lichaam gaat dan in een zogenaamde spaarstand en slaat ieder beetje extra op als vet. Want stel dat het nog veel erger wordt er geen eten meer binnenkomt ipv te weinig eten. Dit zie je vaak gebeuren bij mensen die zo hard lijnen, dat als ze dan eens uit de band springen (maandelijkse vreetbui bijv O:)) dan vliegt het gewicht er dus ogenblikkelijk aan.

Een grote valkuil voor wie wil afvallen is om vooral te weinig te eten. Om vet te verbranden moet je vet eten, hoor je vaak inderdaad. En het klopt wel. Je wilt je lichaam dwingen om het lastige karwei te gaan doen van vet verbranden, dan zal je het lichaam dus ook de energie (vetten) moeten geven om het te kunnen. Want zodra je koolhydraten neemt, maakt het lichaam daar snelle suikers van en vergeet het om het vet te verbranden.

@Sonja_vR, ik ga daar ook eens kijken. Tot nu toe doe ik het gewoon op gevoel. En ik merk dat ik steeds makkelijker met minder toe kan. Eigenlijk moet ik nu zelfs oppassen dat ik niet te weinig eet, want vaak genoeg net als arabella2000 gewoon geen trek :')

viphorse

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 08:39

Siamsmeeje dank je voor de heldere uitleg. Wat je schrijft klopt previes.
Ik heb de calculator gebruikt die aangeraden werd van de site en ik eet heel weinig vet en zeker gezien mijn normale activiteiten en dan sporten erbij. Zit geloof ik op de helft van wat ik mag :o

Qua khd mag ik nog redelijk wat valt mij niet tegen. Het zal voor mij dus meer vetten en eiwitten eten worden en gaan kijken wat het gaat doen.

Ik denk dat idd de meeste mensen te weinig gaan eten zoals ik nu doe en vooral zoveel moeite hebben met het eten van vetten.

Wat mij opvalt is dat ik gister kwark ging halen en bij het lezen van de inhoud zag ik dat magere kwark minder koolhydraten bevatten dan de volle versie.
Kijk ik dan verkeerd ? Ik eet gerust tussen de middag een bak weg en dan scheelt het best veel .

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:13

Eten jullie eigenlijk fruit?

Net weer ontbeten met mijn favo lijnzaadpapje. Voor de afwisseling een beetje kokos toegevoegd. Dat beviel prima.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:17

Ik eet nu nog geen fruit, denk dat als ik wat verder ben heel soms een paar aardbeitjes eet.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:19

Ik eet alleen fruit in mijn koolhydraatuurtje.

Gister was mijn lijstje:
O: 50 gram Skyr bosvruchten
T: handje noten
M: pistoletje met kaas (mijn koolhydraten uurtje)
T: handje noten
A: ijsberg sla met zalm, danablue en pijnboompitten

Vanmorgen op de weegschaal gestaan en al 4,5 kilo kwijt :wow:
Dat gaat behoorlijk hard

O: 50 gram Skyr en een handje noten

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:23

Lekker dat je zo hard gaat MDH! Maar dat je het red op 50 gram yoghurt :oo

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 09:25

Sannanasje schreef:

Ik ben echt een hele slechte eter en ik zit heel snel vol. Meer dan 50 gram krijg ik smorgens echt niet weg :o

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:05

Dat koolhydratenuurtje, doen jullie dat allemaal? Hoe werkt dat dan precies?

Ik heb net dat ketodietapp gedaan, maar die vind ik zelf wel erg laag in eiwitten. Kwam op iets van 70 gram eiwitten uit. Advies van mn dietiste was minimaal 1 gr eiwit per kg lichaamsgewicht, zelfs als je niet koolhydraatarm eet. Weeg 90 kg, dus dat scheelt nogal.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:35

M_D_H schreef:
Sannanasje schreef:

Ik ben echt een hele slechte eter en ik zit heel snel vol. Meer dan 50 gram krijg ik smorgens echt niet weg :o

Ik eet gerust een 400 gram weg :9

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:37

Kimmes schreef:
Eten jullie eigenlijk fruit?

Net weer ontbeten met mijn favo lijnzaadpapje. Voor de afwisseling een beetje kokos toegevoegd. Dat beviel prima.

Ik eet nu nog fruit maar meer omdat ik net startend ben en ik nog van alles in huis heb. Na mijn vakantie ga ik daarin ook in minderen tot soms niets

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 10:40

viphorse schreef:
M_D_H schreef:

Ik eet gerust een 400 gram weg :9

Als ik meer dan 50 gram weg eet heb ik het idee dat als ik mijn mond open doe, iedereen mijn eten nog kan zie zitten :') zo vol zit ik dan :+

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:57

viphorse schreef:
Wat mij opvalt is dat ik gister kwark ging halen en bij het lezen van de inhoud zag ik dat magere kwark minder koolhydraten bevatten dan de volle versie.
Kijk ik dan verkeerd ? Ik eet gerust tussen de middag een bak weg en dan scheelt het best veel .

Dan heb je een 'goede' magere kwark, en ja het kan schelen, zelfs per fabrikant kan het wisselen hoeveel vet en koolhydraten ze erin laten. Zelf geef ik er weinig om als ze van nature in het product thuishoren. Koolhydraten die van nature in ons voedsel zitten (ook fruit dus!), hebben een wisselwerking met de andere voedingsstoffen en/of vezels in datzelfde voedsel. En zijn daardoor soms minder slecht dan eerst werd aangenomen. Suikers en zetmelen die echter door de mens worden toegevoegd aan voedsel, wat dus extra is en er niet in hoort te zitten, heeft dus niet of beduidend minder die wisselwerking. En daar ben ik dus veel voorzichtiger mee.

Ik wil niet zeggen dat ik paleo eet, maar ik eet wel graag zoals het merendeel van de mensheid at voor de grote bedrijven zich gingen bemoeien met wat we in ons mond stopten. Dus ik eet of rauw (fruit en salades) of kook alles zelf en maak veel zelf. Mayonaise uit pot bevat soms zelfs zetmeel, dus dan maak ik liever een kleine portie vers zelf. Kan ik er ook nog eens sausjes van maken als ik dat wil, alles met verse ingrediënten.
Ja, dat is soms extra werk, soms is het zelfs minder werk. Maar het is altijd beter, gezonder en lekkerder is mijn ervaring :9

Laura82 schreef:
Dat koolhydratenuurtje, doen jullie dat allemaal? Hoe werkt dat dan precies?

Ik heb net dat ketodietapp gedaan, maar die vind ik zelf wel erg laag in eiwitten. Kwam op iets van 70 gram eiwitten uit. Advies van mn dietiste was minimaal 1 gr eiwit per kg lichaamsgewicht, zelfs als je niet koolhydraatarm eet. Weeg 90 kg, dus dat scheelt nogal.

Nee, ik hou geen koolhydratenuurtje. Daar zou ik als diabeet het niet op redden ben ik bang :=
Ik verdeel mijn koolhydraten (rond de 60 gram per dag) bij voorkeur op zo'n 35 gram bij het ontbijt, en de rest verdeeld over avondeten en middag-tussendoortje. Dit werkt voor mij het best, geen hypo's en geen hypers, zelfs weinig honger eigenlijk.

Mijn eiwit inname is wel beduidend groter. De lunch is bij voorkeur alleen eiwit/vet, met soms een salade. En dat kan wisselen van een stukje vlees, een paar gekookte eieren, gebakken ei met spek, omelet met champignons/tomaat/prei/enz tot een salade met zalmsnippers of kipstukjes.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:28

Hier net mee uit lunchen genomen door mijn vriend. Helaas hadden ze alleen een salade met garnalen en mosselen. Dus ik heb maar een biefstukje genomen. Frietjes gegeven aan mijn vriend en de groentes zelf gegeten.

Kon niet vinden of het echt koolhydraatarm was, maar ik vermoed van wel :o

Gisteravond at mijn vriend een magnetronmaaltijd, bami met foe Yong Hai. Voor de gein gekeken hoeveel koolhydraten. 100,5 gram :wow: per portie... Dat eet ik momenteel op een dag nog niet :')

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:22

Viphorse: Welkom! :wave: Ik zie dat er al een aantal tips hebben gegeven voor je probleem(pje). Welke magere kwark is dat? Ik ben opzoek naar een zuivelproduct met weinig koolhydraten (kwark, yoghurt..)

Siamsmeesje: Ik ga duimen voor jullie! Nogmaals een knuffel vanaf hier :(:) En bedankt voor je uitleg over het opslaan van vet! :)

Laura82: vervelend dat je zo'n last hebt (gehad) van afkickverschijnselen. Hoe gaat het nu? Het koolhydratenuurtje houd in dat je 1 uurtje op een dag wat meer koolhydraten nuttigt. In dit uurtje eet je dus ook 1 wat koolhydraatrijkere maaltijd. De rest van de dag eet je dan koolhydraatarm/beperkt.

Arabella2000: weet je ook zo hoeveel koolhydraten die kwark uit Duitsland bevat en welk merk dit is? :o. Ik vind dat in de zuivelproducten nog best veel koolhydraten zitten :x

Kimmes: ik ben begonnen met de boeken Grip Op Koolhydraten van Yvonne Lemmers. Hier in wordt het koolhydratenuurtje aangeraden. Deze eerste week heb ik dat nog niet echt gedaan, om er even in te komen waar veel koolhydraten in zitten en waar niet, maar vanaf nu wil ik dat wel gaan doen. In het koolhydraten uurtje eet ik dan mijn fruit :)

M_D_H: hoe lang heb je er over gedaan om 4.5kg kwijt te raken?

Hier gaat het tot nu toe goed. Heb zojuist kaaskoekjes gemaakt. Geraspte kaas mengen met lijnzaad, op een bakplaat leggen en in de oven laten smelten/knapperig worden. Mjam!
Ik ben ook erg blij met de MyFitnessPal app, die geeft een hoop inzicht! :) Alleen geeft ie elke keer de melding dat ik over mijn calorieen doel ben en te veel vet eet :P.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:39

Itsme2, je kan in myfitnesspall instellen hoeveel vet en calorieen je doel is, dat scheelt meldingen :D

Dat koolhydraten uurtje, wat voor nut zou dat dan hebben? Tov het over de dag verdelen?

Siamsmeesje, merk je dan ook dat je bloedsuiker minder schommelt bij fruit? Ik heb insuline afhankelijke zwangerschapsdiabetes gehad, en als ik iets echt niet kon eten zonder enorme piek, dan was het wel fruit. Daarom ben ik daar nu heen voorzichtig mee. De eerste weken helemaal niet, en daarna heel beperkt. Maar ik weet niet in hoeverre dat verschilt van gewone diabetes.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:46

Itsme2, 5 dagen :wow:

Nou moet ik zeggen dat ik in de 5 dagen wel 2 dagen ziek ben geweest... dus dat zal ook wel mee hebben geholpen :')

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 15:54

Oh ja itsme2 je vroeg nog hoe het nu gaat, thnx :) het gaat al een stuk beter, ben nu vooral moe, maarcdat komt me bekend voor van vorige keer. Moet ik ff doorheen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:38

Laura: fijn dat het beter gaat! :). Ik heb geen idee op welke doelen ik MFP moet instellen :P. Alleen van de koolhydraten weet ik dat. Maar vet en eiwit.. geen idee wat bij deze manier van eten normaal is :o.

M_D_H: wauw, dat is wel veel in korte tijd :oo :wow:. Ik ga morgen ochtend wegen, ik hoop dat er wat af is, maar ik denk niet dat er 4.5 kg af is :Y)

Edit: ik merk dat mijn ''tussendoor-trek'' veel minder wordt. Echt veel minder. Eerder had ik altijd zin in eten, écht altijd, maar vandaag merk ik dat het mij niet meer zo veel doet. Is dat normaal?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:52

Ja dat is normaal :)
Als je veel koolhydraten eet, blijft je lichaam vragen om meer. Op het moment dat je bijna geen koolhydraten meer eet maar je lichaam wel vet leert te verbranden, dan kick je feitelijk af van de koolhydraten.
Dus krijg je ook minder trek tussen de maaltijden door :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:56

Dat is super! :)
Nu hopen dat er de laatste overtollige kilo's afgaan! :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 20:13

Ik begin ook te merken dat ik tussendoor minder trek krijg, ik had zelfs moeite mijn bord leegvte eten vandaag, terwijl ik normaal meer het type 2x opscheppen ben :o
Wel had ik het vandaag even zwaar in de stad, iedereen was lekkere dingen aan het eten op straat (patat, ijs), dat vond ik wel ff lastig. Maar des te trotser dat ik dat heb weerstaan.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:14

Laura82 schreef:
Dat koolhydraten uurtje, wat voor nut zou dat dan hebben? Tov het over de dag verdelen?

Siamsmeesje, merk je dan ook dat je bloedsuiker minder schommelt bij fruit? Ik heb insuline afhankelijke zwangerschapsdiabetes gehad, en als ik iets echt niet kon eten zonder enorme piek, dan was het wel fruit. Daarom ben ik daar nu heen voorzichtig mee. De eerste weken helemaal niet, en daarna heel beperkt. Maar ik weet niet in hoeverre dat verschilt van gewone diabetes.

Ik denk dat het koolhydratenuurtje vooral is bedoeld om mensen te 'helpen' die de koolhydraten niet kunnen laten staan. Want ja, die ene gevulde koek is eigenlijk wel heel erg lekker.... Het is niet mijn idee, maar een vriendin van me dacht dat ze zo geleidelijk wel kon afwennen. Inmiddels is ze gestopt met kha, en vindt ze dit geen leven, dus snoept ze er weer lustig op los en blijft klagen dat ze zwaarder wordt en zich zo moe voelt. Tja... >;)

Wat betreft fruit, mijn bloedsuiker zal best iets schommelen, maar ik heb er eigenlijk weinig last van. Nu ben ik ook geen grote fruiteter, hooguit zomerfruit (aardbeien, nectarines, kersen, bramen) en zelfs dat het liefst met een paar hapjes per dag :=
Alleen vorige week ben ik me voor mijn doen echt te buiten gegaan aan een pond kersen. Maar dat was dan gelijk mijn hele lunch en er verder dus ook niets bij. En nee, voelde me goed daarna. Nu hoef ik gelukkig ook niet te spuiten, al had mijn vorige huisarts dat wel gewild. Maar die beste man was gewend aan bejaarden die liever niet wilden veranderen en dus werd ik zowat binnen 3 maanden aan de insuline gezet. Ik heb dus heftig geprotesteerd, en mocht het dan toch op mijn manier proberen.

M_D_H schreef:
Hier net mee uit lunchen genomen door mijn vriend. Helaas hadden ze alleen een salade met garnalen en mosselen. Dus ik heb maar een biefstukje genomen. Frietjes gegeven aan mijn vriend en de groentes zelf gegeten.

Kon niet vinden of het echt koolhydraatarm was, maar ik vermoed van wel :o

Gisteravond at mijn vriend een magnetronmaaltijd, bami met foe Yong Hai. Voor de gein gekeken hoeveel koolhydraten. 100,5 gram :wow: per portie... Dat eet ik momenteel op een dag nog niet :')

Klinkt keurig kha :j
Ik heb heel in het begin toen ik net begon met kha, eens voor de grap uitgerekend hoeveel ik gemiddeld aan koolhydraten at per dag. Ik viel nog net niet van m'n stoel van verbazing, maar ik kwam uit op pakweg 300 gram per dag. Het minste was nog altijd ruim 200 gram, de top was ruim 500 gram 8)7
En dat waren vooral dingen die je zo kant en klaar in de supermarkt haalt. Het was veel en veel meer dan ik ooit verwacht had, en ik vind het een waanzinnig groot contrast met de minimale 20 gram die je dagelijks nodig hebt... :roll:

Aan de overige dames +:)+
Gaat goed, jullie merken de eerste effecten al.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:22

Volgens GOK is het niet de bedoeling dat je dan de ongezonde koolhydraten gaat eten in dat uurtje. Maar omdat veel soorten fruit ook wat meer koolhydraten bevatten wordt er aangeraden om deze bijvoorbeeld in dit koolhydratenuurtje te eten. Hierdoor krijg je maar 1x per dag een lichte schommeling in je bloed. Doordat je dit maar 1 uurtje per dag doet, maakt het lichaam minder insuline aan dan wanneer je de hele dag weer meer koolhydraten gaat eten. Uiteraard kan je ook de koolhydraten verdelen, maar omdat dat soms nog wat lastiger is om uit te zoeken, raad GOK het zo aan. Tenminste zo heb ik het uit het boekje van GOK begrepen :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:35

Ok thnx! Zo klinkt t wat logischer, koolhydraten uurtje klinkt een beetje alsof je dan los mag gaan op de koolhydraten, leek me al niet de bedoeling.