HOW TO SLANG kan ie misschien in de openingspost? Is dat handig?
De link van het recept waarmee je dus heel goed 3D taarten kan snijden en niet persé hoeft te vullen.(ook openingspost???)
http://karenannecakes.blogspot.nl/2011/ ... ecipe.html
En de link van de foto's die ik heb gemaakt
https://plus.google.com/photos/11723424 ... 0aGN5PTFIQ
1. heb gebakken in een 26 rond, of misschien wel 27. Weet het dus niet precies
Moest wel langer in de oven dan de 35 minuten waar Karen Anne het over heeft.
2. Circlecutter in het midden om het gat uit te kunnen snijden.
Die van mij is rond de 11 cm maar cm of 2 groter was ook prima geweest.
Oh ja, biscuit heeft nachtje in de vriezer geslapen en was nog net niet helemaal ontdooit van binnen.
3.Spreekt voor zich denk ik.
Vanaf dit punt ga je de cake rond snijden door de randen er af te halen. Gewoon met een simpel, scherp kartel mesje.
Niet te hard duwen!! Beter 3 keer moeten snijden als 1 keer teveel.
4. Cake omdraaien en ook hier de randen af snijden.
De binnen onderkant hoef je niets aan te doen, zie je toch niet. Bovenkant wel!!
5. Zo snij je die randen dus weg.
6. In eerste instantie wilde ik al die kruimels weggooien. Sterker nog; ze lagen al op een hoop.
Ben blij dat ik het niet gedaan heb!!
7. Biscuit is nu rond gesneden maar heeft nog geen slang vorm.
Wat je doet is 'm dus even doorsnijden en een van de uiteindes een beetje naar binnen rollen en omhoog werken.
Zoals jullie kunnen zien brak ie bij mij stuk.
Geeft niet, is wel weer op te lossen met het afsmeren.
Onder het stukje dat nu omhoog staat moest ook iets komen want anders zou ie naast doorbreken ook nog eens doorzakken. Wat ik toen heb gedaan is van het ronde middenstuk een plak afsnijden en die plak eronder gelegd en in vorm gesneden. Wel een duidelijke scheiding gehouden tussen de twee lagen.
Zorg er ook voor dat je het uiteinde waar de kop aan vast komt ook al wat taps toe loopt.
Dan is de overgang van slang naar kop mooier.
8. Een flinke klodder, nog dikachtige, ganache in de kruimels gedaan en kneden maar. Moet een bal worden die niet meer uit elkaar valt.
9. Die bal heb ik in het holle deel van de cake gestopt en goed aangeduwd.
Daar moet namelijk het uit gesneden middenstuk weer op terug geplaatst gaan worden.
Dit middenstuk moet je wel een beetje rond maken. Ik heb het gewoon gekneed, niets aan gesneden dus. Het middenstuk komt ook iets boven de rest uit, vandaar die bal van ganache/kruimels. De je dat niet dan krijg je het middenstuk niet boven de rest uit.
10.11.12 Dan af gaan smeren.
Mijn ganache was nog dik. En dat kwam goed uit want het moest ook dienen als opvulsel en lijm.
Als het te dun is dan lukt dat niet.
De breuk heb ik dus ook opgevuld met ganache. Bleef daarna prima zitten.
Ik heb het begin met mijn vingers gedaan, dan heb je net wat meer feeling. Later, toen alle lastige delen waren gedaan heb ik het palletmesje erbij gepakt.
Maak de contouren al goed zichtbaar.
Na het afsmeren een goed uur in de koelkast gezet.
13. Fondant met klein beetje marsepein(had ik nog over).
Niet te dun uitrollen. Ik heb de ringetjes om de rolstok gebruikt. De gele.
Marsepein was iets anders van kleur. Ik heb dit niet goed doorgekneed omdat je bij een slang ook allemaal verschillende tinten ziet.
Voorzichtig de contouren van de slang volgen met een stukje ander fondant. Dat dient nu dus als smoother.
14. Kind eropuit gestuurd om sinaasappels te gaan scoren.
Netje er omheen voor het maken van de schubben.
Ik kan jullie zeggen dat dat een lastig klusje is!!! Misschien moest de cake eerst even in de koelkast, nu gaf ie namelijk wel heel erg mee waardoor de afdruk er niet goed in kwam.
Echt flink wrijven!!!!
15. Uiteindelijk hield Nadine 'm strak en ik de smoother er overheen.
Nog niet geweldig maar wel beter.
Na dit alles heb ik 'm eerst helemaal gedust.
Verschillende kleuren door elkaar gedaan, grote poederkwast van het Kruidvat en leef je uit.
Helaas had ik dus niet de juiste dustkleuren in huis voor het verven van de donkere vlekken.
Heb een poging getracht om het donker te krijgen maar lukte helaas niet.
Ben er vervolgens nog eens met een zwarte foodpen overheen gegaan en toen vond ik het wel best.
De kop heb ik gemaakt toen het lijf helemaal af was. Gemaakt van het fondant wat over was, wel met een scheut tylose erdoor heen.
Kop was echt binnen twee tellen klaar.
Heb er een satéprikker in gestopt en zo in de slang gestoken. De aanhechting weer enigszins proberen weg te werken, stukje spons onder zijn kind om goed te drogen en de schubben met een tooltje gemaakt. Zo'n half rondje, je kan er ook mondjes mee maken.
Daarna was ie KLAAARRRRR!!!!!
Laatst bijgewerkt door DIVA2 op 22-09-12 23:37, in het totaal 5 keer bewerkt