De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_S

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:21

Jeetje wat zijn jullie vroeg met de tomaat zeg! Ik durf het echt nog niet nu, de verwarming staat en ze
staan in een kasje, dan zijn ze binnen maand zo groot dat ze naar buiten moeten. Terwijl het weer gaat
vriezen en wellicht sneeuwen. Of ehebben jullie genoeg plek om zoveel planten binnen te huisvesten :P?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:45

Op zich genoeg ruimte, ik moet ook eerst maar zien wat er boven komt ben beetje aan het experimenteren. Daarom heb ik ook nog niet alle zaadjes gedaan.
Mochten ze snel groot worden de moneymaker dan zet ik ze in een grotere pot en zodra ze naar buiten kunnen naar buiten. Met die cherrytomaatjes kunnen ook gewoon in pot blijven.
Maar ik moet eerst gewoon maar zien wat er gebeurd.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:14

hey, wat een leuk topic :) Allemaal mensen met groene vingers lees ik al wel! Mag ik af en toe eens aansluiten?

ik lees dat jullie al begonnen zijn met het opkweken van tomaten, dat is best op tijd, of niet?

Dat idee over dat konijnenhok vind ik wel slim! Ik heb er ook nog 1 op zolder staan die ik niet kwijtraak, misschien dat ik hem maar eens een andere functie geef. Zet je hem dan buiten of binnen neer? Nu binnen denk ik?

Verder zag ik een lijstje voorbij komen met zaadjes die gekocht waren: lukken die sugar beans goed in NL? iemand enig idee? En wat zijn bush beans?

editL ff gegoogeld: dat zijn meer struiken dan klimmers, of niet? Is misschien wel een idee voor hier...

Zelf koop ik vaak een aantal plantjes die ik in bloempotten zet. Vorig jaar had ik een paarse paprika (lukte wel, maar waren kleine paprikaatjes), trostomaatjes en vleestomaat. En verder hebben we een perenboom en basilicum in de vensterbank :)

Ik zou wel graag meer willen proberen te kweken zelf, het is zo veel lekkerder!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:26

Geen idee of de Sugar beans gaan lukken...hoor je in de loop van het jaar :D Bush beans zijn struik-sperciebonen...ik heb de gele variant :)

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 18:51

Sugar beans zijn bij mij ooit hopeloos mislukt . Niet meer geprobeerd daarna.
Kan ook aan de grond hebben gelegen , dat was toen nog bijna zand.
Nu na een aantal jaren compost , bemesten enz. is de moestuin grond een stuk beter geworden.
Peultjes,soort record, doen het altijd heel goed.
De peultjes zaai ik morgen voor , ook de tuinbonen en de kapucijners gaan morgen de bakjes in.
De bakjes met zaaigrond staan al op te warmen in huis,
De zak zaaigrond was n.l. bevroren vannacht.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:45

is het voor peultjes niet enorm vroeg? Want dat duurt toch niet zo lang om ze op te kweken?

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 03:05

Als de peultjes zijn ontkiemd gaat de bak naar de kas.Zodra het behoorlijke plantjes zijn, plant ik ze buiten naast een gaashek
Peultjes kunnen wel wat kou en zelfs lichte vorst hebben.
Die hele vroege peultjes hebben geen last van ziektes,de vogels laten de wat grotere plantjes met rust. en omdat ze zo vroeg zijn kan ik het veldje erna nog voor kool gebruiken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:19

Kirsten_S schreef:
Jeetje wat zijn jullie vroeg met de tomaat zeg! Ik durf het echt nog niet nu, de verwarming staat en ze
staan in een kasje, dan zijn ze binnen maand zo groot dat ze naar buiten moeten. Terwijl het weer gaat
vriezen en wellicht sneeuwen. Of ehebben jullie genoeg plek om zoveel planten binnen te huisvesten :P?

valt mee met de maat hoor :) ook een kwestie van voldoende diep de grond in bij het verpotten
maar vorig jaar had ik meer tomaat en peper de gezaaid en hebben we het ook overleefd, hoewel het wel een beetje puzzelen was :+
dit jaar gaat het anders, er komt een tijdelijk een extra schap in het raamkozijn...(of twee O:) )
dan gaat alles gewoon in verdiepingen in het raamkozijn.
tegen de tijd dat ze de kas in mogen( voordat ze naar buiten gaan) staan ze nog steeds in kleine potjes :j
momenteel staan ze in turfpotjes (die kleine vierkantjes/eierdoosvorm)
voordat ze boven zijn zijn we ook wel weer 1 tot 4 weken verders(wat langzamere kiemers er tussen zitten )
dus dan zitten we ook al weer minimaal halverwege februarie

ik zit nu in ieder geval dik onder de 100 met de pepers, paprika's en tomaten bij elkaar , vorig jaar had ik alleen al 90 pepers gezaaid :+
maar dit jaar gaat er ook vele meer de open lucht in, de kas is een drama als er echt vele in staat, dus dit jaar veel in potten door de hele tuin heen , in de moestuin de grond in, de kas blijft gererveerd voor de echt warmteminners ?:j vele van mijn tomaten en paprika's kunnen gewoon buiten, of onder afdak ,
maar ik wil nog steeds verhuizen naar een grotere achtertuin...liefst met klein vrijstaand huisje er op :')

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:57

Sonja_vR schreef:
maar ik wil nog steeds verhuizen naar een grotere achtertuin...liefst met klein vrijstaand huisje er op :')

ik ook! En doe mij er maar een paar hectare grasland bij dan, haha.

Ik wil dit jaar veel aan de schutting hangen, kruiden en aardbeien in losse potten. En weer in wat potten tomaten e.d. Ben ook al aan het puzzelen of ik ergens in de achtertuin plek kan maken voor wat boontjes...die bush beans en sugar beans wil ik eigenlijk best wel proberen...

@Pien28: je hebt het over zaaigrond, is dat wat anders dan potgrond? En zo ja, waar kan je dat krijgen?

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 01:01

Zaai- of stekgrond haal ik in Duitsland bij de Hagebaumarkt.De welkoop/boerenbond verkoopt ook iets dergelijks maar is meestal duurder.
Het is heel fijn van structuur en er zit wat fijn zand door.
Potgrond bevat dacht ik meer voedingsstoffen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 09:09

Pien28 schreef:
Zaai- of stekgrond haal ik in Duitsland bij de Hagebaumarkt.De welkoop/boerenbond verkoopt ook iets dergelijks maar is meestal duurder.
Het is heel fijn van structuur en er zit wat fijn zand door.
Potgrond bevat dacht ik meer voedingsstoffen.

en is peperduur. Ik heb t jaren gebruikt. OK, het is echt vrij van onkruiden ed.
Nu gebruik ik gewoon wat er ligt en meng dat voor de helft met zand en schep er compost doorheen. Goed mengen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:10

zaaigrond is idd vaak grond met zand, fijne structuur, weinig voeding. zaad heeft voor de eerste tijd zelf voeding bij , dus heeft niet de voeding in potgrond nodig,
zelf gebruik ik gewoon potgrond trouwens, al dan niet gemengd met zand .
werkt tot nog toe ook prima

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:24

ok, bedankt voor jullie uitleg.

Zo stek ik zelf wel eens wat (lavendel bv) en dat moet eigenlijk ook in aparte grond, maar met stekpoeder en potgrond werkt het ook prima.

heb vannacht bedacht dat ik naast onze perenboom nog wel plek heb. En dit is een leiboom en de leidraden lopen over de hele schutting. Ga toch eens kijken voor een lekkere boon die klimt, die moet daar wel kunnen (evt met bamboestokken erbij).

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:18

Ik zou me graag willen aanmelden in het topic. Vorig jaar hebben we een moestuin op de schooltuinen gehad, maar dat is helaas maar tot oktober. Nu mag ik zaterdag gaan kijken bij de volkstuinen voor een tuin van 100m2. Ik kan dus vanaf nu het hele jaar door bezig zijn.

Ik ga later nog even het hele topic door. Er zitten vast tips tussen die ik kan gebruiken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:18

Hoe duur is dat meestal ongeveer om een volkstuintje te huren?
Mij lijkt het ook wel wat stiekem.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:53

Even een tipje. Bij de kruidvat is de compact aarde voor de helft. Moet je 3 liter water bij doen en dat geeft dan 10 liter potgrond. SChijnt wel vruchtbare grond te zijn. Kost nu maar 1 euro. Misschien handig als opkweekgrond?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:43

Het kost mij 30 euro contributie en 54 euro huur per jaar.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:53

wemkelover schreef:
Hoe duur is dat meestal ongeveer om een volkstuintje te huren?
Mij lijkt het ook wel wat stiekem.

Miin zus betaalde €1,- per vierkante meter tuin per jaar.
Een tuin van 200 vierkante meter zonder water, opstal en stroom dus €200,=

Volkstuin verenigingen hebben tegenwoordig vaak wachtlijsten.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:07

Ik betaal 50 euro lidmaatschap per jaar en huur tuin 20 euro tot 100m2, kortom 70 euro.
Toch nog betaalbaar voor het dure Gooi :D
Water uit de handpomp of zelf uit de sloot halen, geen stroom. Het is echt een volkstuin complex, geen bewoning of grote thuinhuizen/ kassen.
Via de vereniging korting op materialen en bij de lokale ijzerhandel. Wachttijd was nagenoeg niet, maar hoe het nu is?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:33

Spetter schreef:
Even een tipje. Bij de kruidvat is de compact aarde voor de helft. Moet je 3 liter water bij doen en dat geeft dan 10 liter potgrond. SChijnt wel vruchtbare grond te zijn. Kost nu maar 1 euro. Misschien handig als opkweekgrond?

Daar heb ik er nog 2 van liggen :D

Die volkstuinen zijn niet duur!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:40

valt mij ook erg mee die prijzen!

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:13

Heb ik geprobeerd op die cocos? blokken (oke van de action, maar is hetzelfde spul) Zonde van de moeite.... zit geen voeding in. Ontkiemen ging prima, daarna nagenoeg niets meer. Bakken geleegd in ton voor straks op de composthoop en toch weer verder met de duurdere zaai en stekgrond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:39

Ik kwam hier ook een goede tip tegen:
http://bespaarzuinig.blogspot.nl/2012/0 ... maken.html

Is het echt zo dat paprika en pepers (zaadjes) onder de 20 graden helemaal niets doen? Bij ons in de woonkamer staat de thermostaat altijd op 17 graden. Dus nu heb ik mij kweekbak goed geïsoleerd en een gloeilamp erin gehangen in de hoop dat die de temperatuur wat omhoog kan krijgen :Y) Hoe doen jullie dat?

En ik las op de site mooiemoestuin dat het zo lastig schijnt te zijn om zomerbloemkool te laten groeien. Is jullie dat wel al eens gelukt, en iemand nog tips? Ik wil het toch eens proberen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:07

steenbok1980 schreef:
Heb ik geprobeerd op die cocos? blokken (oke van de action, maar is hetzelfde spul) Zonde van de moeite.... zit geen voeding in. Ontkiemen ging prima, daarna nagenoeg niets meer. Bakken geleegd in ton voor straks op de composthoop en toch weer verder met de duurdere zaai en stekgrond.

klopt, die moet je zelf toevoegen, voor mij werkt het prima, (heb vorig jaar een paar van die blokken gebruikt)
heb er toen verschillende groente in ontkiemt en na het eerste echte bladpaar verpot naar een grotere pot met gewone potgrond , werkt prima voor het ontkiemen...alleen wel verpotten op tijd, of voeding geven

ik neem in ieder geval echt niet de moeite om dure zaai/stekgrond te kopen, aldi potgrond met een handje zand werkt net zo goed. geen dure grond voor nodig :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:10

8nnemiek , hier staat de verwarming op max 18 en zijn ze vorig jaar ook en masse opgekomen hoor :j