Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 00:11

O jee, weetniet of ik dat zou willen zien :o

Vandaag zat ik in de auto en reden we langs een vrachtwagen met varkens erin. Kon het ruiken. Was zo blij dat ik ze niet daadwerkelijk kon zien, maar werd misselijk bij de gedachte hoe ze er op dat moment bij zouden staan en dat ze tegen deze tijd waarschijnlijk (hopelijk?) dood zijn :\

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:14

Daar kan ik ook altijd slecht tegen...

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:16

Magrathea, bedankt voor je openheid! Ik kook zelf sinds 1,5 week alleen nog vega of vis, lunchen op het werk lukt ook prima maar ergens anders gaan eten vind ik toch moeilijk. Niet omdat ik graag vlees eet, maar meer omdat je je zo moet verantwoorden en anderen rekening met je moet laten houden (voelt ongemakkelijk). Naast het ethische aspect, voelt ook qua maag/darmen geen vlees eten een stuk beter.

Vandaag heb ik bijvoorbeeld voor het eerst oosterse wokblokjes (van de AH) gemaakt. Lekker en makkelijk. En ik had niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar het smaakt me gewoon beter dan vlees. Ik voelde me toch altijd schuldig en zelfs een beetje viezig als ik een stukje kip at. En biefstuk vond ik eigenlijk al helemaal zielig. Het enige vlees wat ik de laatste weken nog at, was rundergehakt. Toen ik dat tegen mijn collega zei, die overtuigd vegetarier is, zei hij dat dat waarschijnlijk kwam doordat dat niet meer herkenbaar is als vlees. Daar zit wel wat in geloof ik.

Ik denk dat ik het na die slechte ervaring van zaterdag wel makkelijker ga krijgen:) Mocht er iemand nog goede tips hebben... Ik ben jullie nu al dankbaar voor alle ideeën die ik hier op doe!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:19

Laura, kook je graag?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 00:19

Uhu..
Nja, gelukkig werd ik daarna weer opgevrolijkt door een kippenboer (denk ik?)(of anders een liefhebber in elk geval), een groot weiland (ik gok minstens 50x50) waarin een groep kippen rondscharrelden :)

Haha Laura, ik zou het eerder omgekeerd hebben. Gehakt is stukjes dier door een pers gehaald :r het idee alleen al...
Een jongen van m'n vereniging had het dit weekend erover dat hij thuis vaak vegetarisch eet (zijn ouders koken 3-4x pw vego, de rest 'gewoon'), maar dat hij niet van 'nepvlees' houdt. Ik zei dat ik de 'vegetarische stukjes' altijd heel lekker vind, en dat het soms echt heel erg op vlees lijkt qua structuur, zo erg dat je je gastheer/vrouw wantrouwt of hij niet stiekem toch vlees erin heeft gedaan := en toen zei een ander dat 'stukjes' klinkt als de stukjes die je terugziet in diarree :r en bedankt :=

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:20

Top Laura!

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:25

Ik kook heel graag!! (heb niet voor niets zwaar overgewicht :Y) ) Ik hou van eten haha!
En gehakt stukjes dood dier door een molen gedraaid aah bah bah bah! Goed dat hoef ik nu dus ook niet meer! Als ik ooit weer een zwak moment heb zal ik aan dit stukje denken _O- Ik geloof dat ik dan nooit meer de behoefte voel om een gehaktbal in tomatensaus te verorberen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 00:32

Hahaha := sorry als je vannacht allerlei enge nachtmerries krijgt!
Dit weekend had ik er nog een leuk gesprek over. Dat vegetariërs niet moeten proberen anderen over te halen geen vlees meer te eten, maar gewoon ze uitnodigen om te komen eten en ze dan een overheerlijke vegetarische maaltijd voorzetten! En ze dan zo ver krijgen dat het echt heel goed is om af en toe een dagje vego te doen. Met hippiegepraat bereik je namelijk niks :Y)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:43

Als je graag kookt dan kan het misschien interessant zijn actief op zoek te gaan naar alternatieve gerechten (dus alternatieven voor vlees). Laat je inspireren door bijvoorbeeld de biowinkel of de toko (in veel andere keukens is het volstrekt normaal weinig vlees te eten).
Er is zoveel meer, meer dan vlees maar ook meer dat een 'lijkt-op-vlees-vervanger' (die vaak inderdaad minder lekker smaken dan vlees, al was het maar omdat ze vlees proberen te imiteren).
En als je wel iets wilt eten dat lijkt op vlees dat zou ik kiezen voor vervangende producten van Soyes of de Vegetarische Slager (Jumbo).
Mocht je geïnspireerd raken dan heb je misschien minder behoefte aan vlees (al denk ik dat het geen schande is af en toe een stukkie vlees te eten ;) ).

Mijn ervaring is in elk geval dat ik ondertussen geen trek meer heb in vlees, ik vind het ook niet lekker ruiken. Mijn smaak is echt veranderd in een paar jaar.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:09

Wat een herkenning in de stukjes hierboven. Wij waren van plan part time vegetarier te worden, maar vlees smaakt me niet meer, ik vind het stinken en ik krijg er buikpijn en diaree van.

Laura: de vegetarische slager heeft erg goed gehakt, misschien een idee als je smacht naar een gehaktbal.

Wij aten eerst vooral vegaburgers maar voor de rest hetzelde als toen we nog vlees aten, maar ik ga meer en meer anders koken. En het leuke is dat de rest van het gezin het erg lekker vind :) .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:40

je kunt ook zelf kaasgehaktballen maken :j kun je schockingly gehaktballig laten smaken :j en heul simpel .
http://www.vegatopia.com/vega/koken/rec ... a-la-joyce

en dan ipv paprikapoeder etc gewoon een zakje gehaktkruiden er door , is echt jammie :j
ik heb zelf het recept aangepast met wat noten etc , je kunt er echt allerlei kanten mee op

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:25

Ik ben nu meer naar veganistisch aan het leunen heb ik in de gaten. Op een gegeven moment vergaat de smaak voor eieren en kaas ook bij mij, andere melkproducten at/dronk ik al bijna nooit. Vleesvervangers doe ik niet aan, ik eet wel een paar keer per week tofu, voor de rest krijg ik m'n complete proteïnen door granen met peulvruchten te combineren.
Ik had weer wat opstart moeilijkheden (geen trek in avondeten en m'n weg vinden met broodbeleg), maar nu gaat het weer prima :j

Ik had gisteren een hele lekkere veganistische wrap'taart' gemaakt:

4 tortilla's
bakje tofu gehakt
uitje, knoflook
olijven en tomaten tapenade
ijsberg sla, komkommer
olijfolie, witte wijn.

Het uitje zacht fruiten in wat olie, daarna de gehakt erbij, knoflook erbij en afblussen met een klein scheutje witte wijn. Laat zachtjes doorwarmen met deksel op de pan.
Warm de torilla's op en besmeer deze afwisselend met tomaten en olijventapenade. Beleg er eentje met sla en komkommer, tortilla erop, beleg deze met het gehakt mengsel, repeat.

Hartstikke lekker :j

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:53

Klinkt jammie

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:19

Oohh dat klinkt zo lekker

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:23

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:09

Oe phormi, dat ga ik een keer aan mijn vent voorzetten. Klinkt lekker!! :Y)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:14

*heeft reep chocolade* word er hongerig van ;)

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:19

Phormicola dat recept klinkt inderdaad heerlijk!!! Ik heb vandaag een vegetarische zigeunerschnitzel gemaakt, was niet zo heel lekker. Vond hem vooral heel zout smaken.. Het is toch een beetje expirimenteren zo, vind de groentenburgers van hetzelfde merk ontzettend lekker! Ligt dat aan het merk of zijn andere vegaschnitzels ook zo zout? (lichtgroene verpakking ;) )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:20

Tivall van Appie is SUPER lekker. De rest is meh. Smaakt allemaal een beetje hetzelfde :')
Oeh heb weer eens trek in een spinazie-kaas-rijst rondo :D

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:25

Aah super!! Jullie hebben zo'n goede tips! De Coop zit bij mij praktisch om de hoek, dus uit gemakzucht ga ik daar meestal heen.. Appie is 10 minuten fietsen; goed voor de lijn dus! Ik zal binnenkort eens snel inslaan. O en nog een vraagje.. Vriezen jullie vegaburgers in? Of bewaren jullie het in de koelkast (als er 2 inzitten en je er maar 1 nodig hebt) ? En hoe lang kun je het geopend bewaren :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:27

Pfft, ik test altijd een beetje. Het gaat bij mij meestal de vriezer in. Vooral die gekruide tofublokjes gooi ik gewoon vanuit de vriezer de pan in, is in 5 minuten ontdooid :) Ook de burgers die de oven in gaan kun je prima invriezen. Ze zijn niet zo dik, dat scheelt. Dan leg ik ze eerst op een laag standje in de oven en daarna bak ik ze knapperig (op een wat hogere stand dus). Ik streef ernaar om alles uit de vriezer te leggen 's morgens maar dat vergeet ik meestal :')

Edit: Laura, kijk ook eens op deze site: http://www.robsbudgetmenus.nl/ vego en trés goedkoop! :) En het helpt ook met fietsen aangezien je er meestal voor langs verschillende supermarkten gaat. Maar wel veel van de Ap op zich.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 27-11-12 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:28

Bewaren? Nee joh opeten moet je ;)
Ik vries ze idd wel eens in, hup in de oven zooo handig!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:44

Wij hebben het altijd in de koelkast liggen, maar het gaat dan ook allemaal binnen een week op. Eerder hadden we het wel in de diepvries, alleen duurt het dan zo lang voordat ze een beetje gaar worden in de pan... maar dan moeten ze dus in de oven?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:47

Ik doe alles in de oven!behalve het gehakt en de blokjes

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 23:48

Haha dat doe ik altijd :+ Iets met ruimtegebrek op het fornuis, oven = makkelijker, minder vet en gelijkmatige temperatuur, en er zit een timertje op :j