Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:41

Het kan wel over gaan geloof ik. Bij mij speelt het dus soms wel en soms niet op.
Zorg dat je tijdens het eten van lijnzaad al voldoende erbij drinkt. En gewoon een tijdje proberen

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:18

winnie03 schreef:
Als stille meelezer hoop ik dat jullie een vraag kunnen beantwoorden. Mede geinspireerd door dit topic ben ik al enkele weken bewust bezig met gezonder eten. Nou zag ik in dit topic regelmatig de tip om lijnzaad te gaan eten voorbij komen dus heb ik gistermiddag ook eens een poging gewaagd. Bakje yoghurt met appel, handje muesli, schepje tarwezemelen en eetlepel lijnzaad :) Beviel erg goed overigens. Nou heb ik sinds het opstaan vanochtend echter helse buipijnen van een nog niet eerder meegemaakt niveau. Het enige wat er veranderd is in mijn eetpatroon is de lijnzaad dus nu vroeg ik me af of dit een vaker voorkomend fenomeen is bij het eten van lijnzaad?

Het kan inderdaad van de lijnzaad komen. Als het niet overgaat kan je lijnzaad vervangen door chia zaad. Dat is alleen iets minder makkelijk te krijgen en wat duurder.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:47

phormicola schreef:
Alleen jammer dat ze roodvlees bestempelen als ongezond, doen zoveel boeken.

Ik heb een half jaar lang alleen kip en vis gegeten (voor m'n trainings doeleinden) en het heeft me een flink ijzertekort geschonken :') Nu ik weer roodvlees eet gaat m'n ijzer langzamerhand weer omhoog. Ik blijf dus lekker roodvlees eten :+

In kip en vis zit niet zo veel ijzer. Wel in rundvlees en lamsvlees. Wellicht dat wat meer eten. Verder zit er in de meeste groenten ook niet heel veel ijzer. Afgezien van spinazie ed.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:59

Maar ik vraag me dan ook af of ik niet een serieus ijzertekort heb. Ik eet sowieso zeer zelden vlees, en als ik vlees eet, meestal kip of gehakt. Ik eet wel veel spinazie. Zou dat genoeg kunnen zijn? Wat zijn de symptomen van een ijzertekort?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:16

Als je een tekort aan ijzer hebt kun je je erg vermoeid voelen.
Ik ga al jaren regelmatig bloed geven en dan meten ze het ook en dan zit het bij mij tussen de 8 en de 11 en dat vinden ze altijd keurig. Ben een aantal jaar geleden ook bij de huisarts geweest met vermoeidheidsklachten en toen werd daar ook naar gekeken toen was het 5 en dat vond ie toen ook goed maar ben zelf wel erop gaan letten dat ik genoeg ijzer binnen kreeg(oa door roosvice ferro te drinken) Na een paar weken voelde ik me weer goed.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:51

Ik val ook even binnen, lees nog altijd mee ;)

Toad, ik eet ook heel onregelmatig vlees en dan meestal kip, maar mijn ijzergehalte is erg hoog. Er zit in zoveel producten zuivel :)

Ik ben gister begonnen met Chlorella, volgens mij waren er hier meer mensen die het slikten hè? Wat zijn jullie ervaringen ermee?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:05

Ik had een ijzerwaarde van 2 :=

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:51

Oh wow! Mijne was de laatste keer 8,8.. :=
Kon je nog op je benen staan dan?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:05

Oei Phormicola Dat is wel erg weinig zeg! Geen wonder dat je je niet goed voelde.Heb je het al weer eens laten testen?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:54

Nee, maar ik voel me inmiddels niet meer alsof ik op Mars rondloop :')

Was ook erg vreemd, want ik at naast de kipfilet ook nog 150 gr achterham per dag en kaas en kwark enzo, ontzettend veel groenten. De HA zei dat het wrs kwam omdat ik zoveel sport + vrij eenzijdige voeding (voedingsschema voor de sport) én omdat het genetisch bepaald is. M'n moeder loopt namelijk ook erg snel een ijzertekort op. Daarbij was m'n menstruatie de laatste paar maanden ook langer en zwaarder geworden :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 19:41

Even een vraagje tussendoor... Wat zou beter zijn? Een volkoren tarwebrood of een brood van speltbloem? Momenteel de opties waaruit ik kan kiezen hier in het dorp... -O-

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 22:19

Spelt is tegenwoordig vaak gekruist met gewone tarwe. Je kunt vragen of het oerspelt is, maar de meeste bakkers hebben daar geen verstand van.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:26

Gister ben ik gezellig met me ouders en zusje uit eten geweest bij Benz in Groningen, een noord-afrikaans/mediteraans restaurant en hebben we in de bedoeinentent gegeten. Echt heel leuk en gezellig was het! We hadden het classic menu genomen met ouso vooraf, daarna humus met pita, toen hoofdgerecht hadden we 2 schalen vlees, 1 vis en 1 vega en man wat waren die falaffelballetjes heerlijk! Dat recept ga ik zeker opzoeken! Na 3 soorten ijs, toen de beroemde koffie en theetafel van Benz met heerlijke verse muntthee en baklava en als afsluiter uiteraard de waterpijp. Was zo gezellig met ze allen en heerlijk genoten van het heerlijke eten. Had dit wel even nodig om weer wat bij te komen. :)

Vandaag zwaar dagje voor de boeg, nu werken van 8 tot half 2, boodschappen doen, chillen, eten en van 18 tot sluit weer werken. Heb gelukkig gisteravond al een boodschappenlijstje gemaakt dus kan meteen vanuit me werk boodschappen op de markt doen. Me gezonde eetpatroon gaat steeds beter, de verleiding wordt steeds minder om te snacken en frisdranken te drinken. Laatst bij vriendinnen een zak tijgernootjes, toch 1 handje genomen maar man wat smaakte die dingen vies. Veel te zoet en zout, blegh. En oja, heb ook een 'australische cake' gebakken uit de allerhande en ook die viel erg in de smaak. :D

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:30

:wave:
Normaal lees ik hier alleen mee maar nu heb ik een vraagje :) Ik ben mijn voedingspatroon aan het veranderen omdat ik aardig wat ongezonde tussendoortjes at en me daar totaal niet prettig bij voelde. Mijn trek in chips, zoutjes, patat en andere vette rommel is aardig verdwenen maar de zoete trek nog lang niet. Ik werk 's avonds in de schoonmaak en als ik thuis kom, gaan vaak alle remmen die ik overdag netjes in heb gehouden los :=
Wat kan ik dan het beste nemen?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:56

mayniac_val schreef:
:wave:
Normaal lees ik hier alleen mee maar nu heb ik een vraagje :) Ik ben mijn voedingspatroon aan het veranderen omdat ik aardig wat ongezonde tussendoortjes at en me daar totaal niet prettig bij voelde. Mijn trek in chips, zoutjes, patat en andere vette rommel is aardig verdwenen maar de zoete trek nog lang niet. Ik werk 's avonds in de schoonmaak en als ik thuis kom, gaan vaak alle remmen die ik overdag netjes in heb gehouden los :=
Wat kan ik dan het beste nemen?

Misschien kun je 70% + chocolade nemen? Of wat fruit?

Ik had eergisteren een redelijk gezonde milkshake gemaakt van frambozen, kokosmelk, melk en biologisch vanille yoghurtijs. Was echt mega lekker!!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:58

phormicola schreef:
Ik had een ijzerwaarde van 2 :=

Je hebt me toch wel aan het denken gezet. Ik ben van mezelf altijd al een moe persoon, eigenlijk al sinds de middelbare school. Ik had op m'n 15e Pfeiffer en heb daar nog jaren lang last van gehad. Vooral het afgelopen jaar ben ik weer extreem moe, dus nu vraag ik me af of ik niet toch een ijzertekort heb. Ik zou dan bloed moeten prikken maar de huisarts is op vakantie dus ik heb gister maar wat tabletten gekocht.

@Mara: klinkt als een heerlijk avondje met heerlijk eten!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:56

Ijzertabletten moet je toch niet slikken als je het niet zeker weet?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:21

Ik ben net bij Ekoplaza langs geweest, en ik heb frambozenfruitbeleg mee genomen (soort jam maar dan geen jam want er zit niet x% suiker in). Ben benieuwd hoe het smaakt :)
Laatst bijgewerkt door Century op 21-07-12 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:40

Century schreef:
Ik ben net bij Ekoplaza langs geweest, en ik heb frambozenfruitbeleg mee genoemen (soort jam maar dan geen jam want er zit niet x% suiker in). Ben benieuwd hoe het smaakt :)

Heel erg lekker :j echt waar!

En wauw, een ijzerwaarde van 2 :wow: en daarmee liep je dus nog gewoon rond?

Ik denk dat ik ook eens naar de huisarts moet gaan als ik terug ben in Den Nederlanden. geen idee wát er aan de hand is, maar volgens mij wel iets, want ik ben niet 100% in orde -O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 14:43

Appelmoes_11 schreef:
Heel erg lekker :j echt waar!

Ik ben benieuwd, ga straks uit proberen!

IJzerwaarde van 2 klinkt wel erg laag := Die van mij is gelukkig tegenwoordig weer vrij normaal, maar heb ook een tijdje ijzertabletten geslikt.
Wat is precies aan de hand, Appelmoes?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:03

Ben al drie maanden niet meer ongesteld geweest >;) Ik sla wel vaker een maandje over, maar geen drie. Ook de hele tijd hoofdpijn, moe en slapeloos (geen fijne combinatie :+ ) en gewoon over 't algemeen niet helemaal lekker. De laatste keer dat ik liet checken bij de huisarts was alles in orde, maar je weet maar nooit hé.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:06

Nou, ik liep niet 'gewoon' rond, ik kon nauwelijks vooruit komen :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:26

Appelmoes_11 schreef:
Ben al drie maanden niet meer ongesteld geweest >;) Ik sla wel vaker een maandje over, maar geen drie. Ook de hele tijd hoofdpijn, moe en slapeloos (geen fijne combinatie :+ ) en gewoon over 't algemeen niet helemaal lekker. De laatste keer dat ik liet checken bij de huisarts was alles in orde, maar je weet maar nooit hé.

Krijg automatisch "Zwanger?" in mijn hoofd, maar dat zal het wel niet zijn? Ik hoop dat je er achter kunt komen wat het is en dat je je gauw weer beter voelt! :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 16:19

Idd appelmoes, is een zwangerschap uitgesloten..?

Frambozenfruitbeleg klinkt superlekker! Ik moet ook hoognodig weer eens naar Ekoland, heel mn voorraadje extra gezonde spullen is op!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:38

Frambozen'jam' klinkt erg lekker. Ik had laatst bramen'jam' van Ekoland, maar vond dat toch niet zo heel lekker, omdat het gezoet was met appelsap en dat proefde je erg sterk.