Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:40

Horse_xx schreef:
nomarjet schreef:
Havermoutpannekoeken zijn echt HEERLIJK !

Inderdaad!!

Ga ik eens uitproberen!

Maaareu met wat besmeren jullie ze dan? Want ben toch wel erg fan van boter en bruine suiker.. Suiker ih algemeen, denk niet dat ik stevia op mn pannenkoek zo lekker vind. Zelfde met fruit, past niet qua smaken vind ik.

magli

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:41

Oja en slagroom
<3 (sorry wil geen slechte invloed zijn :p)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:27

magli schreef:
Maaareu met wat besmeren jullie ze dan? Want ben toch wel erg fan van boter en bruine suiker.. Suiker ih algemeen, denk niet dat ik stevia op mn pannenkoek zo lekker vind. Zelfde met fruit, past niet qua smaken vind ik.

Ik maak meestal de pannenkoekjes met verse bosbessen door het beslag en beleg ze met appelstroop. Smaakt heerlijk en is in mijn ogen een redelijk gezonde optie.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:28

Appelstroop inderdaad, of misschien iets van suikervrije jam?

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:15

Ja is idd nog geen slecht idee :).

Even over iets anders: heb thuis van Quaker zo havermout thuis liggen en dat eet ik 's ochtens met amandelmelk (of soya of hazelnoot ..), en dat wordt direct zacht. Maar heb ook zo pure roggevlokken muesli liggen met oa dan harde havermout erin. Kan ik deze beide 's nachts dan laten weken? (Is gewoon in een potje water zetten veronderstel ik en 's ochtends afgieten?)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:45

harde havermout? zoals je ook harde haver voor je paard hebt?
Lijkt me dat je die echt moet pletten of malen?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:38

Jep gewoon even laten weken, in de vloeistof waarin je ze kookt.
Je kan ze ook op een vuurtje koken en de eerste minuutjes het vuur heel hoog zetten, en nadien nog even laten pruttelen op een laag vuurtje. Wel blijven roeren natuurlijk.

Ze zijn echt heel lekker, die havervlokken :)

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 03:11

helpt dit ook eigelijk voor de lijn

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:24

Dat kan, maar het ligt er wel aan wat je er allemaal doorheen doet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:25

Nog 35 minuutjes en dan mag ik ook weer :9
Ik heb aardbeitjes er doorheen vandaag.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:46

Lekker Cayenne!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:52

Hmm dat klinkt ook wel lekker.. En laat ik zelf aardbeien in de tuin hebben :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:55

Ik zoet m'n havermout nu een paar dagen met appelstroop, maar ik weet niet of dat een blijvertje is (mijn ijzergehalte wordt snel te hoog). Ik wilde van de pure suikers van honing af dus ik ben hard op zoek naar een alternatief. Ik ben niet op dieet, dus Stevia ga ik niet gebruiken :)

Wie weet er nog gezonde zoetmakers?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:03

Mijn favo 'recept' sinds ik een paar weken geleden met havermout ben begonnen is/blijft toch:
havermout met melk, 1 banaan, kaneel en soms een theelepeltje suiker maar dat is niet echt nodig.
Ik maak het op het vuur en 40 gr met 250-300 ml melk en roer net zo lang totdat de banaan zegmaar niet meer te onderscheiden is, heerlijk smeuïig wordt de banaan/pap dan!

Ik verbaas me wel een beetje over de hoeveelheden die hier genoemd worden qua havermout, ik ben geen kleine eter maar 80 gr zou voor mij de dubbele hoeveelheid dus zijn... nu krijg ik het soms al niet op. Nou moet ik ook zeggen dat ik vooral een grote avondeter ben en al jaaaaaren geen normaal ontbijt met brood heb gegeten dus ook niet weet of ik een 2 bh of 4 bh persoon ben zegmaar.
Vroeger kon ik enorme hoeveelheden brood wegeten maar was ik een slechte warm eter, dat is sinds ik glutenvrij ben gaan eten dus omgekeerd, want tja glutenvrij brood vind ik dus niet echt lekker.

Havermout pannekoeken heb ik ook geprobeerd!
De eerste keer was het een complete mislukking lol, het smaakte prima maar het was meer scrabled pancakes. Toen ik net teruglas begreep ik dat 'jullie' het ook door de blender gooien... dat verklaart veel :')
Een blender heb ik helaas niet, dus de tweede keer heb ik de havermout eerst met de staafmixer bewerkt voor ik de melk en eieren toevoegde zodat het iets meer meelachtig zou zijn en daardoor wat meer een beslag, de eerste keer liep mijn melk nl zegmaar tussen de vlokken door in de pan.
En dit was prima! Heb een heel aantal prachtige pannekoeken gefabriceerd die heerlijk smaakten!

Wel heb ik nu volkoren havermeel besteld bij de gezondheidswinkel hier, komt over een paar weken binnen met de andere glutenvrije producten, havermout/havermeel kan ik nl alleen eten als het van 1 bepaald merk is, de nederlandse havermout wordt ik doodziek van (geprobeerd) ivm kruisbesmetting met tarwe, op zich ben ik niet enorm gevoelig voor kruisbesmetting maar ik reageerde er toch sterk op dus ik vermoed dat er helaas meer tarwe in zit als je zou denken.
De havermeel en havermout zijn dezelfde prijs (2,99 per 500 gr) maar dan hoef ik niet meer moeilijk te doen met een staafmixer :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:04

phormicola schreef:
Ik zoet m'n havermout nu een paar dagen met appelstroop, maar ik weet niet of dat een blijvertje is (mijn ijzergehalte wordt snel te hoog). Ik wilde van de pure suikers van honing af dus ik ben hard op zoek naar een alternatief. Ik ben niet op dieet, dus Stevia ga ik niet gebruiken :)

ahornsiroop, honing, zout vers fruit?
(met banaan door mijn havermout hoef ik eigenlijk geen suiker er meer door)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:09

phormicola schreef:

Lastig, want agavesiroop enzo zullen dan ook wel afvallen, of niet? Jij maakt het altijd met water toch? Misschien kun je het met soja/rijst/amandel/havermelk maken, daar wordt het ook al wat zoeter van (of half water, half 'melk'). Verder is het enige dat in me opkomt appelmoes, ik heb het zelf nog nooit gehad in havermout maar dat lijkt me nog best lekker. Ik weet alleen niet je ijzergehalte daarvan ook door het plafond gaat.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:09

Ik gooi er helemaal geen zoetmakers doorheen, maar met aardbeien en/of rode druiven is het ook al aardig zoet :)
Misschien wat banaan?

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:10

Ja, banaan met kaneel erdoor is erg lekker.

Heb ook van die rauwe cacao snippers geprobeerd, maar dat lust ik echt niet en staan ongebruikt in de kast.

Er zijn ook mensen die het niet koken maar een nacht laten weken. Dat lust ik ook echt niet. Het moet toch echt gekookt worden. Die pannenkoeken ga ik ook eens proberen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:13

Ik doe meestal mijn brinta met yoghurt, kaneel en banaan. De havermout doe ik meestal met yoghurt en rode vruchtjes.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:13

ik moet wel zeggen dat hoewel ik de kaneel er daardoor echt niet uit zal laten het wel een redelijk onappetijdelijk (schrijf ik dat goed??) uiterlijk krijgt
Mijn anti 'pap' huisgenoot noemde het iets wat ik maar niet zal herhalen voor diegenen die hun bakkie nog niet op hebben vandaag :P

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:15

Ik doe er al banaan doorheen, maar ik heb echt even een tikkie zoet nodig. Als blijkt dat al het andere afvalt ga ik gewoon weer terug naar honing.

Agavesiroop is alleen gezond als het ongefilterd rechtstreeks van de agave komt. Dat kunnen wij niet krijgen in Nederland. Wat we hier krijgen is veel slechter dan honing.

Appelmoes is wel een goed idee! Er zijn ook moesjes zonder toegevoegde suiker. Ik zal eens gaan kijken :j

Annemiek, bakkie kots of diarree? :)) Appelstroop geeft het ook zo'n heeeeerlijk kleurtje _O-

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:18

Brinta deed ik vroeger altijd met een klontje boter erdoor, dan werd het net wat 'gladder' als pap zijnde, verder gewoon suiker.

Met mijn Teffontbijt (mengsel van teff, rijst en boekweitmeel) doe ik dat ook, is qua consistentie nl een beetje gelijk aan Brinta, boter, kaneel en een theelepeltje suiker over het algemeen.

Maar ik eet dan ook geen havermout om af te vallen, er zouden zelfs een kg of 6-7 aan mogen maar dat is bijna onhaalbaar voor mij, als mijn gewicht stabiel blijft ben ik al tevreden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:19

Annemiek80 schreef:
ik moet wel zeggen dat hoewel ik de kaneel er daardoor echt niet uit zal laten het wel een redelijk onappetijdelijk (schrijf ik dat goed??) uiterlijk krijgt
Mijn anti 'pap' huisgenoot noemde het iets wat ik maar niet zal herhalen voor diegenen die hun bakkie nog niet op hebben vandaag :P

Ik vind sowieso havermout en brinta er niet lekker uitzien _O- De havermout lijkt op kots en de brinta een soort van half harde bal :') (doe er meestal 200 gram yoghurt in, maar dan is het wel redelijk dik).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:23

phormicola schreef:
Agavesiroop is alleen gezond als het ongefilterd rechtstreeks van de agave komt. Dat kunnen wij niet krijgen in Nederland. Wat we hier krijgen is veel slechter dan honing.

Annemiek, bakkie kots of diarree? :)) Appelstroop geeft het ook zo'n heeeeerlijk kleurtje _O-

:j

Bruine basterdsuiker maakt er ook een prachtig kleurtje van :)

misschien een tikfout maar ik noemde ahornsiroop (mapleleaf sirup), bedoelde je dat? Over het 'gezondheidstechnische' van dat ben ik niet zo erg op de hoogte, gehoord/gelezen alleen dat het regelmatig gebruikt wordt in de keuken bij mensen die graag willen minderen in hun suikerintake.

Ik zat ook te denken... misschien je banaan iets langer laten liggen? Banaan wordt zoeter vlgs mij als hij wat ouder wordt, hoeft niet gelijk zwart te zijn maar niet de meest groene/mooist uitziende van de tros gebruiken voor je havermout

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 11:26

Ahorn is prima, maar wel erg prijzig hier! Weet jij een ahornsiroop die goedkoper is?

Ik gebruik altijd van die bananen die bijna zwart zijn, lekker zoet :9 maar dat maakt de pap zelf niet zoet. En ik kan wel iets van suiker gebruiken in de ochtend, ben vaak erg actief :j

Ach wat zeur ik, misschien maar gewoon weer honing kopen :')